Veronika 2017

Veronika 2017

Anotace: V rámci festivalu španělských filmů La Película uvedla česká nezávislá alternativní kina tento hororový snímek. Španělský režisér Paco Plaza využil skutečných událostí z roku 1991 z Madridu a použil je v neutrálním hororu...

V rámci festivalu španělských filmů La Película uvedla česká nezávislá alternativní kina tento hororový snímek. Španělský režisér Paco Plaza využil skutečných událostí z roku 1991 z Madridu a použil je v neutrálním hororu o spiritistických tabulkách, o zahrávání si s nadpřirozenými silami a údajném posednutí ďáblem, ovšem s mladičkou talentovanou herečkou v hlavní roli. Nicméně, jeho topovky o paranormálních jevech v sérii REC (2007, 2009) bohužel Veronika nepřekoná.

Příběh se odehrává na základě svědectví událostí z Madridu roku 1991. Setkáváme se s ústřední postavou Veronikou, která to nemá lehké. Otec ji zemřel před lety, matka je zaneprázdněná prací v hospodě, a tak se Veronika musí starat o své tři mladší sourozence. Chodí do církevní školy, kde na ni dohlíží klášterní jeptišky, včetně slepé podivínské sestry Muerte. V den zatmění slunce, kdy celá škola jde tento vzácný jev sledovat na střechu, Veronika spolu se svými spolužačkami připraví ve sklepě seanci k vyvolávání duchů pomocí spiritistické desky Ouija. Jenže jak to tak bývá v prvoplánových hororech, seance se jaksi nepovede.

Tím se spouští soustava nevysvětlitelných, až paranormálních jevů, které se kolem Veroniky začnou dít. Film ale ubíhá strašně nudně. Pomalé scény, kde na konci čekáme, že někdo udělá baf, se nestanou, sentimentální postoj Veroniky, která si myslí, že s ní komunikuje mrtvý otec, je až moc přitažený za uši, a pošahaná slepá jeptiška sloužící jako rádce na nadpřirozeno je až příliš. První polovina filmu se nepovedla, na můj vkus až moc hluchých natahovaných míst, která se dala natočit svižněji.

Naopak musím vyzdvihnout sedmnáctiletou začínající herečku Sandru Escacenu, která kupodivu v roli Veroniky působila velmi přesvědčivě, autenticky a jako pravá Španělka má auru budoucí femme fatale. Myslím, že (ne)stárnoucí hvězda Penélope Cruz má svoji nástupkyni.

Překvapivě, druhá polovina filmu je úplná senzace. Jakoby to natočil někdo jiný. Má spád, gradující akci a dostane se i na precizní kameru a střih. Tím, že je film vyprávěn rámcově, v závěru dostaneme odpovědi na nezodpovězené otázky, i během prostřihů záběrů ze skutečného místa činu nám proběhne mráz po zádech. Nicméně pro hororové fajnšmekry to nejspíš nezachrání nic. Bohužel neoriginální námět exorcismu se snažili zachránit skutečnými událostmi, ale ve výsledku člověk neví, co si o tom všem má myslet.

Autor Peyka, 17.03.2018
Přečteno 458x