Roman J. Israel, Esq. (film 2018)

Roman J. Israel, Esq. (film 2018)

Anotace: Rádoby soudní drama s prvky krimi se svérázným Denzelem Washingtonem v hlavní roli.

 

Když se řekne Denzel  Washington, fanoušek filmu se může zaručeně těšit na herecký koncert jednoho umělce, dramatičnost a propracované dialogy. Snímek o zarputilém obhájci, který udělá osudovou chybu, která ho dožene až na onen svět, nepatří bohužel k Washingtonovým nejlepším kouskům.

 

Ocitáme se v Los Angeles, městě andělů, ďáblů a zločinu. Nový film Dana Gilroye, který nese název titulního hrdiny, prezentuje soudní systém ve státě Kalifornie, obzvláště přetíženost soudnictví v L. A. Již předchozí režisérův počin Slídil (2014) byl zaměřen na Město Andělů a zločinecké podsvětí, které jsme mohli sledovat z pohledu novináře, kterého úchylně zahrál Jake Gyllenhaal. Tentokrát se Gilroy přeorientoval na poněkud honosnější prostředí právníků, soudců a prokurátorů.

 

Hlavní hrdina (již zmíněný Denzel Washington), obhájce s rytířským jménem Roman J. Israel, Esq., přijde o svého společníka (spíš nadřízeného) a octne se na rozcestí, když firmu přebere mladý ctižádostivý právník George Pierce (Colin Farrell). Ale protože se Romanovi příčí pracovat s člověkem, kterého spíš jak spravedlnosti zajímá výdělek, rozhodne se z firmy odejít a pracovat na vlastní pěst. Jenomže to není tak jednoduché, jak se zdá. A když ve své zoufalé životní situaci přijde neoprávněně k velkým penězům, netuší, jaké následky to bude mít.

 

Režisér Dan Gilroy vytváří antihrdiny, jak pro společnost, tak pro diváka, stejně tak tomu bylo ve Slídilovi. Tady tomu rozhodně není jinak. Denzel je pan umělec. V tomto filmu se jeho postava, která reprezentuje starou školu právníků, střetává s mladou školou, poháněnou houževnatostí a důvtipem. Tu reprezentuje právě postava Colina Farrella. Washington prvotřídně obhajuje zejména sebe jako zajetého advokáta, který používá kartičky místo počítače, všude chodí pěšky, protože nemá auto a svým zjevem je to výstřední podivín. Mini afro, obří brýle, obnošené a vytahané sako a kalhoty. Paradoxem je, že má věčně na uších sluchátka a používá nejnovější iPod. Navíc, používá titul Esq. (anglicky esquire = ctihodný titul), což Washington sám ve filmu vysvětluje, že je to něco mezi gentlemanem a rytířem. Vzhledem k tomu, čím se ve filmu proviní, mu moc nepřísluší.

 

Jak bylo již zmíněno, Denzel je pan herec, ve filmu odříkává dlouhé dialogy, což je také práce pana Gilroye, který si příběh sám napsal. Scénář je opravdu bohatý. Nicméně, film slibuje pohled do soudního prostředí, ale víceméně se zaměřuje na postavu Romana, na jeho životní výhry a prohry. Oproti Gilroyově předchozímu Slídilovi chybí i zajímavá kamera. Druhá polovina filmu ze z dramatu mění v kriminální thriller. 

Na druhou stranu, Colin Farrell příjemně překvapil. Na svém kontě má dost zajímavých a dobrých rolí (Telefonní budka, Alexander Veliký, V Bruggách), ale podle mě tato role bohatého právníka je jedna z jeho nejlépe odvedených prací. Vlastně ve výsledku je jeho postava sympatičtější než postava Washingtona.   

 

Roman J. Israel, Esq. je směsicí dramatu, thrilleru a ukázkou toho, že lidská chamtivost a hrabivost může člověka dohnat až za hranice zákona, i idealistického právníka. Doporučuju fanouškům Denzela Washingtona, kteří znají jeho práci. Tento film můžeme zařadit k jeho méně povedeným jako Presumpce viny (2003), Nepřítel pod ochranou (2010) nebo Equalizer (2014).

Autor Peyka, 19.02.2018
Přečteno 392x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (3)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

zaujalo mě spojení: ze zoufalství přijde k velké peněžní sumě
to je fakt možné?!

19.02.2018 17:19:18 | hanele m.

Díky, zní to fakt divně! :D opravila jsem ;)

19.02.2018 18:59:39 | Peyka

prosím :o)

19.02.2018 23:27:05 | hanele m.

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí