Kniha Ilony Švihlíkové Přelom

Kniha Ilony Švihlíkové Přelom

Anotace: pokus o recenzi části knihy. Témata: společnost, ekonomika, vývoj (kapitalistické) společnosti.

Kniha Ilony Švihlíkové Přelom (vydání: 2014)

(od velké recese k velké transformaci)


(pod)kapitola: Černý scénář: směrem k totalitní společnosti.


Moje úvodní kecy. Tyto úvahy se objevují stále. Konce světa (...,2000, 2002, 2012,...), možné Třetí světové války, rasistickou válku chtěl už Ch. Mason..., Biblické  vize apokalypsy (křesťanstvo se domnívalo, že nepřežijeme rok 1000) (na literu zmíněná teorie o zhroucení EURA  dolaru... a pak NWO, ilumináti). Možná paradoxně pro čtenáře tím nechci říct, že se "NIC NESTANE", ale taky nechci říct "ŽE SE URČITĚ NĚCO STANE".

K jedné podkapitole v knize. (str. 165-209)
Kniha je nekřesťansky drahá, ale myslím, že to není špatná investice. :-) Kniha má vcelku bohatý seznam literatury, rejstřík. Pro laika by se docela hodil slovníček pojmů. Či ještě lépe jasné uvedení definic pojmů. Kniha je dle mého  pohledu silně levicová - i když tento pojem je poněkud (i u mě) mlhavě definován s tím, že na "systém", který panuje globálně hledí jako na pravicový (tj. přesněji neoliberální). V první fázi není myslím nutné tyto pojmy rozebírat. Spíš ujasňuji, že nejde o knihu náboženskou nebo ryze přírodovědeckou, popř. ekologickou, ale ani ne čistě politickou. V jistém smyslu se tedy týká všech (nebo alespoň) velké většiny lidí a jak už erudice autorky napovídá je naplněna převážně ekonomickým obsahem - s tím, že se ale snaží uceleně popisovat celý systém moci- tedy i propojení či ovlivňování s mocí politikou.
(mimochodem "velká recese" je označeno zhruba to, co začínalo 2008 prasknutím hypotéční bubliny v USA s následnou celosvětovou finanční krizí-opravte mě, jestli se pletu)
Podstatná část knihy je též obsah, který je velice logicky a přehledně strukturován. Hlavní kapitoly:

I. Kde jsme se to ocitli?
II. Scénáře vývoje

Ač se mi obvykle podaří opak, chtěl bych pět především chválu. Ač nelogicky postupuji odprostřed knihy od "temné vize budoucnosti", zůstává poměrně srozumitelná. Což je jistě předností autorky. Zároveň bych toto podrobil kritice. Skutečně myšlenkově bohaté texty většinou odrazují- protože jednoduše pochopit nejdou. Možná můžeme tipovat na kompromis mezi "stravitelností" a hloubkou.  Často lze nestravitelnosti dosáhnout pouhým zmíněním fakt, které jsou pro čtenáře neznámé nebo je popírá. (v tomto ohledu u mě vítězí Chomsky).

O čem kniha je?
Nejjednodušší odpovědí je prosté zmínění slov v obsahu:
ACTA, NSA, Edward Snowden, Transatlantická dohoda, "co s nezaměsna(tel)nými?" (moje interpretace původního: Co se zbytečnými lidmi?), Renta (hádám, že podmnožinou renty je i korupce), Mezinárodní vztahy, subjekt a taktika elit, Tea Party, Civilizační kolaps?

Koho tato témata oslovují myslím, že je na správné stopě - ať už má přesvědčení tím, nebo oním směrem.

Původně jsem chtěl popustit uzdu bezuzdné fantazii na tvorbu teorií na cokoliv, ale protentokrát se toho vzdám.
Zopakuji: kniha určitě usiluje o odbornost, byť dle mého hlediska nekonečně složitá témata jdou špatně popsat teoreticky. Snaží se logicky argumentovat a vidět věci v souvislostech. Pro lepší kritiku knihy bych musel být Bůh, který "vše ví". Opak je pravdou: spousta ekonomických pojmů, banalit, slyším prvně v životě. A nevím ani "jak to funguje" alespoň teoreticky. Kapitola, kterou jsem četl cituje často internetové zdroje (blisty mi tak nejvíc utkvěly) a ne nutně jen zahraniční experty. Některá místa více či méně rezonují s mým přesvdčením, více jich zůstává nepochopených.

" Největší nebezpečí TTIP spočívá v tom, že chce ukotvit nadvládu korporací nad vládami pomocí variace na nechvalně známý článek 11 NAFTA.
Článek 11 totiž umožňuje investorům žalovat vlády, pokud jejich opatření negativně ovlivní investici. Šíře článku 11 a jeho vymáhací síla je neuvěřitelná a nesrovnatelná s ničím, co zde bylo dříve na "ochranu" investorů..." (to je ta pochopitelná, ale nepříliš známá část)

podobně zde:
"...Barack Obama sice nazval E. Snowdena "nějakým hackerem", následně se ale USA dopustily bezprecedentního porušení mezinárodního práva, když kvůli "nějakému hackerovi" nechali odklonit letadlo s Bolivijským prezidentem Evo Moralesem. Zároveň tento čin opět dobře ukázal, jak moc jsou evropské státy hrdými a nezávislými zeměmi."

oproti tomu, pro mě vcelku známé:
"Společnost založená na přihlouplé zábavě, hédonismu, plytkosti, společnost bez hodnot je nejen morálně mrtvá, ale zároveň snadno ovladatelná. Proto je největším nebezpečím pro pozitivní vývoj nikoli zákaz knih, ale společnost, ve které už knihy nikdo nechce číst."
 
V mém omezeném okruhu nákupů a povědomí tato kniha stojí vedle knih Dr. Koukolíka (jež odborně opět nejsou snadné a vědomostně inklinují spíš k: biologicko sociálním modelům- což asi není správné vyjádření). A např. pracem prof. Kellera (u kterého bych čekal školu sociologickou, sám říká, že ekonomii "nerozumí"- nevím, zda mu věřit :-)). V poslední době též kolektiv autorů podepsaný pod knihou Povaha změny (2015), téma kolapsu civilizace je pak oborem zájmu egyptologa Miroslava Bárty.

Dodávám tedy, že kapitola a potažmo kniha, kterou jsem se snažil přiblížit není o "kolapsu". Je o analýze minulosti, současnosti a možné budoucnosti. Kdy z budoucnosti podrobně rozebírá dvě varianty. Tu horší tedy "fašizaci společnosti" je jedna alternativa. Druhá cesta je pak "obnova zdola" - tu jsem ještě nečetl. Příliš nerozebíraná varianta třetí je kolaps- rozpad společnosti- domýšlím se, že tu lze chápat jako nejděsivější.

Co bude? ... uvidíme. :-)

Autor ewon, 16.01.2016
Přečteno 766x
Tipy 1
Poslední tipující: Frr
ikonkaKomentáře (0)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí