Trójští koně

Trójští koně

Anotace: Výstava koní v Praze - Tróji... vyšlo v časopise Koně a hříbata

Trójští koně

Přeplněné autobusy 112 spojující Nádraží Holešovice a ZOO Praha ve dnech 13-15. dubna opravdu nemohly stačit – a na zastávce Kovárna, která je obyčejně na znamení, stavěli tentokrát řidiči autobusů zcela automaticky – ten „náš“ se dokonce otočil na své pasažéry a zavolal: „tady vystupte na koníčky!“ Pane řidič, děkujeme!

Rovnou za nosem
Minout místo konání však opravdu nešlo – koně odjakživa magicky přitahují širokou veřejnost, proto jste cestou na jakoukoli výstavu či závody snad vždy doprovázeni nekončícím proudem dalších návštěvníků.
Neomylným znakem, že míříte správně, byla o tomto dubnovém víkendu mimo jiné plně zalidněná vyvýšená lávka spojující Císařský ostrov a Tróju – zastavovali se zde cyklisti, rodiny s dětmi, zamilované páry, majitelé psů všech barev a plemen. A opravdu, pohled z lávky byl doslova velkolepý – z jedné strany se na opracovišti rozehřívalo několik sportovních koní, na straně druhé se připravoval areál v celém lesku – po venkovním kolbišti pobíhali organizátoři, korigovali rozestavěný parkur; ošetřovatelé koní leštili své svěřence, aby se předvedli v tom nejlepším světle; prodavači dokončovali výsledné vzhledy svých stánků; v občerstvení jistě ještě párkrát překontrolovali zásobu zmrzlin. Přicházel horký den.

Chovatelská přehlídka
Nejen na první pohled šlo o úchvatnou podívanou, na půdě jezdeckého areálu In-Expo Group s.r.o. se právě otevíral již šestý ročník největší pražské výstavy koní.
Vstup se veřejnosti otevřel v deset hodin, nadšenci tedy měli půl hodiny na ukojení své zvědavosti, poté začínal program v luxusní hale. Ten odstartovala chovatelská přehlídka v kolekcích většinou dvou koní, kteří nám byli předváděni na ruce.
Celkem se nám předvedla rovná padesátka ušlechtilých zvířat, z toho jedenáctka koní lipických (z toho by se dalo postavit celé fotbalové družstvo), čtyři miniponíci a několi zástupců exotických plemen jako je Ukrajinský jezdecký kůň a Kisbérský polokrevník.
Během předvádění jsme byli seznamováni s plemeny a rodokmeny vystavovaných koní… ovšem pro většinu diváků zabíhaly komentáře možná až do přílišných detailů - návštěvníci v houfech opouštěli prostor haly, případně si polohlasně povídali.
Ti osamělejší bedlivě studovali zakoupený katalog – ovšem mnoho z něho nevyčetli. K mému nemalému překvapení šlo pouze o rodokmeny představovaných koní a upoutávky na další akce jezdecké společnosti. Program dne jsem v něm hledala marně.

Na koni, za koněm, pod koněm…
Divácky mnohem zajímavější pohled přinesly odpolední pestré jezdecké exhibice – skákali jsme z jedné oblasti jezdectví do druhé, na hudbu Enyi nám zatančila amatérská huculská „pětilka“ s jedním haflingem, vystřídal je poněkud razantnější barrel racing, poté na plac vběhli poněkud mohutní drezurní koně – dva tmaví Norici slečny Šestákové.
Děti přiběhla potěšit již tradiční zápřež miniponíků pana Sádla, kteří se v hlubokém povrchu haly takřka ztráceli; načež všechny rozptýlilo nevšední představení Anny Reinbergerové s teplokrevníkem Westem a psem Rikim. Do světa práce westernového koně nás uvedla „princezna westernu“ Barbora Konopáskova – škoda jen, že zajímavému komentáři nebylo vůbec rozumět.
Na závěr halu nadchlo a roztleskalo dechberoucí představení kaskadérů skupiny Caballos....

Pokoukaná na sluníčku
Krom hlavního, vnitřního představení na početné návštěvníky venku čekaly stánky s rozličnými zlevněnými jezdeckými potřebami, dlouhé fronty na klobásy, veselý hluk a řehtání koní ze všech stran. Díky příjemně teplému počasí přitáhly venkovní parkurové soutěže stovky diváků; v rámci výstavy proběhly v pátek hobby parkury pro koně a jezdce bez licence, pro mnohé soutěžící šlo pravděpodobně o jejich první závody.
Naproti tomu v sobotu a neděli se nám na kolbišti sešli ti nejlepší z nejlepších, odstartováno bylo I. kolo Českého skokového poháru.
Nejvyšší soutěž – tedy úroveň T** vyhrál Petr Doležal s klisnou Stakkata Biofaktory, na druhém místě skončil Jaroslav Jindra a Contender-S, třetí se umístila Veronika Macáková s L´Amie, čtvrtý Petr Eim s koněm Oscar Agramm, páté místo ulovila opět V. Macánová s druhým koněm, Pompösem.
Za zmínku stojí jistě také první kolo Českého drezurního poháru, které v neděli probíhalo mimo výstavu na sousedním kolbišti TJ Žižka Praha. Jelikož však obě závodiště dělí pouze jediná cesta, návštěvníci mohli podle libosti vychutnat obě sportovní disciplíny.
Ve stupni S se umístila první Michaela Habásková se Sapiens-K, druhá Martina Opočenská s ryzkou Kipi-N, třetí Lucie Soustružníková a bílý Lalique.
Nejvyšší soutěž dne, kategorii ST, úlohu St.George vyhrála Libuše Půlpánová ml. se svým devatenáctiletým Daf Ondrášem (druhé místo Michaela Nágrová – Compas-K, třetí Lucie Marešová - Plesant).

Praha střediskem koňského dění
Mohutnosti výstav v Pardubicích a v Lysé nad Labem sice Trója nejspíš nedosáhla, nabídla však velmi zajímavé sportovní ukázky, takže si na své zaručeně přišli všichni – od nejmenších, kteří obdivně postávali před boxy poníků až přes sportovní „mazáky“, kteří si nenechali ujít žádnou dobrou jízdu. A těch se našemu zraku na Císařském ostrově dostalo díkybohu požehnaně.
Nezbývá než pogratulovat vítězům a všem organizátorům a účinkujícím poděkovat za neopakovatelnou atmosféru. Hlavní město si díky nim pro tento víkend „vysloužilo ostruhy.“
Autor Julie Park Rock, 08.06.2007
Přečteno 676x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (0)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí