CIARÁN FOY - Sinister 2 (2015)

CIARÁN FOY - Sinister 2 (2015)

Anotace: Recenze k filmu, na jehož první díl jsem psala recenzi před třemi lety...

Před třemi lety jsem psala recenzi na první díl tohoto velmi úspěšného hororu. K příležitosti oslav Halloweenu uvedla Prima Cool obě pokračování, tudíž jsem se rozhodla udělat fanouškům hororu radost a přidala jsem do sbírky hodnocení tohoto smolného pokračování.

Kdo viděl první díl z roku 2012 nebo četl moji recenzi, Sinistera považuji za hororovou srdcovku a za nejlepší horor posledního milénia. Dle mého názoru většina pokračování, nemusí to být jen hororová zpracování, ztrácí na významu a téměř nikdy nedosáhnou úspěchu původního snímku. Bohužel ani v tomto případě nemůžu říct jinak.

Snímek začíná stejně jako první díl, objevuje se osmimilimetrová páska s vraždou rodiny. Nicméně, následuje ale poněkud děsivá scénka s „bubákem“ ve skříni. Ocitáme se na opuštěné farmě, kde se ukrývá Courtney Collinsová (Shannyn Sossamon) a její synové před násilnickým manželem a otcem. Smůla je, že hned vedle jejich domu je kostel, kde byla zavražděna a upálena rodina. Do života jim vpluje postava z předešlého dílu, strážník „Atakdále“* (James Ransone), který už mimo službu vyšetřuje záhadu vražd a mizení dětí spojené s mytickou postavou Bughula.

Oproti prvnímu dílu, kde autor detektivek (Ethan Hawke) najde na půdě starou promítačku s osmimilimetrovými páskami, na kterých je natočeno zlo, je zde filmová zápletka strohá a přímočará. První díl byl chytrou směsicí detektivky, thrilleru a hororu, za to tohle je čistý psycho-krvák.

Režie se ujal Ciarán Foy, u nás neznámý týpek s ještě méně známými a méně úspěšnými filmy hororového žánru, a přebral pomyslnou štafetu po Scottu Derricksonovi, který protentokrát působil coby producent. Chyba, měl si svůj nápad napsat a zrežírovat i podruhé, ale jako producent prakticky zodpovídá za celý štáb, tudíž i za režiséra. Myslím, že si to nejspíš vyčítá dodnes.

Nicméně, co se týče shodných prvků, i tentokrát se nám vrací na scénu staré nahrávky, promítačka, primitivní filmová kamera, osmimilimetrové pásky a zvrácená hudba, která byla dominantou prvního Sinistera. Ovšem v tomto díle nahrávky působí bezúčelně, sleduje je malý chlapec společně s „temnými silami“ a působí to dost kýčovitě. Když pomineme obsah, scény jsou spíše úsměvné, jak se dětičky dívají pospolu na domácí videa. Jinak hrůza z potemnělého sklepa, motiv starého domu, kde se stala vražda, starý kostel, lesy a pole nás nenechají klidnými a divák má sklíčený pocit na duši.

Sinister 2 působí stejně ponuře jako film z roku 2012, avšak téměř vše už jsme viděli dříve, takže se člověk hůře vyděsí. Ani ty „lekačky“ nejsou propracované a divák je odhalí dřív, než se objeví. Co se týče dějového vývoje, konečně se dozvídáme více o mytickém Bughulovi a také že zavraždění rodiče nejsou až tak nevinní, objevíme vzorec pro vraždu, který nebyl v prvním díle zřejmý. Herečka v hlavní roli Shannyn Sossamon je známá z béčkových hororů, takže oproti Ethanovi Hawkovi z prvního dílu, neotřelému herci z hororu, působí tahle původem havajská tanečnice unyle jako v jejich ostatních filmech. Zato její parťák „Atakdále“ odlehčuje vypjatou atmosféru svým čiperným kukučem a vtipnými poznámkami.

Věřím, že Sinister 2 si najde fanoušky, je to jedno z těch lépe natočených pokračování, ale postrádá zvrácenost, a hlavně trošku i mozek, který měl první díl. Konec zavání dalším pokračováním, ale to už prosím ne.

*v originále si postava Jamese Ransona říká "So and So" (česky "Atakdále") - přezdívku mu vymyslel Ethan Hawke v prvním díle (pozn. autora)

Autor Peyka, 05.11.2017
Přečteno 493x