Nedorozumění

Nedorozumění

Anotace: Co se nám přihodilo v Naardenu...

Do Holandska nás v době "totality" opětovně zvali naši přátelé, ale znáte to - získat tehdy devizový příslib byla věc téměř nemožná. Podařilo se nám to až na jaře roku 1989. Z obavy, že se tam zase hned tak brzy nepodíváme, rozhodli jsme se navštívit maximum míst, propagovaných v turistických příručkách. Nemohlo mezi nimi samozřejmě chybět ani městečko Naarden, kde je pochován Jan Amos Komenský.

Naarden je vzdálen od Amsterodamu pouhých 30 km a přesto jsme bloudili. Po nesprávném výjezdu na dálnici jsme se museli vrátit a znovu nafázovat. A zakrátko jsme již vjížděli do městečka, nám tak vzácného. Hned na jeho okraji nás vítala v zeleni městského parku socha velkého Moravana, podobná jako vejce vejci té, co stojí před muzeem v Uherském Brodě.
A pak jsme již kodrcali naším zánovním oltcítkem po červeném dláždění úzkými ulicemi města. Zastavili jsme u valonského kostelíku, kde je Komenský pochován a u Španělského domu, kde má muzeum.

Ale jaká smůla... Zrovna ten den byly oba objekty pro veřejnost zavřeny. Začala jsem tedy fotografovat, abych si odvezla aspoň nějakou vzpomínku na tato místa. Ve výhledu mi ale bránila auta, zaparkovaná u chodníku před kostelem. Jak si to tak šteluju, najednou vidím, že se ke mně hrne nějaký nasupený mladý muž - "a proč prý si pořizuji snímek zrovna jeho automobilu?"
Po chvilce vysvětlování, že jsme Čechoslováci, se mi
s úsměvem omluvil a popojel svým fárem stranou, aby mi nebránilo ve výhledu. A tak všechno dobře dopadlo...
Po prohlídce starobylého města a jeho pamětihodností, na př. historických obranných valů s kasematy a střílnami, ve středověku bylo prý vojenskou pevností, jsme se vydali zpět...

Od té doby se hodně změnilo. Nizozemsko jsme na pozvání našich přátel navštívili již poněkolikáté - a Naarden, s místy, která se váží k osobnosti J. A. Komenského, jsme si pečlivě prohlédli. Ale ta naše první cesta, tak dlouho očekávaná, nám byla nejvzácnější.
Autor Hariet, 08.02.2006
Přečteno 806x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (1)
ikonkaKomentujících (1)
ikonkaDoporučit (3x)

Komentáře

ahoj koníčku,proč nejsi raději kobylka, abych se orientoval bez prodlení. Roztomilé povídání, proč ti nikdo nic nepoví. Moc bych si přál, aby sis přečetla i nějakou mou básničku, třeba Řekni mi. Jsi čtenář, který má vkus. Přeju všechno dobré a napíšu ti tam to absolutno, snad o to stojíš

01.04.2006 08:40:00 | pla-ton

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí