Osvětim a Birkenau

Osvětim a Birkenau

Anotace: Kde jsem byla se školou na exkurzi ...

Ještě není ani půl šesté ráno,je tma a nic nenaznačuje tomu,že zanedlouho začne svítat.Na cestě k zájezdovému autobusu potkávám několik svých spolužáků i známých z ostatních devítek.Napůl ve snách se v autobuse cestovky Kufr usadím vedle Petra.V autobuse panuje skvělá,leč trochu ospalá nálada,nic nenasvědčuje,že se za pár minut autobus rozjede směrem k Polským hranicím a dopraví naši rozdováděnou bandu k jednomu z míst s nejsmutnější a nejtragičtější historií.
Atmosféra během cesty je více než pohodová,ale čím více se ke koncentračnímu táboru blížíme,tím víc ovzduší ve vozidle houstne.Až teď začínáme tak nějak vnímat "kecy" pana průvodce.Řeči,které nás ze začátku unavovaly a obtěžovaly,teď dostávají hlubší smysl.
A už jsme na místě.Na obloze mezi hustými šedými mraky se marně snaží vykouknout slunce,ale počasí má ten den zůstat zamračené,ponuré.Abychom si lépe mohli představit hrůzy,napáchané v minulém století na tomto místě.Osvětim.Cihlové domky teď ve dne na první pohled ani nepřipomínají hrůzostrašné domy smrti.Celá expedice se zastaví před branou ARBEIT MACHT FREI.V nápise je písmeno "B" obrácené.Údajně z recese.Zoufalý pokus o sabotáž.Procházíme bránou a ocitáme se na cestičce,která se prý vysypána popelem z mrtvých,tady uhynulých.Nikomu není zrovna lehko.Chabé osvětlení kolem domů a ranní úsvit vrhá na budovy strašidelné stíny.Opadaná omítka,pokud tam tedy nějaká vůbec byla - spíš ne,odhaluje číslo bloku 12.Vcházíme do budovy.Ve vitrínách jsou vlasy,spousty vlasů.S děsem v očích nasloucháme průvodci,jak se s lidmi nakládalo,vypráví i o doktoru Mengelovi a o jeho pokusech,ukazuje nám fotografie.Když se dostaneme k tématu strava,každý pociťuje hlad,ale z úcty k obětem si nikdo z nás nelajzne tady vybalit svačinu.Dokonce ani pak v autobuse,který nás odváží na "pobočku" - Březinky.Pokud se Osvětim na první pohled zdál nevinný,Březinky už z dálky bily do očí svým typicky "koncentráčským" vzhledem.Domky už nejsou cihlové,ale dřevěné,menší a chatrnější.Prostředkem tábora vede kolej,po které denně přijížděl vlak s novými oběťmi ... Strážní věž poskytuje děsivý pohled na celý tábor.Pak se pomalu přesouváme k jednomu z domků.Kráčíme po cestičce a kromě skřípění písku a drobného kamení je hrobové ticho.Dnes tady roste tráva,ale kdysi prý byl každý trs trávy vytržen a sněden,panoval hlad a vězni jedli i tu trávu.V domku není střecha ani pořádně spojena se zdmi,mezi střechou a vachrlatými stěnami zeje asi dvaceticentimetrová díra,stejně tak dole u země.Teplota uvnitř se téměř nelišila od teploty venkovní.Lidé spali na roštech postelí po třech a každá postel měla tři patra.Ti,co spali dole,byli vystaveni hladovým krysám,které jim okusovaly tělo a shora na ně padaly výkaly spoluvězňů.V druhém domku vede prostředkem dřevěné budovy kamenná roura se spoustou otvorů.Záchod.Vězni chodili vykonávat potřebu hromadně.Toto místo bylo jediné kam nechodili dozorci,a tak si tady vězňové vyměňovali dopisy,nebo plánovali povstání apod..Více domků už nestíháme projít,po tomto náročném zážitku nás čeká odreagování v podobě solných dolů,kde se možná uvolníme ale na hrůzy,které jsme spatřili nezapomeneme ještě hodně dlouho ...
V Osvětimi jsme byli 12.4.2007 a přestože už to bylo relativně dávno,dodnes mívám noční můry ...
Autor Grafomanická MIA, 17.06.2007
Přečteno 757x
Tipy 10
Poslední tipující: suzík, OkittoAde, Stepankas, Alex Foster, wigi.sama, Nicolaus Alexios von Gotthard Leirchner, verushka
ikonkaKomentáře (6)
ikonkaKomentujících (6)
ikonkaDoporučit (1x)

Komentáře

Taky jsem tam zavítala. Toto léto. Hodně se o tuhle tematiku zajímám, takže návštěva Osvětimi byla pro mě nevyhnutelná :). A noční můry jsem měla už před zájezdem. Potom samozřejmě téže, až dodnes. Je to hrůza, ale každý by to měl vidět, aby si uvědomil, čeho všeho jsou lidi schopní.

27.09.2009 13:29:00 | suzík

v osvětimi i v březince jsem byla též....proto mohu říct že tohle sice není špatně napsané,ale je to moc málo oproti tomu co vše tam bylo...látky vyrobené z lidskych vlasůa chlupů...vystava tisíců prazdnych plechovek od cyklonu b,vystavené vozíky ve kterych se vozili vozili mrtvoly....dokonce plynová komora zrekonstruovaná z původních částí...ta konkrétně by dle mě měla byt popsána důkladně...prostě mi toho spousta chybí tady....celekm bych se obešla bez toho že bych věděla co ste dělali cestou tam a tak....spíš by mě zajímalo víc popsat ten tabor sam o sobě a ty hrůzy které skrývá a ktere se v něm odehráli...

13.04.2009 13:05:00 | micátko

Ano, ano, Auschwitz a Birkenau... Já tam byl taky se školou, jenže to bylo už 9. listopadu, tma ve čtyři a my jsme v Birkenau končili v 5... Prakticky celý tábor jsme prošli potmě, a cestu od památníku kolem kolejí taky potmě a v dešti. Silnější a děsivější než jakýkoli horror.

07.06.2008 22:42:00 | J.U. Ray

Já bych také ráda Osvětim navštívila, ale mám zároveň strach, co to se mnou udělá. Z tvého článku mi běhal mráz po zádech.

20.03.2008 21:13:00 | Alžběta.

Chystam se tam taky

21.08.2007 12:15:00 | Vlk v rouše

Brrr

17.06.2007 19:08:00 | Gabika

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí