Kobry a Užovky

Kobry a Užovky

Anotace: Obsahuje děj a zápletky.....

V době, kdy trhají rekordy v návštěvnosti kin filmy romatické, akční a komedie, jsem se rozhodla pro dílo lidsky temné a tísnivé.

Už když se začalo o Kobrách a Užovkách psát, tak mi bylo jasné, že si tento kus nesmím nechat ujít.

Autor scénáře je mladý talentovaný Jan Žváček, režie se chopil zkušenější Jan Prušinovský( Okresní přebor, Čtvrtá hvězda).

Do hlavních rolí dvou bratrů byli obsazeni  Matěj a Kryštof Hádkovi. Nakolik se jednalo o obchodní kalkul a nakolik o umocnění děje je záměrně necháno na každém divákovi. Jejich matku hraje taktéž jedna z ostřílených hereček Jana Šulcová.

Film je zasazen do prostředí fádního maloměsta. Starší z bratrů Užovka životem spíše proplouvá, čeká a má plán. Táhne mu na čtyřicet, doma na něj nikdo nečeká. Sžírá ho pocit, že musí něco udělat. Ale nechce se mu. Kobra život konzumuje pomocí drog, vykrádáním chatek(se šperhákem, který nosí neustále na zádech působí naprosto neodolatelně)a jediné na co se může spolehnout, je jeho starší bratr. Nemá cíl, směřuje odnikud někam.Jeho den většinou končí tak, že musí někdo zavolat bratrovi, at si ho dojde vyzvednout. Ten i přes stereotypní kladení odporu vždy přijede a zachrání.Jeden ze zlomů nastává na třídním srazu. Užovka dostane od kamaráda nabídku na vedení obchodu se zahraničním oblečením.Hořkosladce pak působí to, že byznys funguje zároven  jako přepraviště analgetik.Užovka i přes počáteční nedůvěru nakonec zaměstná i ženu Zuzanu svého nejlepšího kamaráda( Jan Hájek, Lucie Žáčková).Kolotoč se roztáčí. Zajištění reklamy, pohlídání kšeftu. Do toho nařknutí z přílišných sympatií k manželce kamaráda. A v neposlední  řadě syčící Kobra a věčně vypitá maminka.

Užovka se tak pokaždé přiblíží úspěchu, aby pocítil ještě strmější dopad na zem. Zásadní a zcela nevyhnutelný zvrat je tak blíže než se zdá. Po jednom mejdanu se potkají Zuzana a Kobra. A pod parou a vlivem návykových látek propadnou vášni přímo na veřejném prostranství.Chtě nechtě přistiženi bratrem a manželem. Ten druhý pojmenovaný se rozhodne Kobru vystrašit. Jen tak,lehounce. Vše se zvrtne. A dopadne to jako obvinění na ublížení na zdraví. U soudu Užovka zbaběle přivede servírku jako alibi a veškerá vina dopadá na kamaráda. Je snad něco víc rodinné pouto? Ano pouto sourozenecké.

Užovka silně dostává své přezdívce. Plazí se za spřízněnou duší do vězení a diví se, že je odmítnut. A čas plyne dál. Analgetika objeví Kobra(nejdojemnější scéna filmu- Kobra po požití pár pilulek drogy a Viagry sedí na diskotékovém záchodě a až bratr ho vytáhne ven a po cestě ven ho poplácá po zádech).Užovkův kamarád taky nedává nic nikomu zadarmo( David Máj) a mladšího z bratrů opravdu nemusí. Starší bratr dále obhajuje mladšího, ale pouze když ví, že to má smysl.

Dílo nekončí optimisticky.  Po tom, co Kobra smění televizi od babičky ho chce Užovka konečně naučit, že každý čin má své následky. Nevědomky ho však dožene na tu nejtenčí hranici. Kobra tak běží vstříc vyřešením všech problémů a dosažení Nirvány. Ironií osudu hnán bratrem.

Kryštof opět dokázal, že jest podoben chameleonu. Málokterá role mu dělá problém. Je schopen zahrát floutka z Prahy co chce obstarávat vinohrad( Bobule) či zhýralého básníka, který s gustem miluje a nenávidí život i svět okolo sebe( 3 sezony v pekle).S naprostou samozřejmostí si barví číro na hlavě, protivně vykřikuje Brášine za každým druhým slovem. A díky gradaci děje se těch vlasů zbaví úplně a obličej nechá posít boláky. Donutí Vás jej politovat, aby se Vám zprotivil. A diváka to baví. Matěj film obohacuje klidem, flegmatismem. A taktéž nepřehrává. I jeho oči dovedou říct vše. V tandemu s bratrem pak fungují jako dokonale promazaný stroj. Z dovolením si vypůjčím slova staršího z bratrů( Byli jsme přidaná hodnota, protože stejnou krev nezahraješ). Herecký koncert, kdy ani nechcete konec. A nejvíc to oceníte právě při vypjatějších scénách.

Žádná role zde ani omylem není vedlejší. Zapadá to do sebe jako skládačka. L.Ž v roli Zuzany působí otravně, kysele a mateřsky. Jan Hájek vyžere do poslední kapky ono rádoby kamarádství. David Máj tak zase správně čecháčkovsky doplnuje ansábl.

Soundtrack se skládá převážně z české a slovenské hudby.  Z hudby tak ohrané( Země vzdálená, Knoflíky lásky, Žijeme len raz)že až díky tomuhle filmu ji budete vnímat jinak.

Ze slabších stránek filmu nutno malinko vyzdvihnout spojení Zuzany a Kobry. Jediná scéna, která mi připadala zbytečná. Dále pak delší záběry na postavy.A daleko větší prostor by si pak zasloužily matka a babička bratrů.

Není to veselé, není to optimistické. Ze subjektivního pohledu jsem si odnesla depresi, pocit, že se hned musím ozvat sestře a bratrovi. A nejvíc jsem se těšila, až se nadechnu čerstvého vzduchu. Ale film si sedl na to správné místo. Ono chce totiž hodně odvahy pustit do světa něco, co si nenese růžovou nálepku a spíš studí jak hřeje.A navíc jako bonus dva autentické herce, kteří fascinují svou neobyčejnou obyčejností.

Autor Danuela, 19.03.2015
Přečteno 630x
Tipy 3