VÍRA - Co člověku dává a co mu bere?

VÍRA - Co člověku dává a co mu bere?

Anotace: Tak toto jsme dostali na ZSV za úkol. Zamyslet se nad významem víry. Dávám to i sem, abych se s vámi mohla podělit i své i vaše myšlenky. /Pro inspiraci jsme dostali text písně od Seala z alba Soul, kde se zpívá o tm, jak věřící budou spaseni/

VÍRA
Co člověku dává a co mu bere?
(úvaha)

Význam náboženství
Myslím, že aby mohl být vytvořen lepší svět a aby v něm byli lepší lidé, je zapotřebí vytvořit pevný řád, kterým by se měli všichni řídit a kterému by nikdo neměl odporovat. aby takový řád mohl být respektován, musí být respektován i jeho tvůrce. A nejvíc respektován může být bůh. Bůh je nade vším a nic není nad ním.
To je podle mě příčinou vzniku náboženství. Náboženství totiž nabízí, kromě víry a vysvětlení nevysvětlitelného, také řád. Svůj řád má i křesťanství.
Křesťanství se snaží usilovat o to, aby lidé uctívali boha, řídili se pravidly, která určil, a ve svém životě činili jen dobro. Nesmějí konat zlo, naopak musejí snášet příkoří, být pokorní a zlu oplácet dobrem. Myšlenka je to sice krásná, ale nemůže být uskutečněna, není možné vytvořit dokonalý svět. Všichni lidé totiž nemají svědomí a nebo činí i to, o čem ví, že není správné, ale je v jejich prospěch. A právě takoví lidé se nemohou „vydat správnou cestou“. Takoví lidé zkrátka budou dál „konat zlo“ na úkor těch, co „konají dobro“, což způsobí, že z těch dobrých lidí budou ne všichni šťastni v životě.
Není-li možné konat jen dobro a přitom nebýt v životě šťasten, proč to dělat? I na tuto otázku má náboženství odpověď. Totiž, lidé, aby chtěli sami něco dělat, musejí pro to mít dostatečnou motivaci. A tu jim poskytuje víra. Víra v to, že bůh potrestá hříšníky a oddané věřící odmění životem v ráji, který na ně čeká po smrti. Uvěří-li lidé tomu, že existuje posmrtný život, který je věčný a který mohou strávit v pekle nebo v ráji, budou stát před volbou. A bude-li jim záležet na tom, aby se po smrti dostali do ráje, budou se řídit pravidly, která bůh určil. Pro věřící je v tom obrovská útěcha, neboť právě život v ráji je tou největší odměnou, jakou mohou dostat. Nicméně, spíše než pouhý ideál v této myšlence vidím promyšlený tah…
Ve skutečném světě není možné vytvořit ráj pro všechny. Nebylo by to možné ani v případě, že by všichni lidé činili jen dobro a doopravdy se řídili božími přikázáními (čehož bohužel dosáhnout nelze), neboť spoustu věcí ve světě není možné změnit a nebo jim zabránit. Proto v lidech byla pěstována víra v posmrtný život. Neboť ten je „opravdovou zárukou“. Skýtá jistotu, že člověk po smrti přijde bud do pekla a nebo do ráje.
V písni je to krásně vidět, jak pevně věří lidé v to, že za své skutky budou odměněny a po smrti přijdou do ráje zatímco hříšníci budou potrestáni. Lidé totiž v sobě mají zakotvený smysl pro spravedlnost a také touhu po uznání. Potřebují vědět, že jejich počínání má nějaký smysl. Budou-li žít, jak jim bůh přikazuje, potřebují mít jistotu, že budou odměněni.

Význam víry
Víra sama o sobě je však jakýmsi paradoxem. Lidé hledají jistotu v něčem, o čem se nemohou přesvědčit, a i přes tento fakt, jsou si tím jisti. Jsou si jistí existencí boha i ďábla, existencí posmrtného života, peklem i rájem. Ale jak si mohou být tak jisti, když se o tom nedokáží přesvědčit??? To je podle mě princip víry jako takové. Věřit v něco, čím si však nemohu být jista, protože mi to poskytuje útěchu a odpověď, ke které se jinak nelze dobrat. Víra má tedy světlou i stinnou stránku. Tou světlou je, že dává člověku jistotu a útěchu. A tou stinnou zase je, že ho zaslepuje a znemožňuje mu poznat věci z jiné stránky, což je někdy na škodu a v očích jiných mnohdy i k smíchu. Jsou věci, kterým se zasměji i já, ale mám pro to pochopení. Podívám-li si na to ze stránky psychiky lidí, dá se jejich počínání pochopit (alespoň někdy).
Má tedy cenu věřit? Věřit v „Něco“? Má i nemá. jsem člověk, který se snaží hledat odpovědi na otázky na více než jednom místě. Protože jedině tak je možné se dle mého názoru dostat blíže k pravdě. Není totiž jen jedna pravda, těch pravd je více a já zkrátka tvrdím, že „ve všem je pravdy trochu“. Proto nemohu jednoznačně říct: „Víra je jen pro blázny.“ nebo „Život bez víry nemá žádný smysl.“, nemám ráda extrémy, hledám „zlatou střední cestu“ a v tomto případě nehledám marně. V případě otázky víry razím heslo: „Věř, ale s rozumem.“. Člověk může věřit, má to cenu. Kdyby víra neměla cenu, tak by přeci nebyla. Nicméně, člověk by si měl zachovat rozum a uvědomit si, že někdy může být víra také na škodu.
Autor Nikytu, 18.02.2009
Přečteno 958x
Tipy 1
Poslední tipující: J.U. Ray
ikonkaKomentáře (4)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Ale já nemluvím o tom, aby ses vzdala svého rozumu. A už vůbec ne tomu, aby ses odevzdala nějakému fanatismu. Toho jsem celkem daleko :-) Aspoň doufám.

Ale mysl neustále hledá pro vše racionální vysvětlení. Stále potřebuje vše podpořit výsledky. Představ si situaci, kdy žena čeká dítě. Vezměme dobu před sto lety, kdy ještě neexistovalo lékařské vybavení jako dnes. Nevěřila ta žena co nejpevněji, že se dítě narodí živé a zdravé? A přesto pro to neměla žádné odůvodnění. Dětí v té době umíralo jako máku. Takže víra v narození oproštěná prakticky úplně od čehokoli racionálního. Víra, že se dítě narodí v pořádku.

Takových situací, kdy člověk musí věřit a musí se obejít bez rozumu, jsou tisíce.

Píšeš, že situace, kdy se poddáš víře, ti nic nemusí dát. Jenže taky může. A dokud to nezkusíš, nezjistíš to. Většina lidí to nezkusí a pak neustále přemýšlí, jaké to asi je být věřící. Je asi Bůh anebo není? Co když jo? Co když ne? Takže je jediná odpověď. Zkus se modlit, zkus přečíst kousek Bible a uvidíš. Buď ho najdeš nebo ne :-)

22.03.2009 20:41:00 | Hippy

jenže bez rozumu se člověk řítí do propasti, do náruče fanatismu...
Člověk může věřit, chce-li, ale měl by si uvědomit, že ani ta nejpevnější víra mu nevytvoří po všech stránkách ideální život, ať už si pod tím představuje cokoli...
Proto nevěřím v boha. Snad v něco, co by přineslo lepší zítřek. Ale ne v to, že když se té víře poddám, přijde to. To se totiž nikdy stát nemusí. Proto beru skutečnost takovou jaká je, a mohu-li něco skutečně ovlivnit, udělám to. a pokud něco nejde změnit přímo, najdu způsob, jak se s tím sžít...

09.03.2009 01:00:00 | Nikytu

Nestačí jen v Boha věřit, musí dojít i k obrácení. Člověk se musí obrátit zcela a opravdově k Bohu, to znamená změnit a proměnit celý svůj život. Zapomenout na sebe a odevzdat se tomu Nejvyššímnu. Což je docela problém pro většinu lidí.

Ano, ve víře má rozum své velké a nezastupitelné místo ale.....Aby člověk žil skutečně s Bohem, musí zapomenout na rozum, mysl a jejich našeptávání a prostě do toho skočit rovnýma nohama.

07.03.2009 14:07:00 | Hippy

Zaujímavé téma. Tenhle pohled je velice blízký mému, ač jsem křesťan. Podle mého názoru nezáleží na tom, zda je člověk věřící nebo neveřící. Jde o to, zda je člověk dobrý nebo špatný... A další filozofická debata je na světě.

18.02.2009 21:03:00 | J.U. Ray

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí