Reportáž Sinai-Egypt

Reportáž Sinai-Egypt

Anotace: Taková menší reportáž o Sinai kterou jsme navštívili v dubnu...

Egypt a Sinai-Reportáž

Body:
Historie
Rozloha a povrch + Fauna a Flóra
Moře
Cestovní ruch
Poměry mezi lidmi
Vzdělanost

Historie-
Egypt je nádherná země s bohatou historií , dlouhou asi deset tisíc let. Měla pády i vzestupy , vítězství i prohry. Vystřídala mnoho panovníků (tzv. Faraónů) mezi nejznámější faraóny patří např. Tutanchámon a Ramses , určitě taky všichni znáte Kleopatru. O této krásné královně se ale můžeme pouze dohadovat, není totiž jisté zda vůbec žila a jestli ano tak jestli byla královnou a milenkou Juliuse Césara. Tato země měla mnoho bohů jako například Isis , Anubise či Ra (Anubis-bůh posmrtného života , Isis-bohyně plodnosti a Ra-bůh slunce). Egypťané ve starších dobách používali specifické písmo hieroglyfy. Nebylo to normální písmo ale obrázky znázorňující různá písmena. Tento druh písma můžeme potkat ve vnitřku pyramid , na papirosech či na různých další místech.

Rozloha a povrch + Fauna a Flóra-
Egypt má celkovou rozlohu 997 739 km2 z toho 0,6 % tvoří voda. Poloostrov Sinai který jsme navštívili leží na dvou kontinentech – Asii a Africe. Na Sinai a obzvlášť v oblasti Sharm El-Sheeku a Dahabu je asi o deset stupňů více než v jiných Egyptských lokalitách. Hlavní město celého Egypta se nazývá Káhira. Nejvyšší hora se nazývá Gebel Katrinah a měří 2 642 m n. m.
Hlavní část povrchu poloostrova Sinai je pokryta skalnatou pouští ve které málokdy najdete písečnou dunu. Takovouto dunu můžete najít popříkladě u výše zmiňovaného Dahabu. Tuto poušť obývají tzv. Beduíni , původní obyvatelé pouště kteří v poušti žijí naprosto dobrovolně.
Někdy ovšem i v poušti narazíte na rostliny které tam žijí díky velmi ojedinělému „dešti“. Tuto skupinu rostlin tvoří habekovité rostliny , kaktusy a v oázách nejspíše narazíte na palmy. Některé rostliny dokonce vyrůstají přímo ze skály. Na tyto pozoruhodné rostliny můžete narazit například v barevném kaňonu…Jeho pískovcové stěny pokrývá hra barev vytvořená díky příměsi různých minerálů nebo těžkých kovů , jako například manganu či železa. Tento kaňon byl zcela náhodou před dvaceti lety objeven při hledání spadlého iráckého letadla…Občas v tomto kaňonu můžete narazit na různé skalní útvary či hru barev…Popříkladě jsou to skalní útvary znázorňující například líbající se milence , velkou ropuchu nebo jordánskou Petru…V poušti i kaňonu můžete narazit na různé trávy a keře…

Moře-
Moře omývající břehy Egypta se nazývá Rudé moře. Je o pár stupňů teplejší než jiná moře a proto má naprosto ojedinělou flóru. Žijí v něm živočichové které nemůžete spatřit jinde na světě. Rudé moře je vyhledávaným místem potápěčů ale i normálních lidí kteří mají zálibu v šnorchlování.Žije v něm například zajímavá ryba zvaná Perutýn která je jedovatá a můžete z jejího jedu ochrnout na půl těla , nebo elektrický rejnok, ten má zase na ocasu 190 až 200 voltů. Můžete v něm také potkat žraloka kladivouna nebo jiné druhy žraloků. V Rudém moři určitě narazíte na mnoho nádherných druhů korálů a mořských hub. Nikdy ale nesmíte do korálů šahat , sedět na nich nebo na ně stoupat.V korálech totiž žijí různí nebezpeční živočichové nebo jsou korály samy o sobě nebezpečné ,například žahají nebo jsou velmi ostré. Živočichové kteří korály obývají se nazývají Odřenci a Ropušnice. Jsou nebezpeční svou velmi tvrdou a ostrou kůží která by vás mohla ošklivě a silně pořezat. Naprostou raritou v Rudém moři a jednou z velmi mála na celém světě je takzvaný „Blue hole“ (v překladu do češtiny to znamená modrá díra). Je to vlastně bývalá pod mořská jeskyně které se probořil strop a zalila se vodou. Je hluboká 120 metrů.Její stěny jsou oblepeny různými nádhernými druhy korálů a hub ve kterých žijí různí živočichové…Bohužel ani tak krásné místo se ale neobejde bez protikladů…Různé tunely které se v Blue Holu vyskytují v hojném počtu mají na svém kontě už mnoho mrtvých , ale i jiné nebezpečí v Blue Holu si vyžádalo mnoho lidských životů…Z Blue Holu se už nevynořilo asi 40 lidí…Žárný příklad toho že je život krutý a každý z nás splatí daň smrti někdy v naprosto nečekané chvíli…

Cestovní ruch-
Sharm El-Sheek žije z cestovního ruchu. Když jedete městem vidíte jeden hotel za druhým. Nejvýznamější ekonomickou složkou Egypta je právě cestovní ruch. 50% celého obyvatelstva Egypta pracuje v cestovním ruchu. Často mnoho lidí dojíždí třeba z Káhiry do Sharmu , dva měsíce tam pracují a pak se na týden , dva vrátí domů a tak pořád do kola. Do Sharmu a vůbec do celého Egypta ročně přijíždějí tisíce turistů a tak se zaměstnanci nemusí bát , že nebudou mít co dělat. A ani kásína , obchody a restaurace se nemusejí bát krachu. Dvě hlavní nákupní centra Sharmu , Naama Bay a Old Market jsou po šesté hodině večerní přímo přecpané. Když jdete po ulicích již zmiňovaného Old marketu či Naama Bay pokřikují po vás obchodníci a lákají vás do svých krámků nebo restaurací, nebo se vás zeptají; „Where are you from?“ vy odpovíte „Czech republik…“ a oni na to „Ahoj…“ nebo „Jak se mas?“ . Někdy mají ale ti obchodníci v tom lákání fakt školu, přemluví vás a vy prostě musíte do těch obchůdků vejít. To si pak s Egypta vezete třeba draka nebo nádobu na vnitřnosti jako já…

Vzdělání a poměry mezi lidmi-
Asi se budete divit kdo je v žebříčku nejbohatších vrstev sinajských lidí na prvním místě. Jsou to výše zmiňovaní Beduíni! Ti Beduíni co žijí v poušti. Jakto? Odpověď je jednoduchá. Když se před dvaceti lety žačaly stavět hotely vlastnili všechny pozemky právě Beduíni. Ti pozemky prodali a ejhle… máme tady boháče Beduíny. Nakoupili si drahá auta a velbloudy , opravili studny a díry ve stěnách a dětem pořídili domácí učitele. Ikdyž nám ti Beduíni zbohatli stále zůstávají věrni svým domovům v poušti a do měst se přestěhovat nechtějí. A tím se dostáváme k druhé části tohoto odstavce ke vzdělání…I když se vláda snaží mít národ vzdělaný , stále je 40% obyvatelstva negramotného. Většina tohoto čísla je tvořena beduíny…Děti sice mají školy a stát zavedl bezplatné školství ale děti to mají do škol daleko. Každé ráno se trmácet skoro deset kilometrů nebo i více při 37 stupních do školy. Brrr, to bych teda jít nechtěla. Naštěstí už mají některé děti domácí učitele a tak procenta negramotnosti přílišně nestoupají.
Autor Simone Byacornis, 06.05.2008
Přečteno 1115x
Tipy 2
Poslední tipující: Zasněný básník
ikonkaKomentáře (1)
ikonkaKomentujících (1)
ikonkaDoporučit (1x)

Komentáře

Jeee Egypt miluju a ráda bych se tam jednou podívala...díky za pěknou reportáž a užitečné info ;)

17.08.2008 21:11:00 | bajli33

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí