Převtělený

Převtělený

Anotace: Tenhle příběh nemám předem promyšlený. Píšu prostě spatra, tak se to třeba někam vyvine.

Ošklivý, nízký strop nad sebou si nedokázal vysvětlit. V zatuchlém vzduchu  bezpečně rozpoznával pach hnoje. Napadlo ho, že to musel včera s vínem o kapku přehnat a ustlat si ve chlívku, nebo ve stájích. Zaklel, jenže to, co se mu vydralo z hrdla, znělo jinak než obvykle. Bylo to zvláštní, děsivé.
Posadil se, aby se  rozhlédl ve snaze zachytit cokoli povědomého a vzpomenout si.
Než se stačil v šeru rozkoukat, zaslechl neznámý hlas.
 
 
„Neválej se a neokouněj. Umyj se a běž uklidit na zápraží!“ poroučel muž a jeho tvář se zlostně křivila. 
„Cože mám... ?“  Buď si ho ten chlap s někým plete, nebo vůbec nepromlouvá k němu. Což by mu ostatně radil. Měl na sobě jen hadry a hřeben nejspíš nikdy nevlastnil. Zdál se být jen nicotným, špatně živeným vesničanem, kterého může zabít jediným úderem,  pokud svůj omyl nevysvětlí a neomluví se mu. Již ho chtěl popadnout za halenu a přitáhnout, ale nedosáhl na něj. Podíval se na ruku a ustrnul. Vždyť ta paže není jeho! A druhá zrovna tak. Po jejich síle ani památka. Úplné hůlčičky! Namísto, aby drzého chlapa srovnal, jen zalapal po dechu a křečovitě si přitáhl hrubou přikrývku až pod bradu. Možná stále ještě sní, tohle přece nemohla být pravda, říkal si. Sebral odvahu a pomalu ze sebe deku stahoval. Ne, jak se zrovna přesvědčil, jemu se tohle tělo nepodobalo ani vzdáleně.
Špinavý vesničan mezitím přistoupil až k němu, zacloumal s ním a deku mu vyrval z rukou.
 
„Všichni jsou dávno vzhůru. Jen ty si myslíš, že můžeš vyspávat  do oběda!“ halekal.
 
„Nemá horkost? Včera ji prý uštkl had,“ ozval se pisklavý hlas nějaké ženské, co musela sedět za rohem.
 
„Nic ji neuštklo. Je líná jak veš a neustále jen lže, lže a lže,“ hartusil k ní muž do přítmí chatrného stavení. S vyčítavým výrazem se rozpochodovat sem a tam. Rozhazoval rukama a křičel: „Nedá se jí už ničeho věřit. Nedávno viděla v lese smečku vlků, jen aby nemusela na dříví. Teď zas had. Já jí dám hada, jestli okamžitě nezačne pracovat...“
 
Slyšel až dost. Bylo mu jasné, že nemá smysl vyprávět, kým je. Byl v pasti! Uvězněn v této páchnoucí chatrči, v těle dívky, jejíž věk odhadoval zhruba na dvanáct let, a ti ubožáci okolo  byli podle všeho její rodinou.
 
„Jdi pracovat. Otec  nemá náladu. Ozývá se mu staré zranění z války, tak ho nerozčiluj,“ volala žena na tu dívku. Teď tedy na něj.
Vstal. Dívčino tělo ho poslouchalo, jako by mu patřilo odjakživa. Když došlápl bosýma nohama na hliněnou podlahu, zastudila. Napadlo ho, že shánět střevíce je tu asi podobně zbytečné, jako jsou stížnosti na uštknutí. Došel ke škopku, naklonil se nad něj a snažil se na vodní hladině spatřit odraz svého obličeje, což dívčina otce znovu rozlítilo:
„Hodláš takhle postávat celý den?“ zamířil k němu a zdál se tak podrážděný, až z něj šel strach.
 
 
„Hned to bude,“ odpověděl. Lekl se svého hlasu a znovu krátce zalapal po dechu. Pak do škopku smočil prsty. Voda byla ledová. Na chvíli věřil, že ho chlad dokáže probrat; zbavit toho divného prokletí. Ponořil celé paže. Nabíral vodu do dlaní jako smyslů zbavený. Brzy zmáčel všechny cáry, jež  měl na sobě. Cítil, jak mu voda stéká dolů po stehnech a na zemi tvoří kaluž. Užuž se chystal ponořit pod hladinu celou hlavu. Vtom ale za zády zaslechl:
„Co k sakru děláš? Má tu snad po tobě zůstat bažina?“
Muž ho čapl jednou rukou za krk, druhou za rameno a surově ho odtáhl před chýší; honosněji se tomu zavšivenému brlohu říkat ani nedalo. Na dvorku od něj dostal smeták a nádavkem pohlavek.
 
„Zametání je pro ženské a sluhy. Zaplatíš mi za to, hlupáku,“ zabrblal tiše. Začal přemýšlet, zda by stačilo, kdyby dcerka  svého nejdražšího tatínka praštila  násadou smetáku do týla. Odhadl však, že by mu způsobil jen bouli. Díval se okolo a hledal vhodný nástroj k odstranění toho zbytečného chlapa.
V blátě před chýší se povalovaly hromady proutí a špalků. Zahlédl stoličku z tvrdého dřeva, několik hliněných nádob, kameny... možná by tu někde mohl najít  i sekeru, nebo nůž. Jenže jak brzy seznal, neměl by ani tak moc velkou šanci uspět. I přes výhodu překvapení, bylo dívčí tělo příliš slabé. I tenhle ubožák  měl nad ním teď drtivou převahu. Pachuť bezmoci se mu  rozlévala v ústech. 
Zatím odkudsi z polí přiběhl toulavý pes. Odvážil se dojít až k nim. Začal je očichávat a vrtěl oháňkou. Jeho srst tvořil chuchvalec slepený všudypřítomným blátem. Chlap, který patrně neměl nic lepšího na práci, než celý den dohlížet jak dcera zametá, zvíře přetáhl přes záda polenem. Pes zakňučel a odtáhl směrem k chatrčím stojícím dolů po cestě.
 
„Parchante!“ napadlo ho. Psy měl rád, raději než lidi. Míval jich velkou smečku. Jenže teď se nemohl zastat ani sám sebe.
Musel zametat tak dlouho, dokud muž konečně nezmizel z dohledu. Pak koště hodil do křoví a utíkal tak rychle, jak mu dívčí, hubené nohy dovolovaly. Brzy se dostal blátivou stezkou na konec osady, kde mu začaly docházet síly. S něčím takovým nepočítal, jeho vlastní tělo slabost totiž zmohla jen zřídka. Lesem za vesnicí už sotva klopýtal, přesto se snažil pokračovat. Když se mu pěšina ztratila , dral se trním až se dostal k řece. Tam mu nezbylo nic jiného než zastavit. Proud se zdál příliš dravý , aby ho vyčerpaná dívka přeplavala. Uvažoval, co dál. Možná by měl skočit, třeba by se probudil ve svém těle, doma v posteli, jenže mohl se také utopit a ztratit tak i to málo života, co má. Přemýšlel, zda by to pro něj nebylo nakonec lepší, než vést ponižující život nějaké nuzačky. Dostal vztek.

„Jsem král. Jsem váš král!“ křičel a k nebi se vzneslo nesourodé hejno ptáků až do té chvíle schovaných v houští, ve větvích i ve vysoké trávě.
 Ještě hodnou chvíli stál v těžkém stínu lemujícícm břeh podél kalného toku neznámé řeky. Mlčky sledoval svůj nový odraz, jenž se znovu a znovu na hladině roztékal a sceloval. Takové, jaký byl odraz vod urputně spěchajících kamsi do neuchopitelna, mu náhle přišlo i všechno ostatní. Vzpomínal a okolí se mu ztrácelo v oparu večerné mlhy.
Snažil se dobrat k závěrům, které nenacházel. Potom se schouli do vysoké trávy na břehu a snažil se usnout. Doufal, že se příští ráno probere doma, jako by se nikdy nic nestalo, ale na to, aby zabral, byla příliš velká zima. Celou noc probděl a hlavou se mu k ránu honily už jen výjevy podobné stínům. Za svítání byl už tak unavený a prokřehlý, že i vzdálený zpěv považoval za přelud. Až když začal rozeznávat jednotlivá slova v nápěvku, zalezl dál do houští, aby se schoval. Hlas, co se k němu z dálky nesl, byl mužský a náramně znělý. Píseň neznal, zdála se však tuze veselá. Její slova pořádně neznal ani pěvec sám, protože co chvíli přecházel do broukání tam, kde si přestával být jistý.
„...běž zajíčku pro růže, koroptvička nemůže..., “střihl poslední noty, zastavil se a rozhlédl po zváleném podrostu. Ten pocestný byl mládenec, spíš ještě kluk, v bíle zaprášených šatech, tuze zvědavý, jaké zvíře se tu rozhodlo přes noc upelešit. Hned si všiml pěšinky, kterou se sem prodralo a možná už i odešlo zpátky do lesa nebo do polí, ale také mohlo být stále ještě blízko, protože pelášit odsud nic neviděl. A skutečně se v keři něco pohnulo. Přišel blíž a rozhrnul větve připravený uskočit. Tohle ale nečekal.
„Moc nezírej a pokračuj laskavě dál,“ drkotalo ušmudlané děvče.
„Kdo jsi a odkud? Musíš být úplně zmrzlá,“ dovtípil se mládenec a podal cizince kamizolu.
„Když ti řeknu, že jsem sám Roland ze Sedmihoří, tak mi stejně nebudeš věřit.“
„Sedmihoří je pořádně daleko a Roland není zrovna dívčí jméno.“
„Říkal jsem, že nebudeš věřit.“
„Mluvíš o sobě jako muž? Asi tě zvláště vychovali. No, co už... Tady zmrzneš. Jestli nemáš kde být, tak sedlák kus po proudu věčně někoho hledá do služby. Tebe vezme určitě.“
„Dík za radu, i když jsem se tě neprosil.“
Mládenec ji víc zachumlal do kamizoly, aby se zahřála.
„Odvedu tě tam... eh, tedy jestli chceš,“ nabídl se a usmál. Roland se nejdřív zamyslel, než uznal:
„Asi to bude lepší, než abych tu zůstal.“
Mládenec mu pomohl vstát.
„Mé jméno jer Kaspar, kdyby tě to zajímalo. Bydlím o kus dál u strýce ve mlýně. Učím se u něj, víš?“ Když dívka nic neříkala, pokračoval: „Možná se divíš, jak mohu vědět, že tě sedlák vezme do služby... to je snadné. Vím to, protože jsi hezká,“ zapýřil se.
„Aha,“ řekl Roland otráveně, ale byl rád, že když už je z něj špinavá, smradlavá nuzačka, aspoň to není ošklivá špinavá, smradlavá nuzačka.
„Jen by sis asi měla říkat jinak a nemluvit o sobě jako muž. Mně to nevadí, ale sedlákovi by se to třeba nelíbilo a pak by tě lidi i různě pomlouvali. Ono tady občas stačí, že si některá třeba moc učeše vlasy a už si o sobě prý myslí a tak.... Prostě jsou tu hloupí lidé.“
„Aha,“ opakoval Roland a mládencovy rady se mu zdály být zábavné svou objevností.
„Vymysli si obyčejný jméno. Hodilo by se ti třeba Marie. Trochu vypadáš jako jedna soška Marie, jakou jsem viděl jednou v kostele, ale to nebylo tady. Tady žádný pěkný sošky nejsou. Byl jsem jednou ve městě, víš? Takový město to je něco. To není jako tady. Prostě je to něco, víš?“
Roland si pomyslel, že je Kaspar rozený řečník. V duchu si několikrát opakoval: město to je něco, prostě něco a smál se tomu. Pak si uvědomil, jak se mu díky tomu zlepšila nálada.
Autor Jezero, 18.01.2018
Přečteno 568x
Tipy 4
Poslední tipující: Avola, Amonasr
ikonkaKomentáře (13)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Protože já mám odpověď na všechno, slyšte!

Co se týče vročení, (něčeho se chyťte) jste na fantasy rynku! Možné je prakticky cokoliv (pokud na to někdo nemá copyright, jako na metrickou soustavu… pak jsou tu, samozřejmě bažiny FF, kam ani já se nepouštím, protože to už vyžaduje, jak si mnozí neuvědomují, důkladný rozbor a průzkum). Pokud se rozhodnete, že ve vašem světě se bude obilí za svitu acetylenové lampy mlít doma na žernovu, není problém, pokud vaše postavy žerou karbid, není problém. To je jeden z důvodů, proč tolik lidí tíhne spíš k fantasy, než k seriózněji historickým věcem (Nedovedu si představit, že bych dělala průzkum jak Jirásek pro Bratrstvo… a pak udělala chybu!). Pokud má někdo problém s imaginací času, ve kterém se to odehrává, pak má prostě problém s imaginací… no.

Co se týče brakovosti… ano, celý žánr je brak, právě proto, že na dvě věty finálního textu nespotřebujete tři balíky kancelářského papíru a vyladit vám je netrvá pětatřicet let (pokud nejste Tolkien).

Co se týče agresivity, nejsem na tom lépe (doufám, že se ten chudák neoběsil). Někomu přepsat celou jeho práci bych si netroufla, ale i já jsem se naštvala, když jsem nedostala, co jsem od Literu čekala. Sama (obvykle) chrlím zlo, ale na druhou stranu očekávám totéž od druhých- vzájemnou podporu, byť ve formě pohlavku, spolupráci a reflexi. Když někoho seřvu (sepíšu, nebo rovnou sepsu), tak je to proto, že mi hnul žlučí promarněný potenciál. U mě je to neovladatelný reflex zrudlého plivajícího lampasáka. Když dělám betu, ze šestistránkové povídky (poznámky svou barvou- několika barvami, vpisuju rovnou do textu) udělám osmnáctistránkovou a nezbude jediná věta v celku. Dělám to pro někoho, na kom mi záleží. Musím odhalit všechno, čím by ho mohl případný porotce nebo vydavatel vykrákat. Každá chyba je nepřítel a já ho zničím! Tady je to podobné, nemusím Vás znát osobně, abych pro Vás chtěla udělat maximum… i když časem jsem také pochopila, že ne každý to pochopí a že by to měla být i zábava. (Ano, vím, že nenajdu všechny a další chyby dělám.)

Co se týče oprav, svoje texty neopravuju nikdy… chybu už jsem udělala, viděli ji, hodnotili mě a teď zasloužím pykat :)

Co se týče věku, Nejskvostnější Amonasr má obecnou pravdu. Je to důležité, jinak člověk hodnotí někoho, komu je patnáct (nedejbože devět – představa takového soupeře mi hrůzou kroutí střeva) a jinak zkušeného veterána, co už základku dochodil.

Co se týče dvojité mezery, nevím všechno. Ale může být problém pro grafika, sazeče, nebo při Ctrl+c spojeném s vyhledáváním konkrétních pasáží, a požírá znaky. V odborné literatuře je podobné svinstvo přímo smrtící.

Co se týče gramatiky, úpravy textu (s odstavci to sama neumím) a cídění, mám pocit, jak píše Přeúžasný Amonasr, že to souvisí s úctou k příteli čtenáři. Komu nestojíme za to, se tu crcat, ať se jde crcat jinam…

Co se týče živelnosti, myslím, že spatra je základ všeho žití, ale možná to ti z jiných položek v Menu (věčná sláva Přeúžasné Tall&curly), vidí jinak. Něco se prostě spatra psát nedá, ale o tom už jsem vycedila jinde…

Co se týče komentářů samotných, nějak se nám to tu rozjíždí. Dřepíme nad Jezerem Přehlubokým a místo textů celá banda probírá kdeco… Předpokládám, že vy všichni jste přišli z Básní :)

Co se týče samotného Převtěleného, je to věc, kterou bych si ráda přečetla (zajímá mě, jak si s tématem, které už jsem také přežvejkala, poradí někdo další) a stručně napsala, že ho považuji za dobré. Nebo nic. Pokud něco přečtu a neoznačkuju, mám to buď za tak dobré, že to nepotřebuje koment, nebo jsem omdlela a ležím pod stolem.

douška: Zvláštní je, jak všichni vědí, jak dlouho píšou. Já například vím, že jsem mamince začala lhát a vymýšlet si, jen co jsem začala mluvit.

21.01.2018 06:04:29 | Lada 3

Přečetla jsem to (a pak ještě třikrát), tak zkusím pár poznámek, přestože prózu obvykle moc nekomentuju a jsem tady ovčividně mimo žánr. Navíc to jsou první dvě kapitoly, takže těžko soudit v tuto chvíli:
1) jsem zvědavá, zda to celé udržíš, když píšeš spatra :)
2) nejsem nadšená z úvodního odstavce, mám pocit, jako bych ho v jistých obměnách už četla několikrát, při prvním čtení jsem měla dojem, že se budeš snažit napsat něco ve stylu brakové literatury.
3)„Jdi pracovat. Otec nemá náladu. Ozývá se mu staré zranění z války, tak ho nerozčiluj,“ volala žena na tu dívku. Teď tedy na něj. - dala bych pryč poslední větu, je nadbytečná. Čtenář už v tuhle chvíli ví, že hlaví postava muž je ženském těle. Navíc ukazovací zájmeno "tu dívku" naznačuje jasnou distanci mezi "duší" hlavního hrdiny a tělem, ve kterém se nachází. Následující odstavec pak v tom duchu plynule navazuje.
4) líbí se mi pasáže, ve kterých hlavní postava přemýšlí o možnostech/limitech nového těla, je to docela nosná myšlenka, na které se dají vystavět zajímavé věci (budu se těšit, jak se to dál vyvine
5) mám trochu problém s imaginací času, ve kterém se to celé odehrává, byť je to čas fiktivní - máme tady krále, sedláka, kamizolu, Rolanda, Kaspara, Annu a Marii, učně ze mlýna, moc tomu nerozumím, ale myslím, že jsem tady asi omezená horizontem toho, co mám obecně načteno
6) totálně se mi tam nezdá slovo chýše - tam, kde to slovo poprvé použiješ: "Muž ho čapl jednou rukou za krk, druhou za rameno a surově ho odtáhl před chýší; honosněji se tomu zavšivenému brlohu říkat ani nedalo." - se mi zdá, že jako vypravěč zbytečně emocionálně hodnotíš, je to mimo vypravěčský styl ve zbytku textu. Navíc se mi to označení vůbec nehodí do kontextu - chýše se dvorem, kde se zametá? Ta chatrč, co tam máš předtím, do toho zapadá lépe, dle mého.
Je ale možné, že všechno, co jsem napsala, bude dále nějak rozvinuto a hraje to svou roli, těžko hodnotit něco, co je v procesu.

A poznámka pod čarou - hodnotit tady dost ostře ostatní a sám se schovat za to, že text pořád předěláváš a nemá pro tebe cenu ho vychytávat, je lehce pokrytecké.

19.01.2018 18:52:33 | tall&curly

Když tak nad tím přemýšlím, tak mi chýše připadá ok, ale z dvoru udělám dvorek a zápraží.:)

20.01.2018 14:35:14 | Jezero

Děkuju za podnětný komentář. Chýši a chatrč vnímám jako synonyma na stejné úrovni. Ale chápu, že to má každý nastaveno jinak.
Z úvodu taky nadšený nejsem. Mám s nimi všeobecně problém. Nejspíš ho přepíšu.:D
Imaginace času a konkrétního prostoru je problematická i pro mě, snažím se používat všeobecná jména a slova, která by zapadala "kamkoli" prostě to asi napíšu tak, jak mě to zrovna napadne a pak možná nějakým způsobem předělám. Například není problém přepsat kamizolu (neznám časové zařazení pro tenhle svršek) na kabát, přehoz, či cokoli jiného.

19.01.2018 19:08:25 | Jezero

Z časových důvodů tu romány na pokračování jinak vynechávám, ale řekl jsem si, že zrovna u Tebe to zkusím a pak uvidím, jestli u toho nějakou dobu vydržím. Zatím to tedy vypadá slibně a dobře se mi to i čte, má to patřičné napětí i spád - jsem tak docela zvědavý, jak se Ti ten zajímavý nápad podaří rozvinout dál a zda to udržíš i v patřičně přehledném tvaru. S chutí bych připojil (právě, že jsi to zrovna Ty - zdejší nelítostný kritik) i nějakou kritičtější poznámku, ale nic podstatného, co bych Ti vytkl, mě zatím nenapadá a v drobných nepodstatných detailech se hnípat nechci... Pokud jde o anotaci - možná to může být i zajímavější, když postavy budou žít vlastním životem, aniž by se křečovitě snažily vtěsnat do předem daného autorského plánu. Tak hlavně ať se nedostanou do slepé uličky... ;-)

18.01.2018 15:59:38 | Amonasr

V detailech se klidně hnípej. Pokud to není nějaký překlep, nebo i/y. To si časem vychytám i sám.
Taky jsem zvědavý, kam se to rozvine. Zatím mám vymyšlený jen další díl, ten bych měl mít snad během víkendu. Při nejhorším to bude blbost, nebo jedna z věcí, které nedodělám, no.:D

18.01.2018 19:19:13 | Jezero

No ano, měl jsem především na mysli tyhle drobnosti... ;-) A taky úpravu - sice už děláš mezery mezi některými odstavečky, za což jako čtenář děkuju, ale místy na to stále zapomínáš a pak je ta úprava taková nahňácaná, čtenářsky nekomfortní. Dovolím si tedy jednu poznámku, "když jinak nedáš" :-D - pokud něco na Liter zavěšuješ, měl bys to mít už co nejvíc "vychytané" (včetně překlepů a i/y), jinak to působí poněkud nedbale a vůči čtenáři i trochu přezíravě, jako když Ti na něm zas tolik nezáleží. Což ovšem zase nekoresponduje s Tvým usilováním o kritické postřehy či připomínky, čímž dáváš najevo, že Ti na přijetí čtenářem ve skutečnosti záleží. Řada autorů tady na Literu přijímá díla ostatních také podle osobních sympatií, nikoliv jen podle kvality textu. Nemyslím si, že by ses měl kvůli tomu někomu podbízet, zakládáš si evidentně na tom, že tu chceš být jakýsi "enfant terrible" - proč ne, vybral sis tuto "strategii" a já to respektuju. Ale určitá "nedbalost" ve formální úpravě Tvých textů je podle mne pro Tebe v tomto směru spíš kontraproduktivní, ten chtěný "image" tím zbytečně trošku degraduješ... ;-)

19.01.2018 10:48:34 | Amonasr

On je problém v tom, že já ty texty beru většinou ještě za rozdělané a tak pro mě nemá moc smysl to úplně vychytávat, abych to pak zas stejně přepisoval a udělal tam chyby jinde a tak pořád dokola. O finální úpravu jsem se snažil jen u několika málo věcí, nebo když je to krátký, tam se to dá opravit celkem snadno. Prostě je pro mě ztráta času všechno extra cídit...

19.01.2018 11:01:08 | Jezero

To sice chápu, taky bojuju s časem a nevěnuju se své přítomnosti na Literu tolik, kolik bych chtěl, ale souhlasit s Tebou příliš nemůžu. Myslím si, že zas tolik práce by Ti to nedalo a pokud to myslíš s psaním vážně, měl by ses veřejně prezentovat co "nejprecizněji" i po té formální stránce. Osobně tu tedy k těmto věcem při jejich hodnocení sám nepřihlížím, beru v potaz jen literární, obsahovou a myšlenkovou kvalitu, u poezie samozřejmě i tu formu, ale to jen proto, že vím, jak dramaticky upadla kvalita výuky češtiny na školách od mých žákovských let a že je mezi námi i čím dál víc dyslektiků, kterým se ta i/y a překlepy zkrátka musí odpouštět tak nějak automaticky. Ale stejně - chtěl jsi ode mě i to "hnípání", tož tak... ;-))

19.01.2018 11:23:15 | Amonasr

Už jsem si tam random čtením našel a opravil tři čárky a jedno y. Tak snad to je o něco málo lepší. Ale tu prezentaci díla tady neberu moc vážně. Není tu moc těch, pro který bych se s tím chtěl crcat a vlastně mi za to "ani nic nenabízí". Vlastně jsem loni dost podcenil i soutěž a jako kritika mi přišlo, že tam mám moc dvojitých mezer.:D Takže třeba teď už vím, že i to může být někde značný problém.:D

19.01.2018 11:33:36 | Jezero

Díky, beru to od Tebe jako vstřícné gesto., kterého si vážím. Rozesmál jsi mě i s tou kritikou, co Ti přišla z literární soutěže – to už tak v životě někdy chodí, že druhé hodnotí tací, kteří k tomu nejsou zrovna moc kompetentní (pokud to byla skutečně podstata té kritiky, tak to mluví za vše) ;-) Tvoje nedůvěra k formálním autoritám je mi docela sympatická – z různých indicií předpokládám, že jsi ještě poměrně mladý člověk, já se k té nedůvěře propracoval nejspíš o něco později než Ty, kdy jsem to měl podložené už spoustou osobních zkušeností, což se s přibývajícími léty dále i prohlubuje… ;-)) Vzhledem k Tvému předpokládanému mládí beru s úsměvem i tu provokativně demonstrativní přezíravost k druhým, kterou jsi právě opět neopomenul zdůraznit :-D Zkrátka pracuješ usilovně na té image „enfante terrible“ – u někoho staršího by to už pro mě byla jen známka „zbytnělého ega“, což mi u nikoho není zrovna sympatické, ale pokud teprve nabíráš zkušenosti, budiž… :-D) Taky jsem byl kdysi mladý a měl jsem potřebu na sebe nějak upoutávat pozornost, to k tomu věku asi patří - každý to holt umí jinak… ;-))

19.01.2018 11:54:18 | Amonasr

Jde o to, co bereš za mladé. Vzhledem k tomu, že je snad přes šedesát, mladý asi jsem.:D Já si nemyslím, že bych byl věkem zrovna úplně mladý. I když v dnešní době... a navíc o dost mladší nejen působím, ale prý i vypadám.
U mě je to asi trochu složitější než zbytnělé ego.... a píšu vlastně jen pár let... už teda asi čtyři.

Jinak ta kritika z té soutěře byla dobrá, jen mě nenapadlo, že i blbost, jako je dvojitá mezera, může něčemu vadit.

19.01.2018 11:59:27 | Jezero

Rozhodně nechci vyzvídat - píšu jen, jak na mě svými texty a komentáři působíš. Tvé texty mi připadají docela vyzrálé – v komentářích k textům druhých se víc „předvádíš“. Nemyslím si, že bys působil nějak vysloveně nezkušeně, občas jsem uvažoval i o tom, jestli nejsi naopak už třeba ve středním věku – ale to je pořád jen o tom vystupování a textech, jaké dojmy se mi z toho v hlavě chtě nechtě promítají. Prostě, co může slušet mladším, už nemusí slušet třeba starším (viz třeba směšný outfit Václava Klause, co koloval ne tak dávno internetem, v obeplých těsných kalhotách, které sluší puberťákům, ale rozhodně ne důchodcům, byť udržovaným :-D) Podobné to je i s texty - sám se někdy cítím a chovám jako puberťák, v soukromí je to moje věc, ale na veřejnosti bych si asi na opravdického mladého puberťáka hrát neměl, to by bylo směšné. Za svůj věk se přitom rozhodně nestydím a svým způsobem si v něm i libuju, jako v každém, kterým jsem si dosud prošel.

Osobně si taky myslím, že to s tím Tvým „zbytnělým egem“ je trošku složitější, jen jsi mi to teď i sám potvrdil – a zase nechci nijak vyzvídat, vystačím si s vlastní interpretací, kterou si nechám pro sebe. Je hodně zvláštní rozpor mezi tím, jak vstřícně diskutuješ pod svými díly a jak „agresivně“ často působíš v komentářích u druhých. Tak to jen na vysvětlenou… Tím si tu moc příznivců nezískáš, ale nejsi zdaleka jediný ani první a i ta „agresivita“ tu může některým submisivním, nějak frustrovaným či jiným povahám vyhovovat. I když nevypadáš na to, že bys chtěl kolem sebe vytvářet fanklub nohsledů, spíš v těch potenciálních možná vzbuzuješ i „strach“… :-D) Čtyři roky psaní zase není tak málo – a je to myslím i poznat, že nejsi zrovna nějaký začátečník, že už psaní velice slušně zvládáš…

Pokud jde o zmíněnou kritiku, dík za vysvětlení. Pak i tu dvojitou mezeru ale beru spíš jako takové doplňkové „hnípání“, které k věci asi pro pořádek patří. Ovšem třeba na Literu už by to bylo úplně zbytečné – soutěž je holt soutěž…

19.01.2018 12:30:44 | Amonasr

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí