Žleby

Žleby

Koruny stromů vzácnokrásných, jemně rozevláté od vánku červnového, dominovaly božskému ránu vlaze orosenému. Líbezný šumem prostoupený splav, kaňonovitým meandrem říčky Doubravky tekoucí, lahodně švitořil ouškám naším. Rozkětající rododendrony keřovité, se nořily květenou svou úžasnou do stínu dřevin cizokrajných, v prostorách parku anglického, vyzdobeného dvěma sloupy pompejskými, obklopenými blyštivou kašnou čarokrásnou s motivem sochy hraběte aušperského. Malebné kompozice buxusů stálezelených líbaly průčelí zámku romancí novogotických, jehož vnější zdi připomínaly dávné opevnění hradů středověkých.
Držíce se za ručky svoje, vstupujeme skrze hlavní bránu, umístěnou na dolním konci věže vysoké, se štíty svými gotizujícími, lemovanou erby starodávnými, zvěčněné nad reliéfem zubřím. Stříbřitě oděná stěna zámku žlebského, fragmenty sgrafit vykládaná, zářila umem výtvarným. Mohutné klenby ochozů přízemních, sladce prostupovaly do nádvoří arkádovitého, renesančního, posázeného smaragdovými keříky převzácnými. Modravé věžičky zašpičatělé, vyčnívající ze stříšky rudokrásné, laskaly skvostná nebesa. Půvabné římsy okenní, svedené do tvarů kouzelných, se něžně dotýkaly okenic s ornamenty bytostnými, pod nimiž vstupujeme do nitra zámku překrásného.
Přes nádhernou zbrojnici dávnověkou, kráčíme po dlažbě bělokostečné, pozorujíce brnění a zbraně stříbrolesklé, směřujíce dále navštívit salónky převýsostné, stěnami ebenovými obložené s dřevěným nábytkem tvarokrásným, i sbírkami uměleckými přenádhernými, vyrobenými ve stylu anglickém. Obrazy maleb olejových, zlatavým rámem vykládané, laskaly stěny květnaté. Slovutné zbraně palné, na zdech zámeckých vystavené, dýchaly umem střeleckým.
Půvabná jízdárna na úpatí zámku krásnosličného, nás sváděla navštívit oboru nedalekou. Sedlajíce koňské klisničky hnědohřívé, si přes zamilované pohledy naše, povídáme o architektuře a kouzlu staveb romantických. I usedáme na koně čarokrásné a projíždíme bránou vstupní po cestě parkové, sledujíce úchvatné malebně harmonické kompozice záhonů rozekvětlých. Podél spanilé říčky Doubravky cváláme jízdou svižnou do obory nedaleké, kde se na trávníku zelenavém páslo stádo bílých jelenů sněžnokrásných, jejichž slovutná srst mléčnějemná zářila nebeskou slastí anjelskou. Milujíce ptactvo a zvířenu lesohajní, pozorujeme cvičné lety sokolské. Mufloni hbití hnědokrásní se jaly vody pít. Půvabní vodní ptáci neposední, líbezně švitořily na hladině čírolesklé. Usedajíce na lavičku dřevěnou, pozorujíce akrobatické kousky orlů skalních, se po malé chviličce svůdnokrásné, vášnivě objímáme a polibky našimi jemněskvoucími proplouváme po vlnkách rozkoší lásky hvězdně romantické.
Autor Romantik, 06.09.2022
Přečteno 146x
Tipy 2
Poslední tipující: Frr
ikonkaKomentáře (0)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí