Vakuum hodnot

Vakuum hodnot

Anotace: Nedávno jsem byl u lékaře. Jakési mladé dívce oznámili, že musí čekat v ordinaci, protože nemocensko...

Nedávno jsem byl u lékaře. Jakési mladé dívce oznámili, že musí čekat v ordinaci, protože nemocenskou jí lékař nemůže prodloužit bez opětovné prohlídky. Dívka reagovala podrážděně, s přítelem, který ji doprovázel, obraceli oči vzhůru a každých pár minut nervózně vzdychali, jak dlouho ještě mají čekat.

Jiná situace. Dva mladíci skákali na skateboardech v místě, kde město nechalo postavit sochu a okolo jsou kachličky. Kolemjdoucí starší paní je požádala, aby to nedělali, že chodník zničí. Popojeli kousek dál a jeden povídá (a nyní cituji, neboť vulgarismy nemám rád): „Piča jedna stará zasraná.“ A na její adresu se poté snesl z úst obou mladíků proud nadávek a konstatování, jak oni budou ve stáří jiní a jak jsou strašně punk a budou navždycky. Slova na p… a k…. se pomalu ale jistě stávají běžnou součástí naší mluvy.

A ještě do třetice. Slepý muž u vlaku. Dezorientovaný. Kolem velké množství vystupujících. Kdo mu pomohl? Nikdo. Zůstalo to na průvodčí.

Proč všechny tyto situace ze života? Myslím, že dobře komentují postupné vyprazdňování určitých hodnot v naší společnosti. Ve 3 krátkých příbězích to mohou být tyto: trpělivost, úcta a zájem o druhého člověka. Naopak je to nárůst netrpělivosti, neúcta a zájem jen o sebe samého a své potřeba. Samozřejmě můžeme přidat další, jako je vulgarismus, neochota, sebestřednost…

Vytrácení základních lidských hodnot ze společnosti je varujícím signálem. Bohužel se toto děje i v nejvyšších místech politiky a ve vedení firem. Šokuje mne, když někdo prohlásí, že bude volit politika, protože on sice lže a podvádí, ale státu ušetřil peníze a důchodcům přidal pár stovek. Ale to je přece špatně, chce se mi křičet! Zaprodat svou morálku za misku čočky…

Lež, vulgarismy, neúcta, to vše prorostlo do celé společnosti i do veřejného prostoru. Bohužel ani pan prezident se tomu nevyhnul, a to, co předvádí ve funkci, je skutečně hanebné. Nepamatuji se, kdy jsem se naposledy za některého čelního představitele naší země tak styděl.
Vzpomeňme na prezidenty jako byli T.G.Masaryk nebo Václav Havel. Jistě, nebyli bez chyb (to není nikdo z nás), ale jejich chování, myšlení a slova, to byl přímo vzorové. Srovnejme např. některé výroky současného prezidenta se slovy T.G.M.

„Mravnost je poměr člověka k člověku.“

„Podstata demokracie je v administraci a samosprávě. Demokracie není panování.“

„Vy jeden, každý musíme snést mínění druhého. Demokracie znamená diskusi.“

„Vlastenectví je láska k vlastnímu národu, nikoli nenávist k jiným.“

„Život měříme příliš jednostranně; podle jeho délky a ne podle jeho velikosti. Myslíme víc na to, jak život prodloužit, než na to, jak ho opravdu naplnit. Mnoho lidí se bojí smrti, ale nedělají si nic z toho, že sami a mnoho jiných žijí jen položivotem, bez obsahu, bez lásky, bez radosti.“

Jaký to rozdíl oproti tomu, co slyšíme v současnosti z Hradu. A jaké jméno dělali tito naši prezidenti naší vlasti ve světě!

Buďme trochu nároční. Nespokojme se s tím, aby nám vládli sprosťáci a hrubiáni nebo aby se takové jednání stalo standardem v naší zemi. A především buďme nároční sami na sebe.
Jestliže vyžadujeme lepší zacházení a jednání od druhých, musíme se tak sami také chovat. Vzpomeňme na známý Ježíšův výrok: „Jak to, že vidíš třísku v oku svého bratra, ale trám ve vlastním oku nepozoruješ?“

Základními morálními vlastnostmi každého člověka by měla být úcta – především k rodičům a starším. Dále pravdomluvnost, a to vždy a ve všech situacích; nejen tehdy, když je to pro mě výhodné.
Také zájem o druhé – jak často se setkávám s oním protivným – to se mne netýká, to mne nezajímá. Soused nemá na nájem, ale co je mně do toho? Ženská v práci uvažuje o potratu, ale co já s tím? A právě že je to tvůj soused a tvá kolegyně a to tě přece nemůže nechat chladným. Musím nějak pomoci, zajímat se!

Skutky dobra – nikdo nežije jen sám pro sebe. Každý máme okolo mnoho příležitostí, kde dát ruku k dílu, něco dobrého udělat.

K výše uvedené se pak váže slušnost, dobrý vystupování, příjemná mluva atd. V naší zemi jsme si příliš zvykli na brblání, na všechny a na všechno. Ale skutek utek! Začněme tedy se změnou u sebe a pak se změní i ti okolo nás (nebo se alespoň změní náš pohled na ně).
Autor Alda, 22.09.2017
Přečteno 626x
Tipy 1
Poslední tipující: ewon
ikonkaKomentáře (12)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Ty musíš být pěkně starej, když pamatuješ prezidentem ještě Masaryka.:D
Myslíš, že ztráta hodnot je o tom, jakým jazykem kdo mluví? Trochu hodně zjednodušené, ne?
Doufám, že ty sám ses toho slepce hned chopil... nebo jsi taky jenom tupě zíral, abys mohl nadávat.
Já si vážím lidí kvůli tomu, co mají v hlavě a ne kvůli věku. Myslím si, že úcta ke stáří v minulosti spočívala hlavně v jeho vzácnosti, ale dneska se stáří dožije skoro každý. Nemůžu po tobě chtít, abys své názory přehodnotil...asi se vnímáš jako děsně moudrý a slušný člověk a s takovejma nehnu...ti si to osobě prostě myslí, ať už jsou třeba sebezlejší a sebehloupější...hlavně že mají fajnový slovník a slepě přejaté názory.

18.10.2017 10:28:17 | Jezero

Zdravím,

píšeš, že si vážíš lidí kvůli tomu, co mají v hlavě. Pokud tedy něco máš ve své hlavě, pak jsi musel pochopit, že článek je logicky zjednodušený. Nemohu přece vyjmenovat všechny nešvary dnešní doby. Pokud nevidíš, jak upadá úcta, laskavost nebo např. pomoc druhému člověku, pak na to není co říct. Každý, kdo má něco v hlavě, to přece vidí...

Z tvého příspěvku jsem nepochopil nic jiného než jen nesmyslný útok bez jakékoli hlavy a paty. Na základě přečtení asi 3 mých článků, které mám na Literu, jsi šmahem poznal, jaký jsem člověk, jak smýšlím a jak žiji. Gratuluji - zřejmě budeš mimořádně zdatný psycholog.

Z jednoho článku jsi poznal, že jsem zlý a hloupý, výborně. Jen uvažuji, jestli to svědčí něco o mne nebo spíše o Tobě.

Příště poprosím o trochu více konstruktivního myšlení, aby se na to dalo reagovat a rozproudila se alespoň nějaká debata. Jak typicky české - když s něčím nesouhlasím, hned se začnu navážet do druhého.

22.10.2017 13:49:09 | Alda

Já jsem nenapsal, že jsi zlý a hloupý, ale že se máš za slušného a takoví že se sebou nic nedělají, ani když jsou třeba i zlí a hloupí. Jinak nevidím upadat hodnoty. Soráč... stačí si přečíst třeba Pšeničné pípšou od autora hledače a zjistíš, jak zkažení byli lidé vždycky.... no a dneska, když to zaplácne nostalgií, tak se to všem zdá ok a úsměvné...i když tam kradou, zanedbávají děti atd.
A zkažení byli lídé už předtím a vždycky... tvé "příklady úpadku" jsou dost mělké, až vtipné. Asi si prostě přeješ aby to tak bylo.

22.10.2017 13:55:28 | Jezero

Jezero, už ti to tu někdo napsal, a já se musím připojit - ty jsi hlupák, který nechápe obsah psaného textu...

22.10.2017 14:06:35 | hledač

A co bylo obsahem? Vidím výchovou zanedbaného chlapce, který mluví jen sprostě a další děti, co za úplatu přimějí nějakou asi taky zanedbanou dívku ukazat intimní partie. Vedlejší postavy šidí a kradou kde můžou... nebo tam je snad něco jinýho?

22.10.2017 14:11:48 | Jezero

no právě, nejde ti to vysvětlit, jsi příliš technický typ, pro stromy nevidíš les, nebo jak se to říká... prostě ty díla rozebíráš na věty a věty na slova... ale celek ti uniká... s tím nic neuděláš, cit se nedá naučit, a ty ho v sobě nemáš ani v tvorbě, a už vůbec ne v komentářích, prostě ti pánbů nenadělil... nelam si s tím hlavu, já zase nikdy nepochopil princip čtyřdobého zážehového motoru :-)

22.10.2017 19:56:42 | hledač

No, když si to myslíš ty, tak to je určitě pravda.:) Prostě textům nerozumím, ty ano a dáváš k nim i výborné kritiky.

22.10.2017 20:12:41 | Jezero

to teda nedávám, dát dobrou kritiku je nad mé síly, to tady umí jen hanele, a ještě někteří, já určitě ne...

22.10.2017 20:15:16 | hledač

Ne, pardon. Byla to skupina slušných mladých lidí, co se chovala tááááák velmi slušně. Mluvila slušně, vůbec nekradla a nelhala a nikoho nezneužívala. Zkažení jsou všichni až teď. Tehdy to bylo Ok.:) A já jsem debil s IQ kolem 140.

22.10.2017 14:21:29 | Jezero

Jediné, co bych snad vytknul je usuzování z několika osobních zkušeností na změnu celé společnosti.
Ale už třeba prezident o čemsi svědčí. (a druhé půlce národa to vyhovuje... a pak si veďte diskuzi).
Nicméně dodávám, že bych Zemana tehdy nejspíš volil, i když jsem v druhém kole nevolil.
-Ono je to celé takové složité a momentálně mě nic chytrého nenapadá.

26.09.2017 10:00:52 | ewon

Těch několik málo zkušeností je jen vrcholek ledovce. Stačí se podívat sem tam na zprávy (i když já nesleduji TV :-)), na FB nebo jiné sociální sítě, poslechnout si lidi v hospodě a člověk prostě pozná, že ten úpadek je velký. Totéž se děje ve školství...

Bohužel je to tak a můžeme s tím bojovat jedině tak, že my sami budeme jiní a budeme ukazovat, že to jde i jinak, než jen si stěžovat, brblat a nadávat.

27.09.2017 11:23:13 | Alda

já tě vpodstatě chápu, jen mi stále přijde, že ten dojem o zhoršení je subjektivní.

Kdy se to začalo zhoršovat? Kdy to bylo lepší? A tím myslíš jenom ČR?

Já třeba mám tendenci myslet si, že za Masaryka to bylo lepší, za komunistů přirozeně horší, to co bylo za Němců ani pořádně neznám, ale nejspíš ještě horší. Ale to hodnotím dobu, nebo politickou situaci. Jací byli lidé v podstatě nevím.

Nicméně míchám tu asi víc věcí dohromady.

01.10.2017 08:40:31 | ewon

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí