Moje skautská cesta za "velkou louži" do USA

Moje skautská cesta za "velkou louži" do USA

Anotace: ...

Kdesi jsem četla o cestě do USA legendární anglické skupiny The Beatles. Popisovali ji asi takto: „Když jsme letadlem míjeli Grónsko, zatočili jsme prudce doleva a už jsme tam byli…“ To když jsem letěla já a dalších 14 skautů z Olomouckého kraje, tak se pod námi mezi mraky objevila zaledněná pevnina Grónska a po krátké turbulenci jsme stáčeli doleva a po pár hodinách se pod námi objevila Kanadská pevnina…

21.6.2008 se nás na Olomouckém nádraží sešlo 15 skautů z Olomouckého kraje (oddíl ze Štěpánova, Velkého Týnce a Doloplaz), abychom se mohli společně vydat do Prahy na Ruzyňské letiště. Odtud jsme letěli 10 hodin do Atlanty (stát Georgia) a druhým letem jsme se dostali z Atlanty do města Louisville v Kentucky. Tato cesta nám zabrala únavných 26 hodin. Celou cestu jsem sama přemýšlela, co za ten budoucí měsíc zažiji. Co mě tam čeká? Jak se sžiji s americkou kulturou? Přijme mě nová rodina? Koho potkám? Budu se chtít vrátit domů?

První týden v Kentucky jsme strávili po dvojicích v amerických rodinkách z Owensbora (partnerského města Olomouce) a blízkého okolí. Dny v hostitelských rodinách probíhali asi takto: Ráno jsme vstali a nasnídali se, poté jsme se všichni Češi sešli před místním kostelem, odkud jsme vyjížděli na společný program (někdy i hostiteli). Odpoledne jsme odjížděli zase do svých amerických domovů, abychom večer strávili „doma“. Během tohoto týdne jsme poznali všemožné památky z Owensbora (kulturní River Center, bluegrassové muzeum) a pomohli jsme při organizaci největšího bluegrassového festivalu v Kentucky, kde tento hudební směr vznikl, zvaném ROMP. A kdo by z amerických filmů neznal ty dlouhé a šílené horské dráhy, veliká ruská kola a hlasité kolotoče! Tak toho jsme si užívali celý den v zábavním parku Holiday World and Splashin´ Safari. Abyste si nemysleli, poznávali jsme taky místní skauting. Strávili jsme jeden den na dívčím skautském táboře Penny Royal Camp. Taky nás jeden chlapecký skautský oddíl z Indiany pozval na baseballový zápas jejich oblíbeného klubu (Fandili jsme z plných plic!). Ale to hlavní „skautování“ nás teprve čekalo…

Po společném týdnu plném zážitků jsme se sbalili a odjeli na týdenní chlapecký skautský tábor Roy C. Manchester, který se konal nedaleko Kentucky Lake, což je největší Kentucké jezero. Mohli jsme si tu celý týden zkoušet nejrůznější aktivity, od těch teoretických (přežití, vázané stavby, orientace v terénu, uzlování…) až po ty záživnější – praktické (střelba z nejrůznějších zbraní, lukostřelba, výroba z kůže, malování…). Velký výběr byl také z vodních aktivit, které zaujaly všechny asi nejvíce (vodní lyže, plavání, plachetnice…) Tento týden jsem já osobně poznala, jak funguje skauting v USA. Myslím, že tábory jsou tu opravdu velmi odlišné od našich českých. Jak jsme se dozvěděli, tento tábor byl „jeden z těch menších“, a to měl okolo 450 lidí. Nedovedu si představit, že bychom na našich českých táborech praktikovali aktivity jako vodní lyže, střelba z malorážek nebo třeba řízení motorového člunu. Já si myslím, že naše tábory zato mají daleko lepší přátelštější atmosféru.

I když obojí má své kouzlo! Rozdíly byly v programu, v kuchyni, v kultuře, ale ty hlavní a největší byly v lidech. I tak jsem tu našla spoustu nových přátel, se kterými dodnes udržuji kontakt.

Z tábora jsme se vrátili zpět do hostitelských rodinek, abychom se mohli připravit na další putování. Po dvou dnech v našich amerických „domovech“ jsme se vydali na cestu křížem krážem po státě Kentucky. Navštívili jsme dva chlapecké skautské tábory (Camp McKEE a Crooked Creek Camp), které nám s radostí nabídli možnost přespání. Na každém jsme vyzkoušeli jejich místní aktivity, které byly většinou stejné jako na Roy C. Manchesteru. Taky jsme odtud vyráželi naším vypůjčeným autobusem na nejzajímavější místa v okolí. Prozkoumali jsme „Mammoth Cave“ (=mamutí jeskyně), což je největší jeskynní systém na světě. Tady jsme s helmami nad hlavou a baterkami prolézali chodbami jako praví jeskyňáři asi tři hodiny a všechny to moc bavilo. Ve městě Bowling Green jsme společně navštívili národní muzeum legendárních aut Corvett a muzeum koní. Měli jsme delší vycházku v národním parku Cumberland Gap, který je hranicí mezi státy Kentucky, Virginia a Tennesee, kde v 18. století zvítězil objevitel Daniel Boone nad indiány a získal stát Kentucky pro bílé lidi. Shlédli jsme taky první vesničku, kterou tento muž na půdě Kentucky postavil, a ta byla zřízená do podoby dobového skanzenu. V jednom národním parku jsme viděli velký přírodní most a vodopád, který byl velmi podobný tomu Niagárskému. V hlavním městě Frankofort jsme navštívili místní parlament a prošli jsme se po krásném historickém centru. V dalším větším městě – Louisville, jsme viděli nejmodernější baseballový stadion a taky dráhu, muzeum a okolí proslulého Kentuckého Derby, které se každoročně pořádá už 136 let. V tomto městě byl další zábavní park, kde jsme strávili už jen několik hodin.

Po návratu „domů“ z cest jsme se zcivilizovali a dospali. Přišel poslední večer, závěrečný večírek, společné poděkování, oslava a hry v bazéně… Další ráno přišlo loučení a to, jak jsem se během pobytu tam těšila do Česka, ze mě rázem opadlo. Chtěla jsem zůstat tam v Kentucky, kde mám svou „adoptivní babičku“ Margaret a další známé, tam nikdo nešetří úsměvem a slunce svítí každý den do pozdních večerních hodin… Loučení bylo asi nejhorší. Na zdlouhavé cestě domů už jsem jen vyspávala a těšila jsem se domů, do Štěpánova…
Autor Želwice, 02.09.2008
Přečteno 452x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (0)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí