Potřebujeme víru?

Potřebujeme víru?

Anotace: Bylo to téma zkušební slohové práce, můžete sami posoudit jak se mi to povedlo, nebo nepovedlo. Budu ráda za komentáře! Díky

Cílem mé úvahy je zamyslet se nad otázkou: zda člověk v dnešní moderní době potřebuje něco, jako je víra? Potřebujeme víru v době nových a převratných vědeckých objevů?
V době vyspělé lékařské techniky? Potřebujeme v dnešní hektické době na chvíli vypnout, zpomalit, posadit se a přemýšlet o sobě a o světu trochu jinak?
Odpovědi by mohly být různé, ale i přesto si myslím, že spousta - ne-li většina - lidí ve svém životě potřebuje pevný bod.
Něco, čeho se může chytit, když je nejhůř. Když máme starostí nad hlavu, přijdeme o někoho blízkého, jsme vážně nemocní nebo máme problémy.
V takových situacích zoufale potřebujeme něčí pomoc a podporu. Potřebujeme někoho, nebo něco, co nám dá sílu jít dál, i když se to ze začátku zdá takřka nemožné.
Pro mě je tímto záchytným bodem víra. Pro mě a další věřící je velkou úlevou, když víme, že existuje někdo, komu se můžeme svěřit se svými problémy, nedostatky, starostmi ale i radostmi.
Víme, že nás Bůh nikdy neopustí, nezklame a pomáhá nám a má nás rád. Nejen věřící - má rád všechny lidi bez rozdílu.
Pro někoho to může být nepochopitelné nebo směšné věřit v něco, co není vidět.
Ale zkuste si představit, že je to, jako když máte toho nejlepšího přítele, kterému se svěříte se svým problémem. On vás nejen vyslechne, ale chce a může vám pomoci, pokud o to stojíte.
Samozřejmě ne tím stylem, že Boha o něco poprosím a vzápětí je vše vyřešeno. Může mi pomoci třeba tak, že mi dá sílu překonat vnitřní bolest a beznaděj, nebo mi pomůže najít vhodné řešení situace a sílu jak jít dál. Tohle ale není naučená fráze, ale mnohokrát ověřená životní zkušenost.
Pokud mě taková těžká životní situace potká, věřím, že všechno v mém životě má smysl - který třeba teď - nemusím chápat.
Doklad, že člověk ke svému životu potřebuje víru, znám i ze svého okolí, kdy se i nevěřící lidé během života k Bohu obrátili.
Dalším dokladem mohou být také významné osobnosti, které v Boha věřily. Z vědců např.: Albert Einstein, Issac Newton, ze spisovatelů: Henryk Sienkiewicz, F. M. Dostojevskij, L. N. Tolstoj, z herců: Maureen O´Hara, Alec Guinnes, Audrey Hepburn a ze zpěváků například Enya a další.
To, že v Boha věřily nebo věří i tyto významné osobnosti a navíc vědci dokazuje, že víra a Bůh není jen pouhým výmyslem.
Na závěr bych přirovnala víru k větru. To proto, že víru nemohu vidět, ale mohu ji cítit.
Autor Anne Leyyd, 15.02.2009
Přečteno 1964x
Tipy 22
Poslední tipující: Nespavec, Inna M., kudlankaW, Angolkin, PaGy, Blázen Viky, Wor, Georgia Ace, PIPSQUEAK, PoeziGirl, ...
ikonkaKomentáře (140)
ikonkaKomentujících (20)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

waaauuu :D To je diskuse, asi si to přečtu, až budu mít chvilku, ale otázka zněla, jestli potřebujeme víru a ty jsi z toho udělala téma, jestli potřebujeme Boha. Některá náboženství Boha ani neznají, jiná jich mají více. ;-) To téma bude mnohem složitější. :-)

Určitě by byla hodně zajímavá otázka, jaký by byl svět, kdyby tě nejprve seznámili třeba s deseti náboženstvími a teprve potom bys sama rozhodla, kterému náboženství budeš věřit. :-) Většinou to rozhodují rodiče, ale je to tak správné? Svět je tak složitý a já vím, dá se žít jednoduše.

22.07.2013 16:49:18 | joke27

Já jsem téma pojala podle sebe, jelikož je to moje úvaha a pro mě se víra nerozlučně slučuje právě s Bohem. Tedy pokud jsi z toho nakonec pochopil změněnou otázku, zda potřebujeme Boha, tak moje odpověď je jasné „ano“.
Chodila jsem do náboženství a do školy a sem tam si ještě něco přečtu, takže jak jsou na tom ostatní náboženství s počtem bohů, či s tím, v co věří, vím ;)

Samozřejmě, že víra a Bůh je téma nevyčerpatelné a pochybuji, že by kdy někdo mohl napsat pojednání nebo nějakou encyklopedii nebo studii či něco podobného a zvládnul do toho při tom zahrnout všechny aspekty, které do této oblasti spadají.
Prosím, aby sis ale uvědomil, že tuto úvahu jsem psala na střední škole, takže několik let zpátky a tehdy moje uvažování bylo na jiné úrovni, než je dnes. Přemýšlím o tom, že tuhle úvahu rozvinu v další s mým dnešním pohledem, ale zatím nemám moc času… Toto tady na Literu ale nechám, jelikož ty rozsáhlé komentáře mě stály hodně času a pak taky spoustu lidí zaujalo, že jsem tolik lidí „vyprovokovala“, což zaujalo i mě, takže tu svoji provokativní kratičkou úvahu nechci měnit.

Ano, to by jistě bylo zajímavé udělat na tvoji otázku výzkum. Upřímně si ale myslím, že ten, kdo by byl jejím aktérem (tedy jedinec, který by podstoupil toto seznámení s třeba 10 náboženstvími a bylo na něm, aby si pak vybral), by na tom byl psychicky DOCELA DOST PODSTATNĚ v háji.
Dítěti musíš určit směr a musíš ho někam směrovat, jinak v jeho výchově dojde k nevratným a špatným změnám, které pak ovlivní celou jeho osobnost.
Co se týče mě (toto najdeš potom také v některém z komentářů), tak víru v katolické víře jsem získala díky své rodině a jsem jí za to neskonale vděčná. Víra je však dar a stejně jako já tě nemůžu přesvědčit, abys jen díky mým argumentům začal věřit v Boha, ty mě stejně tak nemůžeš přesvědčit, abych věřit přestala. Základní kameny víry mi dala rodina, jenže já NEJSEM loutka (ani v následování Pána Boha nebo své rodiny). Měla jsem období, kdy jsem o tom všem pochybovala a hodně uvažovala o tom, co má smysl, kam se můj život ubírá (asi tak jako každý puberťák). A pak jsem přemýšlela, modlila se a uvažovala SVOU VLASTNÍ hlavou. Následně jsem SAMA (s Boží pomocí jistě) přišla na to, že víra (katolická) je ta jediná, ke které se chci upnout, která mi dává smysl a naplňuje mě, dává mi pocítit Boží lásku, přítomnost, pomoc, útěchu, naději, posilu atd.
Takže ano, souhlasím s tím, aby rodiče dítěti předali svou víru a vychovávali ho, jak nejlépe umějí, vedli dítě k samostatnému uvažování a nechali ho, ať se rozhodne samo, případně mu pomohli, když váhá nebo na své cestě ztratí směr. Nakonec je to ale VOLBA KAŽDÉHO člověka – svobodná. Bůh chce SVOBODNÉ rozhodnutí, ne slepé následování.

Snad tato odpověď stačí :) Pokud ne, zkus si prosím ještě přečíst ty komenty dole. Ač jsou prázdniny, mám toho opravdu docela dost, takže bych nerada opakovala již dávno napsané odstavce ;)

Ale rozhodně se nebráním diskuzi na rozumné úrovni ;)

22.07.2013 22:01:07 | Anne Leyyd

Nebýt tvrzení s těmi osobnostmi, dala bych Ti tip. Se vším souhlasím, ale že něco není výmysl proto, že má stoupence i mezi herci a vědci, s tím souhlasit nemůžu. Mnoho směrů a systémů má příznivce i mezi významnými osobnostmi, ale pro to nemusí jít vždy o ty dobré, lidstvu nebo jedinci prospěšné. Třeba takový socialismus neměl ve svém začátku zrovna špatného teoretika. Navíc křesťanství v dřívějších dobách bylo dost majoritní a v některých zemích bylo brané jako samozřejmost, což nemusí znamenat, že ti lidé opravdovými křesťany skutečně byli.

28.12.2012 17:20:09 | Maťa

Děkuji za přečtení a komentář. Jak už jsem ale několikrát uváděla v komentářích pod tím tvým, tak oním „výčtem“ slavných osobností jsem neměla na mysli to, že když byli věřícími oni, tak že to je automaticky jasné, že by měli být věřící ostatní. Myslela jsem to tak, že jsem pouze chtěla uvést někoho známého, o kom to třeba není známo (ne všichni víme všechno) a poukázat tím na to, že věřící lidé nejsou jen „obyčejní a prostí“ ale také velmi chytří, úspěšní, slavní a inteligentní.
Samozřejmě máš pravdu a nedovolila bych si tvrdit něco jiného. To, že o sobě někdo řekne, že je křesťan a chodí do kostela ještě automaticky neznamená, že to je dobrý člověk. To se nejlépe pozná na jeho životě, jeho názorech, jednání atd…
To, co v minulosti dělala církev – všechny ty hrůzy (inkvizice, křížové výpravy) – to nebylo způsobeno Bohem nebo náboženstvím, bylo to způsobeno arogancí, pokrytectvím, nenávistí sebestředných lidí, kteří si mysleli, že vědí více než Bůh a podle toho si „přizpůsobili“ Bibli, aby si své chování mohli omluvit. Tohle Bůh nechtěl. Tím chováním lidé pošpinili Boha a víru a to je jeden z důvodů, kvůli kterým na církev mnoho lidí pohlíží tak, jak pohlíží.
Takže ty slavné jsem tam uvedla opravdu z jiného důvodu ;) Každopádně ještě jednou díky za zastavení ;)

28.12.2012 18:22:58 | Anne Leyyd

Tvá víra Tě uzdravila a je tvým bezpečným přístavem.K.Kudlák

07.11.2012 21:41:37 | kudlankaW

Přístavem určitě je, i kotvou, ale uzdravovat se od ní musím nechávat pořád. Někdy se člověku prostě "nechce" a radši si sedí ve své tmě, ale pokud se odhodlá vyjít na světlo, je to k nezaplacení ;)

07.11.2012 21:54:33 | Anne Leyyd

Máš naprostou pravdu. Kdysi jsem řadu let ministroval. A utkvěla ve mě jedna věta, při návštěvě domova pro řádové sestry ve vysokém věku. Tehdy zhruba sedmesátiletá sestra ( a mi bylo cca 13 let)dala ruku na rameno a řekla vedle stojícímu knězi "vychovejte nám z něho kněze." Nestalo se. Od své plnoletosti jen bloumám přes ochotnická divadla, kavárny...Bloudím profesemi obchodních cestujících a pociťuji, že to není úplně ono. Bez víry je člověk ztracený ve světě konzumu a povrchností...

07.11.2012 22:00:02 | kudlankaW

To věřím... Sama si to bez Pána Ježíše nedokážu představit, ani studium, ani život... Nechápu, jak to ostatní mohou zvládat sami. Tak snad na své cestě budeš mít to potřebné Světlo ;) Moc bych Ti to přála, stejně jako každému. Není to snadné, ale když je člověk vytrvalý a hledá a prosí, tak nakonec dostane. I když třeba ne hned a ne takovým způsobem jakým by chtěl. Žádná prosba, modlitba není nikdy zbytečná a nevyjde naprázdno ;)

07.11.2012 22:11:11 | Anne Leyyd

:-)

07.11.2012 22:15:32 | kudlankaW

K Bohu vede mnoho cest, víra je jednou z nich. Ty sis vybrala cestu, která v naší zemi není tou nejsnadnější, kdybys žila v sousedním Polsku nebo Rakousku, neumím si představit, že by se kolem poměrně krátké a jasné úvahy rozvinula taková vášnivá diskuze. Ale tuto pověst měli Češi již v dobách dávnějších, vzpomeň na husity, kde se lidé kvůli jednotlivým rozdílům ve výkladu Bible začali zabíjet. Málokdo dnes myslí na to, že Jan Hus byl katolickým knězem, který chtěl, aby se církev vrátila k původnějším principům. Na obou stranách fronty stála spousta věřících lidí naprosto upřímně a skálopevně přesvědčených a správnosti svého výkladu Bible. A tento příklad můžeš aplikovat na spoustu jiných střetů různých náboženství, kde proti sobě bojovali lidé, kteří to mysleli podle svého nejlepšího svědomí. To je na víře ta nebezpečná stránka, lidé snadno sklouznou do svatého přesvědčení, že jen oni a nikdo jiný jsou ti správní. Proto si myslím, že i pochybnosti mají ve víře své důležité místo - nedovolí nám sklouznout do extrému. A stejně tak by i ateista měl připustit svou omylnost a ne jen slepě věřit vědě, která může bez morálky sklouznout do stejných extrémů se stejně fatálními následky. U tebe si rozhodně nemyslím, že bys měla sebemenší sklony k extrémizmu :-)

14.05.2012 08:25:24 | Angolkin

Děkuji za přečtení a komentář!
Souhlasím, ani ve snu mě tehdy před lety nenapadlo, že když sem tuto úvahu dám, rozvíří se kolem ní více jak 100 komentářů.
No, já jako zastánce křesťanského vyznání nemůžu souhlasit s názorem, že je víra nebezpečná. Podle mě je to ta nejbezpečnější a nejlepší věc na světě. Jedině lidé svou zaslepeností z ní mohou udělat, koneckonců jako z čehokoliv jiného, věc postrádající původní smysl, krásu a tu pravou sílu.

Jistě, určitě bych netvrdila, že je správné prostě přijmout všechno, co se nám říká a neuvažovat o tom. Pokud člověk ale chce vnitřně růst, musí přemýšlet téměř o všem. Takže nemůžu říct, že by mě nikdy žádné pochyby nenapadly. Napadly a ne jedny. Ale s Boží pomocí jsem je dokázala zvládnout, uvědomit si, jak určité věci jsou a jak nejsou. Také díky vlastním zkušenostem a zkušenostem druhých jsem mohla své pochyby odbourat. A myslím, že nevěřím v něco, čemu bych nevěřila a jen to slepě přijala, jelikož mi to někdo už od dětství říkal a slýchám to v kostelích... Víra je ovšem velký dar a ne každému byl dán. Já osobně si svůj život bez ní a bez Pána Ježíše nedovedu ani představit.

Opravdu myslím, že u mě extremismus nehrozí :D Jsem ráda za ty, kteří věří a těm, kteří ne přeji, aby jednou našli cestu, po níž budou moci jít s radostí a vírou, že jedině to je ta správná. Jistě bych byla ráda, kdyby všichni věřili v Toho, v Koho věřím já, protože to je podle mě ten Jediný Pravý a Živý Bůh - ovšem jako já nemohu někodo přesvědčit jen sama o sobě svými slovy, že to je to správné, tak ani mě nikdo nemůže dokázat, že věřím v něco, co není pravdivé. Je to komplikované, a jak už jsem napsala, víra je velký dar, který ani nemůžeme řádně docenit...

Každopádně ještě jednou díky za komentář a zamyšlení! :)

14.05.2012 23:00:34 | Anne Leyyd

Ahoj. Myslím si , že víra je k životu zapotřebí. Je jedno, jestli se představitel víry jmenuje Bůh, Alah, Budha, nebo jen vesmír. Člověk který tvrdí, že v nic nevěří, je buď lhář , nebo mrtvý. Každý z nás v něco věří. Třeba i jen v to, že se zítra probudí. Vzhledem k tomu, že se zajímám o historii, mám na křesťanství svůj názor. Ale věřím, že mezi nebem a zemí něco existuje. Součástí víry by hlavně mělo být vlastní svědomí.

16.04.2012 20:47:40 | korzar

Děkuji za komentář! A přesto, že si budu stát za svou vírou, uznávám Tvůj názor. Svědomí by mělo být součástí každého člověka a to nejen pokud se to týká víry. Ještě jednou díky a měj se!

16.04.2012 21:09:03 | Anne Leyyd

Nechtěl jsem někoho zrazovat. Víra je ušlechtilá věc. Jen byli, jsou a budou lidé, kteří dokáží cokoliv zneužít ve svůj prospěch.A není správné, ve jménu víry vraždit a vybíjet národy jen proto , že věří v jiného Boha. Proto to svědomí.Bojovat je třeba jen proti zlu. Také přeji hezký večer.

16.04.2012 22:13:11 | korzar

Tvá úvaha se mi líbí :)
Pročetl jsem si také komentáře a usoudil jsem, že jsi svým dílem dokázala zaujmout a přimět k zamyšlení některé čtenáře s opačným názorem, což by podle mého názoru některé další úvahy na toto téma mohly pokládat pouze za smělý cíl :)

08.08.2010 22:48:00 | Wor

"To, že v Boha věřily nebo věří i tyto významné osobnosti a navíc vědci dokazuje, že víra a Bůh není jen pouhým výmyslem."

Jak?

23.05.2010 23:32:00 | Jihye Sujib

Zajímavá úvaha o víře...*:)

02.12.2009 13:00:00 | PIPSQUEAK

Ondřej- ještě toto-ale to už není náboženství ale čistá mystika:-)

20.05.2009 08:36:00 | Weylin

Ondřej-ano-to je nádherně řečeno,láska není nějaké emocionální poblouznění nebo sentimentální fňukání po Bohu-ale nejhlubší ticho kde jedině se můžeš potkat s tím co nikdy nebylo ani nikdy nebude,ale stále jen JE.JSEM KTERÝ JSEM-ABSOLUTNO-BŮH.

20.05.2009 08:34:00 | Weylin

nedávno jsem po delší době optevřel Citadelu (Antoine de Saint Exupéry) a chtěl bych tu ještě část odcitovat:-)

» Nedotkl jsem se Boha, ale bůh, který dovolí, abychom se ho dotkli, není už bohem. Stejně tak jestliže vyhoví modlitbě. Poprvé jsem pochopil, že velikost modlitby spočívá především v tom, že na ni nepřichází odpověď, a že podobná směna nemá nic společného s nechutným obchodem. A že učit se modlitbě znamená učit se tichu. Že láska začíná teprve tam, kde už nelze čekat žádný dar. Láska je především modlitba a modlitba je ticho. «

19.05.2009 21:40:00 | Ondřej

takhle... člověk před tisíci lety byl v podstatě stejný jako teď... máš pravdu že lidé by to asi nepochopili, ale jen kvůli tomu že společnost, má jakousi setrvačnost a je konzervativní a nedůvěřivá vůči novinkám... samozřejmě i ta společnost se vyvíjí, ale je to v řádu generací, a je k tomu poptřeba silnou osobnost, která dokáže ostatní přesvědčit o správnosti svého názoru. A tak potom vznikají nové umělecké, náboženské, politické nebo i filozofické směry... prostě Ti lidé se silnějším názorem (ironií osudu je, že ten názor nemusí být lepší!) dokážou ostatní přesvědčit že mají pravdu... a než přijde ještě silnější či rozpínavější názor, tak jsou na výsluní... většinou vyhraje ten, který se líbil silnější straně:-). náboženství jako taková vznikala z touhy po vysvětlení... odpovězení na otázky které nám dávala naše abstraktní mysl (kdo jsme? kde jsme se tu vzaly? co je smrt?) a ty silnější názory přežily, ale pořád je to jen názor a potvrzení je nedosažitelné... můžeš svou mysl pouze uchlácholit vírou že máš pravdu. myslím, že v nějakém TAOgově komentu (jestli to nepsal, tak se omlouvám a jestli jsem to blbě parafrázoval, tak taky:-D) jsem četl, že náboženství je konkretizování boha do lidské úrovně. jako třeba "nakreslení auta", ano může to být hezký obrázek, může být nakreslený tak že skoro uvěříš že do něj můžeš nasednout a odjet, ale pořád je to jen nakreslené auto a tak Tě nikam neodveze! prostě jsi stáhla 3-D objekt do 2-D a tak jsi ho omezila... a podobně je to i s náboženstvim, to tvrdí že za použití nějakých obecně platných pouček je možné poznat boha, nebo se k němu aspoň dostat blíže. Ale neomezí tím boží funkčnost?

19.05.2009 17:39:00 | Ondřej

Musíš si uvědomit, že lidé před několika stovkami a tisíci let by asi nepochopili a ani si nedokázali představit co je to několik milionů let a ani vývoj druhů by jim asi moc neříkal. Proto je Bible psaná v „obrazech“ a podobenstvích.

16.05.2009 12:38:00 | Anne Leyyd

ještě než to uzavřu i já, tak bych se chtěl ještě zeptat, jestli jsi jedna z Těch, kteří si myslí že všechno co je v bibli je svatá a jediná právda (stvoření Adama a Evy, biblická potopa,atd.), a nebo jestli k Bohu a bibli přistupuješ "moderně"... evoluce může být, protože to Bůh udělal tak, aby byla možná? pak se to taky pokusim shrnout

16.05.2009 08:44:00 | Ondřej

Ano, jsem ráda že už to uzavíráš. Už mi opravdu dochází slova a nerada bych tu opět vše co jsem napsala, psala znovu. Bavit se s takto zaujatým člověkem o víře a o Bohu asi opravdu nemá smysl.

15.05.2009 12:20:00 | Anne Leyyd

Ondřej-ještě než to uzavřem chtěl bych říct toto:Víra je duševní droga,závislý člověk se pozná podle toho že nemůže přestat.Vsadím boty že žádný věřící není schopen na deset vteřin přestat věřit.Je to pochopitelné většina lidí chce být šťastná a víra dává iluzi štěstí.Ego nemusí nic dělat jen čekat na nebe,to je velice pohodlné.Tak je nechme být,nebudem jim jejich iluze brát,je to jako by jsi chtěl pijanovi vzít jeho oblíbenou flašku,taky se bude bránit a křičet že on alkoholik není,Každý máme nějakou zábavu a věřící ji mají ve své iluzi.

15.05.2009 11:59:00 | Weylin

Anne L-Kralická bible-přísloví Šalamounovo:"Bys blázna v
stupě mezi krupami pichem zopichal,neodejde od něho bláznovství jeho"..Amen.

15.05.2009 08:23:00 | Weylin

Ondřej-přesně jsi to napsal,líp bych to nevyjádřil,to je přesně ten důvod proč považuju víru za nebezpečnou,nakonec fanatismus je jen zesílená víra.

15.05.2009 08:20:00 | Weylin

V čem je půst na tyto dny něco jiného? Na Popeleční středu začíná doba postní. 40 dní se má člověk připravovat na Velikonoce. Tím, že si třeba něco odepře, maso na jeden den ... to je snad to nejmenší. Pak těch 40 dní by mělo být více naplněno modlitbou, pomocí bližním a odepřením si některých věcí. Na Velký pátek je veliký půst. Také od masa, a dalšího co je člověk si schopen kvůli Bohu odepřít. Myslím si, že tohle není nic hrozného. Člověk se tak cvičí v sebeovládání a sebekontrole. Je to hodně těžké, to vím sama z vlastní zkušenosti, ale pak když to dokážeš, tak se zase ve svém růstu posuneš o něco dál.
Logické opodstatnění? - myslím, že pokud má člověk Boha rád, a je mu vděčný za to, co pro něj udělal, tak si z lásky k Němu dokáže něco odepřít.
Víš, je to těžké vysvětlovat něco takového někomu jako jsi Ty.
Půst a mše je tady pro nás. Pro to abychom si dokázali připomenout a uvědomit co všechno pro nás Bůh udělal. Abychom se i my mohli alespoň nějakou drobností - což opravdu v porovnání s Boží milostí a pomocí je maličkost - Bohu odvděčit, protože si to více než zaslouží. Měli bychom mu věnovat dostatek času a zvláště o Velikonocích a Vánocích. Navíc v kostele jsi Bohu blíž a je tam báječná atmosféra, lidé ... těžko popisovat pro Tebe, který to neuznáváš a považuješ Církev atd ... za zbytečné.
Ty symboly - jak to nazýváš - nejsou považovány za Boha. Jsou tu jako připomínka, jako něco co nás k Bohu směřuje. Protože když se člověk nedokáže ovládnout, tak se pak podívej kam to vede ... stačí si přečíst noviny, zapnout televizi...

14.05.2009 17:15:00 | Anne Leyyd

v čem je půst na Velký pátek a popoleční středu něco jiného??? má to nějaké logické opodstatnění? ne, nemá je to dáno tradicí, tak jako mnou zmiňované příklady. to že jsi o nich nepsala vím, ale řekněme, že na tuto otázku nahlížím z širšího hlediska. ty věci jsou jakésy symboly kterými si Boha polidšťuješ... k čemu bůh ten Tvůj půst potřebuje? k čemu potřebuje aby jsi šla na vánoční mši? proč Arabové nejí maso? je to všechno stejné... prostě symbol za kterým se má skrývat Bůh... ty symboly jakože pocházejí od Boha (a je jedno od kterého), člověk Ty symboly potřebuje aby mohl Boha popsat, ale je hloupost ty symboly za boha považovat...

14.05.2009 14:25:00 | Ondřej

Ondřeji, už zase ... opakování. Už si připadám jako na opakovacím kurzu. Já jsem psala úvahu zaměřenou na KŘESŤANSKOU VÍRU. To znamená, že křesťanství nezakazuje jíst žádné maso. Půst na Velký pátek a Popeleční středu je něco jiného. Nezakazuje transfúze a další věci, které jsi popisoval. Já tady odpovídám na základě mé víry - křesťanství. Mám pocit, jako kdyby sis myslel, že tu obhajuji naprosto všechna náboženství. A proto tě prosím, aby sis přečetl nebo zjistil něco VÍC o křesťanské víře. Buď knihy, nebo kterýkoliv kněz římsko-katolické církve ti jistě rád na tvé otázky odpoví.
O Bohu přemýšlím, není to bezmyšlenkovité přijmutí „něčeho“ od „někoho“. Už jsem tady HODNĚKRÁT psala, že víra pro mě znamená neskutečně moc. Vidím Boží zásahy ve svém životě denně. atd ... vrať se případně zpět k mým předešlým komentářům.
Já že jsem nepřístupná argumentům? :) tak to jsi mě pobavil. Kdybych nebyla, tak tady není ani jedna moje odpověď. Jenže, když vidím, že je někdo tak NAPROSTO zaujatý vůči mé víře a Církvi ke které patřím a navíc mě zahrnuje věcmi, které považuji za nepodstatné a OPRAVDU zbytečné, nemám v povaze se s ním neustále handrkovat. Rozumně bavit to ano ... ale pro mě už některé komentáře rozum nemají - jistě, počítám s tím, že pro VÁS jsou beze smyslu zase ty mé.

13.05.2009 22:42:00 | Anne Leyyd

no moment, ale tohle přece přesně dělá fanatik... je nepřístupný argumentům... prostě slepě věří ve výklad, který mu dal kněz (nebo jiná duchovní autorita)... nepřemýšlí, pouze koná... to, co mu někdo nakuká, že je v zájmu jeho víry... jistá část takových lidí se potom odpálí na náměstí s výkřikem: "Aláh ahbar," protože oni věří, že je to v zájmu jejich boha, a že je za to čeká ráj... nepřemýšlí o podstatě. vidí jen ten jeden, jim předložený, výklad slova božího. a je jedno jestli to je příznivec islámu nebo svědek jehovův. hloupě si myslí, že jen oni mají pravdu. je jedno jestli nejí krávy, prasata, nekošér jídlo, nebo nesmí přijmout krev. jsou to všechno jen jistá nařízení, která podle mě od boha nepochází... proč by Bohu mělo vadit, že jím prasata(že jsou špinavá?), nebo že si zachráním život transfuzí??? o Bohu máš hlavně přemýšlet...né bezmyšlenkovitě přijmout výklad někoho "zkušenějšího"

13.05.2009 22:26:00 | Ondřej

Hmmm :) poslední věta opravdu vyjadřuje UŽ PO DRUHÉ víc než dost. Měla jsem vážně snahu rozumně komunikovat, ale vidím, že to opravdu nejde.
Asi sis opět neuvědomil zásadní věc. Ježíš Kristus přinesl naplnění zákona. A pokud to alespoň trochu znáš, tak víš, že o zabíjení není v Novém zákoně ani půl slova.
Zbytek tvého komentáře jsem zase jednou jen proletěla očima, opravdu nemá pro mě nejmenší smysl si ho číst důkladně. Ať napíšeš cokoli věř, že se mnou to nehne. Dnes jsem o tom dostala další důkaz (o utvrzení mé víry) a pokud nechceš napsat něco co by dávalo větší smysl, tak se nemusíš zdržovat s psaním mé kritiky a kritiky věřících lidí které „až na výjimky“považuješ za chovance zvláštní školy.

13.05.2009 19:47:00 | Anne Leyyd

Anne-L-Knihy čtu od svých sedmi let a duchovní asi dvacet-ovšem duchovní,ne nábožensko-ideologické.Někdy mám pocit že když komunikuju s věřícím tak mluvím s chovancem zvláštní školy-až na pár světlých vyjímek.Tak jehovisti jsou fanatici protože se zuby nehty drží výkladu bible-jestli jsi o ní někdy slyšela,mám pocit že ji znáš-z doslechu..Ve starém zákoně ten tvůj milosrdný a milující Bůh asi na stech místech vyzývá k zabíjení,vraždění,znásilňování atd..Je to slovo boží tak by jsi měla někoho zabít protože jinak skončíš pro neposlušnost v pekle.Pokud by jsi i celou rodinou umírala za strašných bolestí např.v plynové komoře nevím jestli by jsi se rozplývala nad tím jak tě Bůh miluje.Pokud ovšem nesdílíš názor že si židi za to můžou sami, protože nechali ukřižovat Krista.I tuto hovadinu jsem už slyšel.A další nesmysl je tvrdit že jsme do stali od Boha svobodnou vůli a že On s tím nemá nic společného.Opravdu nemá ale proto že taková kreatura v jakou věříš neexistuje.Tím neříkám že neexistuje něco vůbec.Pokud bych byl Bůh a dal bych ti svobodnou vůli,proč bych ti hned k tomu dal příručku zvanou bible, ať víš,jak se máš "svobodně" chovat aby jsi se dostala do nebe?? Říkáš že jsi zdr.sestra,nemůžeš tedy být hloupá,a taky musíš vidět kolem sebe dost utrpení,aby jsi viděla jak ten tvůj Bůh lidi moc miluje.To s těma zábava-chtěl jsem tím říct že v tvém věku asi moc hluboko neuvažuješ,stačí ti slepá víra.Tak jak mě kdysi zábavy.A proto vlastně nechápu že se neustále snažím něco někomu vysvětlovat-myslím evidentní věci-to je zas moje hloupost..Nejde mluvit o moři s žábou ve studni..

13.05.2009 12:05:00 | Weylin

Stoprocentně nejsem to jak to popisuješ. Pokud si alespoň matně vzpomínáš na některé z mých odpovědí, tak víš, že jsem psala že Bůh je Láska a je milosrdný. Takže poukázání na jehovisty a dítě bez transfúze je zcela nesmyslné. Fanatismus a víra jsou dvě odlišné věci. Myslím, že by sis mohl přečíst třeba nějakou knihu. Třeba: Až k prolití krve od Ladislava Kubíčka, nebo také od něj: Život - největší umělecké dílo.

Já zábavy rozhodně nevymetám. A není to proto, že jsem věřící. Znám spoustu věřících lidí kteří chodí na zábavy. Ale tohle s vírou nesouvisí. Nechodím tam, protože mě to nebaví. Pro mě je zábava třeba dobrá kniha, film, hudba, být venku v přírodě, psát si s přáteli atd... Diskotéky jdou zcela mimo mě. A vůbec mi to nechybí. Ba naopak.

12.05.2009 10:01:00 | Anne Leyyd

Anne L-Co se týká hříchu,křesťanství tady nastolilo problém který si samo uměle vytvořilo.Nemá smysl ti něco vysvětlovat,jsi na tom stejně jako jehovisti kteří nechají i své dítě raději zemřít,než by mu nechali dát transfůzi,jen proto že je to údajně napsané v bibli.Oni věří stejně jako ty ale samozřejmě -tvá víra je jiná, lepší.Já jsem v tvém věku vymetal zábavy, tak se nedivím že nevíš o čem mluvím.Já jsem nevěděl nic.

12.05.2009 08:23:00 | Weylin

TAOgu, promiň ale říkáš podle mě opravdu věci, které nedávají smysl. Začínáš se v tom zamotávat. „Tím, že věřím v Boha říkám, že mě ve skutečnosti žádný Bůh nezajímá“????? - tohle je věta postavená nevím na čem. Opravdu nesmysl.
Ano, na maturitu se snažím připravit :). Ale neřekla bych, že když věřím v Boha, tak jinak nic jiného nedělám. Víra je základ, modlitba z ní vyplývá, pokud mám Boha ráda, tak se snažím dělat to, co se jemu líbí. Plnit jeho vůli, dodržovat Přikázání, mít ráda své bližní a další věci. To mi nepřipadá zase až takové nedělání ničeho. A Bůh po nás nechce nemožné. Jsou to maličkosti, ale ty dají hodně zabrat.
Rozhodně nesedím a nečekám, že mi něco spadne do klína. Kdyby to tak bylo, a nebylo by Božího milosrdenství, tak bych se opravdu nedočkala - jsem hříšný člověk.
Jsem mladá to nepopírám a hodně toho ještě nevím. Hodně toho na mě myslím čeká a nebude to vždycky lehké. Lapena do osidel víry? Tím jsi mě rozesmál :D . Já jsem ráda, že víru mám. Jsem neskutečně ráda že mám ten velký dar. Že vím, že se o Někoho mohu opřít, že tu pro mě vždycky Někdo bude. Se vším s každou bolestí a trápením. Je mi ... ani nevíš jak líto ... že ty tohle odmítáš a nechceš vidět. Je mi líto, že vidíš jen to špatné na Církvi, co bylo v minulosti. Nezajímá tě co dělá církev dnes. Říkáš, že se nezajímám o Boha, protože v něj věřím? Někdy prostě v životě nemusíš mít vše potvrzeno od vědců ale stačí ta „prostá“ víra. A navíc ... jak můžeš kritizovat víru, kterou ses ani nesnažil poznat? A pokud ano tak jsi ustrnul na věcech středověku.

11.05.2009 13:32:00 | Anne Leyyd

„Bůh musí obětovat sama sebe aby změnil pořádek který sám vytvořil“ - tohle je snad ještě větší nesmysl než ten první. Bůh vytvořil dokonalou souhru všeho. Naprosto dokonalou symbiózu. To člověk se rozhodl jít vlastní cestou a odklonil se od Boha. Bůh ale na lidi nezanevřel a poslal na zem svého jednorozeného Syna aby žádný, kdo v Něho věří nezahynul, ale měl život věčný.
Čeho je Ježíš Kristus spasitel? Opravdu nechápu, jak můžeš TY psát komentáře a kritizovat mě a další, pokud se ptáš na ZÁKLADNÍ věc v křesťanské víře. Ježíš Kristus zemřel za nás, aby nás spasil a zachránil od věčné smrti, aby nám umožnil žít život věčný. Boží nedbalosti???? už vážně nemám slov. Je to myslím zbytečné ... stejně ať napíšu cokoliv, tak to s tebou očividně nepohne ani k zamyšlení.

Ano, vzpomínám si. Tvoje první otázka na mě. :) Budu vděčná, někomu kdo mi pomůže s obvazem na ránu kterou mi před tím způsobil. To je přece další ze základních bodů křesťanství. Odpuštění. Člověk, který by mi ten obvaz dal, tak by svého činu musel litovat. Bylo by mu líto, že mi ublížil. Jinak pochybuji, že by byl tak ochotný. Ale i kdyby byl a nelitoval, co může být horšího než v srdci nosit zlobu a třeba i nenávist vůči někomu jinému? Nevím co potkalo tebe, ale můžeš mi věřit, že pokud odpustíš někomu kdo ti ublížil ... budeš se cítit líp. Uleví se ti a hned ti bude všechno připadat lepší i svět. Nevěříš a říkáš si, že tu píšu další nesmysl? Možná ... ale co kdybys to zkusil? Co kdybys odpustil? Protože mě nemůžeš oprávněně kritizovat za něco o čem nevíš, jak to na tebe bude působit. Takže to prosím zkus.

11.05.2009 13:32:00 | Anne Leyyd

Anne L-Poslední můj koment,zkusím to jak pro malé dítě:-)
Tím že věříš v boha říkáš,že tě žádný bůh ve skutečnosti nezajímá-zkusím ti ukázat takový jednoduchý příklad.Když např.budeš chtít udělat nějakou zkoušku,maturitu apod.budeš dělat všechno pro to aby jsi udělala,to znamená budeš se učit,budeš se zajímat o informace,budeš tomu věnovat čas atd.Tedy budeš dělat VŠECHNO pro to aby jsi to udělala.Pokud by jsi jen seděla a VĚŘILA že to uděláš,maximálně se pomodlila ale jinak nic,asi těžko by jsi tu maturitu udělala.Ale to samé děláš s Bohem.Sedíš a věříš jinak nic a myslíš si že ti Bůh spadne jednou někdy po smrti do klína-jen proto že v něho věříš..To není jen hloupé ale i směšné a dětinské.Ty jsi ještě mladá takže je to celkem pochopitelné ale už jsi lapena do osidel víry.Víra je pro tebe důležitější než Bůh.Pojistka a alibi do budou
cna.

Základní absurdita křesťanství je že se vysmívá Bohu.Křesťané vyhlašují že uctívají Boha jako všemohoucího,všudypřítomného,nejdobrotivějšího,ale zatím z nějdělají neschopného babrala-Bůh musí obětovat sama sebe aby změnil pořádek který sám vytvořil.To je největší ABSURDITA-protože všichni uctívají Krista jako spasitele.ALE ČEHO je vlastně Kristus spasitelem?
Kristus je chápán jako spasitel lidí před samotným bohem,má spasit svět který v důsledku Boží nedbalosti upadl,před peklem,které vytvořil sám tento Bůh.A to se děje v souladu s Boží vůlí jako všechno ostatní na světě..
Budeš vděčná někomu kdo tě pořeže a potom ti pomůže s obvazem..? Jestli ani tady nevidíš jakým hloupostem věříš tak už nemám co bych řekl.Tím ovšem neříkám že něco co je nade vším a ve všem neexistuje,ale určitě TO není to,co prezentují církve a různí podobní,kteří tvrdí že Boha znají líp než svého manžela nebo manželku..

11.05.2009 09:20:00 | Weylin

O smrti hlady jsem myslím vůbec nemluvila. Bohu záleží na každém člověku, úplně na každém. Ondřeji :), já tomu věřím. Je to moje víra, moje přesvědčení. A už tady asi nevím po kolikáté píšu, že nemůžu udělat ani říct nic čím bych tě přesvědčila. To, že pořád odpovídám na ty komentáře není proto abych někoho nutila k víře. Spíš abych obhájila to, proč je pro mě víra a Bůh tak důležitý.

09.05.2009 15:50:00 | Anne Leyyd

promiň ale když nějakému malému dítěti postaví do cesty smrt hlady, tak kde je potom Bůh? může za to to dítě? ne... ale Ty tvrdíš že to je Boží vůle ... tomu dítěti na Bohu vůbec nezáleží, ale naopak tomu Bohu by mělo... ono chce jen jíst. o Bohu nepřemýšlí na to ještě nemá "rozum". a to že dítě přijde do ráje může být pravda ale nemusí... a i kdyby tomu věřili všichni lidé na světě tak to být pravda nemusí! pro mě je náboženství hledání nějaké spravedlnosti, která na tomto světě neni... ono by bylo krásné kdyby dobří lidé, ať už věří v cokoliv, by se na věčnosti měli dobře... a špatní lidé byli potrestáni... ale je to pravda? nebo je to spíš zbožné přání? a pro mě je rozdíl mezi vírou a náboženstvím. a to takovej, že víra dává sílu, kdežto náboženství přikazuje (chovej se takhle nebo tě stihne boží trest, popřípadě Ti Bůh (jediný a pravý) ukáže záda a Ty si žij život zatracených) promiň ale doufám že jestli Bůh je, tak snad neni takový lidský

09.05.2009 15:40:00 | Ondřej

ano, vidí co bylo. ale jak jsem řekla, to co bude záleží na nás. Bůh nám do cesty postaví překážky a zkoušky. Mnohdy to vůbec není lehké. Ale je tady ON. Připraven nám pomoci, ale my musíme být ti co JEMU otevřou dveře. My se musíme snažit hledat Ho. Jenže pokud si řekneš, že stejně to nemá cenu, že je zbytečné se snažit plnit Boží vůli a jít za Bohem, tak jak ti pak má pomoci? Když ty sám sis vystavěl zeď proto Němu. Bůh se nevnucuje.

09.05.2009 14:18:00 | Anne Leyyd

no dobrá, připusťme že Bůh existuje, připusťme i to že zasahuje do našeho života, a že nás všechny miluje... dále tady bylo řečeno, že je postaven mimo čas. vidí vysledky činů minulých i budoucích... pak ale to, že já nevěřím, má na svědomí hlavně on, to on mi dal do cesty zkoušky na základě, kterých ja svou víru ztratil a udělal to i přes to, že předem znal výsledek svého činu... a tak mě vlastně odsoudil k žití bez boha (v pekle nebo, kde?... a to po zbytek věčnosti) co je proti tomu vražda, nebo potrat? neni tento lidský Bůh krutější než člověk sám?

09.05.2009 14:09:00 | Ondřej

TAOg: takže víra není má představa. Věřím, protože vidím věci ve svém životě. Vidím Boží zásahy ve svém životě. Pro mě to nejsou náhody.
Já jsem Cesta, Pravda a Život - chápu to takto: Bůh je Cesta po které bychom měli jít, protože to s námi myslí nejlépe ze všech. Pravda - Bůh NIKDY nelže. Je to ta Pravda o životě o tom co je a co není. Čím by se člověk měl řídit.Vysvětlení toho, proč něco je tak a něco jinak.
Život- když budeme žít tak, jak to Bůh chce, tak nás čeká život po smrti. Skutečný život, pro který stojí na zemi něco obětovat a vydržet.
Myslím, že žiju docela šťastně. Mám co jíst, co pít,kde bydlet, kam chodit do školy ... žiju. Nevím co představuješ pod pojmem žít šťastně. Pro mě to nemusí být velký palác, výplata na kterou konto nestačí a ani nadbytek všeho. Pro mě šťastný život znamená „obyčejné“ věci.
Tam kde je láska, se člověk snaží neubližovat tomu koho má rád.
Sebeláska? Tak teď jsi mě opravdu rozesmál. Kdybych milovala Boha na základě své sebelásky, svoji představu ... no opravdu nevím kam bych to dotáhla. Boha si musím nějak představit ale vím, že to je jen představa. Představa, která je ve skutečnosti jiná. Úplně jiná. Protože Boha nikdo neviděl. Na světě byl Ježíš Kristus a Jeho obraz zachycený na Turínském plátně mi jako představa přijde víc než lepší. Ale je to tvář. A Bůh je přece mnohem více než-li jen tvář!

08.05.2009 15:53:00 | Anne Leyyd

Ondřej I: pokud něčemu věříš a vidíš důkazy ve svém životě a i v životech druhých, tak už pak přechází víra v to, že VÍŠ že Bůh existuje, že nám pomáhá, je stále s námi, nedokážeš si pak život bez něj představit. A pokud dokážeš tak to není nic, o co by se dalo stát.
"To, že v Boha věřily nebo věří i tyto významné osobnosti a navíc vědci dokazuje, že víra a Bůh není jen pouhým výmyslem" - tím jsem chtěla říct, že pokud někdo, kdo učinil tolik objevů ve fyzice, matematice a dalších vědách věří nebo věřil v Boha - člověk vzdělaný, který toho HODNĚ ví, tak na víře a Bohu asi musí něco být. Je to celkem víc, než kdybych napsala že v našem kraji je věřících lidí třeba 40%.
Ondřej II: myslím, že už jsem psala, že věřím v to, že všechno co mě v životě potká má svůj význam. Ano, když mě hypoteticky podvede přítel, tak to tak bylo v Božím plánu (nemusím chápat důvod teď) ovšem ... teď mě napadá asi bys měl jednu věc ještě vědět co se týče mě. Pokud bych s někým chodila, tak bych s ním nespala. Staromódní ... určitě, nepochopitelné ... jak pro koho. A zase se opakuji... Bůh nám chce pomoci, vždycky. Ale záleží jen na nás, jestli ho o pomoc poprosíme. Vždycky máme na výběr. Ovšem následky té volby se poneseme také.
Takže s tím přítele ... bude mě to moc bolet a určitě i mrzet, ale nemyslím si, že je to to nejhorší co by mě v životě mohlo potkat. Budu smutná atd... ale obrátit se k Bohu a prosit ho o pomoc a sílu jak jít dál je pro MĚ jediné rozumné a správné řešení.
Jistě, objevuji se mnohem horší myšlenky než Tomáše strčit do bazénu. Ale co bychom v takové chvíli měli dělat? Když nás ten zlý pokouší? Modlit se ... modlit se o sílu, jak to neudělat, myslet na jiné věci, na lidi kterým by to naše rozhodnutí ublížilo, na ty co nás mají rádi a které bychom moc zklamali. Máme svou vůli a Boží pomoc na „dosah ruky“. Takže ty myšlenky se snažit vytěsnit z hlavy. Mě osobně třeba pomáhá, když si tu svou myšlenku představím jako papír. Ten papír pošlu nad hory a za těmi horami je oheň, který ten papír sežehne na popel. Už prostě není je pryč. Někdy je to těžší než jindy, ale člověk musí bojovat. V žádném případě ne se poddat zlému.
Jak dostane Bůh jiného člověka na útes, kde jiný člověk potřebuje pomoc? Napadá mě jedna věc ... ten člověk je třeba na dovolené, jde se projít, chce vidět přírodu a pak uvidí člověka z útesu. Bůh má naše cesty dokonale promyšlené, takže do sebe všechno dokonale zapadá.

08.05.2009 15:52:00 | Anne Leyyd

Můj předešlý komentář je pro Anne L.Ale ještě Ondřejovi-uvažuješ správným směrem ale ještě toto.Pokud by existoval ďábel jako protipol boha,bůh by musel existovat v dualitě tohoto světa jako člověk,ale to by na boha musel působit taky čas a vše ostatní jako na lidi.Potom by to nebyl bůh.Bůh jestli existuje-a to já nevím,neříkám tak ani tak-musí být mimo čas a prostor nebo i v čase a prostoru,ale zároveň tímto nedotčen.Musí být vše co je i vše co není.Teď jde o to jak HO poznat a ne jen planě věřit tomu co nám kdo nakukal.Vichni velikáni ducha říkali že to jde-jak?To už si musí každý najít cestu sám,ale musí to být pro něho ta nejdůležitější věc.Potom jse přesvědčen že se nemůže Boha minout,i kdyby to mělo trvat tisíc životů.Ale ty minulé životy jsou taky spekulace,já nevím jestli existují i když některé indicie jsou opravdu zrážející-např.vzpomínky malých dětí ale to je jiné téma.

04.05.2009 11:37:00 | Weylin

Problém je v tom že si Boha zosobňuješ,pro mě je Bůh-nerad to slovo používám protože pod tím pojmem si představí každý něco jiného a ve jménu té představy se děly a dějí strašné věci-Život,tato živá energie která prostupuje vším a je všude ale hlavně-kterou můžeš poznat už za života a nemusíš čekat na nějaké problematické nebe-ovšem ne že v ní budeš věřit,protože víra je jen tvá představa kterou ti někdo kdysi vložil do mysli.Já jsem Pravda,Cesta a Život-ano,ale ten výrok musíš pochopit ne jen ho opakovat.Pravda a víra jsou naprosto odlišné věci-Pravda znamená to CO JE,ale víra znamená to co je podle tebe nebo někoho jiného-víra je spekulace,předpoklad.Víra je zrozená ze strachu protože kdyby jsi se nebála života nepotřebovala by jsi upínat se k nadějím ale žila by jsi šťastně teď,v každém okamžiku.Bojíš se že když se nebudeš modlit,věřit,když nebudeš dobrá atd.nedostaneš se k bohu,do nebe apod.Ale kde je strach tam není láska-A bůh je Láska,tvrdíš..Pokud říkáš že miluješ Boha nebo On tebe je to-s prominutím hloupost-Tvůj bůh je bůh kterého si musíš nějak představit,třeba jen abstraktně nebo jakkoliv ale pořád je v tvé mysli,jinak by jsi o něm ani nevěděla.Pokud tedy miluješ boha ,miluješ svou představu která svatá,vznešená,krásná,milosrdná atd.Ale pořád jen tvá představa,ve skutečnosti tedy láska k tomuto bohu je láska ke své představě,tedy k sobě.Láska k bohu je sebeláska.Takto si lidská mysl dělá srandu sama ze sebe.Kdo říká že miluje boha miluje sebe sama.Na tom není nic špatného když se člověk má rád-ne egoisticky a sebestředně-ale bůh s tím nemá nic společného.Protože co je Láska-opravdová Láska-to je na delší úvahu,ale to za co jí lidé považují,určitě ne.Znovu opakuji že já nejsem proti náboženství-ale jsem proti tomu jak různé tzv.duchovní organizace dělají z lidí tupé nemyslící stroje.A tito lidé jim za to ještě tleskají-což je opravdu tragické.

04.05.2009 11:24:00 | Weylin

Anne L.: uvědomuješ si, že to dobré, co Tě v životě potkalo (a teď myslim i přes to, že se to zprvu vůbec dobré nezdálo), přisuzuješ Bohu... že Ti tu situaci, zkoušku (úspěšně zvládnutou), nebo věci, co Ti jen udělají radost, poslal do cesty Bůh... A naopak věci, které jsou zlé... nevim, ale určitě sis asi prošla životními zkouškami, které Ti dali hodně zabrat... jelikož Tě neznam, tak nemohu ani vědět, co Tě v životě potkalo... ale berme hypoteticky, že by Tě třeba podvedl přítel, do kterého bys byla moc zamilovaná (dofám že jsem se netrefil... má to být jen příklad), tak za to může jen a jen ten člověk! ale potom jestli podaná ruka v nouzi nejvyšší (viz. můj předminulý příspěvek) je zázrak z vůle Boží... tak potom bůh řídí naše osudy a on chtěl aby nám bylo pomoženo... nebo tam ten člověk mohl být jen kvůli jistýmu pocitu, který náš zachránce měl ... a Bůh se změní v jakéhosi našeptávače... takový to, když někam jdete, nevíte a proč, ale chcete tam jít:-)... jenže to našeptávání je dvojího typu... copak se Vám nikdy v hlavě neobjevilo takový to: Tomáš stojí u kraje bazénu.... co ho tam strčit... ať si zaplave;-). to je samozřejmě ještě v pohodě, ale občas se objeví i horší myšlenky... ty myšlenky jsou od ďábla?... takže to probíhá tak že Bůh nám našeptává do jednoho a ďábel do druhého ucha? a nebo jak se v příkladu "podaná ruka" projeví boží vůle? jak se zachránce objeví v místě kde nikdo být neměl? jak ho tam Bůh dostane, když zachovává vůli člověka?

04.05.2009 11:18:00 | Ondřej

losscar: Víš kouzelné je, jak píšeš o tom, že TAOgovy argumenty Tě utvrzují v tom, že víš(!), že je Tvá víra správná! problém je, že si asi pleteš pojem "vím" a "věřím"... Tvoje pravda není pravdou všech... každý máme svou subjektivní... a Ty na základě jedné subjektivní pravdy považuješ svou subjektivní pravdu za dokázanou... což je veliký omyl! ano Ty máš právo věřit, že Tvá subjektivní pravda je pravdou objektivní, ale tím se z Tvé pravdy přece objektivní pravda ještě nestává... ona totiž objektivní pravda je jaksi neuchopitelná... protože když se pokusíme popsat objektivní jev (stav, skutečnost), tak ho předáme už subjektivně... a druzí ho i subjektivně přijmou (takže se může řada informací změnit)... víra se nedá nijak dokázat... prostě buď je a nebo neni... každý máme právo na svůj názor a v téhle oblasti prostě nejsou názory dobré a špatné (a možná i jsou, ale i kdyby jste na něj koukali tak ho nemusíte poznat)... samozřejmě to čemu věříme a nevěříme do značné míry ovlivňuje společnost, ve které žijem (hlavně rodina), ale uvědomme si že ani rodina, ani kněz, ani papež ani všichni svatořečení (nejen křesťanského náboženství) lidé... oni neměli a nemohli mít o nic objektivnější pravdu než máme my... a i kdyby se stal ten zázrak, že by objektivní pravdu třeba jen z dálky spatřili, tak by ji stejně nemohli objektivně podat!!! což je myslím už jednou zmiňovaná připomínka k této úvaze (cituji (úvahu): "To, že v Boha věřily nebo věří i tyto významné osobnosti a navíc vědci dokazuje, že víra a Bůh není jen pouhým výmyslem")... nedokazuje to vůbec nic a kouzelný na tom je, že nějaký debil (myslím to jako lekařský termín, né jako uražku) může mít 100x správnější názor v téhle věci, než všichni členové menzy, všech církví a vůbec všichni studovaní lidé dohromady... snad jsem to napsal srozumitelně... jestli v tom bude chaos tak se omlouvám:-)

04.05.2009 10:46:00 | Ondřej

Mám asi dlouhé vedení. Ale nemohl bys to napsat jinak abych tu otázku pochopila? Opravdu nechápu ten význam. Bůh je Cesta, Pravda, Život, Láska ...

03.05.2009 22:35:00 | Anne Leyyd

A co když Bůh je ten život..A Život je ten bůh..?

03.05.2009 22:01:00 | Weylin

Tak jak můžeš třeba věřit lékařům? To se přece také nejprve předávalo „reprodukovaně“ a až pak to bylo dáno na papír. Pokud namítneš, že je to dokázané atd. ... já ti řeknu, že pro mě je víra také dokázaná. Dokázaná způsoby, které Ty za důkaz nepovažuješ.
O Jidášově evangeliu nevím. Vím jen to, že Bůh má rád všechny a nemyslím si, že Jidáš byl nejlepší žák. Neslyšela jsem o tom, že by takto některého z učedníků Pán Ježíš označil. V Bibli se píše o tom, že nevíce rád měl Jana.
O placebo efektu vím, myslím dost (jelikož chodím na zdravku ? ) ale jak jsem řekla, je na nás, zda dáme životu a věcem v něm smysl, nebo to budeme brát jen tak.
Ano, to s tou skálou se dá považovat za zázrak. Proč se někomu dostane pomoci a někomu ne? - Už jsem myslím psala, že každý z nás má zde na zemi svůj úkol, svou cestu. Jedině Bůh (který nám život dal) nám může život zase vzít. To, jakým způsobem, záleží na něm, ne na nás. My OPRAVDU TĚŽKO , lépe řečeno MÁLO KDY dokážeme pochopit hloubku a význam Boží vůle. Nikdy nevíš, co by tě v životě mohlo potkat. A tak třeba v porovnání s hrůzou, kterou bys mohl projít, by se pád ze skály zdál menší. Snesitelnější. Víš, co by pro Tebe mohlo být v životě ten nejhorší zážitek nebo situace? Pochybuji, já si to ani nechci představovat. Připadá Ti to kruté? Nevím jestli jsem to vystihla správně... snad ano. Ale vím ještě jednu věc: Bůh na člověka NIKDY nedopustí nic, co by bylo nad jeho síly. Vždycky existuje řešení.
A opravdu Ti nevadí „zazdít“ až do smrti Někoho, Kdo Tě má rád? Kdo Ti každý den pomáhá, i když si to nechceš přiznat?

03.05.2009 11:55:00 | Anne Leyyd

já vím že ve víře je síla... kdyby lidé nevěřili, že je možné létat, tak by nikdy nevznikly letadla... víra je neskutečně důležitá. ale já prostě nemám žádný důvod abych věřil něčemu, co bylo tolikrát reprodukováno než to bylo napsané na papír. a i potom možná byly tendence to trochu upravit... pár let zpátky se mluvilo o Jidášově evangeliu... nevim jestli to byla nějaká hereze nebo podvrh, ale vim že se tam psalo že Jidáš byl Ježíšův nejlepší žák a jako jediný pochopil že Ježíš musí zemřít, aby naplnil svůj osud (což je fakt, kdyby ho neuřižovali tak by asi těžko mohl zaplatit za naše hříchy) a tak udal člověka, kterého miloval a to i s vědomím že zatratí svou duši... . ale jelikož se to někomu nehodilo do krámu, tak se v Bibli toto evangelium neobjevilo... a kde je pravda? to už asi nikdo nezjistí. ona víra sice dokáže "dát člověku křídla", ale to neznamená že je ta víra opodstatněná... viz třeba placebo efekt... člověk se vyléčí tím, že věří že se našel lék na jeho nemoc a přitom se vyléčí sám:-). o tom, že Tobě Bůh už několikrát pomohl jsi už psala, ale pak přišla otázka na kterou jsi neodpověděla: Co Ti kterým nikdo nepomohl, přesto že pomoc hledali (třeba u Boha) a ona prostě nepřišla? třeba dám příklad: držíš se převisu na skále a víš že když se pustíš tak zemřeš... dochází Ti síly a v momentě kdy už to nevydržíš tak Tě někdo chytí a vytáhne tě nahoru (bude to třeba v místě kde nikdo nebývá, a tak se to dá považovat za zázrak:-) a Ty by jsi ho v tom zcela jistě viděla) ... a viděla by jsi v tom Boha... a teď stejná situace... akorát že tam nikdo nebude a kde je Bůh... proč někdo dostane ještě šanci a někdo už ne... nedá se říct že člověk který žije ušlechtilejší život by měl víc šancí, někdy to bývá dokonce naopak...Proč je tomu tak? chce to tak Bůh? pro mě Bůh znamená možná nějakou spravedlnost, či rovnost... ale jediná rovnost na celém světě... věc která je stejná pro všechny je SMRT... pro mě je Bůh tedy smrt a jen ve smrti v něj uvěřím:-D

02.05.2009 13:42:00 | Ondřej

Myslím Ondřeji, že se mýlíš. Důvod víry není ten, abychom o věcech nepřemýšleli. Právě naopak! Jenže je rozdíl přijmout něco, co by nedávalo smysl a bylo špatné, a přijmout Boha a Bibli, kde dává smysl všechno. Je jasné, že nemohu tvrdit, že chápu všechno, to opravdu nechápu, ale v Bibli není nic špatného. Není to jen návod (který si podle tvého názoru vymysleli „chytří“ lidé) ale je to ukázaný směr, kterým by člověk MĚL jít (opakuji, že Bůh k ničemu nikoho nenutí).
S tím nevěřícím člověkem (už zase opakování, toho, co už jsem napsala) - ne každému byl dán dar víry. Ten komu nebyl dán, ale snaží se žít podle svého nejlepšího svědomí a snaží se najít Boha, tak není vyloučeno, že se do nebe dostane.
Proč věřit? ? Hm, na tuto otázku jsem se snažila odpovědět ve své úvaze. ? Víš?
Proč věřit v Někoho, kdo mi pomáhá denně? Proč věřit v Někoho, kdo mě má rád tak, že si to ani neumím představit? Proč věřit v Někoho, kdo za mě zemřel na kříži? Myslím, že odpověď není zase tak těžká. Vím, že mě Bůh miluje (jako všechny) a také ho mám ráda. Samozřejmě ... nejsem svatá, a dělám hromady chyb, takže má Bůh se mnou SPOUSTU práce, ale snažím se a chci se zlepšovat.
Je to běh na dlouhou trať, ale VÍM, že to stojí za to.
Dalším důvodem proč v Boha věřím, je staletími prověřená zkušenost nespočtu lidí. To, že ty to můžeš vidět jako davové poblouznění, pro mě neznamená nic. Není ti poblouznění ani nic jiného. Dalším důvodem víry je to, že vidím Boží zásahy ve svém životě denně. To že mohu jíst a mám co jíst, že se šťastně vrátím ze školy domů, to že jsem dvakrát přežila vážnou nemoc ... pro Tebe náhoda, pro mě ne. Náhody podle mě neexistují. Všechno v životě má svůj smysl (pokud nechápeš jak to myslím, pak se prosím vrať asi o několik komentářů zpět, připadám si už jako na opakovacím kurzu ?. )
„Svůj“ názor NIKOMU nenutím.
Proč vím, že je „můj“ názor správný? Protože mám víru. Já věřím. To stačí. Je to jako vítr, nemohu ti víru ukázat, říct: „Podívej, tohle je víra! Dotkni se jí!“ - to nelze. Víru „pouze“ cítím. To je to samé jako s láskou. Když jsi zamilovaný - jakým hmatatelným důkazem mi svou lásku ukážeš?
A nemyslím si, že jsem namyšlená. Ničím se tu nevychloubám, nikdy jsem neřekla nic o své „dokonalosti.“ Pokud nazýváš mou obhajobu vychloubáním, pak už opravdu nevím, co napsat.

30.04.2009 19:23:00 | Anne Leyyd

já se přikláním na stranu TAOga, možná že jsem to pochopil špatně, ale myslím že se nesnaží Vám popřít Vašeho Boha, ale pouze poukazuje na to že důvod Vaší víry není to, aby jste poznali jak věci skutečně jsou, ale je to pouze prostředek k tomu aby jste o věcech nemuseli přemýšlet... prostě přijmete co je psáno v bibli, co Vám řekne kněz, nebo co Vás naučili rodiče...trochu jsem asi nepochopil to s tim že nevěřící člověk se může dostat do nebe... pak tady teda vyvstávají otázky proč vůbec věřit? a čemu? co mi to dá, když Bůh miluje stejně věřícího i nevěřícího? proč bych se nemohl pouze řídit svým svědomím... abych se snažil lidem neubližovat, naopak jim třeba pomoct a prostě snažit se "dobře" žít. a sám v klidu přemýšlet o existenci Boha... a nikomu svůj názor nenutit, ale ani si ho nenenchat vymluvit. jak si můžete být tak jistí že bible nelže?... vždyť lidé lžou!!!... a lidé stovky ba i tisíce let bibli přenášeli a uchovávali... starý zákon dokonce ústně. ale vám někdo řekl: tohle je pravda a pochybnosti si nech pro sebe... a tak se tim řídíte, aniž byste o tom přemýšleli. ale je to dobře? a proč si myslíte že Váš názor je jediný správný? jak můžete být tak namyšlení?

29.04.2009 23:21:00 | Ondřej

Nevím jak ty ale já s nikým nebojuju,jen píšu svůj názor,a pokud tě argumenty které jsou podpořené dějinami i dneškem utvrzují v tom,že víra a náboženství různých církví,ze kterých crčí krev je správné-tak tomu se říká fanatismus.A už končím-opravdu,není s kým diskutovat.

28.04.2009 13:27:00 | Weylin

Víš vlastně ti děkuji TaOq, protože mě, a myslim že nejsem sám, tvé argumenty proti jen utvrzují v tom že vím že v to co věřím je správné a nezpochybnitelné, souhlas pro Anne L., nechme těchto "rozbrojů".

28.04.2009 12:56:00 | losscar

Vaše věc někteří lidé holt nedospějí nikdy,pořád se budou zubynehty držet svých oblíbených hraček.I když ty hračky způsobují utrpení a zkázu.

28.04.2009 11:42:00 | Weylin

Víš TAOgu, už asi nemám co dodat. Když se vrátíš zpět k těm předešlým komentářům, tak tam najdeš to, co bych mohla napsat na ty tvoje poslední. Můj názor se nezměnil(í). Nechci stále dokola opakovat, na co už jsem odpovídala, losscar má pravdu.

27.04.2009 18:57:00 | Anne Leyyd

To se nám to tady zase rozvášnilo. TaOg - víš co mi přijde, jak sem tak četl tvé reakce furt dokola omíláš to stejné:vírou si koupíš nebe, věřící sou více než nevěřící, Bůh je jen tvoje představa atd. A ani nejsi schopen odpovědět na otázky Anne L. ale jen kroužíš nad rozlitou louží.

27.04.2009 15:45:00 | losscar

Ještě takovou maličkost-kdyby jsi se náhodou narodila v Indii,tak by jsi se stejným zaujetím jak teď hájíš víru,uctívala třeba krávu.Oni- stejně jako ty věříš že je bůh takový nebo makový-přesvědčeni,že posvátná je kráva.

23.04.2009 14:18:00 | Weylin

Začít žít PRAVDU,ZAČÍT ŽÍT TO co je a ne to co je podle mě nebo tebe.To co jsi uvedla ohledně víry je-víra ve víru-ať se stane cokoliv tvá víra na tom nic nezmění.Věcí se prostě dějí a to že za nimi vidíš boha který s tebou hraje jakousi divnou hru,je jen tvůj omezený pohled.Tvůj bůh je bůh tvé mysli,myslíš si že řeší problémy-které ve skutečnosti neexistují-jako člověk.Když se budeš chovat tak a tak dostaneš za odměnu bonbon-nebe.Je to směšné a primitivní a ukazuje to na duchovní zaostalost lidstva.

23.04.2009 09:48:00 | Weylin

Nebe se nemůže nikdo předpaltit. Není to tak, že jsi věřící a automaticky jdeš do nebe. Záleží na tvém chování a na tom jak prožiješ celý svůj život. Takže jak už jsem psala, věřící člověk, který se nechová dle Boží vůle nemusí do nebe přijít. A zase - nevěřící člověk snažící se žít správně se tam může dostat. Nebe rozhodně není předplacené. Všichni kdo se narodí jako lidé jsou si rovni, a opravdu můžeš posuzovat a porovnávat, kdo je lepší? Ježíš říká, že kdo je bez hříchu ať první hodí po druhém kamenem.
Říkaš, že se nechceš spoléhat na něco, co ti někdo naslibuje. Nestojí na tom celý náš život? Jak víš, že lék který ti předepíše lékař ti pomůže? Věříš mu. A jak víš, že když nastoupíš do autobusu, letadla, vlaku, tak dobře dojedeš? Jak víš, že řidič třeba nedostane infarkt, není opilý? Jak víš, že když se oženíš, tak budeš žít se svou manželkou napořád? Jak víš, že se ráno probudíš? To je VÍRA. V celém životě se na ni spoléháš. A o tom to celé je. Víra vždy stačí, Bůh nikoho neopouští a nikdy. Je to na tobě, jestli svému životu a vědcem co tě potkají dáš užitěčný smysl, neo je necháš jen tak ... však co, život je přece tak běžná věc. Bůh je tu vždy s námi a chce nám pomoci. Nenní to lidská slabost nechat si pomoci, každý pomoc potřebuje a kdo jiný nám pomůže víc?
A když už mluvíš o tom, že nepropaguješ nevíru, tak mi řekni, co by podle tebe byl ten pravý důkaz aby pro tebe Bůh přestal být jen výplodem lidské představivosti a slabosti. Ať už to je Bůh křesťaský nebo jiný. Co by pro tebe byl důkaz? To by mě opravdu zajímalo.

22.04.2009 21:01:00 | Anne Leyyd

Oprava-nedělá reklamu svým přesvědčením.

22.04.2009 10:07:00 | Weylin

Samozřejmě že jsou si rovni-na určité úrovni-protože chceš se srovnávat s hromadným vrahem,nějakou zrůdou? Já tedy ne.Pokud se nazýváš křesťankou,muslimkou,svědkyní Jehovovou nebo Hinduistkou,propaguješ svou víru,své přesvědčení že díky tomu že jsi uvěřila určitým náboženským představám,máš předplacené nebe,boha atd.Myslíš že jsi pro boha něco míń jako obyčejný člověk,který mu tady na světě dělá reklamu svým přesvědčením?Já myslím že určitě ne.Ale nemysli si že tady propaguju ateismus-nevíru.To je to samé.Věřící věří v boha aniž by věděl v co věří-je to pro něho jen myšlenková konstrukce.Nevěřící popírá boha aniž by věděl co popírá.Opakuju že já nejsem proti duchovnosti,chápu hlubokou touhu člověka po poznání jak to vlastně s tímto světem a bohem je.Ale co nechápu je,že se člověk spoléhá na něco co mu někdo nasliboval,všechno může být jinak.Neříkám že vím jak to všechno je ale vím jak to určitě není,protože na to mi stačí ta trocha rozumu co mám a pár záblesků zkušeností "odjinud".

22.04.2009 10:06:00 | Weylin

No, upřímně myslím, že v bahně se může plácat někdo jiný než já - když to nazýváš takto. Někdo totiž nepotřebuje ke svému šťastnému životu vědecké poznatky a důkazy. Někomu stačí "prostá" víra. A znovu opakuji, že jsem NIKDY neřekla a ani NENAPSALA, že věřící jsou něco víc. VŠICHNI LIDÉ JSOU SI ROVNI. Ani v tomhle se mnou nesouhlasíš?

21.04.2009 14:40:00 | Anne Leyyd

Losscar-a pokud jsi chtěl k tak obsáhlému tématu jako je víra a náboženství jen toto,je to jen plácnutí do vody které nemá žádný význam a nebo na toto nemáš svůj hlubší názor,jen jsi se s něčím identifikoval a to ti stačí.

21.04.2009 08:37:00 | Weylin

Víra je dar který jsi si naložila ty sama sobě,tedy tvé ego které má potřebu se ztotožnovat se svými výtvory.Já děkuji bohu že jsem prohlédl a neplácám se v bahně lepkavé víry.A odepisovat nemusíš,to tě nutí tvé křestanské apoštolské sklony které máte vy,co si myslíte že jste něco víc,a rádi by jste druhé spasili.Zatím je jen táhnete do bahna své nevědomosti.Howgh!:-)

21.04.2009 08:34:00 | Weylin

Souhlasím zcela s losscarem. Navíc už mě nebaví stále dokola opakovat ty stejné věci. Jak už jsem napsala, nikomu, ani Tobě TAOgu nemůžu dokázat existenci Boha. Víra je dar. Vidím, že jsi proti tomuto zaujatý a nevím co víc napsat. Snad jen, že doufám, že se ti jednoho dne otevřou oči. Opravdu bych byla moc ráda.

20.04.2009 19:51:00 | Anne Leyyd

TaOg- Děkuji ale myslím že řečeno bylo vše co jsem říci chtěl.

20.04.2009 19:37:00 | losscar

losscar-já neodsuzuju ale posuzuju,právě proto že jsem "dostal od boha "svobodu,a tvému komentáři nějak nerozumím,co se týká bible tak o tom diskutujeme tady na literu už dlouho-Vladan,Daniel S,ale i jiní a nemyslím si že by na ní bylo všechno špatné-a že tam je svinstva..Ale například některé Ježíšovi výroky považuju za velice hluboké-ale jinak než věřící kteří jen opakují co jim nějaký farář nakukal-můžeš se připojit k diskusi.

20.04.2009 08:31:00 | Weylin

Napsáno jasnými slovy, ač přesto podle rozeběhnutých diskuzí naprosto nesrozumitelná úvaha o věci, o které se nepřísluší jakýmkoli způsobem ji "hanit" a zesměšňovat. Přišlo z mi ze zde zanechaných "přípíchnutých nožích na stěně" nevinné duše, že mnohem lépe nám jde mluvit než přemýšlet o tom co vyřkneme abychom toho potom nemuseli litovat, protože zpět už to nevezmeme. Stavím se na stranu autorky -Anne L.- nechápu jak vás mohli napadat takové pochybnosti ohledně víry v Boha, přečtěte si třeba kus z Bible, a nebo pokud tedy nejste veřící tak jakto že se tím vlastně zabýváte a tím "ubližujete" lidem kteří mají svou víru?? Vždyť Bůh dal každému z nás svobodu již na samém počátku a dokonce i běhěm života, je jen na nás zda-li se k němu obrátíme nebo ne. A z toho pak plynou další věci, které se větví jako větve stromu, takže jestli jste přišli s námitkou proti Bohu z "prostředka" tohoto stromu, tak se nejprve vydejte na jeho úplný začátek, kde stála Jeho svoboda, a postupujte dál pěkně popořádku, neboli po věcech ze svobody pro člověka plynoucí. A zkuste nejprve přemýšlet, než jen odsuzovat.

19.04.2009 21:56:00 | losscar

Samozřejmě že vidím i hezké věci,ale na náboženské ideologii prezentované církvemi nic hezkého není.Právě naopak.A tože ti předhazuju Hitlera nebo Stalina? To jsou nejkřiklavější přiklady ale mohl bych tady poukazovat třeba na spoustu papežů,kteří byli někdy ještě horší.Pokud chceš vidět věci objektivně tak se na tu svou víru pdívej z druhé strany.Anebo nepiš komentáře na toto téma.Podle mě je katolická církev zločinná organizace a slepěvěřící lidé jsou jejím smutným důsledkem.Když budeš psát o hezkých věcech budu ti je hezky komentovat-ale víra a náboženství které razí různé církve jsou pro mě odporné,takže je tak i komentuju.Pokud by jsi se opravdu zajímala o duchovno nemohla by jsi skončit jako papoušek,který opakuje co ho kdysi kdosi naučil.Já nekritizuju tebe jako osobu ale tebe jako ovci ze stáda.Není to nic osobního.Já naopak lidi kteří se vydali na cestu poznání obdivuju,ale to ty ani další nejsi.Ale to je taky tvoje věc.Vlastně jsem jen reagoval na úvahu o víře a to dělám tady na literu často.

14.04.2009 15:02:00 | Weylin

Tak a ty ses divil, že se opakuji? Ty se opakuješ taky! Už jsem psala, že ne každému byl dán dar víry. A také pokud se někdo snaží žít čestně a správně, ale v Boha neveří, tak taky není vyloučené, že se do nebe dostane. Člověk je posuzován dle toho, jak se v životě choval, ne podle toho zde byl nebo nebyl pokřťen.
Nechápu, proč mi pořád předkládáš Hitlera nebo Stalina. To tě opravdu v celé historii nezaujal někdo jiný? Opravdu je mi líto, že to bereš takto. Nevím, co bych měla udělat nebo napsat abys přestal být tak strašně zaujatý. Zdá se mi, že na celém světě vidíš jen to špatné. Copak nevnímáš tu krásu co je kolem nás? Prosím, zkus se na svět podívat jinýma očima. Každý v životě dělá chyby. Někdo velké někdo malé, ale nikdo není bez viny. Ať je to křesťan nebo ne. Záleží na nás zda se z těch chyb poučíme a co uděláme s časem jenž nám byl dán.

14.04.2009 14:33:00 | Anne Leyyd

Nekřesťané nejsou boží děti? Když nebudu pokřtěn nepůjdu do nebe? Tato donebe volající pýcha je u křesťanů posvěcena na něco velice důležitého..Já jsem pokřťěný,ale jen z toho důvodu že jsem v té době nemohl nic dělat-měl jsem asi měsíc..Jinak bych své "moudré" rodiče i s farářem poslal do patřičných míst.Prázdné alibistické rituály tohoto typu jsou mi víc než protivné..Pokud by se Hitler nechal před smrtí pokřtít taky by šel do nebe??:-):-)..Bože,bože,Ty to vidíš...

14.04.2009 09:34:00 | Weylin

Špatně jsem to asi vyjádřila. Ten kdo mi ukáže cestu svým životem a vírou, pro mě může být příkladem. Jsou to jeho životní zkušenosti, ve kterých mu pomáhal Bůh a víra. Člověk, který okusil Boží pomoc, ví, že nic lepšího není. Pokud máš problémy, kdo Ti pomůže nejvíc? Rodiče? Kamarádi? Tím nechci říct že rodiče nebo kamarádi nejsou podstatní, ale ne vždy můžeš třeba kamarádům o všem říct. A ne všechno by se ti snadno vysvětlovalo rodičům. Takže je tady Bůh, který Ti NIKDY neodmítne pomoc, pokud o ni požádáš a stojíš o ni. Lidé, kteří jsou třeba od malička v tomto vychovávání, tak ví, že se na Boha mohou spolehnout ve všem, vždy a všude. Ze začátku to možná může vypadat jako výuka, ale postupem času zjistíš, že je to pravda. Že Ti Bůh v Tvém životě pomáhá a drží Tě nad vodou. Je jisté, že v životě nemůžeš čekat samé snadné věci, ale v Bibli se říká, že Bůh na Tebe NIKDY nedopustí nic, co bys nebyl schopen unést - a v tom vidím velkou jistotu.

Potraty - ano dítě je nevinné, rodiče však nikoliv. Ty tedy schvaluješ vraždu? Vžij se na chvíli do role toho dítěte. Nevadilo by Ti kdybys nic neudělal, a někdo Tě prostě jen tak zabil? Nechtěl bys žít? Prostě bys to vzal jen tak „no jistě, nehodím se vám. odejdu a bude to tak lepší.“
Člověk má přece vůli, má být vytrvalý a musí se se životem „rvát“. Nic není snadné a život také ne.
Bude celou věčnost trpět za své hříchy? - No, nemyslíš, že člověk (už se zase opakuji) ... má svou vůli, své svědomí, Boha, který je ochoten mu KDYKOLIV pomoci? Takže v životě není nikdy sám. Každý na tomto světě má svůj úkol, proto tady jsme. Ne jen proto, abychom si tady svůj život jen nějak proflákali a promrhali.
Mám pocit, že na životě vidíš jen to špatné, ty překážky a těžké situace. Ale život je přece daleko víc než to! Uvědomil sis někdy krásu přírody kolem, dokonalost vesmíru? Nežasneš nad tím někdy? Nebo Ti to prostě připadá samozřejmé? Protože pokud Ti to samozřejmé nepřijde, tak bys život jen tak nevzdal. A co třeba láska? Byl jsi někdy zamilovaný? Nádhernější pocit není. Nevadilo by Ti, být tím dítětem a nikdy tohle nezažít? A pokud bys byl takový, že by Ti to opravdu nevadilo ... myslíš, že jsou ostatní „děti“ stejného názoru? Můžeš za ně mluvit?
Život přece ale není jen dětství, a když se nepovede to, tak tím přece život nekončí. Pokud tedy člověk zažije něco takového jak říkáš (nelásku, odmítnutí, to že nežil v takové rodině jak by si přál) může to pro něj být třeba ten jeho úkol. Zajistit šťastný život svým vlastním dětem.

12.04.2009 19:44:00 | Anne Leyyd

ahoj, jen si dovolím poukázat na drobnou več ve Tvém komentu, kterou jsem asi úplně nepochopil. napsala jsi: "Pak, jak roste, se začíná ve víře vzdělávat," a potom o kousek dál: "Není to naučené, ví to a cítí to", jestliže Ti k tomu někdo ukáže cestu, tak to přece je naučené... a dítěti se do značné míry může ten jeho názor "tvarovat", (př.: když se bude v rodině dítěte zcela běžně mluvit sprostě, tak to dítě v tom neuvidí nic, co by se dělat nemělo, a bude se tak vyjadřovat i jinde (ve škole, školce, v obchodě, atd.)). samozřejmě na nás má vliv nejen rodina,ale i vzdálenější okolí. prostě jsem chtěl říct, že pohled dítěte na svět se dá ovlivnit velice jednoduše, protože se mu teprve tvoří... horší je přesvědčit někoho jiného aby svůj pohled změnil. to je u některých lidí téměř nemožné:-D... ještě se vrátim k těm potratům... jestliže to dítě jak Ty řikáš zabijeme=> dítě je nevinné a půjde do ráje (za rodiče přece nemůže) a bude navěky v ráji, když mu dáš šanci na život=> to dítě bude nechtěné (ať už z jakýchkoliv důvodů), bude možná nezaopatřené, a některé i nemilované=> z takovýchto poměrů musí být člověk hodně silný aby z něj nebyl "špatný" člověk... a potom bude celou věčnost trpět za své hříchy... nebyl by na tom líp kdyby šla máma na potrat?

10.04.2009 10:22:00 | Ondřej

Jak asi vypadá vývoj víry v křesťanské rodině? První se manželé, kterým se narodilo dítě začnou připravovat ke křtu. Křtem se dítě stává Božím dítětem a je přijímáno do Božího království. Pak, jak roste, se začíná ve víře vzdělávat. Od rodičů, příbuzných, v kostele, v náboženství. Dítě, které vidí u rodičů jejich oddanost Bohu a správný příklad, pak má vzor pro svůj vlastní život. Uvědomí si a vidí, že Boha potřebuje. Potřebuje vědomí toho, že ho Bůh miluje. Není to naučené, ví to a cítí to. Vidí Boží lásku ve svém životě. Vždyť se stačí podívat na nebe, ne zem, do vody ... tolik krásy, dokonalosti ve všech tvorech a rostlinách co nás obklopuje se dá vidět Bůh! Že to všechno nemohlo vzniknout jen nějakou náhodou.

Africké kmeny - jsou nejspíš šťastní, protože jiný život neznají, nemohou si ho představit. Myslím, že kdyby byli s Desaterem seznámeni (a nejen s Desaterem) tak by uviděli svůj hřích, ale mohli by také poznat i něco jiného. Boha ... Boží lásku ... to, že Bůh je milosrdný a pokud člověk svých chyb lituje a chce je napravit, tak mu odpustí a chce mu pomoci. Bůh pomáhá všem lidem, všude na světě. Určitě už pomohl i tobě ... nespočtukrát ... i když to tak nevidíš, nebo to tak nevnímáš. Už jsem psala, že Bůh se nikomu nevnucuje. Čeká jestli my o něj a i jeho pomoc projevíme zájem. My máme svobodnou vůli. Takže je to na nás. Zda přijmeme Boží pomoc nebo ne.

Je otázkou co bys považovala za argumenty PRO. Víra a Bůh nejsou „věci“ hmatatelné. To zda věříš nebo nevěříš poznáš ve svém srdci a ve své duši.

Mrzí mě, že jsem nepsala tak, že by tě to oslovilo. Psala jsem to, co cítím. Co mi víra dává. Co pro mě víra znamená. Bylo by ale nemoudré dívat se na Boha a viru jen díky nějaké mé (nebo něčí jiné) úvaze. Znovu připomínám, že nejsem katechetka. Píšu, jak věci cítím.

09.04.2009 23:45:00 | Anne Leyyd

Ze všech komentářů Anne L. mi vyvstává jedna jediná věc: že víra je naučená. Vyplývá to z toho, že vás k tomu někdo musí přivést, někdo vás to musí naučit. Není to přirozená potřeba člověka. Když vzpomenu ty africké kmeny - není tedy hřích, že porušují Desatero, protože s ním nebyli seznámeni. Takže jim v podstatě nic nechybí. Kdyby byli s Desaterem seznámeni, připadali by si třeba hříšně. Ale takhle žijí šťastně.
Neodsuzuji víru a věřím tomu, že pokud by mi někdo přinesl opravdové argumenty PRO, že bych o tom začala uvažovat. Ty jsi to ale bohužel nebyla...Neobhájila jsi přede mnou svou víru.

09.04.2009 22:13:00 | Alžběta.

Anne L-Víra je duševní droga,proto se jí ne nechceš, ale nemůžeš pustit.Víš jak se pozná závislost-že nemůžeš přestat.Zkus jen tak ze srandy na minutu přestat věřit..Samozřejmě to nedokážeš,potřebuješ svou denní dávku iluze stejně jako narkoman.A ještě jedna věc,opakuju znovu já nejsem ateista,netvrdím že bůh není,tvrdím jen že není to co z něho vy tzv.věřící děláte-neschopného babrala.A není to nic osobního Děkuji.Amen:-)P.S.Tvá reakce na Ondřejovo přirovnání boha k záchodovému prkýnku-mě se to líbí-jen ukazuje to jak máš pod kůži zarytou zkostnatělost tak typickou pro vás vyvolené-křesťany.Váš bůh je vážný a přísný.Žádný smysl pro humor..Myslíš že se boha dotklo že může být záchodové prkýnko?Ano?A kdo vymyslel prkýnko,než ho vymyslel člověk? A kdo vymyslel humor? Taky bůh,ne? Je něco co nevymyslel bůh?..Někdy mám pocit že jen zkostnatělé věřící tvého typu..Bůh nemá rád humor-bůh je humor! Slyšel jsem takovou průpovídku-Je slepý ten kdo nevidí boží slávu i v psím hovnu..A co ty ,vidíš ji tam? To už není humor,to myslím vážně-nevidíš?Pak jsi bohužel slepá..

01.04.2009 09:09:00 | Weylin

Snad si nemyslíš, že jsem se vzdala? To jen aby sis nemyslel, že jsi první. Zažila jsem daleko težší konverzace, a s mou vírou to díky Bohu nic neudělalo.

31.03.2009 17:27:00 | Anne Leyyd

jo, ale když něco aspiruje na objektivní pravdu, což u Tebe Bůh jistě dělá, tak by to mělo obstát proti všem stanoviskům

31.03.2009 17:12:00 | Ondřej

Díky za přípravu :). Ale mohu Tě ujistit, že opravdu nejsi první a myslím ani poslední, s kým jsem něco podobného řešila. Dalo by se říct, že se s tím potýkám od 1. třídy. :)
Ale díky! :)

31.03.2009 16:39:00 | Anne Leyyd

to je jasné já to chápu a taky jsem se Tě nesnažil přesvědčit, že Bůh neexistuje. jen jsem se Ti snažil objasnit má subjektivní stanoviská. možná jsem chtěl aby ses nad určitými věcmi zamyslela, a třeba jsem Tě chtěl jen připravit na někoho, kdo se Tě bude snažit přesvědčit, že nemáš pravdu (vlastně takový trénink:-)... ona někdy ve skupině lidí, kteří mají stejný názor, je dobrá metoda, když se snažíš obhájit názor opačný a konfrontovat ostatní... ale musíš se opravdu vžít do role a upozorňovat na jakýkoliv nedostatek toho společného názoru... je li to dobrý názor tak nepochybně obstojí;-) . a co víc bude ten názor "silnější"...

31.03.2009 16:31:00 | Ondřej

Promiň ale tohle je přece od věřícího člověka - v mém případě křesťana - zcela normální, že si stojí za svou vírou. Kdyby ne, tak co by to bylo za křesťana?
A znovu podotýkám, že nikomu tuhle víru nenutím a ani to nebylo cílem té úvahy. Jejím cílem bylo, aby se ti co si to přečtou, zamysleli nad svým životem. Já věřím, že moje víra je ta pravá. Ale nikoho o tom nemůžu přesvědčit. Kdybych žila v jiné rodině a jiné zemi, dívala bych se na to jinak. Zde jsem psala můj pohled na víru a moje názory k víře kterou vyznávám.
Nechci se hádat, ale alespoň uznej, že kdybych byla přístupná jakémukoliv náboženství, asi by to nebylo normální, pokud vyznávám křesťanskou víru.

31.03.2009 15:03:00 | Anne Leyyd

ale o tomhle to přesně je... Ty nadřazuješ svého Boha všem bohům ostatním.... neni to snad záležitost Tvého ega?
uvědomuješ si že pro vyznavače islámu je Aláh stejně skutečný jako pro Tebe Bůh? nebo nějací Duchové jsou pro amazonské kmeny jsou stejně tak skuteční. a Ty mi tady tvrdíš, že pokud někdo dostal možnost poznat Tvého Boha a neutíkal hned k němu, tak páchá hřích. Ti lidé třeba věří něčemu jinému, právě tak skálopevně jako Ty (asi budou věřit spíše Bohům, v které věřili jejich blízcí, neboť i jim věřili. a to už podle Tvého Boha páchají smrtelný hřích. nezlob se na mě ale to je nedokonalá lidská myšlenka)... kdo z Vás má pravdu?
já nevim

TAOg: při takhle definovaném ateismu se asi ateistou být necítím. já nevěřim, já si myslim... ale já myslim že z mých komentářů je celkem vidět, že existenci Boha, v jisté formě připouštím

31.03.2009 10:14:00 | Ondřej

Ondřej: Ano přesně jak říkáš, kdybych tvrdila něco jiného nemohla bych být křesťanka. Taková přirovnání Boha bych OPRAVDU už nechtěla číst.
Kulturní setrvačnost? Nazvala bych to prostě vírou, prověřenou mými 19letými zkušenostmi. A staletími jiných generací. (Což ovšem opět někdo popře s tím, že jde o sentimentalitu nebo emocionalitu ke které příliš přihlížím). Nechci se tu znovu opakovat a vysvětlovat že to emocionalita není atd. ...

Pokud jde o téma buddhismu, toho se raději účastnit nebudu. Myslím, že by to opravdu nemělo smysl. Jak už jsem kdysi řekla: křesťanství nikomu nutit nechci, nemá to smysl, psala jsem zde svoji úvahu, svůj názor a své odpovědi.
Pokud by ses chtěl ještě na něco zeptat, tak klidně. Ale do náboženství buddhismu, případně jiného opravdu nechci zasahovat.

30.03.2009 22:08:00 | Anne Leyyd

TAOg: ještě se vrátím k tomu buddhismu a jeho dogmatu (konkrétně k reinkarnaci)... ono se to tady v Evropě vykládá dost špatně (jako že něco přejde z jedné bytosti do druhé... nebo že se jedná o jakési stěhování duší), ale takhle úplně přesně to taky neni. co se týká karmy s tím mám taky trochu problém ale připouštim že to je zase otázka víry... buď v to věříš a nebo ne... je fakt že se necítím být znalcem buddhismu, ale jestli by byla u někoho vůle se v tomto ohledu trochu vzdělat tak mohu doporučit tu Tibetskou knihu života a smrti... myslim že už jsem tady o ní mluvil... jestli ne a bude zájem tak o tom mohu říci víc

30.03.2009 21:51:00 | Ondřej

Anne L.: ale o tom to přece je... Ty tady říkáš, že jedinný správný a pravdivý Bůh je ten křesťanský, a že ostatní jsou pouze výmysly chorobné mysli, uvědomuješ si že pro jiné lidi (kteří byli od mala "zpracováváni" jinou kulturou (náboženstvím)) je stejně nesmyslné Tvé pojetí Boha?... oni věří právě v ducha stromu a ten pro ně představuje toho Tvého všemohoucího Boha. to jak Boha vidíš zařídilo z velké části Tvé okolí... kdyby Ti od mala říkali že bůh vypadá jako záchodové prkýnko, tak mi věř, že Ti bude připadat úplně samozřejmé, že Bůh vypadá právě tak:-). to je kouzlo jákési kulturní setrvačnosti... samozřejmě, že nějaký velký zlom to může do značné míry změnit... třeba zrovna přechod Říma z "pohanského" k "pravému" náboženství. a ať už ten začátek působil jakkoliv tak neměl být kritikou, Ty to tak musíš vidět jinak by si asi o sobě těžko mohla tvrdit že jsi křesťanka. měla to být spíš ukázka toho, že jelikož já se nemusím řídit předpoklady (nebo chceš li tak dogmaty) Tvé víry tak mi to poskytuje trochu širší rozhled

30.03.2009 21:39:00 | Ondřej

Víš, mám pocit, že ty ze všeho Boha vyčleňuješ. Pro každou obyčejnou věc nebo vlastnost bys měl boha. Jako v Řecku nebo Římě.
Zkus si uvědomit, že Bůh je součástí světa, součástí všeho což podle všeho neuznáváš. Pak se ale my dva budeme jen věčně bavit o tom, že ty to vidíš z pohledu člověka, který je proti víře zaujatý. A já z pohledu člověka, který má víru a chce z ní něco předat dál.

30.03.2009 19:21:00 | Anne Leyyd

Anne L-Jestli by jsi si nechala dítě proto že za to nemůže,že máš s ním soucit,tak potom do toho neplantej boha.Soucit je bůh-ne bůh bible,víry,církví,tvých představ,ale bůh "obyčejné" lidskosti-ale to je vám,tzv.věřícím málo,vy do toho musíte plantat patetické prohlášení o milosrdném bohu.A ten záchod? To byla sranda-ale neboj,budu se za to smažit poctivě v pekle:-)

30.03.2009 18:56:00 | Weylin

Nechala bych si to dítě, protože to dítě za to nemůže. Ty bys zabil někoho nevinného? Viděl jsi někdy potrat, nebo ty zabité děti? Jestli jsi takový cynik a nehnul jsi ani brvou, pak k tomu nemám co dodat. Jak by ses cítil ty, v kůži toho děťátka a nemohl bys nic udělat kdyby tě někdo chtěl zabít?
Kdyby mě krájeli na kousky atd. tak bych se určitě nesmála, nevím co bych dělala. Myslím že přeháníš ty.
A prosím přestaň říkat takové hlouposti ohledně záchodu, dobře víš, že věci na které jsem poukazovala a které ty mi předkládáš jsou opravdu velký rozdíl.

30.03.2009 18:45:00 | Anne Leyyd

Anne L-ještě poslední věc,protože to je pro mě už nestravitelné..Kdyby tě někdo znásilnil,tak by jsi si to dítě nechala,protože je to boží vůle..Na to se nedá nic říct..A co tvoje vůle kde je když projevuje svoji vůli bůh? Kdyby tě krájeli na kousky,solili a pepřili tak ty by jsi se asi usmívala,protože to tak chce bůh..Možná by jsi i zpívala žalmy..To je náboženská demagogie nejvyššího kalibru,hraničící už s fanatismem.Mimochodem,když jdeš na záchod,radíš se taky s bohem jestli s tím souhlasí?Končím-toto nemůžu strávit..Bože,chraň mě před Tvými služebníky!

30.03.2009 18:36:00 | Weylin

Ondřej: To je v pohodě, neomlouvej se. Každý se občas překlikne. :)
Zázrak je všechno krásné v našem životě. Škoda, že Ti to připadá běžné. Myslím, že pravou cenu věcí kolem sebe člověk pozná až když je ztratí. Proto se na všechno dívám jako na zázrak. Brát to jako samozřejmost? Každý nádech, úder srdce, východ slunce, květinu ... pro mě to není samozřejmost. Ani to, že vidím, slyším, cítím, a tak bych mohla pokračovat do nekonečna.
Pevně doufám, že i Ty svou cestu najdeš. :)

TAOg: Bůh existuje a ne jen v mé představě. Já se nevzdávám tak snadno - to sis už mohl všimnout. Navíc když narážíte stále na ty samé věci, nedivte se, že vám odpovídám stejnými argumenty.
Nepotřebuji vědecký důkaz existence Boha. Věda ho nemůže ani dokázat ani popřít. Právě proto je tu víra - (už zase se opakuji) tento dar nemá každý.
Navíc Boha nemůžeš poznat smysly, fyzicky, ale zcela jinak.
Napíšu ti jeden nádherný, pravdivý citát (mám ho i na profilu, takže pokud ses na něj díval, tak promiň, že se opakuji.) Je to věta z filmu Dlouhá cesta. Tento příběh se stal doopravdy. Takže to není lidský výmysl, ale pravda: „Naše láska (víra) je jako vítr. Není vidět ale cítím ji.“ Víra i láska mají tohle společné, právě tak jako naděje.

Ta poslední věta je opravdu ne chytře napsaná. Kdyby věřící nezajímal Bůh, tak na co by jim byla víra? Tyto dvě věci spolu souvisí. Že to nechceš pochopit ... opravdu nevím jak lépe ti to vysvětlit.

30.03.2009 18:29:00 | Anne Leyyd

Když se považuješ za ateistu jsi taky věřící-věříš že žádný bůh není.Já jsem nikdy netvrdil že bůh není,jen že není takový jak toto nezměrné interpretují lidé-já nevím.Anne L-měla by jsi si přečíst co pořád omíláš dokola-jsme si rovni před bohem apod. Jak si můžeš být rovná před něčím co existuje jen v TVÉ představě,což je TVÁ víra.Tvůj bůh je jen v tvé mysli.Pokud by tě opravdu zajímalo co je bůh a jestli vůbec je,nikdy by jsi se nemohla upínat k víře,ale dělala by jsi vše pro to aby jsi poznala.Nezajímá tě bůh ale jen co ti víra v tuto abstrakci přináší-nějaké pozitivní emocionální pohnutí-když se se svojí představou ztotožníš.Vás věřící nezajímá bůh,ale vaše víra v něho,což je úplně něco jiného.

30.03.2009 17:52:00 | Weylin

ještě jednou se omlouvam... nějak se mi to tu seklo a výsledek vidíte sami... jak už jsem Ti říkal jsem atheista... nevidím za tim nic víc... rád bych ale ne... sám jsem prožil pár chvil, které by jiní mohli považovat za zázraky, ale já na zázraky nevěřím (aspoň né na ty nadpřirozené, takový východ Slunce se dá považovat taky za zázrak;-))... ale já na to koukám jako na život a úplně běžnou součást života... i když jsem ochoten přiznat, že to zázrak, pro někoho, je. ale záleží na tom úhlu pohledu... pro středověkého měšťana by radio bylo taky zázrak:-)... to že jistým věcem nerozumím u mě bohužel nevyvolává potřebu Boha... možná pro to pořád hledam svou cestu

30.03.2009 17:13:00 | Ondřej

To je dobré. :) Já jen jestli jsi v tom třeba nechtěl na něco upozornit, čeho jsem si nešimla.

30.03.2009 17:03:00 | Anne Leyyd

aha chyba... omlouvam se
tam užbylo něco jiného asi sem něco zmáčknul špatně:-)

30.03.2009 16:56:00 | Ondřej

nevim jestli bych příslušnost k nějakému náboženství nazval pokrytectvím.jak už jsem řekl ona myšlenka, že existuje něco, pro co bez váhání objetuješ život a víra že tu nejsi zbytečně (nebo náhodou) je krásná...tomu, co věří to dá poměrně velkou sílu při zvládání těžkých životních situací... problém je, že tahle myšlenka je uchopena člověkem, který ji předělává k obrazu svému... vrátim se k nedokonalosti řeči... tak jako nejde slovy všechno vyjádřit, tak může vyřknuté slovo býti pochopeno mnoha způsoby. a když je schopný řečník, tak dokáže ostatní přesvědčit, že ten jeho pohled je jediný správný.

jsou různé druhy buddhismu například i zen buddhismus;-)... na budhismu je dobrý také přístup k víře, a to metodou seberealizace (meditování a studium).
zkus si přečíst třeba Tibetskou knihu života a smrti od Sogjala Rinpoče... a tak jako Anne L. i Tobě doporučím přečtení Citadeli od Exupéryho, asi nebudeš souhlasit s každou myšlenkou, ale určitě Ti ta kniha může hodně dát:-)

30.03.2009 16:55:00 | Ondřej

Proč to sem vkládáš dvakrát? Já jsem si to přečetla.

30.03.2009 16:54:00 | Anne Leyyd

nevim jestli bych příslušnost k nějakému náboženství nazval pokrytectvím.jak už jsem řekl ona myšlenka, že existuje něco, pro co bez váhání objetuješ život a víra že tu nejsi zbytečně (nebo náhodou) je krásná...tomu, co věří to dá poměrně velkou sílu při zvládání těžkých životních situací... problém je, že tahle myšlenka je uchopena člověkem, který ji předělává k obrazu svému... vrátim se k nedokonalosti řeči... tak jako nejde slovy všechno vyjádřit, tak může vyřknuté slovo býti pochopeno mnoha způsoby. a když je schopný řečník, tak dokáže ostatní přesvědčit, že ten jeho pohled je jediný správný.

jsou různé druhy buddhismu například i zen buddhismus;-)... na budhismu je dobrý také přístup k víře, a to metodou seberealizace (meditování a studium).
zkus si přečíst třeba Tibetskou knihu života a smrti od Sogjala Rinpoče... a tak jako Anne L. i Tobě doporučím přečtení Citadeli od Exupéryho, asi nebudeš souhlasit s každou myšlenkou, ale určitě Ti ta kniha může hodně dát:-)

30.03.2009 16:52:00 | Ondřej

Nejprve bych ráda bych reagovala na jednu věc z komentáře od TAOga a sice: nikdy jsem neřekla a ani si nemyslela, že když jsem křesťan tak jsem něco víc. Všichni lidé jsou si před Bohem rovni.
Víc k tomu nemám co dodat.

Ondřej: pro mě je to s přikloněním se k víře takovéto. Ne každému byl dán dar víry. Pokud ale člověk o víru stojí a něco ve svém životě hledá, pak by měl prosit, aby mu ten dar poznání a víry byl dán.

Ten příklad byl opravdu vyhnán do extrému. Ale dejme tomu ... už nevím jestli jsem Ti říkala, že všechno v životě má svůj smysl. Který buď poznáme teď, později a nebo ho naším rozumem ani nepochopíme. Na pochopení všech Božích záměru OPRAVDU nemáme potřebný potenciál. Takže: když někomu zachraňuju život, tak bych opravdu nepřemýšlela nad tím jestli se z toho člověka vyklube vrah. Spíš bych přemýšlela, jak správně provést KPR (chodím na zdravku, takže nepřímou masáž srdce, umělé dýchání atd...). Pokud bych se chovala tak, jak jsi to popsal, tak bych se na každého mohla vykašlat s odůvodněním: mohl se z něj vyklubat vrah.
A tady bych se zase musela vrátit k tomu co už jsem psala: člověk má svobodnou vůli, není to loutka. A opět bych musela napsat, že se dnešní svět od Boha odklání a co z toho pak vzniká.

Pokud udělám dobrý skutek kvůli svému osobnímu záměru, není to ten nejlepší způsob (pokud bych tím chtěla někomu uškodit a abych z toho já měla prospěch).
Ale v Bibli se říká, že Boží cesty jsou nevyzpytatelné, takže Bůh může z našeho dobrého skutku pro sebe, udělat dobrý skutek pro všechny.

Na závěr: můžu mít na Tebe Ondřeji jeden dotaz? Když Ti teď řeknu, že nebýt jisté nemoci, tak bych ztratila jednu pro mě VELMI důležitou „věc“, budeš to pokládat za náhodu? Přesný čas, přesná doba a nebýt té nemoci tak by ta „věc“ už neexistovala?
Pokud odpovíš ano, o ničem mě nepřesvědčíš. Jen bych ráda znala Tvůj názor. Díky.

30.03.2009 16:38:00 | Anne Leyyd

nevim jestli bych příslušnost k nějakému náboženství nazval pokrytectvím.jak už jsem řekl ona myšlenka, že existuje něco, pro co bez váhání objetuješ život a víra že tu nejsi zbytečně (nebo náhodou) je krásná...tomu, co věří to dá poměrně velkou sílu při zvládání těžkých životních situací... problém je, že tahle myšlenka je uchopena člověkem, který ji předělává k obrazu svému... vrátim se k nedokonalosti řeči... tak jako nejde slovy všechno vyjádřit, tak může vyřknuté slovo býti pochopeno mnoha způsoby. a když je schopný řečník, tak dokáže ostatní přesvědčit, že ten jeho pohled je jediný správný.

jsou různé druhy buddhismu například i zen buddhismus;-)... na budhismu je dobrý také přístup k víře, a to metodou seberealizace (meditování a studium).
zkus si přečíst třeba Tibetskou knihu života a smrti od Sogjala Rinpoče... a tak jako Anne L. i Tobě doporučím přečtení Citadeli od Exupéryho, asi nebudeš souhlasit s každou myšlenkou, ale určitě Ti ta kniha může hodně dát:-)

30.03.2009 16:12:00 | Ondřej

Ondřej-kniha -Muž který sázel stromy-je opravdu moc pěkná,to souhlasím,mám ji doma protože jsem duší "pohan":-)a stromy mám moc rád-tu nálepku jsem tam dal jen tak,nepovažuju se za žádného následovatele čehokoliv.To je právě ten druh pokrytectví,když někdo tvrdí že je např.křesťan-říká tím že je něco víc než ostatní..Nestačí být jenom člověk? Příslušnost k jakkékoliv nábož.skupině je elitářství a můžou to věřící omlouvat jakkýmikoliv frázemi o lásce,dobrotě apod. V buddhismu je to trochu mírnější ale i oni mají svá dogmata na kterých lpí-reinkarnaci,karmu apod.To samo a sobě není problém,ale lpění mysli na tomto což popírá lidskou svobodu,stějně jako víra v cokoliv.Nemyslím teď víru např v uzdravení,to je psychosomatická záležitost.Tibetští buddhisté např.považují za posvátné i Dalajlámovy exkrementy nebo moč..Zen je úžasný,s tím naprosto souhlasím ,ale ten není pro každého..:-)

30.03.2009 13:14:00 | Weylin

a omluv mě ale trochu Tě ještě pošťouchnu:-P :-D. Jestli bych se měl, jako atheista, přece jen k nějakému náboženství přiklonit, tak by to nebylo křesťanství, ale budhismus. a víš proč? protože budhismus neposuzuje nějaký skutek podle důsledků, ale podle úmyslů (teda možná, že křesťanství taky, ale nikdy jsem o tom neslyšel...připouštím že o tom zatím moc nevim).

asi je to takhle blbě představitelné a tak dám příklad (nějaký extrémní aby to z toho bylo poznat:-)... když zachráníš život svému "známému" a z něj se za nějaký čas stane třeba vrah, tak jsi udělala dobrý skutek,přestože ten zachráněný zabil rodiče pěti dětí (takže by se dalo říct že zničil, nebo aspoň hodně pochroumal, 7 životů). Ty jsi to tak přece nechtěla... Ty jsi do toho šla s tim, že chceš zachránit známého. a tak nebýt Tvého dobrého skutku mohla tu být šťastná rodina:-)
Na druhou stranu když uděláš nějaký dobrý skutek jen kvůli tvému osobnímu prospěchu a ono to shodou okolností kladně ovlivní i druhé... ale nebylo to Tvým prvním záměrem, tak jsi žádný dobrý skutek neudělala... přesto že jsou všichni šťastnější a veselejší

30.03.2009 12:44:00 | Ondřej

víš já myslim, že se asi neshodnem;-), . nazvi mě třeba pragmatikem, ale já myslim že nic jako slovo boží neexistuje, nebo spíš, že by se nedalo slovy vyjádřit, ono slovo boží by v sobě muselo obsahovat daleko víc než pouhé "slovo". řeč je nedokonalý nástroj (to jsem si opět vypůjčil od mého oblíbence Exupéryho:-))slovy nejde vyjádřit vše... vůně, chutě, pocity... to jsou věci, které každý vnímá trochu jinak. a stejnou věc by tak popsali trochu jinými slovy (třebaže by ta slova byla podobná). ale co nás teda vede, že stejným pocitům přiřadíme podobná slova (ale ne úplně stejná!)? je to v tom smyslu... ten ty věci svazuje a to je pro mě Bůh... kouzelné je že člověk může 100x přečíst bibli a Bohu se ani nepřiblíží a naproti tomu Člověk, který sází stromy, je mu tak blízko, jak jen člověk být může!

30.03.2009 12:25:00 | Ondřej

Nevadí ti, když to pojmu z mého úhlu pohledu? Doufám, že ne :)
1. Znásilnění - tohle teď poslední dobou řešíme s kamarádkami neustále. Takže ať se Ti to může zdát jakkoliv divné, (a není to statečnost ani nic jiného) kdyby mě někdo znásilnil na potrat bych rozhodně nešla. To dítě za to nemůže ani omylem! Nedokážu si představit připravit jen tak někoho o život. Chápu, že je to více než strašný zážitek a nedokážu si to představit, ale na potrat bych prostě nešla.

2. Jelikož jsem křesťanka, tak věřím (a v několika případech taky vím) že pokud by byl ohrožen život můj nebo dítěte, tak nás Bůh neopustí. Bůh je nesrovnatelně mocnější než kdokoliv. Takže bych na potrat taky nešla, protože jsem od jak živa v Božích rukou (jako všichni) takže bych to nechala na Bohu. On má pro nás, pro každého jedinečný plán a cestu a nejlepší je nechat se jím vést. Takže pokud mám zemřít tak zemřu, pokud by mělo zemřít dítě, tak zemře = zní to možná divně, ale kdo je silnější? Bůh nebo medicína, nebo prognózy lékařů? Vím o případě, kdy jedné ženě řekli aby šla na potrat, že je její život ohrožen. Víš co udělala? Nešla na něj, spolehla se na modlitbu a na Boha. Nakonec se jí narodilo zdravé miminko a nezemřela. To že to nazveš náhodou, je Tvá věc. Podle mě náhody neexistují.

29.03.2009 22:44:00 | Anne Leyyd

2. ČÁST

3. Pokud se má dítě narodit morálně nevyspělým jedincům, tak bych je na potrat taky neposlala. Je tolik lidí, kteří touží po dítěti a nemohou ho mít. Takže taková dívka (žena) by dítě mohla donosit a dát ho k adopci. Není lepší udělat takové štěstí někomu kdo po dítěti touží, než ho nechat jen tak zabít? Ano pro mě interrupce byla je a bude VŽDY vražda.
A pokud by to dítě mělo být postižené? Na to Ti odpovím jedním moudrým citátem: „Není těžké milovat dítě zdravé a krásné, avšak jen velká láska se dokáže sklonit k dítěti postiženému.“ - Prof. Rudolf Jedlička.

A že tolik lidí umírá na pohlavní choroby? Tohle je od Tebe dnes ta nejlehčí otázka. Kdyby si lidé nechali sex až do manželství a řídili se tak Božím zákonem, mám dojem, že by nebylo ani omylem tolik pohl. chorob jako je dnes. Ale jistě ... v dnešní době ... pokud s tebou (s ní) nechce někdo spát, tak to je staromódní, trapné a prostě nemoderní.
Chovat se přirozeně? Jistě .... a vidíš co z toho vznikne? Na to máme snad rozum a vůli abychom dokázali svoje pudy a emoce krotit. Nedávno v kázání v kostele řekl pan farář jednu věc, která mě hodně zaujala: „Sex je jako lev. Pokud ho zkrotíš, tak jsi silný. Pokud ho nezkrotíš, tak tě sežere.“

29.03.2009 22:44:00 | Anne Leyyd

ano o tom to je, že nikdy ze vnitřku skupiny (společenství, organizace, soustavy) nemůžeš hodnotit tu "množinu" jako celek. a to jednoduše z toho důvodu, že ten celek, ať už chceš sebevíc, nikdy neuvidíš "celej" .... hrozně jednoduchý přirovnání je, že si představíš, že jsi střed kružnice a ted se koukni na celou kružnici (upozorňuji, že je s Tebou v jedné rovině a ty nemáš žádné vybavení(zrcadla ani kamery)) jednoduše to nejde protože uvidíš jen to co je ve Tvém zorném úhlu a uvidíš maximalně něco jako čáru, která se line od jednoho "horizontu" k druhému... ale stačí udělat pár kroků ve třetím rozměru a je jasné že se jedná o kružnici

29.03.2009 21:39:00 | Ondřej

nédá mi to, a ještě se vrátim k té interupci a antikoncepci (nejdříve k jednomu a pak k druhému;-)). to jsi proti interupci ať už se provede z jakéhokoliv důvodu? jsou případy... konkrétně mě napadají takhle bez většího přemýšlení 3, kdy je interupce opodstatněná a podle mého názoru zcela správná!
1. znásilnění (to je doufam jasné, ale kdyby ne, tak si představ že ten násilník měl hodně průbojné geny a Ty kdykoliv se podíváš na syna, tak uvidíš člověka, kterej Ti tolik ublížil... a někdy se jen otočíš, ale v tu chvíli neuvidíš milovaného synáčka, ale násilníka.. jen na chvíli, ale... )

2. když je ohroženo zdraví matky, proč by měly skončit 2 životy? ten jeden skončí skoro určitě... a ta matka se tim většinou trápí nejvíc, ale když je naděje zachranit aspoň ji?

3. (na tom se možná neshodnem) je když se má dítě narodit morálně nevyspělým jedincům ("dětem") připusťme že se narodí zdravé dítě, což také neni tak jisté. ta mladá slečna, matka, némá šanci tu roli zvládnout... bude odkázána na okolí na pomoc rodičů atd. zničí život jak sobě tak tomu dítěti... ke komu bude to dítě vzhlížet? k rodičum? sotva

no a ještě k antikoncepci... to Ti nevadí že tolik lidí umírá na pohlavní choroby? a kdyby použili kondom tak se mohli postarat o děti? takhle ty děti odkážou jen na jejich schopnosti... ještě s pohlavní chorobou na krku... a jestliže řekneš že spolu neměli souložit, tak Ti povím, že oni se pouze chovali přirozeně. a to že Ty to vidíš jinak je jen kultura, kterou oni mají jinou... a neřikej že horší, protože to neni tak jednoduchý. já jsem taky pro trvalé vztahy, ale to neznamená že odsuzuji něco čemu nerozumim:-)

29.03.2009 21:23:00 | Ondřej

Něco podobného už jsem Ti vysvětlovala. Jsem křesťanka, takže je jasné že budu obhajovat svou víru.
Pokud člověk měl šanci Boha poznat (zná Bibli, vedli ho k tomu rodiče, atd ...) a nechá to kolem sebe projít bez povšimnutí, tak to není správné. U takových afr. kmenů je docela jasné (pokud tam nebyli misionáři) že o Bohu neví a nemůžeme je za to odsuzovat, protože jim nikdo víru neukázal. A nemůžeme je ani odsuzovat, pokud někoho zabijí a jsou přesvědčení že to je tak správné. Pokud nebyli seznámeni s Desaterem, tak to je něco jiného.

29.03.2009 20:54:00 | Anne Leyyd

ano Bůh neodsuzuje to dělají lidé... Bůh odpouští. a odpouští i to, když někdo věří v Aláha, Ducha lesa atd. proč by mu to mělo vadit? on je tím Aláhem, on je tím Duchem lesa... jemu je jedno jak ho označíš, jestliže ne tak není Bohem, ale ubohým egoistou. čemuž nevěřím:-)(snad mi tenhle vtípek promineš, ale je důležitej abych upozornil na to, že je jedno jestli tmu označíš jako světlo a naopak. je to jedno, protože je to pouhé označení... smysl Boha není v označení, ale v cestě... a ve víře, že ta cesta vede tam, kam ty už nevidíš) . jestliže Bůh existuje, tak má rád úplně stejně lidi, co tancujou kolem ohně jako lidi, co chodí do kostela.Proč by měl dělat rozdíly? vždyť člověk jak už jsem psal dostane volbu jen naoko... kdyby ses narodila v islámském světě, tak by jsi mi možná stejně obhajovala toho Aláha. a divila by ses jak to někdo může nevidět. ale Bůh jen sleduje jak kdo žije, jestli někomu ubližuješ, jestli seš schopna pro někoho něco obětovat, né podle toho jestli odříkáváš "neupřímné" modlitby (kterým notabene někteří ani nerozumí :-D) a chodíš do kostela

29.03.2009 20:47:00 | Ondřej

Církev je přirozená součást. (už jsem říkala, že ji založil sám Ježíš Kristus) To, že dělala chyby nepopírám. Jenže je trochu rozdíl dívat se na to jen z pohledu historie. Podívej se na církev dnes a uvidíš DOST velký rozdíl. I dnes tam jsou jistě tací, kteří se nechovají tak, jak by měli, ale to je všude. Tím to chování ale nechci omlouvat.

Zabíjení ve jménu Boha? - Bůh nechtěl aby se zabíjelo, ale lidé mají svobodnou vůli a mohou se rozhodovat za sebe. Bibli a vůli Boží si vyložili špatně, někteří tak chtěli ospravedlnit své chování proto, aby dosáhli toho po čem toužili. Je to velice snadné říct: Tak to chce Bůh. Ale musíš si uvědomit jednu věc: Bůh je láska a nikdy nechce zabíjení, nikdy nechce nic špatného. Pokud narážíš třeba na války, dnešní úpadek morálky, rostoucí vraždy atd. připadá Ti, že nás Bůh opustil, nebo že vůbec neexistuje? Ale co udělali a dělají lidé? - víra je dnes nemoderní záležitost, Bůh se odsouvá do pozadí, hlavně si užívat, mít vše po čem toužím, sex přece může být i bez manželství, a když dívka otěhotní co jiného se udělá (pokud to dítě nebylo zrovna ve správný čas? - interrupce. Proč nezabít někoho, kdo by nám „překážel“ ? - proč nezabít něco, co stejně nechceme? Ale proč má trpět za to, že jsme se nechovali MY správně takový malý a nevinný tvoreček?
Antikoncepce všude na dosah ruky - hlavní je přece si užít! Kde je dnes trvalý vztah založený na důležitějších věcech než je sex?
Další věc: místo aby se vyráběli léky na nemoci, snažilo se zabránit ekologickým katastrofám, pomoci těm kteří denně trpí a umírají mezitím co my máme vše? - provádí se drahé výzkumy na vyrábění zbraní, biologických zbraní a dalších nesmyslů a věci o kterých třeba ani většina nemusí vědět .

29.03.2009 18:40:00 | Anne Leyyd

2. část kometáře:

A tak by se dalo pokračovat ještě hodně dlouho. ... To je myslím odpověď na všechny otázky kde je dnes Bůh. Odmítli jsme ho, odsunuli do pozadí, nezajímáme se o jeho vůli, děláme si co chceme ... a pak máme tu drzost se ptát: Kde je Bůh? Jak to mohl dopustit? Ano, když něco potřebuji, mám strach, bolest - to se mi Bůh hodí, že? Ale když je vše OK, tak na co se zatěžovat vírou a snahou držet se na správné cestě?

Když něco stvoříš, nezáleží ti na tom co ta věc (tvor) bude dělat? Když s ním máš tolik práce, věnuješ mu tolik času a lásky, prostě ho necháš být? - To je odpověď na otázku, zda Bohu záleží na tom, jak ho vidíme, a jak se chováme.

O tom, že: V jednoho Boha věřiti budeš - nepochází od Boha mě nepřesvědčíš. To jsem psala v minulém komentáři. To Desatero nám Bůh nedal proto aby nás omezoval, ale aby nám pomohl najít správný způsob jak žít. Zamysli se opravdu pečlivě nad každým přikázáním a pak si zkus představit, že každé z nich porušíš. Co z toho bude? Dobrá věc a šťastný život? Pochybuji. (Kdybys to nepochopil tak klidně napiš :)

Tu knihu neznám, ale možná si ji přečtu. Teď jsem ale poměrně zaneprázdněna. Jednak maturitou a jednak jinou četbou.

Taky se přistihnu, že jsem u modlitby myšlenkami jinde, ale snažím se na to, co říkám opravdu myslet. To opravdu záleží na každém jak se toho chopí.

Je dobře, že čteš a snažíš se tomu rozumět. Ne to jen proletět očima :)

29.03.2009 18:40:00 | Anne Leyyd

1.část
samozřejmě že Bůh a víra spolu souvisí!!! to jsem přeci řekl... já jsem z toho vyčlenil církev. která je lidská a může (neřikam, že musí) být nástrojem viz. křižácké výpravy, inkvizice, atd... není snad jedním z hlavních pravidel všech křesťanů: NEZABIJEŠ???? proč se tedy zabíjelo ve jménu Boha? Tobě to nepřipadá paradoxní? oč je Tvůj Bůh pravdivější než Aláh, než Krišna, než Zeus nebo Duch stromu? pravdou je že Tvůj život Ti jakože dá vybrat... Ty sama si můžeš vybrat v co budeš věřit, ale některé volby jsou jednodušší než jiné, nebo možná ani ne jednodušší, ale spíše se sami nabízejí.
já myslim že smysl Boha (bohů, duchů,atd.) je právě ve víře, je to důvod proč si odepřít požitky těla (nepokradeš, nesesmilníš, a dalších) ve jménu Boha abych ukázal, že nemyslím jen na sebe. Ale Bohu jako takovému přece vůbec nezáleží jestli ho ve svých představách vidíš jako starého pána s dobrosrdečným úsměvem, nebo jako světlo, které prozáří Tvou duši, a nezáleží mu ani na tom jestli ho nazýváš Bůh, Aláh, Zeus nebo Duch stromu, nebo úplně jinak. Tyhle věci jsou důležité jen pro lidi... je to jen jejich omezený a krátkozraký úhel pohledu. Bůch by měl vidět věci ze všech úhlů. Pro Boha je důležité jak člověk žije. A proto jsem si 100% jistý že to přikázání ("V jednoho Boha věřiti budeš") pochází od člověka a né od boha. od Boha být prostě nemůže (ať už existuje či nikoliv).

29.03.2009 14:59:00 | Ondřej

2.část
uvedu hypotetický příklad: znáš knihu Muž, který sázel stromy? (popřípadě je to také krátký animovaný film, ve kterém je ta kniha téměř doslova přečtena:-)), jestliže ne, tak Ti ji mohu doporučit a věřím, že si na ni čas uděláš:-). je to téměř Zenový příběh o neskutečně dobrém člověku, který obětoval veškerou svou energii, aby zlepšil žití lidem, které neznal. nebudu to popisovat blíže, abych Ti nekazil přečtení knihy:-). a já věřim, že i kdyby ten člověk nevěřil v Boha, tak za předpokladu, že Bůh existuje, se tenhle člověk MUSÍ!!! dostat do ráje, protože se obětoval cíli, který byl větší než on a já tomuhle říkám opravdu věřit v Boha. jestli budeš chtít, tak Ti tady napíšu autora, vydavatelství atd.
Jestliže opravdu přemýšlíš nad tím co jednotlivé modlitby (a slova v nich) znamenají, tak to Ti mohu jen pochválit a přeju Ti ať to vydržíš co nejdéle. ale uvědom si, že takový nejsou všichni věřící... dokonce bych si dovolil tvrdit, že jich je málo... nemam to nijak potvrzený, ale s přihlédnutím ke Gaussovu (normálnímu) rozdělení (viz. třeba wikipedia) jde věšina lidí cestou nejmenšího odporu (nepřemýšlet a odřikávat)

no a jestli bych mohl doporučit ještě něco, tak by to byla už jednou zmiňovaná Citadela od Antoina de Saint Exupéry, ale upozorňuju, že je to dost těžce čitelná kniha se spoustou myšlenek, které jdou pochopit jen s otevřenou myslí a i tak to dá práci... jestli se Ti ji nepovede přečíst na 1. pokus, tak to nevzdávej a vrať se k ní za pár let, třeba to bude lepší ;-)... já osobně jsem ji přečetl asi za 8 měsíců, což je na 400stránkovou knížku dost, ale je fakt, že jsem se snažil o pochopení obsahu, né o přečtení slov:-D

29.03.2009 14:58:00 | Ondřej

Díky za tvůj vyčerpávající komentář k mé úvaze - myslím to vážně :)

Víra a Bůh spolu odjakživa souvisí. Církev založil Ježíš Kristus a jejími prvními členy byli jeho učedníci.
To, že církev měla ve středověku velkou moc a že ji také častokrát (ne vždy) zneužila je pravdivý fakt.
Církev je tvořena lidmi. Lidé jsou tělo církve a Bůh je hlavou církve.
Že se i v církvi najdou špatní lidé, ti, kteří by tam být neměli je také pravda. Ale nemůžeš posuzovat Boha ani víru podle lidí. To je to samé jako kdybys zanevřel na medicínu proto, že tvůj známý je špatný lékař.

Bůh je všemocný a může tě vyslechnout všude a odkudkoli, ty modlitby slouží jako pomůcka. Jak by naše modlitba měla vypadat, jak se správně modlit. U těch modliteb, pak můžeš přemýšlet nad obsahem slov, nad svým životem atd...
Střelné modlitby - tak se říká těm, které říkaš sám v nějaký moment, jsou také dobré a důležité.

Promiń, ale nemyslím, že Desatero má nějakou chybu. V jednoho Boha věřiti budeš ... nemyslíš, že po tom všem nádherném a naprosto úžasném co nás denodenně obklopuje si Bůh zaslouží náš bezmezný vděk. A také to, že budeme uznávat jen jeho, pokud máme dar víry?

V tom africkém kmeni ... tady záleží na tom, jestli ti lidé měli možnost Boha poznat nebo ne. Pokud ne, pak to není hřích, že veří třeba v Ducha stromu. Pokud Boha někdo šanci poznat měl, ale zazdil to, tak se nemůže vymluvit na africké kmeny nebo něco jiného.

Ježíš Kristus se snížil na lidskou úroveń tím, že sestoupil na zem, žil lidský život a zemřel za nás nepředstavitelně strašnou smrtí. Pak byl vzkříšen, ale Bohem byl, je a bude navždy.

28.03.2009 23:12:00 | Anne Leyyd

svůj komentář bych rád začal slovy Jary Cimrmana: Jsem naprostý atheista, až se bojím že mě Pán Bůh potrestá :-D. Podle mě tady směšujete 2 věci Boha a víru na straně jedné a církev na straně druhé. nedivim se že se to plete, vždyť církev byla mocenská organizace, která měla od konečných fází starověku po moderní dobu velký vliv na běh pro evropany známého světa... ale uvědomme si, že církev jako taková je (a vždy byla) tvořená lidmi a někteří lidé jsou zkorumpovatelní, pomstychtivý, mocichtivý a kdoví jací ještě a já můžu dát ruku do ohně za to, že spousta takových lidí bylo i v církvi, protože organizace tvořená lidmi nejde uchránit od takových lidí. mě připadá scestná představa, že potřebuji prostředníka k tomu abych se modlil k Bohu který je všemocný a může mě vyslechnout kdykoli a odkudkoli... k čemu musim řikat vymyšlené modlitby?jestli Bůh existuje tak je s námi v každé chvíli a pozná když na něj myslíme (třeba naší vymyšlenou modlitbou).

vrátim se ještě k těm Božím přikázáním: každý člověk přece pozná, že jeta věc myšlena dobře nebo špatně... myslim to jen v té základní rovině viz desatero:-D... desatero to jen upřesnilo... chybou desatera je přikázání: v jednoho Boha věřiti budeš. protože to je tak lidská věc, že nemůže být od Boha... o co méně pravdivý je Duch ohně nebo stromu nějakého afrického nebo amazonského kmene, než křesťanský Buh????

ještě bych rád uvedl 2 věci, první je myšlenka z knihy Citadela (od Antoina de Saint Exupéry), která se mi moc líbila (knihu nemám u sebe, takže půjde o nedokonalou parafrázy:-)krátké věty jak si ji pamatuju): Bůh, který odpoví na modlitbu, a dá se člověku poznat, přestává být bohem, protožese snížil na lidskou úroveň. jistota (že Bůh existuje) a víra jsou dvě úplně jiné věci

a svůj vyčerpávající komentař, který možná nikdo nebude číst, zakončím úryvkem básně J.W.Goethe (v Krotkých Xéniích IX (Básně z pozůstalosti))
"Kdo umění a vědu vlastní,
má též náboženství;
kdo ony obě nevlastní,
ten měj náboženství!"

28.03.2009 16:46:00 | Ondřej

Opravdu nemáš pravdu. Na to aby člověk žil správně se musí držet nějakých pravidel. A kdo jiný dá moudřejší pravidla než sám Bůh?
Nikdy jsem si o sobě nemyslela že jsem dobrá (nevím, jak jsi na to přišel). Kdyby ano, byla bych pokrytec. Snažím se žít podle toho, jak to Bůh chce. Pravdou je, že to není snadné, ale další a mnohem podstatnější pravdu je to, že tak to má být, tak je to správné a pomáhá mi to žít správně.
Pokud se člověk bude chovat tak, jak to Bůh chce, čeká ho odměna.
Bůh vidí do všech, je moudrý. Takže je jasné, že dobře ví, jak to u každého s vírou nebo nevírou je.
Lidský alibismus? Hmmm ... pokud je naše chování správné, takové jak by mělo být, tak alibi nepotřebuješ. Bůh je nejvyšší láska, dobro, odpuštění, slitování a milosrdenství a ten, kdo se chce chovat správně kvůli lásce k Bohu tak to tvoje alibi nepotřebuje, není k čemu.
Ano, máš pravdu ... představa ráje a věčného štestí je velmi lákavá. Nabízí se jen otázka: jsem ochoten-(á) něco pro to udělat? Protože to, že se můžeme dostat do nebe je to největší čeho můžeme dosáhnout. Za tohle stojí něco pro to obětovat, ne pro vlastní zisk. Ale pro Boží lásku, pro to, abychom mohli žít dobrý a plohodnotný život, abychom pomáhali bližním atd ... .
Neznáš pocit, když někomu pomůžeš, tak tě něco "hřeje" a pak už nemusíš žádat žádnou další odměnu? Je to daleko víc než kdyby ti někdo dal třeba milion.
Cvičené opičky? Zdá se, že jsi nepřišel ještě na jednu věc. Kdybychom byli těmi opičkami ... tak by na světě nebyl hřích, vraždy ... a ty by ses mě nesnažil odvrátit od mé víry (nevím jestli jsem to správně vyjádřila, ale každý tvůj komentář k jakémukoliv mému dílu mi tak připadá) ale dělal bys přesně to, co Bůh chce. To je ta základní věc. Bůh nám dal svobodnou vůli, nejsme loutky. Můžeme se sami rozhodnout, kterou cestou se dáme. Buď tou Jeho, nebo vlastní. To pak záleží na každém. A jistě ... následky svého rozhodnutí si také ponese každý sám.
Kšefatři s duchovnem? Jak se říká, že v každém pytli jsou shnilá jablka, tak i ne všichni věřící se chovají tak, jak by měli. To má za následek to, že lidé jako třeba ty je pak vidí jako pokrytce. U mnohých to také tak je. Ale je velice lehké ukazovat na věřící, kteří se chovají špatně. Zkusil jsi někdy srovnat třeba papeže Jana Pavla II., nebo Matku Terezu? A hlavně Ježíše Krista? Člověk nemá víru posuzovat podle slabých lidí ale podle Boha. To už pak tak jednoduché srovnávání a kritizování není.

27.03.2009 14:55:00 | Anne Leyyd

Na to aby jsi žila jako slušný člověk nepotřebuješ žádné "boží zákony" které jsou stejně imaginární-pokud jsi dobrá jen proto že ti to káže nějaký bůh jsi pokrytec-bez toho by jsi dobrá nebyla?Jestli jsi dobrý člověk jen proto že čekáš odměnu od boha,je to obchod,kšeft,čekáš něco za něco-takových je většina lidí a všichni křesťané a jiní věřící jiných náboženství taky.Jestli že jsi opravdu dobrý člověk, nepotřebuješ žádné boží zákony,které jsou jen lidským alibismem.Ale představa rajské odměny u boha za to že budeš dobrý křesťan je lákavá,chápu..:-)Dělat něco bez touhy po osobním zisku se nenosí,a to vy-tzv.věřící nikdy neděláte.I touha po přízni u boha je touha po osobním zisku-spasení,nebe apod. Jak zní ten slavný výrok-pomáhejte v skrytu a bůh vás v skrytu odmění? Kdyby se mi chtělo a dal bych si tu práci tak bych vám-tzv.křesťanům jak moc a často se rozcházíte s učením Ježíše,ale je to zbytečné-vize boží přítomnosti po smrti,když budete jak cvičené opičky dělat úkony které vás někdo naučil-je moc silná..Prostě kšeftaři s duchovnem..:-)

27.03.2009 10:00:00 | Weylin

TAOg - víš,to že lidé zemřeli v koncetrácích,za to nemůže Bůh,ale lidi sami, to v nás je Bůh,v nás je moc..bud se k sobě budeme chovat hezky a žit podle Božích zákonů anebo se budeme nenávidět,vraždit a podobné hrůzy, kterých je člověk schopen,ale nesváděj to na Boha.
Též jsem si ten komentář nečetla celý,nemá to smysl...

Anna L. - hezky napsané, i já mám svou víru,která mi už mnohokrát pomohla a věřím,že pokud člověk jen trochu chce, může s pomocí Boží prožít nádherný život...

12.03.2009 23:15:00 | Agniezka

Anne L. - tak jsem rád, že je tady zase další křesťan. Aspoň nemusím pořád něco psát jenom já :-) Musíš se připravit na to, že v naší zemi (a tedy i na Literu) je více nevěřících nebo odlišně věřících, než křesťansky orinetovaných lidí. A ti s tebou budou diskutovat, budou mít odlišné názory, budou ti předávat vlastní zkušenosti nebo se ti budou třeba i posmívat a ponižova tě. Ale to je normální. Diskuse a názory jiných lidí by tě měly upevnit ve víře a naučit tě vysvětlovat hlediska víry i vůči lidem, kteří toto odmítají. Takže se připrav, že to tak bude i tady.

S tvými názory i s touto úvahou víceméně souhlasím. A k té diskusi - diskutuj a přesvědčuj, ono v těch lidech občas něco zůstane :-) A pak si na to vzpomenou právě ve chvílích, kdy by to sami nejméně čekali.

S požehnáním

07.03.2009 13:51:00 | Hippy

V zásadě uvažuješ správně, byť trošku naivně. Ale musíš počítat s tím, že tě ateisti setřou...

05.03.2009 12:16:00 | La Suneteto

Anne L- když nechceš slyšet odlišné komentáře musíš psát do nějakých církevních novin,tam Ti to požehnají,proto je Liter pro mě dobrý,protože se každý může vyjádřit jak chce-mimo nějaké vulgarity,nenávistné komentáře apod.

23.02.2009 08:42:00 | Weylin

Vladan-ano,je dobré si uřesnit pojmy.Pro mě znamená víra
upínání se k budocnosti s nějakou-většinou-pozitivní představou v určitý výsledek.Víra např.v to že existuje bůh-je také představa,kterou mi někdo v minulosti vložil do mysli.A budoucnost je jen trochu pozměněná minulost-co se týká činnosti mysli.I když se věci můžou dít jinak mysl na ně reaguje starým způsobem,ovlivněná minulostí-víceméně.A proto je víra v cokoliv vždycky podmíněna minulostí-je prostě podmíněná a nemá žádný smysl.Máš pravdu že bych se měl občas vyjadřovat srozumitelněji,ale rád si vyslechnu i jiný názor,netvrdím že mám vždycky pravdu.Co se ale týká různých pánbíčkářů,jsem trochu vysazený,protože vidím jak jde lehce manipulovat s lidmi pomocí náb.ideologie-myslím ted' představitele různých církví a nejen křest'anských.Druhá věc je že jim to ovečky -s prominutím-žerou.Ale je fakt že to dělají třeba i politici.

23.02.2009 08:37:00 | Weylin

Bůh chce pomoci VŠEM, pokud o to člověk stojí. Vidí všechny věřící i nevěřící. Víra je dar, který nebyl všem dán a pokud o ten dar někdo stojí, měl by o něj prosit.
Že nás má rád vidím v každodenním životě a mrzí mě, že ty ne. Tvůj komentář jsem si nečetlaq celý, považuji to pro sebe za zbytečné. Jsi proti tomu v co věřím zaujatý a pokud nebudeš sám chtít, tak to nic nezmění.

21.02.2009 14:34:00 | Anne Leyyd

Anne L-pořád mi nejde do hlavy jak jinak inteligentní lidi-což určitě jsi-můžou plácat takové nesmysly jako-bůh nás věřící má rád,můžem se mu svěřit a on nám pomůže-věřícím pomůže a nevěřícím ne? A co ty miliony věřících kteří skončili různými druhy strašné smrti,na hranicích,v církevních žalářích,ale třeba i v koncentrácích apod?Kde byl ten tvůj dobrotivý bůh? Jestli i za tím byl ten Tvůj bůh pak je to pěkný zmetek.A nebo se na dobro a zlo dívá jinak-tedy nijak,protože kdybys nepřemýšlela o bohu jen povrchně a když se Ti to hodí,tak bys možná přišla na to že ve skutečnosti žádné dobro ani zlo neexistuje.Pouze lidé pojmenovávají takto životní situace-bud´ jsou pro ně dobré nebo zlé.Život sám o sobě je neutrální.Ale chápu,jsi ještě dost mladá a pravděpodobně od malička zpracovaná nějakou náboženskou výchovou tak se na tyto věci tak nedíváš.Je mi jedno kdo v co věří a nechci nikoho přesvědčovat-to je mi bytostně cizí,je to Tvůj život.Ale chtěla jsi názor na Tvou úvahu o víře.Jestli jsi chtěla jen souhlasný názor tak to je smůla. "Nekážu" tady proti náboženství,nejsem ateista,jenom vídím jasně co všechno víra v různé ideje a ideály způsobovala a způsobuje.Terorista který se opásá výbušninou a jde zmasakrovat jiné věřící,jiné víry je obětí stejných představ jako Ty,jenom jeho víra je vystupnovaná do fanatismu,ale základ je stejný.Německý národ za Hitlera věřil ve velké Německo-a jak to dopadlo..Jiný objekt stejné víry.Stalinské Rusko-víra v ideu socialismu-miliony mrtvých,umučených,atd,atd.Dalo by se pokračovat dlouho.Za vším je víra v...A tzv.nevěřící jsou v podstatě stejní.Věřící věří že bůh je-nevěřící věří že bůh není,tedy je vlastně taky věřící-v neexistenci boha.Já Ti tvoji víru neberu,pokud ti vyhovuje život v iluzích klidně tak žij,ostatně tak žije většina lidstva-ale pokud vím Ježíš řekl -poznej pravdu a pravda tě osvobodí-víra a pravda bude asi něco úplně jiného,ne? (pro Vladana-co je nebo není pravda je spekulativní,já vím:-) )Ale je možno se pokusit se k tomu přiblížit-říkám pokusit-tím že odmítnu všechny fantasmagorie které se mi snaží okolí vnutit-ale výsledek je nejistý tak jako celý život a to je na něm právě to hezké.

21.02.2009 09:47:00 | Weylin

Vladanovi ještě-ano máš pravdu,všichni jsme žáby,ale uvědomit si to je první krok se z té studny dostat:-)

20.02.2009 11:55:00 | Weylin

Vladan-pro mě je náboženství každodenní život,to že žiješ tomu nemusíš věřit,to je fakt,pokud se ale někomu zdá všední život s jeho každodenními zázraky málo-musí hledat něco víc-nějakého velkého,nepochopitelného,atd-boha.Proč bys měl věřit v lásku?Není lepší jí prožívat? Nebo je láska kterou si představuješ,což je víra-lepší? Lidé nerozumí každodenním všedním věcem a upírají svou mysl k bohu,což je podle nich něco nej..Ale bůh mysli je bůh který je lidský a tedy žádný bůh,ale projekce sebe sama-svého ega.Je to finta ega jak se zvěčnit a za tím je zas strach ze zániku.Ale o tom jsme už mluvili.Na světě je a bylo tolik různých přesvědčení v to nebo ono že je to k smíchu,a každý je přesvědčen že ta jeho víra je ta správná.Když mi někdo tvrdí že se mu dal poznat bůh už spoustukrát-nebo se nějak projevil,je to nesmysl.Mě se dnes taky projevil bůh-tím že mě třeba nepřejelo auto.Lidem se bůh projevuje jen v dobrých věcech,ty špatné už s ním nemají nic společného.Pokud tento život který žiju není "božský",at' je jakkýkoliv tak co je pak božského?Nějaká imaginární budoucnost v ráji vedla nějakého boha?Který mě samozřejmě přijme k sobě jenom proto že jsem v něho věřil..Ve dvanáctém století se v Římě přely čtyři kostely který z nich vlastní pravou Kristovu předkožku..Každý z nich pevně věřil že ta jejich je ta
"pravá svatá předkožka"..Dnes věří věřící pevně zas v jiné fantasmagorie..A tak se věří a věří,lidi se vesele zabíjejí a mordují stejně ted' jako kdysi..A dál je neustále důležitější to,co je podle mě, nebo podle někoho jiného,než to,co je opravdu-at'je to cokoliv..
Jsme lidé "z druhé ruky",málokdo se vydá na cestu aby poznal a objevoval sám,jednodušší je uvěřit co řekl někdo jiný,a čím významější osobnost tím líp-ale i oni se můžou mýlit.

20.02.2009 11:53:00 | Weylin

oprava:smysly

19.02.2009 15:15:00 | fabb

Vladane,neplácej nesmysli v Kralické Bibli z roku 1613 n.l.se pravý:"Ontě roztáhl půlnoční
stranu nad prázdnem,zavěsil zemi na ničemž".
O kulatosti země věděli již řečtí matematici
před našim letopočtem.

19.02.2009 15:11:00 | fabb

Tou žábou myslíš sebe,že jo.

19.02.2009 11:16:00 | fabb

Ano,máš pravdu je to zbytečné,nejde mluvit o moři s žábou ve studni.

19.02.2009 09:45:00 | Weylin

Bůh mě zajímá, vím že existuje a už jsem to nespočtukrát pozanala ve svém životě i v životech ostatních. Napsala jsem ti, že Boha nemůžeme poznat ÚPLNĚ! Myslela jsem tím, že nemůžeme pochopit co věci - které nás potkají - mají za význam, proč je Bůh chce takto. Jestli se mě snažíš přesvědčit o opaku, o tom, že Bůh v něhož věřím neexistuje, že je to jen něčí "nakukání", ušetři si prosím čas, je to zbytečné.
A pokud mi píšeš o tom co by měl správný věřící dělat - neměl by ses nad tím taky zamyslet?

18.02.2009 15:01:00 | Anne Leyyd

Právě tom to je,kdyby Tě opravdu bůh zajímal tak uděláš všechno pro t aby jsi zjistila jesti něco takového je.Kdosi ti řekl že to nejde a není to možné a tak to pro tebe zůstane utopie.Opravdu nábožný člověk je ten který chce poznat a ne který věří všemu co mu kdo nakukal.:-)

18.02.2009 11:49:00 | Weylin

Právě víra a touha po víře je základní předpoklad k poznávání Boha. Nikdo ale Boha nepozná tak dokonale. To není v lidských možnostech. Jedno vím jistě, víra je veliký dar a neexistuje žádný argument, kterým bych mohla existenci Boha dokázat. Ne každému je tento dar dán. Kdo ho nemá, a chtěl by ho, měl by o něj prosit Boha v modlitbě.
Víš, kdybychom uměli dokázat to, v co věříme, už by to nebyla víra, ale jistota.
Moje úvaha je směřována na víru křesťanskou.

16.02.2009 16:29:00 | Anne Leyyd

Bůh který vyrůstá na předpokladu,tedy na víře je bůh mysli a je fikcí.Víra musí být největší překážka poznání pravdy-boha,to dokazuje i ta věc že žádný věřící se nikdy nestal vědoucím.Druhá věc je jestli něco takového jako bůh-tedy takový jak ho lidé prezentují -existuje..A jak to chceš poznat,vírou? Tou se jen utvrdíš během života v tom co je podle tebe,nebo někoho jiného-vírou nikdy nepoznáš skutečnost.Ale pohodlnější je pro ego přijmout něco co mu dává iluzi stálosti,tedy víra ve spasení,boha apod.Vydat se na cestu a poznávat sám je těžké a proto je víc povolaných než vyvolených-jak se říká v jednom přísloví.

16.02.2009 10:54:00 | Weylin

Já zastávám názoru, že každý si má věřit v co chce...Úvaha jinak pěkná...Má myšlenku

15.02.2009 21:27:00 | Mounkey

Úvaha dobrá, pro ateisty pochopitelná, dobré argumenty až na jeden - ty slavné osobnosti. Když X slavných zpěváků bralo či bere drogy, máme je brát taky?
Problém tvých myšlenkových pochodů vidím v tom, že svůj "pevný bod" a "víru" automaticky spojuješ s vírou v Boha, tedy vírou v křesťanském pojetí. Jenže pevné body mohou být i jinde...

15.02.2009 17:49:00 | voedor

Úvaha je zajímavá, a má něco do sebe, zejména se mi pak líbilo přirovnání k větru. To je osobní nápad, nebo je to odněkud převzaté?

15.02.2009 16:27:00 | hulahulahula

Budeš vděčná někomu kdo ti dal obvaz na ránu,kterou ti předtím způsobil?

15.02.2009 14:30:00 | Weylin

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí