Grafity

Grafity

Anotace: Grafity umění nebo vandalismus ?

Grafiti věšina lidí považuje za projev vandalismu.Grafiťáci však svoje díla považují za umělecká díla a tvrdí že grafit by mě zbarvovat šedé a bezvýrazné části města.
Snad v žádném větším městě grafity dnes nechybí.Z velkoměst se dneska dostal i do menších měst a dokonce i na vesnice. Vidíme je všude okol nás, vidíme je všude kde se povalují skupinky mladých lidí. Vidíme je na zdech paneláků, na starých vagonech a na obloucích mostů. Sprejeři často sprejují i na ne zrovna lehké místa jako jsou například střechy domů či vysoké tovární komíny.
Aby sprejeři nebyli chyceni při sprejování často své výtvory vytváří až po západu slunce a pod rouškou tmy vznikají jejich umělecká díla nad kterými se leckterý kolemjdoucí zastaví pohledem aby obdivoval jejich propracovanost a uměleckou hodnotu.
Je však rozdíl mezi skutečným uměním a jen obyčejnou čmáranicí.
Sami umělci se rozlišují na ty co sprejují nějaké motivy a na ty kteří si svým sprejováním označují své teritorium pro svůj gang.
Sprejeři jenž malují své obrazy v omšelých částech města kde tu ponurou atmosféru trochu rozeženou jsou často napadány a jsou nazývány vandaly.
Je tomu však vždycky tak? Jsou to opravdu jen vandalové? Většině lidí je naprosto lhostejné, jestli má pomalovaná zeď jejich domu nějakou uměleckou hodnotu, a proto se graffiti brání. Sprej jako nástroj vandala Syntetickými barvami pomalované staré sochy nebo zdi kostelů většinu občanů pobuřují nejvíce.To se může brát jako vandalství ašak podle mého názorů grafiti patří do moderního umění, které však většina lidí v této době nechápe protože podle nich nic nesděluje a neumějí ho číst.
Některá města problém se prejery vyřešila podle mého názoru bravurně.
Sprejerům poskytla místa kde mohou bez obav tvořit svá díla a nechat je obdivovat.
V Liberci je pár míst kde mohou tito umělci tvořit a jedno znich se nachází na proti budově Českých Drah směrem k centru. Vždy když je tam něco nového rád se tam zastavím a pokochám se novýma díly. 

Autor seh, 29.02.2012
Přečteno 1110x
Tipy 3
ikonkaKomentáře (2)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

u nás ve městě je dlouhá zeď která k tomu přímo slouží a často se tam nacházej docela pěkný věci, u kterejch stojí za to postát. Ale pak přijde někdo a černou tam načmárá svoje nigga jméno. Myslim, že většina sprejerů jsou vandalové

08.07.2012 10:55:22 | Black Sardinian

Nevím jak ty, ale já rozlišuju graffity (smysluplný obraz) a tagy (podpisy, u tebe to budou ty čmáranice). Každopádně mám podobný názor. Tagy po panelácích nebo historických budovách jsou otřes. Líbí se mi, jak se to vyřešilo třeba v Brně v podchodě- sprejeři dostali volnou plochu a vznikla tam opravdu parádní díla a lidi ani moc nemrouskají, protože to nejsou čmáranice.

17.06.2012 21:52:37 | Ilůně

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí