Náboženství – řešení psychických problémů, nebo jejich příčina?

Náboženství – řešení psychických problémů, nebo jejich příčina?

Anotace: recenze Strážné věže

Propagační jehovistický časopis Strážná věž prodělal za uplynulých několik dekád znatelné změny. Oproti dřívějším číslům ubylo vyhrožování smrtí v kontextu toho, že během Soudného dne bůh zlikviduje všechny, kdo nejsou Svědkové, přestaly se také objevovat schematické příběhy o tom, že XY bral drogy, poslouchal punk a rval se v hospodách, zatímco po seznámení se s Jehovou už nesundal košili a kravatu ani na záchodě. Časopis se postupně stal téměř lifestylovým magazínem, který radil, jak na vztahy či přinášel zajímavosti ze světa vědy a techniky.


Jak je na tom Strážná věž v roce 2023? Podívejme se třeba na první letošní číslo, jehož tématem je duševní zdraví a možnosti podpory ze strany bible. Přestože se autoři (asi záměrně) vyhýbají starozákonním citacím plným výzev k násilí a porušování lidských práv a vše vypadá na první pohled povzbudivě, půjdeme-li do hloubky, objevíme nejrůznější patologie i nesmyslné myšlenkové konstrukce.


V prvé řadě je třeba vzít v potaz, že svaté texty můžeme při vhodné interpretaci použít na jakoukoli oblast lidské činnosti. Třeba uvedená věta „Je jasné, že dnešní těžká doba přináší spoustu bolesti.“ (Timoteovi 3:1) je natolik obecná, že by mohla platit kdykoli v lidských dějinách. V době morových ran, Francouzské revoluce nebo krachu newyorské burzy snad „doba nepřinášela bolest“? Autoři tak bibli neprávem podsouvají doslova věštecké schopnosti. Anebo jiný banální truismus, který údajně formuloval Ježíš: „Zdraví lidé nepotřebují lékaře, ale nemocní ano“ (Matouš, 9:12). Je tato informace tak objevná, že ji musíme vyčíst z bible? Je to podobné, jako kdybychom nadšeně jásali nad moudrostí výroku „Pomeranč je kulatý, ale banán je rovný.“ Autoři dodávají, že „Bible není kniha o zdraví, ale myšlenky z ní nám mohou pomoct, abychom se cítili líp“. To bezesporu. Stejně tak nám bible může pomocí citací vytrženou z kontextu s tapetováním bytu nebo výrobou míchaných drinků. Až nebiblicky působí třeba uvedený výrok „Cvičení je… užitečné.“ (Timoteovi 4:8), který spíše připomíná úryvek z pozvánky na kurz jógy, pro věřící je to ale další důkaz o tom, jak je bible geniálně nadčasová.


Autoři Strážné věže mají sice pravdu v tom, že víra v boha nás může v mnohých ohledech psychicky povzbudit (třeba ve myšlence, že i když se od nás všichni odvrátí, stále je tady někdo, kdo nás miluje), současně však nezmiňují, že bible obsahuje také obrovské množství pasáží, které dokážou přivodit pořádnou depresi. Ať už jde o masové zabíjení ze strany Jehovy ve Starém zákoně či o apokalyptické vize ve zjevení sv. Jana v zákoně Novém. Hlavně může ale psychickou nepohodu způsobit samotná logika křesťanství – nějaký cizí člověk zemřel za naše hříchy ještě dřív, než se staly, a proto musíme cítit permanentní pocit viny. Ten nás nutí dělat bizarní rituály, které musí být pravidelné a časté, jinak se pocit viny prohloubí. Začarovaný kruh se uzavřel.

Autor Metcheque, 13.07.2023
Přečteno 110x
Tipy 5
Poslední tipující: ewon, Žluťák, Lighter
ikonkaKomentáře (2)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Náboženství a diktatura odjakživa podporovali hloupost, protože z ní profitují. A hloupost je to největší nebezpečí světa od jeho počátků! Aspoň já to tak vidím.

13.07.2023 21:08:49 | Žluťák

Strážnou věž už jsem dlouho nečetl, ale vždy se jako ateista rád zasměji blbosti lidské zosobněné v náboženství. Jakémkoliv. :-) Zajímavá úvaha.

13.07.2023 13:00:23 | Lighter

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí