Jihoafrická republika- zastavení 1.

Jihoafrická republika- zastavení 1.

Anotace: aneb Afrika má pískově rezatou barvu a zvláštně voní

Sbírka: Z deníků tulačky

Tento stát mě okouzlil tak, že vám ho chci přiblížit jako první z těch afrických,které jsem navštívila.Africký svět je odlišný od toho našeho.ale zůstane v mém srdci zakousnutý navždy.Jaká vlastně je Afrika? Můj první dojem při pohledu z letadla byl, že má pískově rezatou barvu a po prvním nádechu afrického vzduchu,že zvláštně voní.Nepopsatelně a neuchopitelně, dráždivě pro tulačku jako jsem já.
Jaká je vlastně JAR ? Krásná ? Ano. Nebezpečná? Bohužel. Především je to země plná rozporů a bez dobrého místního znalce jste v ní tak trochu ztraceni. Že je to země zajímavá na každém kroku se vám budu snažit svým vyprávěním dokázat. Dvěma hlavními leteckými uzly,spojujícími JAR se světem je Johannesburg a Cape Town čili známé Kapské Město. Já volila jako své místo vstupu do země Johannesburg,a tak když jsem po skoro 11 hodinách letu z Paříže vystoupila z letadla, jsem si ani neuvědomila,že jsem dle statistik v nejnebezpečnějším městě Afriky a vlastně prý i světa. Vzhledem k tomu,že bylo půl sedmé ráno chvíli mi trvalo, než jsem přijala tuto skutečnost. Přátelé a skutečně tomu tak je, nepodceňujte Johanesburg. Chcete-li zde volit nějakou dopravu, tak zcela jistě ne taxi, je to ten nejnebezpečnější způsob dopravy. Ročně je v taxiku spácháno 8 000 vražd a loupeží. Mou velkou výhodou byla přítomnost místního znalce, starousedlíka, původem Slováka Dušana, který v JAR již 37 let žije a zná všechna zdejší úskalí.Též si některá jeho barvitá tvrzení dovolím citovat ve svém vyprávění. První seznámení s Johannesburgem proběhlo z výšky, z vyhlídkové terasy v 50 patře Park hotelu,kdysi luxusního hotelu,kde pobýval i americký prezident při své návštěvě JAR, nyní již postupně chátrajícího objektu v centru města. Měla jsem zde poránu pocit,že tu jsem asi jediná bílá osoba široko daleko a moc příjemně po těle mi nebylo.Johannesburg se svými 7 miliony obyvatel se pozvolna mění z kvetoucího města ve vylidněné,vybydlené a odpadky zanesené město s převahou černošského obyvatelstva. Návštěvu centra doporučuji v dopoledních hodinách aneb jak praví Dušan večer by jste se mohli brodit odpadky.Postup devastace byl patrný i z ptačí perspektivy,vypálené a vybydlené domy jsou jasným mementem rasismu tak trochu naruby. Ale abych nemluvila jen o nebezpečí a nepořádku, tak vězte,že v Johannesbugu je 14 špičkových golfových hřišť,samozřejmě oplocených. Jako správná tulačka jsem si samozřejmně neodpustila prohlídku Soweta ,okrajové čtvrti pro 3 miliony vesměs černošského obyvatelstva, kde se nachází i domy celebrit jako je Nelson Mandela a arcibiskup Desmond Tutu,další z nositelů Nobelovy ceny za mír. O tom,že všechny pozemky s domy jsou obehnány plotem s ostnatým drátem snad ani nemusím psát, domy bílých obyvatel pak betonovým plotem s nástavbou z ostnatého drátu či ostrých kusů skla .
Otevřeně se přiznávám, že v noci jsem se moc nevyspala a podvečerní návštěva supermarketu vzdáleného cca 100 m od hotelu pro mě byla dobrodružstvím.Jo přežila jsem díkybohu. Radši to nezkoušejte !
No pro dnešek jsem vás trochu vyděsila, ale věřte mi, to je realita a opatrnost je tu důležitá.Příště o návštěvě parku Golden Riefs a zlatě a fárání do zlatého dolu. Pak už se budeme toulat v místech mnohem poetičtějších a krásnějších.
Autor Mbonita, 07.02.2009
Přečteno 781x
Tipy 54
Poslední tipující: Veselý Drak, Boscai, hloubavá, carodejka, Danger, PIPSQUEAK, sluníčko sedmitečné, Kars, Iv, jehlaspichlas, ...
ikonkaKomentáře (17)
ikonkaKomentujících (16)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Inu, jsi skutečná tulačka s dobrodružnými prvky v krvi :)))

18.10.2011 20:34:00 | Veselý Drak

Velmi hezké, jsi rozená vypravěčka.

04.03.2011 23:09:00 | carodejka

No začíná to krásně,konečně trošku vzrůša,jo párkrát se stalo,že za bíleho dne byl někdo zastřelen...To tam je na menu dne.No těším se na pohřby a limuzíny :-)

27.12.2010 17:52:00 | Danger

Tak to je síla...*:)

08.08.2010 09:19:00 | PIPSQUEAK

Připomenu ti závěr reportáže: "Příště o návštěvě parku Golden Riefs a zlatě a fárání do zlatého dolu. Pak už se budeme toulat v místech mnohem poetičtějších a krásnějších."
Pokračování, prosím, prosím... :)

16.07.2010 15:12:00 | Aťan

Asi se ráda bojíš, jinak nechápu, proč křehoučké děvčátko vyhledává takové nebezpečí a sama

15.06.2010 21:30:00 | Kars

Jsi statečná.ST

14.06.2010 21:53:00 | Iv

Nepodílíš se náhodou na reportážích pořadu Cestománie?
Mohla bys být i legendárním Richardem Halliburtonem,
jehož krátká pouť skončila v jeho 37 letech, když
chtěl proletět okem uragánu kdesi v tichomoří.

19.03.2010 18:12:00 | jehlaspichlas

Pročpak jsem to nečetla již dříve??
nestíhám cestovat, ač si to odjakživa přeji a doufám, že někdy uskutečním, je to obrovské bohatství..vidět, prožít, osahat si..budu se toulat alespoň do té doby s Tebou..pokud dovolíš..:o))

29.09.2009 19:13:00 | šuměnka

Přesně tak,taky obdivuji tvoji odvahu,ale ta asi tulačkám nesmí chybět:)Já trochu té své tak trochu ,,vyměnila" za pohodlnost ... Piš dál,opravdu se to čte jedním dechem!

25.09.2009 21:53:00 | Zefi

Jeden můj známý si přijel z JAR udělat do Brna porcelánový chrup. Přišel ho 3x levněji než tam, včetně letenek. Bydlel tady u bratra. Povídal mi to samé...
Po návratu do roka zemřel přirozenou smrtí...

06.06.2009 21:34:00 | Bíša

no jo...dobrodružství musejí být trochu nebezpečná..ale jistě stojí za to,že..:)

25.03.2009 14:15:00 | Agniezka

mojim snem je projet tento světadíl vlakem děkuji za návod

08.02.2009 16:49:00 | vodnař

to, co tu vyprávíš je jistě pravda, můj brácha tam byl onehdy také a říkal vlastně to samé, jako ty...moc pěkný, tulačko...:-))

08.02.2009 14:41:00 | shakespeares

Přečetla jsem jedním dechem a těším se na další (pro jistotu si připravím k ruce paličku na maso a vzhůru za dobrodružstvím) :-))

07.02.2009 23:03:00 | jita.1965

A já ho neviděl ani tak :-) Bude to pro mě úžasná reportáž o místě, které neznám ani z televize či fotek...

07.02.2009 20:49:00 | Chancer

Ty seš teda odvaha, Johanesburg jsem viděl leda z gauče v televizi. Smekám. :-))

07.02.2009 20:48:00 | Aťan

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí