Zneužívaný (2011)

Zneužívaný (2011)

Anotace: dokumentární film 18+ o odsouzeném vrahovi

Víceméně náhodou jsem narazil na tento drsný dokument na youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=uAsKPCFoz-s

Vypráví o asi třicetiletém muži (film je z roku 2011), který se právě vrátil z vězení za vraždu své matky, odseděl si jen část trestu - deset let. Aby toho nebylo málo, tak ho matka v dětství sexuálně zneužívala. Rovněž ho fyzicky týrala, sama byla alkoholička. Muž jménem Filip Zahradil nejprve žije u své babičky. Střídá různá zaměstnání jako popelář, pracovník ve fastfoodu, ale též vytváří podvodné reportáže pro internetové deníky s převážně bulvární tématikou. Jeho zájmem totiž bylo od dětství psaní.
Také se postupně seznamuje s různými dívkami přes internet. Své chování své přítelkyni Markétě tají. Na vztahu se negativně podepisuje Filipův zájem o sadomasochistické praktiky, které Markéta nesdílí. Markéta ale ochotně pózuje jako modelka pro jeho fiktivní reportáže: "Angelika vyměnila drogy za porno a je šťastná." Patrně kvůli slávě.
Během natáčení se stále více odhaluje Filipův antisociální charakter, kdy klame, nepije-pije. Pracuje - nepracuje. Pohádal se rovněž s babičkou (pravděpodobně matkou jeho matky).
Po roztržce s druhou přítelkyní končí na ulici a žádá o pomoc. Je mu nabídnut pokoj na měsíc u režisérky filmu Ivanny Benešové. Pobyt končí vystěhováním za účasti policie.
Celým filmem jsou prostříhávány hrané pasáže z Filipova neradostného dětství. Na závěr filmu je potom zmíněno, že chce s filmem skončit, že chce začít nový život a chce, aby režisérka nějak zinscenovala, že je mrtvý. Tento v jistém smyslu paradoxní konec je pak představen v podobě návštěvy babičky u hrobu "utýraného" Filipa, který zemřel v roce 1999.

Přirozeně nejsem žádný dokumentarista, abych poznal kvalitní dokumentární film, ale při tomto typu snímku vám opravdu leze mráz po zádech a divíte se, jaké další hrůzy ještě ve filmu přijdou. Na podobné téma natočila režisérka H. Třeštíková film René, který jsem též viděl, ale už si ho tak dobře nepamatuju. Nicméně René, je jen o zloději a recidivistovi, tento je o vrahovi. Tedy mnohem větší kalibr. U filmu mě chyběli nějací bližší příbuzní např. otec. Na chvíli se objeví jen kamarád z dětství a učitelka ze základní školy. Kamarád se nechce setkat a setkání s učitelkou končí konfliktem o to, že neoznámila jeho zneužívání. Zcela chybí popis Filipova dospívání, možná je to proto, že odmítl účast na pokračování.
Autor ewon, 29.03.2016
Přečteno 901x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (7)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Zdravim, natocila to ma spoluzacka z gymplu a je to fikce :) Drsny film ;) Povedl se ji, to jo ;)

29.03.2016 20:32:19 | Zrzi

já vim, ale pššš. :-)
Po deseti minutách filmu jsem spíš chechtal.

30.03.2016 09:04:03 | ewon

Upřímně, Ewone, domnívám se, že jsem schopen debatovat o řadě věcí - a snad nebude znít příliš nadneseně, když řeknu: relativně na úrovni. Poslední dobou se ale čím dál častěji ptám, zda jsem o řadě věcí debatovat vůbec ochoten. Proč... jaksi ve mně sílí pocit, že cílem jak novinářů, filmařů a masmédií obecně je "šokovat" diváky, čtenáře, návštěvníky stránek, a tak dále - v tom negativním slova smyslu, a to čím silněji, tím lépe.

Na jednu stranu chápu, že o jistých věcech je třeba hovořit. Ale pokud se téměř nehovoří o ničem jiném, v tom okamžiku nejde o nic víc než pouhé brodění se hnusem. Například namátkou z titulků zpráv:

*atentát v Bruselu + pátrání po uprchlých teroristech + nepřipravenost bezpečnostních služeb + zabezpečení letišť, atd.
*opilý strojvedoucí, který zabil 2 lidi v autě, bude vyšetřován na svobodě
*česká zbrojovka testovala neprůstřelné vesty
*Babišovo Čapí hnízdo
*dlouhodobě uzavřené smlouvy DP Praha s reklamními agenturami ohledně pronájmu reklamních ploch v dopravních prostředcích (33 let)
*státní veterinární zpráva opět prověřuje obchodníka, který chtěl před několika měsíci prodat 4t shnilého a barvou označeného masa a teď ho prodával opět
*bývalý přítel v budově školy škrtil a zranil učitelku školy
*střelba z plynové pistole uprostřed města, policisté jej postřelili

Nevzpomínám si, že by kde bylo něco pozitivního - to je totiž zřejmě považováno za nezajímavé, nudné, otřepané, klišoidní.

Ale faktem je, že taková díla prostě nemusím číst, dokumenty sledovat a weby navštěvovat... takže je to de facto opět jen a jen můj problém. Divný jsem patrně já, společnost je OK.

29.03.2016 12:58:57 | paulmatthiole

k brodění se hnusem.
možnosti:
1) většinu lidí to baví a tím to média servírují, aby na tom vydělali.
2) lidi to až zas tak nebaví, ale jsou jim podsouvána s nějakým účelem. Znechutit je? Vytvořit "blbou náladu", jak říkal Havel. Nebo přímo nenávist a nedůvěru, strach... ke všemu?
... je to vůbec potřeba vytvářet nebo to přijde samo?

30.03.2016 11:17:42 | ewon

Velmi nerad hovořím za někoho jiného, a tím spíše za většinu lidí.

Pokud by to většinu skutečně bavilo v tom pravém slova smyslu (a hovořím tedy, s ohledem na svá první slova, v čistě hypotetické rovině), posunuli bychom se někam, kde by civilizace asi být neměla. Pokud se v médiích, na netu, v publikacích či tisku většinově poukazuje apriori na situace nejen „negativní“, ale dokonce „patologické“ (nechme stranou objektivitu publikovaných záležitostí), může jít svým způsobem o popularizaci těchto jevů ve společnosti – minimálně to kupříkladu znamená obavy autorů z toho, že jinak ve společnosti neprorazí (i to by o lecčems svědčilo); poslední dobou mám pocit, že naše „demokratická“ společnost se (mimo jiné i vlivem této „masáže“) posouvá do míst, kde (použiji známou větu) „vyhrává ten, který se pozvrací jako poslední“.

30.03.2016 18:40:24 | paulmatthiole

teď možná odbočuju. Ale nevím, jestli většina všech lidí, ale stále mám pocit, že Blesk a podobná média jsou široce nejprodávanější - tj. lidi za ně jsou ochotni zaplatit. Jestli je to "baví" už se asi zjišťuje těžko.

Tenhle "dokument", co ho "recenzuju" je spíš o schopnosti vnímat mediální realitu a analyzovat ji.
A tohle není apríl. :-)

01.04.2016 17:29:27 | ewon

V tom punktu nemohu sloužit, Blesk a podobná periodika jdou zcela mimo mě. Nezajímají mě v nich uveřejňované (pseudo)problémy jiných lidí, protože mám svých reálných starostí a povinností, resp, starostí a povinností ve svém nejbližším okolí celkem dost. Když k tomu připočtu čas, který mi spolknou mé koníčky, zbývá už jen čas na spaní.

Pokud se někdo ve sledování těchto materiálů vyžívá, je to jen a jen jeho věc - proč to kdo dělá, rozebírat nehodlám, a to ani v teoretické rovině.

01.04.2016 23:20:01 | paulmatthiole

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí