Stát = Mc Donald's

Stát = Mc Donald's

Anotace: Dnes večer bych se měl učit na zkoušku, místo toho zase možná až moc přemýšlím o mém rodném Česku :-D.

Stát je jako Mc Donald's...

Politici jsou zaměstnanci, kteří určují kolik čeho zákazníci, věčně nespokojení občané, dostanou.
Zákazníci platí předražené cheeseburgery, tedy daně a čekají za to pochoutku, obdrží však přepálený hnus, kus hnědého čehosi. Občas přijde zásah a kontrola zvenčí, tedy orgán zřízený mezinároní smlouvou, kontrolor, zda máme čisté nádoby a zda má maso správnou teplotu.
Nespokojený zákazník, tedy občan si v případě nespokojenosti může stěžovat, musí však využít všech dostupných opravných prostředků, tedy nejprve manažerovi, pak vedoucímu provozovny, posléze paní majitelce a pokud se náprava nedostaví na žádné vnitrostátní instanci, smí se zákazník - občan, obyvatel, cizinec či bezdomovec, zkrátka každý, komu byla zkrácena jeho práva podle požárních, nebo jiných směrnic Mc Donald's, čili práva chráněná Evropskou úmluvou o ochraně lidských práv a základních svobod, obrátit na ESLP (evr. s. pro lid. práva), tedy na potravinářskou či hygienickou inspekci.
Zaměstnanci na kase, tedy populistické politické karikatury se smějí na zákazníky a přejí jim dobrou chuť, zatímco jejich kolegové v kuchyni se nacpávají kvalitnějším masem, než pošlou do chřtánu zákazníkovi.

Není moc zaměstnanců Mc Donald's, tedy našich vysokých hodnostářů, kteří by vystoupili z řady a řekli by lidem, ať sem neberou jejich oválné holčičky a chlapečky a ať se jdou spíše sami léčit z omezity a ať si raděj dají zeleninu. Nevystoupí z řady, protože by dostali vyhazov a už by si v mekáči neškrtli – čili výprask od politického korýtka.

Fakt nevidím rozdíl :-D. To mě teď momentálně napadlo, jelikož si při studiu přivydělávám v Mekáči a pořád přemýšlím o tom jak funguje stát a podobných věcech, tak se mi to nejak spojilo.
Nejhorší na tom je, že taky ani já nevystoupím a nepovím před šéfem lidem ať ty hnusy nejedí... Kuráž bych na to měl, ale....
Teď jsem asi 10 minut přemýšlel nad tím ALE. Vlastně nemám důvod proč to neudělat. Všechny důvody, co mě napadly, jako např. „když to udělám, nic tím nespravím – jsem sám proti systému“ jsou docela zvrácené, páč když si tohle řekne každý politik, nikdy se nic nezmění. Jednině snad na mou obranu, je to fakt jen Mekáč a v politice bych se DOUFEJME, zachoval jinak. Samozřejmě, každý normální zdravý jedinec se zachová obdobně jako v Mekáči a vykašle se na to, půjde s ostatními. Já však nejsem normální, ani psychicky zdravý, takže je možné, že bych jednal jinak :-).
Autor šoufek, 06.05.2012
Přečteno 459x
Tipy 1
Poslední tipující: ewon
ikonkaKomentáře (22)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

jsem začínal přemejšlet dřív než jsem to dočet. :-) (což je typické)...
Za prvé: jak to je a jak to má bejt. (kurva blbá otázka)
kdyby to bylo serióznější, patrně bych napsal, že tomu nerozumím. Popravdě nevím jak to chodí v Mc Donaldu natož ve státě... Jenom o tom často slyším nebo spíš čtu. Ale řekněme že alespoň podle začátku úvahy srovnáváš, to jak to vidíš nepřímo s tím jak to má bejt.

Stát přirovnáváš k fabrice, které jde o zisk, navíc ještě jakoby nebyla šance z ní utýct. Ty lidi se cpou ale jakoby nic jinýho nemohly. Trystan ti vytýkal, že to není úvaha- nejspíš není, je to dojem, vize, alegorie, analogie. Některé vize na mě působí mnohem víc než střízlivé úvahy- řek bych že na lidi obecně... Je jim předložena k posouzení nějaká vize.
Co bych řekl dál: zejména tím, co si napsal na konci, vlastně ti jde o morální postoj. Ty jsi v té situaci a ty se máš rozhodnout, jak se zachováš... Jaký má být stát, aby nebyl jako Mc Donald? Jaká je tvoje vize?
Trošku jsem tvoji vizi použil jako startovní můstek pro nezcela související rozbor, co je za ní, nebo co mě napadlo bokem ...netuším, co by v dané situaci provedla ESLP. :-)

Ten osobní moment mi tam přišel nejzajímavější, že vlastně v Mc Donaldu děláš a jak by ses zachoval...

07.05.2012 09:31:02 | ewon

Děkuji, konečně někdo alespoň zrhuba pochopil :-).

07.05.2012 10:37:53 | šoufek

Spíš se ti konečně někdo věnoval polopaticky. Že srovnáváš politiku s mega bufetem je zřejmé už v názvu, akorát to srovnávání je v principu volby nesrovnatelné a vzhledem k uvedené značce i laciné. Nechceš změnit brigádu? Třeba od pásu si můžeš jít kdykoliv stěžovat na špatnou kvalitu výrobku:)

07.05.2012 13:34:45 | Lilien

a k čemu by měl podle tebe Lilien ten stát přirovnat? Co si pamatuju tak Chelčický přirovnal papeže a císaře ke dvěma nestvůrným velrybům (pamatuju si to z roztomilých kreslených dějin) a je pravda, že se skutečnými velrybami měly jen pramálo společného. (a nechci aby to vyznělo že autora přirovnávám k Chelčickému)

07.05.2012 21:16:38 | ewon

Hej fakt díky kámo... Ty mně rozumíš :-D. Ale i dík Vám všem. Dneska jsem měl hodně dlouhý den. Učil jsem se nejdéle za celý můj život. 15 hodin od rána do večera. Když teď koukám co jste mi tam napsali, prostě jsem rád, že se lidi zajímají, ať už s pozitivními ohlasy nebo negativními, o to, co zajímá mě. Díky dobrou noc. Jdu na jedno.

07.05.2012 22:13:02 | šoufek

K čemukoliv míň profláknutému, ale vzhledem k tomu, že autor ve zmíněné firmě brigádničí, tak ho to omlouvá. Holt nemám to důkladné filozofické vzdělání:(

07.05.2012 21:27:41 | Lilien

jsem rád, že alespoň něco zhruba chápu. :-)

07.05.2012 10:54:03 | ewon

Nenávistné kampaně k uvedené společnosti jsou pouhým alibismem přežraných a už dost starým a nudným. Nikdo nikoho nestrká do toho "hnusného bufáče", ale pokud neemigruješ, budeš pořád součástí české politiky.
Byť prvky úvahy toto má, je spíše politická.
Nedělej nedobrovolnou reklamu už tak dost přeplněnému mekáči, negativní reklama je nejúčinnější, i když zde brzo zapadne:)

06.05.2012 23:53:23 | Lilien

Toho jsem se bál, že to nikdo bez právního či politologického vzdělání nepochopí... Lidi tohle není o Mekáči""!! A proč bych měl emigrovat? Pouze jsem srovnal systém potravinářského závodu a systému politicko právního u nás. Já osobně bych to řadil spíše do filosofie, než do politiky, tedy přesně tam kde jsem to dal. Ale díky za komentář, vážím si ho.

07.05.2012 00:12:17 | šoufek

Nenabádám Tě abys emigroval, nýbrž je na každém kde naplní své břicho, nemusí do Mekáče - tedy má nenucenou volbu. Co se týká politiky, tak běžný občan neovlivní složení vlády byť poctivě dochází k volbám - je tedy nucen řídit se zákony, které nařídí. Na tom Tvá úvaha ztroskotává.

07.05.2012 13:30:53 | Lilien

Mekáč máš hned v názvu a samozřejmě že je to z poloviny o něm byť smysl porovnávání je zaměřen na politiku. Taky na filozofii ani politologii nemáš doktorát, abys mohl o něčem podobném psát, na to ho vážně nepotřebuješ.
Pokud chceš více bagatelizovat domácí politiku, vyber si méně protřelý konglomerát než uvedený v dominantním názvu, který se od domácí politiky opravdu neliší jen v produktech a spokojených strávnících.
A své díky si nech, nestojím o ně, vzdělanče:)

07.05.2012 00:17:56 | Lilien

I když o něj nestojíš, přesto ti díky :-).

07.05.2012 00:21:26 | šoufek

Tohle podivné díky mne netěší, šetři pro pochvaly.

07.05.2012 00:24:17 | Lilien

Heeej, proč tak nazlobeně?? Proto mám raději osobní kontakt, před text nikdy nevidíš jak co kdo myslí... Dobrou noc, mám zítra plno práce :-).

07.05.2012 00:32:55 | šoufek

Fajn, přijeď ke mne a přednes své umění literu, uvidíme zda se neporvem;)
Jo a vezmi proviant!

07.05.2012 00:36:53 | Lilien

Oukej, já bych do toho klidně šel. Budeš-li někdy poblíž Olmíku, napiš. Brou noc

07.05.2012 00:43:51 | šoufek

Ty chceš přijet, že pochybuješ o neosobnosti, já tě zvu ke mne, vycestuj si sám:)))

07.05.2012 00:50:34 | Lilien

No jo, ale kam?

07.05.2012 07:51:01 | šoufek

Jednou ti třeba pošlu adresu;)

07.05.2012 21:28:39 | Lilien

Úvaha? Promiň, ale stěží. Využívání jednoduchých, zcela nepadnoucích přirovnání, vyjadřování vlastní nenávisti k McDonaldu. Úvahový prvek sám o sobě chybí, stejně i jakákoli logická návaznost. Pokus o humor, který nevyšel. Doufám v budoucí zlepšení...

06.05.2012 23:21:29 | Trystan ap Tallwch

Ahoj, díky za komentář. Jen pro vysvětlení, mě tolik nezáleží na tom, zda to spadá do kolonky úvaha nebo někde jinde... Nikdy jsem nebyl sběhlý v literatuře. Ani po tom netoužím. Pokus o humor to určitě nebyl. Nebylo mým záměrem vyvolat někomu úsměv na tváři. O nenávist k mekáči taky nejde. Spíš k lidem, když už to nutně chceš chápat jako nenávist. A myslím, mé příměry sedí. A řekl, bych, že jsem to vystihl docela dobře. Ale to už bych sem neměl psát a opravdu nechat na posouzení druhých. Jen ne po literární stránce prosím :-). Je to spíše k zamyšlení, než literární dílo. Díky.

06.05.2012 23:35:46 | šoufek

Ani mě se politická situace u nás nelíbí, ale promiň mi, jestli je to můj dojem, ale mě to přišlo jako nerozpracovaný výtrysk hněvu... Kdybys na tom zapracoval, užívaje vhodnějších přirovnání... stejně by se mi nelíbilo, že je to na politické téma, ale budiž...

07.05.2012 00:13:57 | Trystan ap Tallwch

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí