Pět jazyků lásky

Pět jazyků lásky

Anotace: Přiznávám se, že tápu, kam tohle zařadit, byť jsem kliknul na recenzi. Možná je to na ni moc obsáhlé a popisující. Ale ono spíše jde o to zamyšlení nad našimi vlastními vztahy a možná čtenáři docvakne, kde dělal chybu...

 Před asi 17 lety jsem četl knihu od psychologa a manželského poradce  Garryho Chapmana "Pět jazyků lásky". (Vedle verze pro dospělé prý existuje i verze pro děti!)

   Autor nám zajímavým způsobem vysvětluje problematiku mezilidských vztahů i příčinu jejich takzvaného vyhoření. (A nejde jen o milostné vztahy, ale i o běžné vztahy, třeba mezi rodiči a dětmi.) Znalost těchto jednoduchých pravidel by nám měla pomoci, abychom si lépe porozuměli, aby se nerozvádělo každé druhé manželství u nás a dětské domovy se dál neplnily dětmi z rozvrácených rodin!

    Garry Chapmann se na semináři pořádaném jiným kolegou dozvěděl o jeho teorii, předpokládající, že každý máme jakousi svoji citovou nádrž a postupem času dochází k jejímu vyprazňování vlivem neopětované Lásky, neporozumění ze strany partnera i vlastního nepochopení toho, jak se nám ten druhý  snaží vyjádřit své city. Také neúspěch v tom, co konáme, nutnost vyvíjet neoblíbenou činnost či další nepříjemné stresují záležitosti, ji spolehlivě vyprázdní!

*/Opět naplnit ji můžeme tím, že přijímáme prožíváme kladné emoce,  ať už je to náš vlastní úspěch v něčem, co nás baví či nám na to záleží nebo projevypřízně ze strany našeho partnera či druhých lidí. /

Přijal ji za svou a následně si vypracoval i prakticky ověřil teorii, že existují různézpůsoby projevů Lásky, které nazval "jazyky Lásky."

Určil pět základních, ze kterých lze pak dále odvozovat různé"dialekty," lišící se v podrobnostech.

@

Nazval je následovně:

1)slova ujištění

2)pozornost

3)přijímání darů

4)skutky služby

5)fyzický kontakt.

 

   Příčinou selhání vztahů bývá fakt, že každý z nás hovoří "jiným jazykem Lásky" a tak dochází k nepochopení snah toho druhého sdělit nám své city. A přitom není tak obtížné se naučit jeho "jazyku Lásky", případně naučit jej i tomu svému. Již mnoho vztahů bylo takto zachráněno a rozvinulo se opět jako květ růže stolisté...         

Chce to jen trochu trpělivosti a vůle se tomu naučit!

   Nyní se blíže podíváme na jednotlivé jazyky a stručně si o nich něco povíme...

 

*1) Jazyk nazvaný "slova ujištění" obsahuje několik dialektů zvaných

"slova povzbuzení", "laskavá slova"  a "slova pokory".

A) "Slova povzbuzení" sdělují tomu druhému, že ho máme rádi i s jeho

nedostatky, že mu věříme a jsme s ním v dobrém i zlém, i ve chvílích, kdy se mu nedaří!

 

B) "Slova laskavá" pohladí srdce druhého jako dotek motýlích křídel,sdělí mu, že ho máme rádi navzdory tomu, že právě něco pokazil nebo nezvládá to, co by měl, tak, jak bychom si přáli...

 

C) "Slova pokory" jsou balzámem, který tiší zlost, kterou na nás druhý má, možná oprávněně, možná nikoli, ale přesto je přesvědčen, že jsme mu svým způsobem nějak ublížili! Přiznáním své viny, třeba na pozdním příchodu, ač námi nezaviněném, omluva za nevhodná slova apod. dokáže druhému, že nám na něm opravdu záleží!

 

*2) Jazyk zvaný "pozornost" je velmi důležitý a rozumí mu většina lidí, úzejména žen. Vyjadřuje potřebu blízkosti toho druhého, možnosti se mu svěřit se svými pocity a přáními, promluvit si o tom, co nás trápí, ale vyžaduje i naši touhu naslouchat druhému, dozvědět se i něco více o něm...

 

*3) Jazyk nazvaný "přijímání darů" není jen o tom, že bychom si druhého předcházeli drobnými i většími pozornostmi jako kytičkou, bonbonierou ale i norkovým kožichem nebo třeba pozváním na do divadla či na výlet. Jeho zvláštní formou je "umění dávat sám sebe," svěřit se tomu druhému i se svými nejniternějšími pocit.

 

*4) Jazyk zvaný "skutky služby" znamená, že jsme ochotni vzdát se kvůli druhému svého pohodlí, udělat pro něj něco třeba i pro nás nepříjemného. Tak třeba žena čeká na muže s večeří dlouho do noci, s Láskou pere a žehlí jeho prádlo, uvaří mu jeho oblíbené jídlo apod., zatímco on se vzdá svého pohodlí a jde třeba opravit kapající kohoutek, i když by  si raději četl,  díval se na sportovní přenos nebo jí třeba pomůže v kuchyni...

 

*5) Poslední jazyk se jmenuje "fyzický kontakt". Zahrnuje různé něžnosti, hlazení, dotýkání se druhého, mazlení, líbání i samotný sex...        Tento jazyk je také velmi důležitý pro většinu lidí, zvláště pak pro ženy! Mnoho lidí ovládá i více jazyků, přesto může dojít i k tomu, že ten druhý hovoří jazykem, který oni neovládají...

 

   Pan Chapman se ve své psychologické praxi snaží určit, jakým jazykem každý z partnerů navštěvujících jeho poradnu hovoří a poté se zaměří na to, aby těm dvěma objasnil, v čem spočívá jejich problém a naučil je jazyku tohodruhého! Také na toto téma pořádá různé kurzy, takže jejich absolventi jsou sami schopni si vyzkoušet a odhadnout jakým jazykem hovoří jejich drahá polovička. Já jsem zde jen stručně nastínil tuto zajímavou teorii, někomu to možná postačí k vlastnímu zamyšlení a zjištění pro něj důležité pravdy, ale mnohem lepší bude, když si přečtete originál! Doufám, že i má nedokonalá úvaha, recenze či co to vlastně je,dokázala vzbudit váš zájem o toto téma. Vždyť by byla velká škoda, kdyby naše vztahy ztroskotávaly jen na neporozumění a neznalosti vcelku jednoduchých pravidel. Každý z nás může prožívat šťastný vztah, tedy pokud ovšem chce a je pro to ochoten něco málo udělat!

Buďte první mezi svými přáteli, kteří to vyzkoušejí v praxi!

Přiznávám, že i já občas pozapomínám na některé zde uvedené zásady a nechtěně ubližoval těm, které mám rád a napravit to nebývá tak lehké!  Ale chci a musím se o to pokusit, protože oni či ony mi za to stojí a začínám shánět i tuto knihu, abych do ní mohl kdykoli nahlédnout...             Objevil jsem, že si ji lze i zdarma stáhmout do mobilu v .pdf.

Autor Kozoroh 1, 16.01.2024
Přečteno 102x
Tipy 8
Poslední tipující: Narragan, Anfádis, twisted.wicker, mkinka
ikonkaKomentáře (12)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

To si nesmíš takhle brát, má milá! Jsi podle fotky docela kusanec a je mi sympatické, jak krásně a výstižně jsibto dhrnula a vypíchla to hlavní. Hezká, inteligentní a se smyslem pro humor, to je ďábelská kombinace!
Při pohledu na tvoni fotku se mi vybavil citát:
Vždyť je jim už na špičkách nohou vidět, jak rády by nám ukázaly, co je na nich krásného! :-)***

16.01.2024 17:24:51 | Kozoroh 1

Samozřejmě tohle patřilo tobě, anfádis. Pročpak se to nezařadilo do vlákna?:-/

06.02.2024 07:47:49 | Kozoroh 1

U Satana! Těch překlepů a to propojení dvou slov, to je děs! A to jsem to četl a neviděl...:-(

16.01.2024 18:57:21 | Kozoroh 1

Může být snaha, o to se domluvit, učit se navzájem mít se víc rádi, strojená?
Když přijedu do cizí země a budu se chtít jejím jazykem naučit říct dobrý den, děkuji,... je to strojené a nebo spíš obtížné?

16.01.2024 12:06:37 | twisted.wicker

Ono jde hlavně o tu motivaci. Nepomohou mi ani tuny odborné literatury a sloní paměť na citace, když se nezamyslím a neřeknu si, že tohle chci dokázat...
Samozřejmě Anfádis jako ženská k světu bude trochu dělat drahoty, ale chlapa zdobí právě ta trpělivost, byť je to dnes vzácná vlastnost...:-)

16.01.2024 16:52:25 | Kozoroh 1

Celkem souhlasím. Až na to, že buď to člověk v sobě má nebo nemá, a chce to používat, nebo mu to nestojí za to (nebo mu nestojí...taky naprd... hihi). Když se tomu musí učit, je to pak strojené.
A ten norkový kožich... auvajs

16.01.2024 10:06:59 | Anfádis

Ono jde hlavně o to, co si z toho kdo vezme pro sebe a zda oba mají dobrou vůli se tomu druhému přiblížit.
A ano, takové Plzákovy knihy nabízely ono strojené chování. Tam to ti dva nuceně hráli a ne že by něco přijali za své, protože pochopili a už to tak nějak cítí...
A k té tvé poznámce, krásná dámo:

I když stojí, co má stát,
láska jen o sexu není,
nejsem šicí automat,
i trocha něhy se cení...

Nehledě na to, že šikovná holka postaví do latě i vejce po Kolumbovi! ;-)

16.01.2024 16:45:47 | Kozoroh 1

No tys mě pěkně utřel... :)
:)*

16.01.2024 16:49:21 | Anfádis

ano, vyjít s druhými je někdy trochu svízelné...ale pokud jde o bytost milovanou, je tu alespoň motivace.

16.01.2024 08:42:19 | stormeater

Lidé spolu musí mluvit, aby ten druhý poznal jejich přání i potřeby a oni zas ty jeho. A to právě ten problém, že pořád někam spěcháme a přenáší se to i do vztahů. Chybí trpělivost a ochota pochopit potřeby toho druhého, umění dát sebe sama, naslouchat mu...
Horníček v Chvále pohybu napsal;
"Člověk spěchá nevěda kam a nevěda proč, proč nemaje. Spěchá, aby stihl svůj další spěch...

16.01.2024 16:34:23 | Kozoroh 1

Co si vzpomínám, úplně mi nesednul styl knížky - takový americky rozradostněný, ale knížka je to velmi užitečná.

Jeden pochopí, že i když se celý den "snaží", může přesto večer slyšet - Ty mě nemáš rád/a.

16.01.2024 07:37:33 | twisted.wicker

Když nás milují, nejsme to vlastně my, koho milují. Ale jednoho dne jsme to právě my, koho už nemilují...
Žena nikdy nevidí, co pro ni děláme,
ale velmi jasně vidí, co jsme neudělali...
A protože v každém chlapovi je také kousek ženského principu, dochází k takovým situacím, jaké zmiňuje kniha i ty...
Každý pár si holt musí najít ten správný dialekt, své párové esperanto. :-)
Ano, takový John Grey je asi poutavější vypravěč a jeho knihy o tom, že "Muži jsou z Marsu a ženy z Venuše" jsou snad i díky tomu, kdo je přeložil a převyprávěl, prostě taková klasika, kterou by měl každý znát. On jich napsal hodně a popsal třeba, jak by se ti dva měli chovat v práci i v ložnici...
Já podobných knih přelouskal kdysi hodně.
Třeba "Minutový manažer", ten původní, je vcelku tenounká kniha. Já si z ní vzal: "M.m. udílí minutové pochvaly a minutová pokárání."
"Každý člověk je vítěz! Někteří se tváří jako poražení, alevnedej se tím zmást!"
"Snaž se přistihnout druhé ve chvíli, kdy se jim daří!" (A nezapomeň je pochválit...)
Nebo taková Shakti Gawain, ta zase se k pozitivnímu náhledu protančila.
A Jampolsky tvrdí, že "Odpovědí je láska."
Osho či Depak Chopra či sri Chinmoy nebo Aštávakraghíta taky měli vliv na to, jak teď vnímám svět. Ono je hlavní, aby se člověk na chvilku zastavil a zamyslel, uvědomil si, že: "Všeliké kvaltování toliko pro hovada dobré jest!"(J.A.K.)

16.01.2024 16:27:20 | Kozoroh 1

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí