Nejtemnější hodina (film)

Nejtemnější hodina (film)

Anotace: Historické drama s prvky autobiografie o temných časech druhé světové války a o osudových rozhodnutích jednoho z největších politiků všech dob v nejtemnějších dvou hodinách snímku, který dokazuje, že Gary Oldman je pan herec.

Když se řekne Winston Churchill, už samotné jméno v nás budí respekt a postavu velkého diplomata, který zachránil Evropu za druhé světové války a stal se tak velmi uznávanou osobou na politické scéně. Vždy tomu ovšem tak nebylo. A právě s tím nás seznamuje snímek Joa Wrighta, režiséra, scénáristy a experta právě na historické filmy (Pýcha a předsudek, Pokání, Anna Karenina). Příběh Winstona Churchilla (Gary Oldman) divákovi nabídne pohled do politikova soukromí předtím, než se stal britským premiérem, dále pokračuje inaugurací u krále Jiřího VI., tzv. koktavého krále (určitě znáte vynikající film s Colinem Firthem Králova řeč), a poté zpočátku marné a usilovné vyjednávání Churchilla nejen s britskou vládou, ale také s dalšími členy Aliance během druhé světové války. Drama je stupňované formou důležitých dat vepsaných v obraze objevujících se na plátně/obrazovce.

Britský herec Gary Oldman opět dokázal, že patří mezi nejlepší herce své generace. Churchilla ztvárnil s obrovskou oddaností k postavě, perfektně vyjádřil jeho stále mrzutou náladu. Sledujeme jeho vidinu záchrany Velké Británie a celé Evropy, ale také Churchilla jako nechtěnou osobu britské politiky. Musím podotknout, že pro mě byl výkon Oldmana hereckým koncertem a po neúspěšně proměněném Oscaru za Jeden musí z kola ven (2011) jsem si téměř jistá letošní výhry, kdy vyfoukne zlatou sošku mladému Timothéemu Chalametovi v Dej mi své jméno (viz https://www.liter.cz/recenze-kultura-840331-cist), nebo vždy perfektnímu Danielu Day-Lewisovi za jeho snad nejhorší film Nit z přízraků (2017). Určitě poputuje výhra i k maskérům filmu, protože Oldmanova proměna v zavalitého chlapíka s dětskou hlavičkou a věčně s doutníkem v puse je fascinující. V roli Winstonovi manželky Clementine se objeví Kristin Scott-Thomas, která Oldmanovi perfektně sekunduje jako věrná a oddaná žena. Trochu mě mrzí, že ji nominace minula.

Klobouk dolů za scénář, který přivedl kromě Churchilla k životu další významné politické osobnosti včetně neúspěšného premiéra Nevilla Chamberlaina, jednoho z nejstarších konzervativců Edwarda Halifaxe, ale také amerického prezidenta Franklina Roosevelta. Pan Anthony McCarten (scénář i k filmu Teorie všeho o Stephenu Hawkingovi) napsal akční, dramatický i dojemný příběh přesný na historické události.

Nejtemnější hodina nabídne opravdu vytříbenou story výborného řečníka a diplomata. Je zde jasně vidět, jak byl Churchill, který byl upřímný a na nic si nehrál, velmi uznáván mezi běžnými lidmi (viz dramaticky vystupňovaná scéna v metru). Doporučuji znalcům i neznalcům druhé světové války a těm, kteří mají rádi dobrý film. Určitě to nebude vaše nejtemnější hodina v životě.

Autor Peyka, 04.03.2018
Přečteno 442x