PROČ

PROČ

Anotace: Moje úvaha nad tím, proč lidé věří.

Když jsem byla malá, tak jsem se jednou mámy zeptala, proč ta stará paní na chatě vždy v neděli chodí už v sedm ven v šátku a někam jde.
Moje máma mi odpověděla prostě. "Do kostela, zlatíčko."

Moc mi to nešlo do mojí hlavinky, kostel? Proč tam? Žádná televize ani čokoláda tam nebyla. Máma mi vysvětlila, že je ta paní věřící, že věří v boha, který ji podle jejího mínění stvořil...

To mě přivádí na úvahu, proč lidé věří?

Vždyť není nikde dokázáno, že ten bůh, alah, buddha a podobní svatí, čili jejich bohové existují.
Proč věří? Co je k tomu vede, co je vede k tomu přesvědčení, že je někdo stvořil z ničeho, že svět stvořil za pár dnů a co je vede k tomů věřit tomu, že dokážou ti svatí zázraky. Proč se potom trápí, když jim onen bůh, ke kterému se modlí jim nesplnil jejich přání?

Nemám právo za všechny mluvit, nemám co jim mluvit do přání, snů a víry, pro mě je to něco, co neznám, boha neuznávám.
Hodně mě to zajímalo, často jsem se ptávala. "Mami, proč tam chodí, kdo tam je. Kdo je bůh?" máma mi to neuměla říct.
PRotože bůh je pro všechny něco jiného.

Já nevím, proč lidé věří v něco co nevidí, já bych to nedokázala, ale já nejsem oni a oni nejsou já, nevím, proč a asi to nikdy nezjistím, co je pravým smyslem náboženství, co je to za smysl věřit.
Autor Alende Mysteria, 01.06.2008
Přečteno 443x
Tipy 2
Poslední tipující: danaska
ikonkaKomentáře (5)
ikonkaKomentujících (5)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Nebudu se vyjadřovat k víře, či nevíře. Spíš mě velmi zaujala tvoje úvaha stylisticky. Máš na svůj věk docela vytříbený sloh, určitě si přečtu i tvoje další práce.
Co se týká obsahu, je to tvůj názor a ty jsi nám ho sdělila. A moc hezky. Děkuju.

08.07.2008 15:40:00 | danaska

Začnu od konce. I ty přece věříš ve věci, které nevidíš. Lásku nevidíš, a přece tady je a ty v ni věříš. Nebo nevidíš myšlenku, jen to, co z ní vykristalizuje. Tak bych mohl popsat mnoho věcí. Proč tedy nevěřit v Boha? Poznat se nám dává v Bibli.

Bůh je jen jeden. Muslimové věří v jednoho Boha, křesťané také. To jsou dvě největší náboženství. Budhisté se zase snaží ode všeho oprostit, snad také proto, aby splynuli s Bohem v jedno.

Jaký má smysl věřit? A jaký má smysl žít? Víra přece dává životu smysl. Bez víry je to pouhé přežívání v čase a prostoru bez jakéhokoliv smyslu. Jen tak. Je to trochu takové pošlapání daru života. Zamysli se nad tím a třeba zkus do toho kostela někdy zajít. Třeba tě tam napadne něco, na cos nikdy ani nepomyslela.

S požehnáním

04.06.2008 18:36:00 | Hippy

A.N.D.Y...Pleteš si pojem s průjmem,pantheismus je něco jiného,neznamená klanět se nejaké věci,nebo představě,ale uvědomovat si že to co se nazývá bůh,tato energie,emance je přítomná ve všem,a manifestuje se,nebo projevuje různě.Vědomí které prostupuje vším.Nevím jestli to tak opravdu je,ale cítím že tak nějak podobně by to mohlo být.Ale veškeré tyto naše hypotézy jsou celkem k ničemu,ego se jen snaží mazaně vyhnout svému konci přímým poznáním.To je jediná odpověď co se týkj¨á boha-Poznej sám a uvidíš.Řeči o tomto jsou jen zábava,spekulace a skutek utek.

02.06.2008 09:31:00 | Weylin

Mezi námi... Ty znáš nějakého věřícího, co chodí (nebo chodil) do kostela, který pak začal pít a uchýlil se k proklínání, protože mu Bůh nesplnil přání? Vůbec nemám pocit, že lidé, co chodí do kostela, jsou nějak flustrovaní, že jim Bůh nepomáhá. Dokonce spíš mám pocti, že jim dost pomáhá...

Stejně tak se do kostela nechodí, aby Bůh plnil lidská přání. To dělají pohanská náboženství, kde jsou Bozi jakýmsi automatem na zázraky a záleží na ceně, aby se zázraky děly.
Do kostela se odjakživa chodilo z jiných důvodů. Ale občas bybylo vhodné tam zajít, než budeš psát úvahu na podobné téma.

02.06.2008 09:21:00 | Daniel S.

Pozoruhodný názor :)Nikde není dokázáno, že Bůh existuje, ba že neexistuje. Bůh je jinak. A to, že někdo chodí do kostela je jenom symbolem něčeho, čemu se říká antropomorfismus, a v daném případě i pantheismus a modlářství. Bůh je ve všem, zřejmě, ale to nelze dokázat, neboť tvůrcem všeho toho co jest nemůže být člověk. To, že je ale Bůh ve všem je nepřesné. Bůh není ve všem, protože kdyby byl ve všem, musel by ze svojí ideality sestoupit do světa lidí, a jejich přirozenosti, pomíjivosti, a existence, či časovosti. A tím sestupem do světla lidského se Bůh výrazně provinil, jednak vůči sobě a druhak vůči nám samotným. Zjevil se, tedy ne že ne! A především, Bůh je cosi co nepochopíme. To, že to nepochopíme, nebo to nevidíme, nebo neslyšíme, je jenom naše mínus. Když ho vidět a slyšet chceme, můžeme. Těmto lidem říkáme panteisté, vidí Boha ve všem. Zároveň, ale jsou to také v podstatě sektářští modláři, podle mě. Důležitější než v neděli chodit do kostela by bylo mít Boha v rozumu a srdci, kterými On prostupuje. Jinak zajímavý postup, ale člověk vroste do myšlenek s přibývající zkušeností s Bohem.

01.06.2008 19:54:00 | A.N.D.Y.

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí