Tyranie mlčení

Tyranie mlčení

Anotace: Když přijde řeč na islámské radikály, také se opatrně otáčíte, jestli vás někdo nepovolaný neslyší? Anebo se o tom raději ani nechcete bavit?

.

V Dánsku nedávno vyšla kniha známých karikatur proroka Mohameda, které před pěti lety zveřejnil dánský list Jyllands-Posten. Literáci jsou zdatní čtenáři, proto o tom mluvím. Kulturní redaktor Flemming Rose je vydal jako součást své knihy s názvem "Tyranie mlčení". Už z názvu je patrné, o čem kniha je...

Kurt Westergaard, jeden z karikaturistů, unikl jen těsně atentátu za karikaturu Mohameda. Norská policie oznámila, že v červnu zadržela iráckého Kurda se dvěma komplici pro podezření z příprav atentátu proti dánskému listu. 10. září byl zadržen v jednom hotelu muž z Čečenska poté, co mu v rukou předčasně explodoval výbušný dopis, který se chystal odeslat do redakce Jyllands-Posten.

Také na sebe přivoláme pohromu, když čirou náhodou odmítneme jejich zvrácenou rovnici: za kresbu smrt? Liter.cz má kliku, protože sem nejdou uložit obrázky, ...tak alespoň odkaz :)

http://atanova-zasuvka.blog.cz/1101/tyranie-mlceni
Autor Aťan, 14.01.2011
Přečteno 637x
Tipy 19
Poslední tipující: Gabrielle, sir Chadwick, Jiparo, pamp_elka, Judita, cevert, Weylin, Yendas, Iv, Zasr. romantik, ...
ikonkaKomentáře (31)
ikonkaKomentujících (10)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

...ještě dodatek: po zralé úvaze, že na diskuzním fóru - Literatura-knihy chcípl pes, uvažoval jsem, že úvahu dám mezi úvahy.

06.02.2011 10:57:00 | Aťan

Když jsem na tohle téma narazil, uvažoval jsem - to je ten důvod. Za úvahu stojí např. i anotace, komentáře (i tvůj), a v neposlední řadě mizivý zájem autorů Literu. To vše stojí, kromě tématu samotného, za úvahu. Vážím si toho, že ani jeden z nás nemusel tentokrát použít drsnější slovo :)

06.02.2011 10:51:00 | Aťan

jojo trochu jsem se rozohnil:)
Jsem totiž nalítnul tomu,že tu je hafo tipů a přitom tu je tohle.
Ale když tak mi vysvětli, v čem je tenhle útvar úvahou...

A já klidně vysvětlím v čem je tohle stejný jako příspěvek v sekci: Diskuzní fórum - Literatura-knihy

05.02.2011 21:28:00 | dead-head

dead-head, to je názor, anebo sis přišel odflusnout?

04.02.2011 17:48:00 | Aťan

Vždyť to není úvaha ale nějakej slint, co patří do diskuzního fóra.. :-!

04.02.2011 13:44:00 | dead-head

Dovolil bych si ještě podotknout, že problém není ani tak v muslimech samotných. Jednak z nich většina nikdy neviděla internet a půlka má zakázanou západní televizi a ta druhá půlka, co to má povolené, se dívá na podobné karikatury jako by se křesťané dívali na karikatury Ježíše. A pro pokus pochopit, proč muslimové (ale i křesťané) nemají rádi, když se jim sahá na jejich proroky, představte si, že v místním plátku najdete karikaturu vaší mámy jako staré běhny... Pochybuju, že budete nadšení. Ostatně i našim kreslířům chodí výhružky po stovkách, jen co se obují třeba do Klause nebo Havla.
Kariaktury se díky dnešnímu globalizovanému a propojenému světu stávají protředkem politického boje. Jsem-li autoritativním muslimským vůdcem, je přece úplně skvělé, že mi někdo v Dánsku nabíjí ideologické zbraně, které pak použiju proti křesťanům ve vlastní zemi. Karikatury pak působí jako záminka (tak nám zabili Ferdinanda) a kdyby nebyla tato, našla by se jiná.
A do třetice, jakmile v Izraeli přelezete Jordán, jste v úplně jné kultuře, která má úplně jiná pravidla pro soužití a úplně jiný žebříček hodnot i jiné pojetí morálky. Například se vám může stát, že přijdete na návštěvu ke správnému muslimovi, on vám dá to nejlepší co má doma, bude vás hýčkat, bude vás hostit, domluví s vámi svatbu své dcery a jakmile vyjdete z jeho domu, zastřelí vás. A v jejich pojetí to nebude nijak problematické.
Vážím si svobody projevu. Pokud má někdo právo kreslit karikatury, má druhý právo proti tomu i protestovat a nesouhlasit s nimi. Ale pokud se z toho stane politická a mocenská záležitost, je to vždycky špatné. Ale to je tak vždycky, ať už jde o Mohameda, Ježíše a nebo o dávky nezaměstnaným cikánům.

02.02.2011 09:47:00 | Daniel S.

Tak to gratuluju :-)

21.01.2011 17:16:00 | Iv

...díky tobě jsem vdovec a už zase jezdím na kole... :-)

21.01.2011 13:58:00 | Aťan

Pro Aláha,vlastně Ježiš-to bylo tvoje auto?
To já netušila.Omyl :-(

No,ale na obranu - jestli máš auto-nic jinýho než smrt si nezasloužíš !
Je spousta lidí co auto nemaj jo ?!
:-)))

21.01.2011 12:50:00 | Iv

Iv, takže ta bomba v mým autě nebyla od tebe??? :)

20.01.2011 15:44:00 | Aťan

Já nevím,mě když bude někdo znesvěcovat,někoho koho obdivuju a kdo je ovšem slušný člověk,pomyslím si,že je to ubožák a neřeším to,maximálně se mu pokusím vysvětlit svůj názor.
Ale kohokoliv za něco trestat,na to snad nemá nikdo právo.
Natož zabít.A to myslím ve všech kulturách.
Zlatý zvířata,ty maj jasno :-)))

20.01.2011 15:13:00 | Iv

pampelko, pod tvá slova nemám nejmenší problém se s klidným svědomím podepsat. Dík :)

19.01.2011 10:59:00 | Aťan

čus, aťane - dovolím si zas jednou podlehnout tlachavosti :)....
Vzpomněla jsem si v týto souvislosti na 2 příležitosti, kdy jsem --:o) kdysi, zatraceně dávno :o) -- chodila do školy.
škola a - to bylo na jazykovce, kde nám sdělili, že jazyk má cosi, co se jmenuje *registr* - asi rejstřík? No, v podstatě je to o tom, že se jinak mluví s kamarády v hospodě a jinak na recepci u pana prezidenta, atd atd. --
škola b - to jsme měli na škole zahraniční studenty, někteří byli docela fajn a jeden chodil s jednou mojí kamarádkou. :) pominu historku vyprávěnou ve vyšším ročníku jedním velice chytrým afričanem, kterak jim na přípravném kurzu kdosi nakukal, že vhodné oslovení pro krásnou slečnu, jejíž kráse chceme složit hold, je *kurva* a kterak s tím utržili několik trapasů - :) oni asi v tom Jevíčku nebo kde to bylo, byli na podobné vtípky už zvyklí -- ale vzpomněla jsem si na vyprávění o Hasanovi z Pákistánu, který po příjezdu *pořád vytahoval nůž a chtěl se prát*; přitom v době, kdy jsem dotyčného viděla, to byl zjevně dobrosrdečný chlapík /:o) teda poněkud nestudijní, ale to... :) je zase jiná pohádka/ a vypadal velmi v pohodě

A tož si myslím, že tam prostě asi na tohle mají jinej *registr*.
Otázka je, zda v případě, že se ocitnou v kultuře Evropy, se má Evropa vždy přizpůsobit, nebo si držet vlastní *linii*. U nás do ní to opozičnictví patří, včetně humoru *padni komu padni* - mám mimochodem ráda humor puberťáků........../:o) že by tam byla nějaká návaznost...a hmm ten Klíma :o)/..............a také jest tradicí nenechat se vydírat...to pak už je trošku věc toho *nenechat se vydírat*, že?

19.01.2011 08:49:00 | pamp_elka

čau :-)

18.01.2011 20:21:00 | Aťan

Zdravím, chlape. Na tebe sem se těšil...C

18.01.2011 20:18:00 | cevert

Lidská hloupost je tak universální,rozšířená a obrovská,že psát o ní by zabralo veškerou kapacitu a paměť,kterou disponuje internet,a to nejen co se týká věcí víry..i já občas přispěju troškou do mlýna,musím zkroušeně přiznat.:-(:-)

18.01.2011 16:46:00 | Weylin

Jestli je to v pořádku z jejich pohledu a ne z tvého, tak tvoje věta - "Ano, jsem pro." - je nesmyslná. Můj názor je, že to není v pořádku ani z jejich fanatického pohledu. Za urážku pár facek, to bych bral, ale ne bombu do baru plných lidí (i dětí), kteří možná ani nevědí oč jim ve svaté válce jde. Kresba s bombou v turbanu je tedy úplně namístě.

18.01.2011 09:40:00 | Aťan

Usoudil jsem, že z jejich pohledu zaslouží smrt. V tom byl Klíma daleko pokornější, neb neměl ani v úmyslu Bílou svini vydat.

18.01.2011 09:03:00 | Unyle Pěl

Unyle, napsal jsi dost odpornou větu: "Pokud někdo znesvěcuje něco, co je mi svatý, ví že je mi to svatý, a vlastně to dělá jen pro to, že je mi to svatý, nemůže se divit, bude-li usmrcen. Ano, jsem pro."

Tak si řekněme na rovinu oč jde. Ti citliví s odlišnou kulturou mají nejvíc spadeno na kreslíře Kurta Westergaarda za karikaturu Mohameda, kterému do turbanu přikreslil bombu s doutnákem. Kdyby před uveřejněním této kresby islámští fundamentalisté za pomocí bomb nepovraždili spoustu nevinných civilistů (ne vojáků - okupantů), tak by nikdo z kresby nepochopil pointu. Za to, že se touto kresbou Westergaard postavil za nevinné oběti proti náboženským fanatikům, ty jsi usoudil, že by měl zemřít (načež to alibisticky ihned popřeš). Fakt se mi z tohoto názoru dělá blbě...

17.01.2011 19:21:00 | Aťan

Už jsem Klímovi poslal granát v úhledné obálce, protože nebral ohled na moje cítění s odlišnou kultúúúrou. Až ho to rozmašíruje, třeba si dá příště pozor a nebude provokovat...

17.01.2011 19:03:00 | Aťan

Už rozumím - jsi pro smrt za kresby, ale zároveň jsi proti smrti za kresby. Mně stačí jen naťuknout... :-)

17.01.2011 15:23:00 | Aťan

Asi na mě ale nereaguj, nechám se vždycky unýst a pak si říkám: proč?

17.01.2011 14:56:00 | Unyle Pěl

Pokud někdo znesvěcuje něco, co je mi svatý, ví že je mi to svatý, a vlastně to dělá jen pro to, že je mi to svatý, nemůže se divit, bude li usmrcen. Ano, jsem pro. Ale nesmí se to překroutit tak, že jsem pro smrt za kresby.
Myslím, že evropská kultura je příliš namyšlená, pokud myslí, že dokáže vše racionálně soudit. Také je příliš nevážná, ty karikatury (tedy spíš postoj k nim) dokazují právě evropský úpadek a ztrátu cesty - a TO zaslouží potrestat. Kdyby nás jiná kultura chtěla zesměšnit, může se smát jen naší bezradnosti, protože nic jiného nemáme.

17.01.2011 14:39:00 | Unyle Pěl

...dodatek: sice jsem ateista, ale zesměšněného Ježíše na kresbách, na plakátech či ve filmu jsem viděl mockrát, ale nepamatuju se, že by kvůli tomu byly proti tvůrcům pumové atentáty. Naštvaní na ně byli, to jo...

17.01.2011 14:29:00 | Aťan

Nějak jsem Unyle nepochopil, jestli jsi pro zabíjení za kresby, či proti nim. Tvůj příklad rozbité huby za urážku (snad) dámy je totiž naprosto mimo mísu. Vyraženej zub není to samé, jako uříznutá hlava, že jo?

17.01.2011 14:23:00 | Aťan

Hezky Weylin, to si taky myslím. Nezapomeňme, že o nich víme jen velmi málo a to ze západních médií, jejichž úmyslem je dostat nás do nenávisti k nim. Ostatně ty karikatury nejsou ani moc vtipný.
A... včera v hospodě řekl jeden host druhýmu, že holka, kterou miluje, je úplná kráva. V čemž měl naprostou pravdou! Přesto šel domů s rozbitou hubou a může si stěžovat na nesvobodu slova..

17.01.2011 13:56:00 | Unyle Pěl

Tupost pod praporem "pravé víry" je všude stejná,u nás už církev nemá takovou moc ale třeba poláci nevím..Myslím že kdyby udělal někdo nějakou karikaturu Ježíše,našlo by se dost fanatiků kteří by ho spálili,pokud by mohli.

17.01.2011 11:37:00 | Weylin

Já ty fanatický magory nesnášim-už jenom pojem-SVATÁ VÁLKA-nemá logiku !
Co je pro boha na zabíjení svatého? Tohle mi úplně stačí.
Jen doteď nevím,jestli mají věechny ty kecy kterými se ohání v Koránu,nebo ne.Každý říká něco jiného.Musela bych si ho přečíst,ale to se mi zatím nechce :-(

S tou Amerikou má Siorak pravdu.
Už mám dávno plné zuby toho,jaký se z toho dělá celé ty roky humbuk.
Je to už trapný a směšný.
Samozřejmě,ten útok byl otřesný,ale to co od té doby vyvádí americká vláda se svými občany a zahraniční politikou,je ještě horší.
Takhle to nikdy neskončí.

17.01.2011 07:15:00 | Iv

Naše země je trochu jiný případ... a je to důvod,. proč mám české ateisty rád. U nás by někdo z islamistů mohl zkusit mluvit o smrti za karikatury. Celýn národ by mu přál dlouhý pobyt v lochu. Holt Dánové se snažili být na muslimy hodní a teď koukají... u nás na ně nikdo hodný nebude.

15.01.2011 13:37:00 | Daniel S.

Nejhorší je mlčet. Radši mám toho, kdo své postoje sdělí naplno. Ať už věříš komukoliv, neškoď!
Neznám nic horšího než nenávist a zlo posvěcené vírou.

14.01.2011 23:22:00 | Zasr. romantik

jé, tak konečně vím, jak vypadáš...musím si ten Tvůj blog líp proštudovat :-) A co se Mohameda tejká...moh bych tady machrovat a poslat všechny šílěný fundamentalisty do prdele, ale neudělám to, protože si to stejně nikdo z nich nepřečte:-)

14.01.2011 20:36:00 | 6thSun

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí