Richard Wagner: BLUDNÝ HOLANĎAN – trochu jiná recenze

Richard Wagner: BLUDNÝ HOLANĎAN – trochu jiná recenze

Anotace: @&@ Vynikající nová inscenace Bludného Holanďana ve Státní opeře má bez nadsázky světovou úroveň.

 

Národní divadlo ve Státní opeře, Praha, 23. ledna 2022 v 19:00, 2. premiéra

 

Hudební nastudování a dirigent: Karl-Heinz Steffens

Režie: Ole Anders Tandberg

Scéna: Ole Anders Tandberg, Martin Černý

Kostýmy: Maria Geber

 

Holanďan: Joachim Goltz

Senta: Elisabeth Teige

Daland: Zdeněk Plech

Erik: Aleš Briscein

 

 

Když mě můj nejhudbymilovnější kamarád pozval na 2. premiéru Wagnerova Bludného Holanďana do Státní opery, neváhal jsem ani vteřinu a pozvání jsem s velkou chutí přijal. Je to sice ještě poměrně ranná Wagnerova opera, ale z mého pohledu ta nejhezčí a nejstravitelnější, protože má v sobě ještě hodně silný romantický náboj. Však také zpracovává pohádkovou legendu o zakletém námořníkovi, který byl potrestán za své rouhání Bohu při mořské bouři věčným brázděním oceánů s lodí plnou mrtvých námořníků. Jen jednou za sedm let je mu dovoleno přistát na pobřeží, aby se pokusil zlomit svou kletbu tím, že získá lásku ženy věrné mu doslova až za hrob. Na tuto zbrusu novou inscenaci Státní opery s mezinárodním tvůrčím i pěveckým obsazením jsem se tedy hodně těšil. Mé nadšení jen mírně ochladlo, když jsem zjistil, že se hraje celé dvě a půl hodiny bez jediné přestávky. Dožil jsem se už totiž věku, kdy není tak úplně samozřejmé odříznout se po tak dlouhou dobu od možnosti odskočit si v případě akutní potřeby na malou. V každém případě se na to člověk musí alespoň řádně předem připravit, tzn. několik hodin před představením už nepožívat žádné tekutiny a těsně před zaujetím místa v sále si ještě preventivně naposledy odskočit na toaletu.

 

Jenže člověk míní, a můj kamarád, který je pověstný svými příchody do divadla doslova až na tu nejposlednější chvíli, mění. Přestože jsme byli domluveni na srazu před Státní operou v 18:45, ozval se v tomto čase telefonicky s tím, že bude mít mírné zpoždění a dorazí zhruba v 18:50.  Což jsem si přeložil tak, že i se vstupenkou pro mne se snad přiřítí v 18:55, když to dopadne dobře. Tento předpoklad se ovšem ukázal jako stále příliš optimistický, takže prvotní kontrolou u vchodu do foyer, zda splňujeme proticovidová opatření, jsme prošli teprve v 18:58. Před zaujetím místa v krásné 10. řadě v přízemí jsem si ovšem musel nejprve odložit kabát v šatně a pak ještě rychle provést onen zmíněný preventivní úkon na pánské toaletě. Když jsem konečně přikvačil zadýchaný do hlediště, stačil jsem si ještě povšimnout, že divadlo je poloprázdné, což mě při tak ostře i médii sledované 2. premiéře poněkud překvapilo, mělo to ale v tu chvíli i jednu výhodu – nemusel jsem zdvíhat celou zaplněnou řadu, ale jen dvě cizinky na jejím okraji, přestože jsme měli místa samozřejmě přímo uprostřed. Na svou sedačku jsem tak zchváceně dopadl zhruba 10 sekund před tím, než potlesk přivítal dirigenta, který vzápětí odmávl první takty nádherné Wagnerovy předehry. Kamarád těsně předtím ještě stačil směrem ke mně procedit povzbudivě skrz zuby: „No vidíš, jak jsi to v pohodě stihl!“. Jelikož už ale dirigent v tu chvíli napřahoval do vzduchu své ruce směrem k orchestru, momentální nutkavou chuť dát kamarádovi pořádný přátelský šťouchanec loktem do žeber jsem v sobě už raději potlačil. Předehra je ovšem tak báječně dynamická a orchestr ji začal hrát s tak obdivuhodným nasazením, že ze mě po chvíli ten předchozí stres úplně spadl a já se tak cele ponořil do nádherné Wagnerovy hudby, která byla navíc vizuálně perfektně skloubena s promítáním burácejících mořských vln na ještě staženou oponu, což jako celek vytvářelo hned zpočátku opravdu sugestivní atmosféru.

 

Když předehra dozněla, opona se zvedla a na scéně se objevila mohutná konstrukce sešikmené točny pokrývající téměř celé jeviště, obestavěné zábradlím evokujícím obrovskou příď lodě. Celá točna se během představení různě otáčela, takže v náklonu směrem k divákům pak představovala buďto palubu plnou mrtvých námořníků na palandách nebo naopak prostory ženského kláštera. V určitých úhlech náklonu plošiny se děj odehrával i pod ní, takže si divák ve své fantazii už sám dotvářel příslušné prostory do podoby různých prostředí podle kostýmů účinkujících postav či příslušného osvětlení apod. Této proměnlivosti divácké fantazie samozřejmě napomáhaly i promítané právě zpívané texty, které bylo možné dvojjazyčně (česky a anglicky) sledovat buďto na velkém titulkovacím zařízení nad jevištěm nebo na miniaturní obrazovce, kterou má každý divák připevněnou na opěrce sedadla přímo před sebou. Norský režisér a spoluautor scény se tak zařadil do proudu současných moderních operních scénografií, kdy se víc pracuje s různými náznaky než s doslovností, což je z mého pohledu mnohem působivější a dokonce poetičtější než nějaké složité realistické kulisy. Vždyť divácká obrazivost dokáže vytvořit mnohem zajímavější vjemy, než jsou ty, které by mohly být striktně omezeny jen zcela konkrétní představou jevištního výtvarníka.

 

Největší síla této opery ovšem spočívá v samotné Wagnerově hudbě, která se po celé dvě a půl hodiny doslova valí divadelním prostorem v nepřetržitém proudu, který se navíc místy stupňuje téměř až do zběsilosti rozbouřeného moře a vyhrocených lidských emocí. Orchestr řízený samotným Karl-Heinzem Steffensem, současným hudebním ředitelem Státní opery, vyzařuje po celou dobu mocnou energii, která strhává divákovo vnímání až k jisté extatičnosti, a sotva dozní jedna nádherná melodie, hned se rozjíždí další, takže nezbývá místo ani pro zasloužený divácký potlesk mezi jednotlivými pěveckými čísly, která jsou opravdu špičková. Absolutorium si zaslouží nejen německý barytonista Joachim Goltz v titulní roli Holanďana a norská sopranistka v roli Senty, ale i vynikající basista Zdeněk Plech či tenor Aleš Briscein, kterému snad jen malinko něco chybí do oné znělé hlasově plné barevnosti ostatních jmenovaných.  Výborné výkony ale podávají i další sólisté a sbor Státní opery i externí sbor. Pokud jde o kostýmy švédské návrhářky Marie Geber, evokují spíš ponurou atmosféru a o něco povedenější se mi jevily ty mužské než naprosto fádní a spíš neforemné ženské černé kostýmy, připomínající asexuální přísné učitelky či žačky katechismu. Na druhou stranu nevím, zda by jiné „ženštější“ šaty mohly dodat větší sex-appeal hlavní ženské představitelce, pro niž možná právě zvolený kostým byl spíš milosrdnější alternativou a dal tak jednoznačně vyniknout její zřejmě největší přednosti, kterou je právě nádherný hlas. Rovněž jakési splývavé péřové šaty s vlečkou pod drsným námořnickým kabátem Bludného Holanďana vypadaly spíš podivně transvestitně a příliš mi neladily s představou mrtvých mýtických námořníků. Ale to je asi víc věc vkusu, módní designéři a možná i jevištní kostýmní výtvarníci si i jindy často libují v bizarních a poněkud samoúčelných kreacích.

 

Celkově mě ale tato inscenace Státní opery doslova strhla a nebál bych se ji označit za jednu z nejlepších, jaké jsem kdy na našich operních scénách měl možnost zažít. Koneckonců i poloprázdné hlediště ve Státní opeře připravilo na závěr všem umělcům dlouhé a zasloužené ovace, které svědčily o tom, že jsem ve svém hodnocení nebyl ani zdaleka osamocený. Všem milovníkům kvalitní opery můžu tedy návštěvu tohoto představení jen a jen doporučit. Dokonce i starším pánům, pokud na ně nebudou z dobrých důvodů pokud možno dobíhat až na poslední chvíli.

 

 

 

 

 

Praha, 24.1.2022

 

https://www.narodni-divadlo.cz/cs/predstaveni/bludny-holandan-42134815

 

 

 

 

 

 

Autor Amonasr, 24.01.2022
Přečteno 553x
Tipy 15
Poslední tipující: šerý, Krahujec, Kett, jitoush, jenommarie, Kubíno, mkinka, Iva Husárková
ikonkaKomentáře (7)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

...Milý Pepo,to je Tvé osobité - brilantní recenze podložená fakty a osobním prožitkem protkaná vždy něčím prostě lidským,na nic si nehrajícím /úsměv/.To milé "nabourávání" hudební linky Tvými osobními drobničkami mě takto prostě baví.A má to i moji osobní "rezonanční skříňku".Při Tvém nefalšovaně líčeném nadšení pro operu jako takovou se mi téměř vždy v mém vnitřním zorném poli mihne můj tatínek,který operu nadevše miloval a byl tedy schopen stát v mládí i na "bidýlku" v ND,jen aby mohl nasávat tóny všech oper,co se tenkrát v Praze uváděly a až později,po jeho odchodu,jsem zjistila,že nejspíše jeho tajným snem,který se však v té době nemohl uskutečnit,bylo stát se impresáriem nejlépe operní pěvkyně/úsměv/.Byl jazykově velmi dobře vybaven a vyjednávat,to on uměl /úsměv/.Zjihle jej "podezírám",že v nemalé míře i proto prchl z pro něj těsného moravského maloměsta do Matičky...Také se snažil mě pro operu nadchnout,ale,i když divadlo mám v oblibě,tak dávám přednost činohře a baletnímu umění.I když,na "Prodanku"v modernějším hávu mě do ND "dostal"a Mozartova Dona Giovanniho jsem měla stále "na talíři",že to je základ,že to prostě "musím"../v dobrém//úsměv/.Ale klasickou hudbu nezavrhuji,i když jsem takový ten "neználek",příležitostně se do ní ráda nořím a mám ráda sílu velkého orchestru naživo.To je energie!Líbí se mi,když se nabourávají zažité stereotypy a hudebníci v této branži si nehrají na jakési nedostupné bytosti a snaží se neotřele a prostě lidsky navázat kontakt s různorodým publikem,nadchnout pro tuto hudbu a při tom neslevují ze svého umu,prostě přirozeně otevírají vrátka do tohoto nekonečného světa a pokorně našlapují vstříc posluchačům různými cestami.Takže teď už víš,že Tvé vhledy čtu ráda jednak skrze obsah a formu s cílem dozvědět se ,ale i skrze vzpomínku na mého tátu.A on se na Tebe za to "odtamtud"usmívá se spikleneckým pomrkáváním..../úsměv/,že se mě opera tak trochu přece jenom dotýká aspoň Tvými slovy,že jsem na ni tak jak tak "narazila".....a dobrovolně..../úsměv/...Jsem se rozvášnila slovy,tak aby můj koment nebyl delší než Tvá recenze..../smích/...Ji.

26.01.2022 22:06:01 | jitoush

Tak to je moc krásný komentář, milá Jitko - ani nevíš, jak hezky se mi čte a jak moc Ti rozumím. Dokonce i naše přístupy k hudbě jsou si svým způsobem podobné. Ač byla moje máma učitelka hudby na klavír, já jsem se jí v dětství vzepřel a odmítl se učit hrát. Ke své škodě, samozřejmě - ale na to jsem přišel až mnohem později. A svůj vztah ke klasické hudbě jsem hledal složitě - poprvé mě vlastně upoutala až návštěva koncertu s živým orchestrem v rámci výuky na jesenickém gymnáziu, kdy mně uchvátilo právě to živé provedení, ten autentický zvuk, který se tak lišil od poslechu z rádia nebo gramofonu. A dodnes vlastně jednoznačně upřednostňuju živé provedení před tím reprodukovaným, to je úplně jiný zážitek. Mám rád třeba i studentské orchestry (mnohé jsem tu taky "recenzoval"), kde do toho ti mladí vkládají tolik živých nefalšovaných emocí, že mě to mnohdy strhne víc než chladná dokonalost některých profesionálů. A Tvé vzpomínání na tatínka je krásně dojemné - díky za ně, moc si vážím toho, že jsi se tak otevřeně svěřila :-) A věz, že já jsem taky neználek ;-)) Naposled jsem tu třeba vyjádřil svůj obdiv k nové inscenaci Bludného Holanďana ve Státní opeře a včera jsem si přečetl recenzi na totéž představení na odborném serveru Opera Plus a recenzentka na něm nenechala nit suchou. Nicméně si i tak za svým vnímáním stojím - umělci totiž tvoří hlavně pro diváky (či posluchače nebo čtenáře) a ne pro recenzenty. Zrovna jako my amatéři tady na Literu - takže každý názor se cení stejně, hlavně když to dotyčného něčím nebo nějak osloví. A pro takový ohlas, jaký jsi mi tu umístila, zkrátka stojí za to psát dál - ještě jednou velký dík :-)

27.01.2022 17:01:43 | Amonasr

Amonku děkuji, aspoň takto..že může díky tvým krásně napsaným dílkem, člověk načichnout..atmosférou.
Lákáš...a i barvitě. Umíš tak pěkně a poutavě vše popsat.*
Moc ráda jsem nahlédla. *ST
Měj se pěkně * pá M.;)*

25.01.2022 23:39:52 | jenommarie

Děkuji za povzbudivý komentář, milá Marie - mám radost, že Tě to baví číst :-)

27.01.2022 16:40:31 | Amonasr

Já se htěla rozepsat..ale nějak mi došla slova:)). Vidím, že Jituška..náležitě doplnikaa krásně 9cenila tvojí obdivuhodnou práci. Měj krásné dny *;)

27.01.2022 19:09:04 | jenommarie

Prima víkend i Tobě, Marie :-)*

28.01.2022 16:00:31 | Amonasr

Děkuji TI, také měj krásný víkend, Amonku
;)*

29.01.2022 00:45:11 | jenommarie

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí