Proč stojíme za Izraelem?

Proč stojíme za Izraelem?

Místní církve a Mezinárodní křesťanské velvyslanectví Jeruzalém uspořádaly 8. listopadu v Olomouci besedu, která už na základě svého názvu lákala k návštěvě. Proč stát za Izraelem? Inu, argument, že jde o jedinou demokracii na Středním východě, lze vyvrátit během chvíle. Tak proč tedy? Kvůli ekonomickým vazbám? Nebo snad z náboženských důvodů?

Jelikož mi tato otázka vrtala hlavou a zvací oznámení byla téměř na všech plakátovacích plochách, v tramvajích, menze i na fakultě, rozhodl jsem se akci poctít svou návštěvou. Masivní reklama zabrala a sál Divadla hudby se do začátku besedy zcela zaplnil.

Přednášející nejdřív začali stručným historickým exkurzem. Hned v úvodu jsme se mohli dozvědět, že okupace palestinských území v žádném případě okupací není. Hitler přece v Československu (dojdou-li argumenty, sáhne se po náccích) okupoval stát s předchozí demokratickou tradicí, trochu u toho zabíjel a hlavně – on útočil, zatímco Izrael se brání! No nevím, i když jsem v tomto laik, řekl bych, že srovnáme-li počty usmrcených Palestinců od doby války za nezávislost (třeba jen ze strany IDF) a civilní ztráty za protektorátu u nás, Hitler by z toho vyšel jako troškař. Dost nepřesvědčivý je také argument, že Izrael (se svým jaderným arzenálem) se brání. Před kým asi? Snad ne před těmi pár tisíci obyvateli pásma Gazy, kteří téměř nemají přístup k potravinám, infrastruktuře a zdravotní péči a občasný útok na izraelské kontrolní stanoviště je jen zoufalým vyústěním beznaděje a frustrace?

Dále se mohli posluchači dozvědět, že okolní arabské státy (na mušku si přednášející vzali především Libanon) provádějí velmi restriktivní politiku vůči uprchlíkům a upírají jim zdravotní péči, což vyvrcholí i tím, že je nechají umřít před nemocnicí! To Izrael, tam se to stát nemůže – za rok jen tak z altruismu ošetří desetitisíce Arabů. To už jsem začínal trochu kroutit hlavou a hledět na ně se zcela nepokrytým šokem. Plejáda nesmyslů a polopravd však pokračovala.

Arabské státy údajně často porušují mezinárodní úmluvy, zejména rezoluce OSN. To se o Izraeli samozřejmě říci nedá, ohledně mezinárodního práva jde o následování hodný vzor! UNRWA je v Gaze údajně na obtíž, protože udržuje uprchlíky v táborech a brání jejich asimilaci do okolního území – tak, jak například funguje soužití Arabů a Židů v Hebronu na severu země. Zajímavé, já si celou dobu myslel, že díky UNRWA neumřou hlady. A přitom to jsou takoví darebáci! Izraelské věznice jsou údajně navzdory lživé kritice zcela v pořádku a k žádnému porušování lidských práv v nich nedochází. A hlavně – židovské osady jsou zcela legální, nejsou stavěny na arabském území a v souvislosti s nimi rozhodně nedochází k bourání palestinských domů. Jsou stavěny výhradně v neobydlené pustině. A odsun Palestinců rozhodně není násilný. Moment, jakých Palestinců, mluvili jsme o neobydlené pustině ne?

Jakmile se beseda přehoupla do druhé části – tedy prostoru na dotazy, ihned jsem reagoval. Hned v úvodu jsem předeslal, že větší demagogickou propagandu jsem v životě neslyšel a jsem skutečně šokován, že něco podobného slyším od lidí, kteří se maskují křesťanskými hodnotami. Postupně jsem se snažil uvést většinu polovičatých faktů na pravou míru, nicméně byl jsem rázně přerušen. Nic z toho co říkám, údajně není pravda, vmetl mi do tváře přednášející. V pásmu Gazy rozhodně nikdo netrpí! Neustále tam z Izraele lifrují kamiony s potravinami a nedávno tam dokonce vybudovali moderní plovárnu! Následoval dlouhý popis tamějšího blahobytu. Sakra, tak proč tam Čedok nepořádá last-minute!?

Oni tam totiž byli, takže to ví lépe. Já tam nebyl! Jsem zmanipulován propagandou, dostalo se mi v odpověď. Odvětil jsem, že se opírám o svědectví aktivistů a aktivistek, kteří na zmiňovaném území byli také. Pánové zbystřili a chtěli vědět konkrétní zdroj. ISM, řekl jsem jen tak namátkou jeden z příkladů.

A to jsem neměl. Při vyslovení této zkratky to vypadalo, že oba pánové vzteky explodují. ISM jsou údajně neobjektivní a demagogická organizace a rozhodně nemá pravdu. Pánové vypadali, že s ISM mají opravdu problém. No v tom případě by prsty ISM sahaly až do masmédií, protože některá fakta, která pánové popírali, jsou součástí obecně platného diskursu. Další plánované otázky jsem proto zredukoval, protože už jsem předem znal odpověď. Vznesl jsem tedy poslední dotaz, abych dal prostor i dalším posluchačům: Jaký je váš názor na útok proti humanitární flotile, která loni vezla do pásma Gazy léky a potraviny?

A zjistil jsem skutečně krutou pravdu! Ačkoli jsme v médiích mohli vidět falešné záběry amatérské kamery, ta banda hipíků, novinářů, anarchistů a studentů byla ve skutečnosti těžce ozbrojeným arabským komandem. A když špatně vyzbrojení izraelští vojáci na jejich lodě zaútočili, byli svlečeni donaha a častováni fašistickými nadávkami!

„A tahle vaše ideologie je nebezpečná!“ zahřímal pan přednášející.

„Kterou ideologii máte na mysli?“ reagoval jsem překvapeně. No jo, nesouhlasím s porušování práv Palestinců, tak jsem holt nacista.

„Tu, kterou vyznáváte!“ (Ten Mossad mě musel sledovat už od kolejí!)

„Jak vy můžete vědět, jakou vyznávám ideologii? Vždyť mě vidíte poprvé!“

„Vyznáváte ideologii, že arabští teroristé jsou ve skutečnosti humanitární flotila!“

„Mluvit o humanitárních flotilách je ideologie?“

No. Pán se trošku nechal unést emocemi a trochu se do toho zamotal. A já jsem si na složitou blízkovýchodní problematiku alespoň udělal zase o něco konkrétnější a pevnější názor.
Autor Metcheque, 10.11.2011
Přečteno 733x
Tipy 1
Poslední tipující: ewon
ikonkaKomentáře (2)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

nevím, co znamená většina těch zkratek. Tj. ten text bych pomalu označil jako pro odborníky. Každopádně si všímám těch pojmů: pravda, fakt, ideologie, demagogie. Občas se tu na literu taky vyskytnou v komentářích. Myslím, že otázka (kterou si pokládám já): jestli Izrael je ten lepší nebo horší je těžko zodpověditelná. A nepochybně na to maj dost rozdílné názory Palestinci a Izraelci.
Nechci ale popírat jednotlivé sviňárny, které jedna nebo druhá strana udělá. Z tvý reportáže se dá vyvodit pro mě asi tolik: (slušně řečeno) buďto situaci (či dokonce) fakta zkreslují oni, co vedou tu přednášku, nebo ty. Lidsky horší je ta první varianta- oni vpodstatě dělají propagandu.

Nicméně přál bych si, aby tam byl klid- nevím, jak toho chtějí dosáhnout (jestli vůbec). Ještě tak btw. když jsem byl malej často jsem slyšel Baskická separatistická a pak někde v tom severním Irsku (tuším), to taky nějak utichlo... Teď sesoustředíme (ve zprávách) na Řecko a finance a Irán...
(omlouvám se za tak dlouhej nefundovanej komentář, snad neurazil)

25.02.2012 00:27:01 | ewon

Kdepak, naopak... doufal jsem, že tímto iniciuji diskusi.

11.03.2012 23:03:14 | Metcheque

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí