O smyslu Vánoc

O smyslu Vánoc

Anotace: O čem jsou Vánoce?

O smyslu Vánoc

O čem jsou vlastně Vánoce? V poslední době především o rozdávání dárků. Rodiče si myslí, že dárky spraví všechno. Dítě, které se celý rok nachází uprostřed kolotočů hádek, nadávek a hektického života, se má najednou radostně smát a křičet:“Mami, mami.“ Jistě, dítě se usměje, dárky ho potěší. Ale zítra nebo přinejlepším pozítří je vše ve starých kolejích. Zase každodenní hádky s manželem, zase problémy v práci, zase na dítě nemají čas.

Nebo jsou Vánoce o tom, že se smiluji a jednou za rok navštívím své staré rodiče v domově důchodců? Nebo zajedu k nim domů a přetvařuji se, jak je všechno fajn a jak je ten život úžasný? Ale v duchu si říkám, aby už konečně ta šaškárna skončila a já se mohl vrátit domů a otevřít si pivo a čumět na televizi.

Na ulici si podáváme ruce a usmíváme se a už z dálky křičíme: “Veselé Vánoce, sousede!“ Nejčastěji tak přejeme tomu, s kým se přes rok ani nemůžeme snést.

Naoko předstíráme pohodu a klid a lásku k jiným lidem, ale v nákupních supercentrech do sebe žducháme lokty, v duchu všechny posíláme do hajzlu a nemáme daleko pro ostřejší slovo. Potíme se v zimních bundách a přejeme si, aby už byl konec těch hnusných Vánoc. Aby zase všechno bylo normální!

O tom všem jsou Vánoce? U většiny lidí ano! Jak je to smutné. Zredukovat smysl Vánoc na rozdávání dárků, pár návštěv a několik hezkých úsměvů. O Vánocích jde ale o mnohem víc. Původní smysl Vánoc tkví v tom, že křesťané chtěli mít jakýsi protipól vůči pohanským národům, které slavily svátky svých božstev. U nás v Evropě, která je stále označována jako křesťanská, je to odjakživa oslava toho, že Boží Syn sestoupil na tuto zem. A my to ztenčili na pár falešných úsměvů a pár drahých dárků. Ubožáci!

Boží Syn sestoupil na tuto zem. Zkusme alespoň na chvíli přijmout tento fakt. Poslouchejme jeho hlas:“Milujte se navzájem.“ Činíme to?
„Cti otce svého i matkou svou.“ Děláme to? Nebo zase jen o Vánocích?
„Když tě někdo udeří v pravou tvář, nastav mu i levou.“ Nebo beze smyslu oplácíme zlo zlým?
„Když tě někdo žádá o kabát, daruj mu i košili.“ Umím rozdávat nebo jen beru?

O tom jsou Vánoce! O tom, že Boží Syn sestoupil na tuto zem. Bůh se dal poznat člověku. V Písmu svatém je to vše zaznamenáno. Nemůžeme se vymlouvat, že o tom nevíme, nebo že mě se to netýká. Uvěř tomu a tvůj život se změní. Vánoce můžeš mít každý den. Avšak musíš odložit svůj egoismus, odhodit to, co ti překáží na cestě a poslechnout: “Kdo chce jít za mnou, vezmi svůj kříž, zapři sám sebe a následuj mě.“ A pak už to nebude o křečovitých úsměvech, ale bude to opravdový úsměv. Již nebudeme prarodiče navštěvovat z nutnosti, ale z lásky. Nebudeme se odvracet od bezdomovců, ale chvíli s nimi pohovoříme o jejich problémech.

Vánoce jsou právě o tomto. Vybízejí tě, abys změnil(a) svůj život, abys nabral jiný směr. Aby ses radoval, odvrátil se od zlého a uznal možnost, že Bůh skutečně existuje a zasahuje do tvého života.

Nechceš? Nemusíš! ON nikoho nenutí. Ale alespoň to promysli. A když už nic víc, prožij Vánoce jako dobrý člověk. Rozdávej lásku, opravdovost, upřímnost, radost. Ale ne proto, že to dělají ostatní, ale proto, že chceš. Že tím obohatíš sebe i druhé.
Autor Hippy, 26.12.2007
Přečteno 643x
Tipy 1
Poslední tipující: Kapika
ikonkaKomentáře (4)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Já sice věřící nejsem, ale Vánoce mě už taky s prominutím serou. Je z nich jenom obyčejný komerční svátek, který je o tom, kolik se toho nakoupí a když se náhodou spálí kapr nebo se stane jiná maličkost, hned je z toho průšvih, protože "ani na Vánoce nemůže být klid". Je to nanic, jak si třeba děti pod slovem Vánoce představí jenom stromeček se spoustou dárků a myslí na to, co všechno asi dostanou. Prostě mě to nebaví, o Vánocích má člověk víc stresu než kdykoli během roku a ta přetvářka je kapitola sama o sobě. Holt žijeme ve 21. století, že?

04.10.2008 22:47:00 | Červená a černá

Vladan - máš pravdu. Všechny tyto tři body úvaha skutečně obsahuje, aniž bych to ovšem dělal záměrně:-)

Nebylo mý cílem rozčlenit lid na věřící či nevěřící. I věřící v mnohých případech zkrouhli Vánoce na dárky a nic víc. V podstatě většina lidí se o Vánocích nechová tak, jak by měla, ať již jsou nebo nejsou věřící.

Misionářská snaha se mi nikdy nedá upřít, s tím souhlasím:-)

Jen jsem chtěl upozornit, že Vánoce jsou něco víc...

S požehnáním

30.12.2007 13:34:00 | Hippy

syn boží = děti boží
I já jsem syn a ty jsi syn a ženy jsou zase dcery ;)
Chce to číst Nový Zákon stále dokola, bez pohádky na začátku a na konci, až ho pochopíš, teprve potom lze nastoupit duchovní stezku

27.12.2007 10:46:00 | Dao de

Naprosto scestné prohlásit "Saturnálie"za den narození Ježíše Krista.Evidentní modlo-
služba.Lásku a dobrotu má křesťan projevovat
každodeně.

27.12.2007 00:35:00 | fabb

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí