Odsuzování - Církve i druhých

Odsuzování - Církve i druhých

Anotace: O co je jednodušší odsoudit, než se pracně zabývat poznáním druhého člověka.

Odsouzení – Církve i druhých

Jak je jednoduché někoho odsoudit. Jak je to snadné! Stačí pohled nebo dvě, tři slova. A zvlášť v dnešní době. Jsi horší než já, protože já mám rifle a bunde Diesel. Jsi máslo, protože já jsem punk a ty jenom disco. Nekouříš? Co jsi to, prosím tě, za člověka? Hraješ si na svatýho nebo co? Jak je lehké podívat se na druhého a odsoudit ho. Pro jeho vzhled, myšlení, vyznání nebo cokoliv jiného.

Jistě, jdeme přece s dobou. Nač se zabývat něčím takovým jako je poznání druhého člověka? Nač ho poznávat? Proč zkoumat jeho pohnutky, jeho srdce, jeho mysl? Doba je rychlá, na nic není čas. Natož někoho zkoumat. Oč jednodušší je odsoudit, než si dát práci s poznáním druhého člověka, s jeho vnitřním rozpoložením. Je to práce na celé měsíce nebo spíše roky. Odsoudit mě stojí pět vteřin a deset slov.

Chtěl jsem se ale zamýšlet nad odsuzováním křesťanství a hlavně Církve. Nejvíce mě udivuje, když slyším, jak někdo odsuzuje křesťanství a Církev, aniž vy cokoli věděl. Když se takového člověka zeptám, aniž bych ho chtěl urazit, co vlastně o tomto ví, většinou odpoví:“Křesťanství vzniklo z Ježíše Krista, který měl děti s nějakou Magdalénou nebo co.... Dneska je to šíííleně v úpadku, vole. Vůbec to není cool. Ta Církev, to je jenom pedofil a všelijaký úchyl. A kolik nahrabali majetku! V kostele sedí jenom starý báby a mrmlají nějaký přiblblý modlitby. K smíchu, vole!“

Zaráží mě neznalost našeho národa. Zaráží mě odsuzování, kterému se křesťanství dostává. Bez křesťanství bychom byli ještě tisíc let nazpět a mlátili bychom se bambusovými větvemi. Nejvíce mě udivuje až fanatická zuřivost, která se u některých jedinců objevuje při vyslovení slova křesťan nebo Církev. Kořeny budou patrně ve výchově. Na školách v mnoha případech učí zarytí komunisté, samotní rodiče vyznávají víru v majetek místo v Boha a děti se nemají od koho učit. Není se pak co divit, že Církev je napadána doslova ze všech stran, jestliže jsou lidé třeba patnáct nebo dvacet let naprosto bez vzdělání v tomto směru a navíc ještě pod vlivem ateistické společnosti.

Vím, že jakékoliv srovnání pokulhává, ale napadá mě srovnání Církev a škola. Škola je instiuce, Církev je také instituce. Škola vychovává naše děti. Často se zde setkáváme se zastaralou výukou a ještě zastaralejšími kantory. Na denním programu je šikana, drogy a alkohol. Názory některých pedagogů jsou přinejmenším podivné. O tom, že by děti měly v kantorech vidět vzor, již raději ani nemluvím. Hle, samá negativa. Jak je jednoduché kritizovat. Ale když se podívám blíže...Škola mi dala vzdělání, narazil jsem tam na pár dobrých přátel, z nichž mnozí přetrvali do dneška. Naučil jsem se tam spoustu užitečných věcí do života. Že by ta škola nebyla zase tak špatná?

A co Církev? Křižácké výpravy připravily o život tisíce lidí. Inkvizitoři upalovali. Často si Církev hrabal majetek pro sebe. Ale když se podívám blíže....V celém světě je to nejaktivnější charitativní organizace. Tisíce křesťanů nasazují svůj život pro pomoc ostatním. O finanční podpoře ani nemluvím. A nemluvím také o stovkách malých dobrých skutků, které tito dělají dnes a denně. Je to jen kapka. Ale kapka ke kapce a je z toho moře. Církev sdružuje lidi věřícího v jediného Boha. Máme naději na vstup do nebeského království. Máme smysl života. Je to tak špatné?

Tímto neobhajuji Církev, spíše nabádám k tomu, abys dříve než vyslovíš slova odsouzení, spíše chvíli přemýšlel. Možná chvíli studoval, zaobíral se daným problémem, shromažďoval informace. Ty nemusíš jít s davem, nejsi ovce (za tuhle větu stoprocentně najdu v komatářích, že jsem taky jen ovce), můžeš mít svůj vlastní názor na věc. Něco to stojí a je to náročné, ale odměnou je pak opravdové poznání věcí.
Autor Hippy, 27.09.2007
Přečteno 402x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (13)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

No a? Co tím chceš říct? Na titulech nezáleží, záleží na srdci, slovech a činech. Tím vším se, myslím, Jan Pavel II. vyznamenal dostatečně. K tomu asi netřeba něco dodávat. A pokud je někdo proti, pak už asi jen z hecu. Benedikt XVI. není za předchozím papežem o moc pozadu.

Myslím, že žijeme ve světě, kde se člověka dotýká kde co. Působí na nás spousta lidí a spousta slov. Pokud někdo tvrdí, že se ho nikdy nic nedotkne, je to přetvářka a faleš, protože uvnitř každý člověk (byť sebelepší) někdy pocítí slabost, nenávist nebo závist. Každý!

Ježíš Kristus vzal na sebe lidskou přirozenost. Z toho důvodu, aby nám ukázal, že my jako lidé můžeme k Bohu dosáhnout. Že není vzdálený, ale blízký. Že není egoista, ale umí rozdávat. Protože Ježíš ví, že tak často nenávidíme, říká:"Otče, odpusť jim, neboť nevědí, co činí." Ukazuje, že je možné zbavit se závisti a zla v srdci.

03.12.2007 21:27:00 | Hippy

Ještě takovou maličkost-víš jaký je oficiální titul papeže?..Jeho svatost papež,zástupce Ježíše Krista,nástupce knížete apoštolů,nejvyšší velekněz katolické církve,patriarcha západu,primas Itálie,arcibiskup a metropolita římské provincie,suverén Vatikánského městského státu,a služebník služebníků božích...a hlava Kongregace pro nauku víry..což je oficiální název pro inkvizici,dodávám já ..skromnost sama..A co se týká
týká ublížení,Ježíš údajně řekl na kříži-odpust´ jim pane nebot´nevědí co činí..nevím,ale odpuštění není zas taková ctnost jak si většina myslí,protože-Odpustit můžeš jen, když se tě něco dotkne, a dotknout se tě něco může jen, když se v tobě nashromáždí pýcha..

17.10.2007 09:45:00 | Weylin

Nejsem mystik,to mi tam dal jeden známý, který řikal že se zajímám o "divné věci"když jsem ještě neuměl ani trochu na pc,nepoužívám nálepky typu mystik,věřící apod.jsem člověk..-Pokud vím tak církvi nikdo neubližoval,ale spíš naopak..Můžu nevědomě ublížit,
jistě,ale vědomě,nevím,máš zvláštní názor,měl bys jako věřící po vzoru ježíše odpustit vše,kako on..nebo je to zas jinak?Zdá se mi že pro většinu věřících je Ježíš důležitý jen jako modla na kříži,ne jako hodný následování..A co se týká mě,nevěřím v nic,a neznamená
to že jsem ateista,jen vidím co víra-v cokoliv- způsobuje..Pokud celým srdcem toužím něco poznat,tak v to nemůžu věřit ale přesvědčím se o tom,i kdyby to mělo
trvat celý život,mystika tě vede k přímé zkušenosti,ne k slepé víře,a jediný záblesk "jinakosti" tě přesvědčí,
zázrak který nejde popsat..Ale je to těžké vydat se na cestu,jednodušší je uvěřit čemukoliv,je to psycholgická berlička,útěk od pravdy.. poznej pravdu a pravda tě osvobodí..pravda a víra jsou diametrálně odlišné věci,
víra je předpoklad,idea,co by mohlo být, ale pravda je "to co skutečně je".Jsem který jsem..

17.10.2007 09:01:00 | Weylin

Mystik - duchovní člověk, že není schopen ublížit? No, nevím. Kdyby ti fašisti vyhrožovali zabitím rodiny nebo komunisti doživotním žalářem, tak bys asi hooooodně rychle vyměkl.

Znám spoustu lidí, kteří věří ze setrvačnosti, to je pravda. Taky znám spoustu lidí, kterým dává Církev doslova život. Těžko to vysvětlit někomu, kdo nevěří v Boha nebo se s ním nesetkal.

S požehnáním

16.10.2007 18:35:00 | Hippy

Církev má velké bohatství a k tomu ještě velkou spoustu nasledovníků.A proč když chcete věřit tak potřebujete cirkev?Nevím jak vy ale 99% křestanů které znám věří jen ze setrvačnosti.Takže v čem je rozdil?Člověk který chce pomahat druhym to uděla at už s bohem nebo bez něj.

15.10.2007 16:59:00 | Gorgy

Církev má za dobu své existence za sebou hromady mrtvých,potoky krve a nezměrné utrpení,taky udělala mnoho dobrého,to je fakt,není tedy ani dobrá,ani zlá,nebo je dobrá i zlá-tedy světská..duchovní člověk-opravdu,vnitřně duchovní,ne zevně-není schopen ublížit,není to v něm..

11.10.2007 08:51:00 | Weylin

Mystik - nemyslím, že by Církev byla organizace mocensko - politická. Jen se snaží láskyplným způsobem zasáhnout do chodu světa a změnit ho k lepšímu. Což jí samozřejmě vynáší různí přízviska. Ale s tím se již musí počítat, když chce člověk dělat něco, co se třeba druhým zrovna moc nelíbí.

I Ježíš jedl s celníky a hříšníky. Hodoval a pil s nimi. Dělal věci, které v té době byly velmi burcující, ba možná dokonce šokující. Asi jako by dneska šel duchovní mistr na perlovku nebo se bavil s drsnými mafiány a snažil se je změnit k lepšímu:-)

10.10.2007 22:21:00 | Hippy

Nejde o to kolik má Vatikán peněz, ale že se nazývá duchovní organizací,když ve skutečnosti je to mocensko-politická.Nevím jak by Ježíš-kterého mimochodem považuju za jednoho z největších duchovních mistrů všech dob-nesl na golgotu zlatý kříž, místo dřevěného..

09.10.2007 12:53:00 | Weylin

Proč myslíš? Uvedu příklad ze svého života. Poté, co jsem se stal křesťanem, začal jsem pomáhat se mentálně postiženými lidmi. Kamarádi mi říkali:"Jo, je to fajn. Ale není to pro mě. Nemám na to čas." A šli si většinou sednout do hospody nebo se dívali doma na televizi.

Začal jsem finančně přispívat na různé dobročinné účely. Jiní lidé říkali:"Sám nemám dost. CO moje děti? Chci si koupit novou televizi. Jenom okrádáte lidi!"

Snažím se organizovat akce pro děti a mladé lidi, aby měli jinou alternativu, než TV, počítač nebo drogy. A jiní lidé? "Proč to děláš? Ať se o ně postarají jejich rodiče."

A tak je to s valnou většinou věcí. Křesťan je člověk, který skrze Ježíše Krista zjistil, co to znamená bolest, utrpení nebo chudoba. A ze všech sil, které má, se snaží pomáhat. I když se přitom musí obětovat a často vydat ze sebe všechno, co má. Poslední zbytky svých sil! A to platí i o smrti. Neboť věřící má na smrt jiný nánozr než věřící.

Nemyslím si, že by má poslední poznámka byla nějak nešťastná. Nazývám ji spíše pravdivá:-)

S požehnáním

05.10.2007 17:37:00 | Hippy

Dane, přemýšlel jsem nad tím a asi máš pravdu. Nevěřící si často potřebují potvrdit, že jsou stejní jako ty a Boha k tomu nepotřebují. Spousta křesaťanů se chová špatně, ale ti, kdo to myslí vážně, jsou opravdu jiní.

Křesťan dokáže vydat svůj život za jiné, pochybuji, že to dokáže nevěřící. Možná ano, ale motivace je úplně jiná.A tak můžu mluvit vlastně o většině věcí.

Mystik: plně souhlasím s Danem. Zase se dostáváme k tomu, že soudí někdo, kdo do toho prostě moc nevidí. Je lepší, aby Církev byla chudá a tudíž materiálně nemohla pomoci nebo je lepší, aby byla bohatá (ne ovšem závisla na mamonu) a toto bohatství rozdávala plnými hrstmi do celého světa?

02.10.2007 12:53:00 | Hippy

Jo, jo... zase jeden...

Zlatý kříž, co má papež na krku... památka z 10. stol. pokud se nepletu... třeba by se měla roztavit, co ty na to? Za to zlato a pár drahokamů by se najedlo lidí... A nebo by s měla prodat soukromému sběrateli? Nebo dát do muzea? Copak není v majetku Vatikánu? Pokud se nepletu, papež ten kříž nikomu neodkáže, ten zůstane dalšímu papeži...
Že bychom roztavili svatováclavskou korunu? Nebo ji prodali sběrateli? Tak 10 miliard bychom za ni dostali... že bychom za ní napravili zdravotnictví... nebo postavili pár azylových domů...

Je snadné kecat a nevidět, kolik miliard odtéká ročně z vatikánských fondů na charitu a platy pracovníkům v Africe i jinde. Hlavně, že má papež na krku zlatý křížek...
Je snadné vidět kousek zlata a slyšet o miliardách, ale už nevidět, že úroky a zisky jsou tu od financování něčeho. Náš stát by byl taky v háji, kdyby neměl pozemkový fond nebo fond dopravní infrastruktury. Ale protože něco podobného má církev, tak je to špatné... Jen s tím rozdílem, že církevní platy (i u papeže) jsou dost neporovnatelné s platy jenom našich funkcionářů. A že církevní peníze pomáhají po celém světě, zatímco ty státní se tunelují...
Jo, církev je bohatá. Protože umí hospodařit. A ví, co se s bohatstvím dělá. Ty peníze slouží a nekradou se...

02.10.2007 11:19:00 | Daniel S.

Je nutné konat charitu pod praporem nějaké víry nebo náboženství? Nešlo by to jen z obyčejného soucitu?Nebo je charita jen výborná reklama jak získat víc oveček?Kdybys nebyl křestan,nepomáhal bys?Nebo potřebuješ zalíbit se pánbíčkovi který tě za tvou lásku k bližnímu odměni v nebi?A co tvúj spasitel a jeho slova-nemůžeš sloužit dvěma pánům,bohu a mamonu?Za zlatý kříž který nosí papež na krku bys nakrmil hodně hladových..to nemluvím o miliardách ve Vatikánské bance..Ježíš by z vás měl radost..Tak,tak,dřív projde velbloud uchem jehly než bohatec do království nebeského..Máte smůlu,vážení křesťané,nebe nebude..A nebo je to jinak?

01.10.2007 15:32:00 | Weylin

Ahoj Hippy

Mluvíš mi z duše, přesně jsi vystihl situaci. Kořen je pořád stejný. Jakmile byli vyvedeni z Egypta, už to chtěli dělat sami a podle sebe... už Boha nepotřebovali. A dneska je to totéž. Jakmile je Ježíš přivedl ke svobodě, už si myslí, že to dál půjde i bez něj a Jeho pravidel...

Všimni si někdy, když hovoříš s nevěřícími, že vlastně jediné, co po Tobě, jako křesťanovi chtějí je, abys jim potvrdil, že oni jsou stejně dobří i bez Boha...

01.10.2007 10:47:00 | Daniel S.

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí