Mezihoří - úvod

Mezihoří - úvod

Město se ještě objímalo s tmou, když vkročil do samoty svých čtyř stěn. Hodiny měřily vzdálenost stínů a jitra. Uvržen do prostoru bez dechu, přemýšlel o podstatě noci. Usedl zvolna mezi své stíny a probíral se jimi jako špinavým prádlem. Jak je jen roztřídit - nevěděl. „Skvrny se nezbavíš“ procedil mezi zuby. Lidi si skládal do podivné mozaiky na hubené a tenké zločiny, neuměl již přemýšlet v intencích čistého světla. Praxe a zkušenost - jáma a kyvadlo. Dnešní večer byl však v něčem jiný, neuměl uchopit ten okamžik, který měl před očima, tu hloubku a propast zároveň, nechával plynout v obrazech němý film retrospektivy.

Všednost si podávala ruce i s tímto dnem, ospalé jitro bodalo do spánků, čerstvé pečivo z pekárny na nároží rozprostíralo vůni do ulic a ranní černá káva zaváněla smrtí a zločinem. Každé zrníčko byl jeden případ, který teprve čeká na rozlousknutí. Otáčel lžičkou mezi prsty a chytal do ní odlesky zbloudilého světla dne, které se urputně dralo do místnosti přes zatažené závěsy. Z myšlenek ho probralo až ostré zvonění telefonního aparátu, zvuk, který rozřezává ticho a prostor vedví. Ztěžka se zvedl z pohodlného sevření křesla a o to hbitěji zvedal sluchátko. Zápisník, tužka a nová adresa: Lipová 9. S úšklebkem odvětil: „Poetické místo pro vraždu, zvláštní spojení.“ Skřípění dubových dveří, ještě kabát, odznak a pistoli, zabouchnout, kvapné kroky po schodech, kvílení klaksonu, zběsilý plyn.

Zprvu všeckno nasvědčovalo vloupání, pokoj byl obrácen celý tváří naruby. Původně řádně poskládané papíry objímaly snad každý kout pokoje, na všem zde ležel zvláštní těžký strach. Skomírající plamínky olizovaly poslední kousky tajemného papíru. Pohrabáčem vylovil zbytky listiny, jakási podivná mapa Broumovska. V nákresu byla křížkem označena dvě místa, zbytek již spolkly plameny. Šonov, Otovice - první vodítko případu. Všude byly znát stopy zápasu, o čemž svědčily i stopy krve. Žádné tělo, žádná vražedná zbraň a přeci ho k případu přivolal výstřel, alespoň tak znělo hlášení ze stanice. Zkušeným pohledem zkoumal každý záhyb pokoje, před očima se mu míhaly různé scénáře toho, co se mohlo stát. Jedna žena, dvě sklenky s posledním douškem vína, pečlivě otřená hrdla, nedopalky cigaret v útrobách ohně, vzduchem se nesl pach chloroformu, krve  a střelného prachu. Vražda nebo únos?

Byt v lipové neměl stálého nájemníka, lhůta určená pro pobyt poblíž omamné aleje byla každému vyměřena jen na krátko, a to v řádu několika měsíců. Byl to azyl pro zbloudilé duše, jak mu s oblibou říkala majitelka domu paní Svěcená. Poslední duše tohoto bytu Ela Lustigová, věk 33 let, štíhlá bruneta s nápadně vystouplými lícními kostmi a nosem a líbezným úsměvem, jak bylo patrno z fotografie i dle popisu paní domácí. Krátce zaměstnána ve zdejší textilní dílně.  Nic víc, nic míň, nic zvláštního. Pár knih, miska pro toulavé kočky, zmíněné papíry a pár kusů ledabyle složeného oblečení. Známky neukotveného života, který obklopuje samota, a přeci v cestovním kufru na skříni časem zažloutlá, pomačkaná fotografie malé baculaté dívenky s datem narození 9. 12. 1937 a městem Broumov. 

Autor Akrij8, 24.01.2021
Přečteno 217x
Tipy 15
Poslední tipující: Jirim, Iva Husárková, Vivien, Lůca, Frr, jitoush, Amonasr, mkinka
ikonkaKomentáře (11)
ikonkaKomentujících (6)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Oceňuju tento vstup s románem. A ještě i onu část Úvod, protože to se dnes hned tak nevidí. Navíc, ta úhledná podoba, bez pravopisných prohřešků, neboj, nejsem kantor, ovšem nelze to přehlédnout. Když je vše v rovnováze, láska k psaní, poezii, beletrii i českému jazyku, a je dar dát slovům podobu psaného laskavého sdělení, popisu, zamyšlení, napjatosti očekávání, představivosti, to už není jen tak, to se musí umět. Umíš Jirko.

26.01.2021 14:45:02 | Vivien

Děkuji Ti, milá Vivien, doufám, že vše zdárně dokončím. Jsem rád, že se Ti líbí členění textu. Musím přiznat, že češtinu miluji, ale určitě také nejsem prost prohřešků, často někde zaškobrtnu a pak si pěkně vyhubuji. Velmi mě těší, že na Tebe má tvorba takto působí. Řekl bych, že zatím jen zlehka našlapuji, musím se ještě mnohé učit. Vážím si Tvé vlídné přízně.

26.01.2021 15:05:13 | Akrij8

To vypadá velmi slibně. Jsem zvědavá a zároveň se těším na pokračování.

25.01.2021 16:56:14 | Lůca

Děkuji Ti, Lůco. Moc mě těší, že Tě text oslovil, vynasnažím se na zbytku zapracovat a snad naplním Tvé očekávání. Rovněž se budu těšit mezi řádky. Pěkný večer.

26.01.2021 00:49:28 | Akrij8

No Jiříku, že vkročíš do takovéhleho žánru jsem nečekal....ale Tvůj obdivuhodně přesný jazyk a spád samotného vyprávění mne nenechává na pochybách, že se ocitnu záhy v dalších pokračování ve světě mimořádného příběhu...už se těšám..ST* :-D*

25.01.2021 01:12:24 | Frr

Děkuji Ti Jiří,víš že já od sebe také tak úplně ne :0) Chtěl bych tím trošku přiblížit krásy rodného kraje.Pojednat o tamních poměrech té doby a detektivní žánr pokud možno propojit s historickým.Nu a Štěpánka má ráda detektivní příběhy.Tak to do sebe tak nějak zapadlo, snad to vyjde i po příběhové lince,chtěl bych se držet reálií,tak to ještě chvilku zabere.Těším se z Tvé důvěry a přízně snad je nezklamu.

25.01.2021 13:53:06 | Akrij8

.....Jiří....copak se nám z toho,copak se nám vyloupne.....vypadá to slibně....hmmmm.....Ji./úsměv/

24.01.2021 23:14:51 | jitoush

Děkuji Ti,milá Jitřenko, budeš se muset ještě chvilku nechat překvapit,pracuje se na tom.

25.01.2021 13:46:01 | Akrij8

Těším se na pokračování - začíná to zajímavě :-)

24.01.2021 18:52:42 | Amonasr

Děkuji Ti, Pepo. To jsem moc rád. Nu budeš si muset chvilku počkat, momentálně procházím dobové prameny z Broumovska. Je to jen lehká ochutnávka a jde ještě o běh na delší trať. Vážím si Tvé přízně. Pěkný večer Jirka

24.01.2021 22:32:36 | Akrij8

Rád počkám, hlavně vytrvej, Jirko :-)

25.01.2021 19:44:03 | Amonasr

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí