Lady Bird (film)

Lady Bird (film)

Anotace: První film z Oscarového maratonu ve mně zanechal rozporuplné pocity. Snímek režisérky Grety Gerwig o dospívající dívce bouřící se proti katolickým konvencím a poznáním samy sebe připomíná filmy Gregga Arakiho a vlnu 90. let New Queer Cinema

Ocitáme se v roce 2002 v Sacramentu v Californii, kde sedmnáctiletá Charlotte samozvaná Lady Bird (v překladu beruška) prochází proměnou z nesmělé šedé myšky v odhodlanou sebevědomou dívku, která si chce splnit svůj největší sen – být nezávislá. Témata dospívání, radosti a strasti s ním spojené, odbourání všedních konvencí a otázka sexuality byla stěžejnými v devadesátých letech pro filmařský proud „New Queer Cinema.“ Hnutí se týkalo převážně nezávislých filmů, které řešily otázku dospívání, ale zejména homosexualitu. O tomto hnutí se víc dočtete v mojí recenzi na film již zmíněného Gregga Arakiho a snímek White Bird in a Blizzard (viz https://www.liter.cz/recenze-kultura-795842-cist).

Režisérka Greta Gerwig coby zkušená herečka a producentka se dosti přiblížila Arakiho stylu.  Nevím, jestli to měla v úmyslu, nicméně chtěla evidentně předat důležitou message, a to se jí vcelku povedlo. Navíc, obsadit do hlavní role jednu z nejtalentovanějších mladých hereček, Irčanku Saoirse  Ronan, byl tah na branku. Ronan se zjevem náctileté nevinné holčičky zvládla proměnu v rebelku Lady Bird slušně. Odrostlé růžové vlasy k tomu dopomohly.

Co se týče ostatních herců, v rolích rodičů Lady Bird se představili Laurie Metcalf a Tracy Letts. Převážná část filmu je soustředěna na vztah matky a dcery, který je pravým soubojem staré a mladé školy. Matka (Laurie Metcalf) jako zarputilá puritánka, která pošle dceru do katolické školy, a snaží se ji organizovat život, zatímco otec (Tracy Letts) působí jako hromosvod mezi oběma ženami. Tracy Letts, úspěšný dramatik, dle mého novodobý Tennesse Williams, vystřihl roli otce povedeně a pozvolna opravdu tlumí vypjatou atmosféru. Doporučuji jeho divadelní hru August: Osage County i její filmové zpracování.

Každopádně ale oproti Arakiho snímkům vás Lady Bird nevtáhne tolik do děje, nezasáhnou vás emoce ani nefunguje chemie mezi hlavní hrdinkou a její matkou, ale to je možná jenom můj problém.

Lady Bird je snímek o mladých pro mladé, řekněme takový návod, jak dospět. Ale pozor, abyste to nepochopili špatně. Jinými slovy, všechno zlé je pro něco dobré, i krutopřísná výchova rodičů. Doporučuji všem pod 18 let.

Autor Peyka, 27.01.2018
Přečteno 588x