Čína- zastavení 5.

Čína- zastavení 5.

Anotace: aneb útržky z cestovních deníků jedné tulačky.

Sbírka: Z deníků tulačky

Čína to není jen zajímavá historie a památky i realita má v sobě pro nezasvěcence fascinující momenty. Toto zastavení věnujme zušlechťování mozku a seznamme se se systémem vzdělávání a na něj navazujícími možnostmi uplatnění obyvatele Číny v běžném životě.
Čísla,která jistě udělají dojem na Evropana jsou v tamních poměrech zcela normální drobnost.To předestírám jen pro začátek.
Začnu tím,že v Číně je dle uváděných statistik 27% negramotných ,což je cca 313 milionů lidí.Zajímavá porce což. Proto chápejme to jak je vzdělání ceněno,protože je zlatou brankou k získání dobré práce a následně postavení ve společnosti. Prvním krůčkem k tomuto úspěchu
jsou školky. V Číně prestižní věc,protože jsou placené. Ty luxusní stojí až 1500 juanů( 1 juan ..cca 4Kč) měsíčně. Porovnáte finanční náročnost ,protože zde uvedu i platové ohodnocení Číňanů.Takže do školek se přijímají děti od 3 let a v těch výše uvedených luxusních školkách pro vyvolené se děti učí až 10 předmětů a podržte se i takové jako je astronomie a třeba ekonomie.K neuvěření že. Školní docházka je v Číně devítiletá,6 let základní školy je bezplatných.Ostatní vzdělání je už čistě soukromou investicí..tzv.do sebe.A když říkám investicí,tak to je pravda, protože např.jeden semestr střední školy stojí kolem 4000 juanů.
V Pekingu je k dispozici 51 univerzit na které se ale dostane na tamní poměry velmi málo studentů pouhá 2%,tj,. z 1000 přihlášených 18. Tvrdé síto.Přijímací zkoušky na VŠ jsou velmi náročné a pro mládež i velmi stresující.Statistiky uvádějí,že z nich má 32% středoškoláků psychické problémy a 60% z případných adeptů spí v období přípravy na přijímací zkoušky méně než 6 hodin.Také prý v tomto období na počátku června stoupá spotřeba přípravků na podporu paměti, je oficiálně omezen hluk,aby bylo ticho na učení.
Uspěje-li adept a stane se vysokoškolákem ani pak jeho trable nekončí.Začíná tvrdá řehole k získání vysněného vzdělání. Systém vzdělávání je totiž založen na memorování textů,chybí zde logika.Učí se zde věci nazpaměť a nahlas.Semestr začíná v září a 1.ročníky navíc absolvují nejprve 3 týdny cvičení v uniformách a politické školení pro zvýšení morálky.Tvrdé podmínky panují i na kolejích.Celý rok se zde netopí,jak víte v Číně je i zima, a elektřina se zde vypíná ve 23 hodin večer.Takže žádné studentské ponocování.Povinné jsou též i ranní rozcvičky.Ale za tyto oběti to prý stojí,protože nástupní plat VŠ je 1000 juanů a u cizí nečínské firmy i násobky většinou kolem 3000 juanů,což je na zdejší poměry velmi slušné.
Ještě jedna zajímavost rodiče tu doprovázejí své děti všude i např. na přijímací pohovor do zaměstnání.
Tak a na konec dnešního zastavení opět pár postřehů. Pro porovnání výše platů některých profesí:číšník-400 juanů, dělník 500-1500 juanů, sekretářka ale též např. profesor na univerzitě 1000 juanů,technik 2000 juanů, odborné profese -3000-6000 juanů,manager –až 25 000 juanů. Platy do 1200 juanů se nedaní. Sociální podmínky zdejšího života si necháme na zastavení další a můžeme pohovořit i o laskominách,jako je čínské písmo a jazyk např.:-)
Autor Mbonita, 03.01.2009
Přečteno 672x
Tipy 41
Poslední tipující: Danger, PIPSQUEAK, jehlaspichlas, šuměnka, Zefi, greapy, Agniezka, Romana Šamanka Ladyloba, Paulín, maena, ...
ikonkaKomentáře (13)
ikonkaKomentujících (12)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

??????? :-)
Tomu říkám přehled.

27.12.2010 17:03:00 | Danger

Tak to je dost zajímavé, no nezávidím chudým číňanům, opravdu...*:/

07.08.2010 09:14:00 | PIPSQUEAK

Obrovské investice..malý výdělek
(no, kdo by to byl řek´)
od smogu prošlé plíce..od vlády žádný vděk
(však navštívit ji - lék)

29.09.2009 20:02:00 | šuměnka

to jsou mi věci...

21.05.2009 15:30:00 | Agniezka

Díky za dost podrobné a zajímavé informace o Číně.
Jen nevím proč si u nás pořád někteří lidé stěžují jak se tady máme špatně.Do Číny s nima.
Bylo to dost poučné zastavení.Budu se těšit na další.

05.01.2009 17:59:00 | Paulín

Možná,že vzhledem k režimu jaký tam mají, to placení školného nejen že plní státní pokladnu, ale také nechává tamnější lidi v nevědomosti, což je pro ně druhé plus...protože tak snáze podléhají té demagogii, kterou jim tam cpou ze všech stran...
Má to ta komunistická strana číny velmi dobře propracované....
A chudáci lidi...
Tak se těším na další povídání o Číne...to se čověk od tebe dozví věcí...:-))

04.01.2009 15:49:00 | shakespeares

Čekám na další pokračování...

04.01.2009 01:07:00 | Bíša

co se týče negramotnosti, není se čemu divit, ty znaky dají opravdu zabrat, já jsem taky ještě pořád negramotný číňan :)
stále nechápu, kde bereš ty informace, číňani jsou uzavření lidé, a i když tam mám kamarádku, nikdy jsme se spolu nebavili o platech

03.01.2009 19:15:00 | Dao de

Opravdu jsme se narodili proto, abychom byli nejlepší a porazili jakoukoliv konkurenci? Jímá mě z této chorobné soutěživosti hrůza... ST za tvůj špičkový šmírovací talent. :-)

03.01.2009 18:32:00 | Aťan

Tedaaaaaaa...takže učení je u nich mučení..i co se týče placení..ale když mají štěstí jak na peníze tak na pamatováka, musí to tam být fajn :-) A k těm profesím..no já jsem si to přesně myslel že dělníci si tam nevedou tolik špatně!
Zajímavé pro mě čím dál tím víc..teď nebudu moc spát, protože se zatraceně budu těšit na ten jazyk :-))

03.01.2009 18:24:00 | Chancer

Díky, Boni, za spoustu zajímavých informací. Četla jsem jedním dechem a budu se těšit na další.

03.01.2009 16:14:00 | Dota Slunská

Málem jsem zapoměl na ST :-)))

03.01.2009 16:06:00 | Mario de Janiero

Obdivuji, kolik zajímavých informací jsi vložila do jedné části reportáží. Čtivé (přímo hltám),přehledné, prostě žasnu. Současně se stydím za svou promarněnou dobrou paměť do které jsem místo užitečných vědomostí uložil mraky nesmyslů (naštěstí už i ty pomalu zapomínám). A tak jsem vděčný za Tebou zprostředkované poznání a střípky Tvých zážitků z cest. Těším se na další.

03.01.2009 15:49:00 | Mario de Janiero

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí