Útěcha nešťastným – Boëthius a jeho Consolatio philosophiae

Útěcha nešťastným – Boëthius a jeho Consolatio philosophiae

Anotace: Když mně bylo v životě nejhůř, pomohla mi tato kniha, dnes téměř neznámá, ve středověku nejčtenější kniha po Bibli. Každý vzdělaný člověk ji znal. Jan Hus ji cituje 35x a královna Alžběta jí byla tak nadšena, že ji sama přeložila do angličtiny.

Boëthius (480 – 524/525), zvaný též poslední Říman a první scholastik, moudrý, vzdělaný a spravedlivý muž, byl nespravedlivě vězněn a následně zavražděn. Ve vězení napsal knihu Consolatio philosophiae, kde zhodnotil své klasické vzdělání, a zároveň se vyrovnává se svým osudem. Způsob, jak to činí, je dle mého stále platný. Kulisy se mění, ale hra je stále stejná.
Kniha je dialogem mezi ním a Paní Filosofií, personifikovanou moudrostí. Nejdřív naříká na to, že jej štěstí zradilo. Nač naříkáš, říká Filosofie? Jen jsi poznal druhou tvář Štěstěny. Přece jsi věděl o její vrtkavosti. A že tě mnozí zradili? Alespoň si poznal své skutečné přátele. Pak si stěžuje na nespravedlnost světa. Proč ti dobří trpí a ti zlí ne? Jak to může Bůh dopustit. Filosofie mu to vysvětluje takto: Bůh je nejvyšší dobro. Všichni touží po dobru, ale mnozí si pletou to, po čem touží, za dobro. Tedy bloudí. Pak dokazuje, jak ti, co bloudí, nakonec též k dobru dojdou. Tak, že se jim skrze jejich činy ukáže, kým jsou, co činí. Někdy to může trvat velmi dlouhou dobu, ale princip je jasný – každý svého štěstí strůjce. A každý má, dokud žije, naději, že prozře. Pak Boëthius naříká, že o vše přišel, o majetek i o rodinu, nemá nic. Ty, že nemáš nic?, diví se Filosofie. Máš přeci svou duši. K čemu je majetek, sláva, ale i lidé kolem, když není sám sebou, když nemá svůj smysl života. Jediné, co vskutku máme, jsme my sami, to, kým jsme – naše duše.

Autor kozorožka, 04.04.2023
Přečteno 148x
Tipy 7
Poslední tipující: mkinka, Sonador, Marry31, Frr
ikonkaKomentáře (21)
ikonkaKomentujících (7)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

kdyby se mi tak chtělo číst teď... tak si ji přidám na seznam:)

04.04.2023 19:19:12 | Sonador

Marten byl tak laskavý, že dal dole link na online verzi. Tak lze do dílka sem tam nahlédnout. :-)

04.04.2023 20:13:22 | kozorožka

á, super:)

05.04.2023 08:21:36 | Sonador

No, ještě že jsem to nečetl, tomuto se vyhýbám velkým obloukem .) nějaké tituly, které nevypovídají o ničem, navíc je to celé nesmysl, ale koresponduje to z dřívějším propagandou. Bohužel, možná bude brzy znovu aktuální .)

Myslím si, že když na toto přijde člověk sám již za mlada, dá mu to víc a možná ho cesta zavede ještě hlouběji do králičí nory než tyhle ty přepisky od bůhvíkoho. Cenzor Vatikán s.r.o. je všudypřítomný .)

04.04.2023 18:17:29 | Constantine

Až se do toho podíváš, možná budeš překvapen. Pojetí boha je tam velmi moderní. O křesťanství ani slovo. Je to jen výpověď člověka nespravedlivě odsouzeného na smrt, který se snaží pochopit smysl svého života. A chápe se jej velmi inspirativním způsobem. Vlastně jsem si díky té knize udělala o středověku lepší obrázek. A je dobré neodsuzovat, co neznáš. Pokud soudíš něco, co neznáš, je to předsudek. Předsudky brání člověku poznat skutečnost.

04.04.2023 18:29:24 | kozorožka

nesoudím, jen konstatuji to, co je tady a stačí mi to. Líbivé nebo zdrcujícím představy o dobách dávných lidé mají a mít budou, protože se pravdu nedozvědí. Už jen to, cos tady uvedla bylo pravděpodobně úplně jinak, minulost je pryč a zůstaly jen papežské pohádky a lži, takže bych se držel jen exaktní vědy, empirismu a tak. Všechno ostatní je k ničemu a podléhá propagandě a manipulaci .) všechno .)

04.04.2023 18:34:37 | Constantine

Popravdě nerozumím logice tvé úvahy. Chápu to správně, že pokud se lidé ve středověku vzdělávali, a používali u toho nějakou knihu, byla to podle tebe vatikánská propaganda? Veškerá antická literatura se nám dochovala jen díky tomu, že byla středověkými vzdělanci předávána z generace na generaci. To, co bylo na indexu, a jakože jistě bylo, to se prostě nedochovalo. Aristoteles A Vergilius jsou taky vatikánská propaganda? :-) Boëthius byl sice křesťan, ale to byl i Komenský. Ani jeden nebyli žádnými fanatiky.

04.04.2023 18:43:16 | kozorožka

kdo ví, jakej mnišský ňouma to přepisoval a cenzuroval. Tenkrát zase četli něco jiného cenzurovaného, od toho to bylo. Nikdy nikdo nedal lidem pravdu a informace. Jen to, co uznal za vhodný a co mu šlo do karet .) lidé stále naivně všemu věří, i když to jsou očividné nesmysly .) A v dnešní době je to nejhorší, no, možná, kdo ví .) Vždyť už ani nevíme, co bylo před dvě stě lety, natož o nulu víc, lidi jsou prostě bláhoví .)

Naivní romantická poezie a próza nejsou zase něco, co populaci rozloží, kdežto věda, vzdělání, náboženství etc - ano

04.04.2023 18:57:47 | Constantine

Jsi prostě skeptik :-)

04.04.2023 19:07:35 | kozorožka

je lepší být skeptik než zfanatizovaný moderní člověk, který je smyslů zbavený .) stejně si myslím, že jsi nepochopila to, co jsem psal .) nevadí, není to důležitý. Důležitý je, jestli to někam člověk dotáhne, až na to přijde čas .)

04.04.2023 19:10:15 | Constantine

Je možné, že úplně nepochopila. Jako mám pocit, že jsi úplně nepochopil mé sdělení. Jsme každý trochu jiný. S tím nic nenaděláš.

04.04.2023 20:11:53 | kozorožka

Máme každý svoji identitu a tu nám nikdo nevezme. Takhle jsem to slyšela já

04.04.2023 14:52:27 | Marry31

I tak se na to dá dívat.

04.04.2023 14:56:41 | kozorožka

já jsem si oblíbil a vždy mne povzbudí Labyrint Světa a Ráj Srdce-inu
pro mne pořád důležité téma*** ST

04.04.2023 14:39:27 | Frr

Ale to se přece Jiříku nevylučuje :-) Ostatně obě knihy říkají totéž, jen jinými slovy: duše a srdce je v hloubi totéž - a tam, jedině tam, je ráj. A svět, mysl, to je labyrint, kterým musíš projít, aby ses vrátil k sobě, ke svému srdci, své duše. Projít vše a vrátit se k sobě. Symbolika Komenského je jasná. Boëthius spíš vysvětluje. Vlastně se to doplňuje.

04.04.2023 14:55:51 | kozorožka

To je také krásné čtení. Ale tohle je hlubší. Tedy pro mě (a za mě) :-)

04.04.2023 14:41:08 | kozorožka

https://dl1.cuni.cz/pluginfile.php/1009504/mod_resource/content/1/boetius%20-%20filosofie%20utesitelka.pdf

04.04.2023 14:32:11 | Marten

Děkuji ti moc, Martene :-) Případný zájemce má čtení usnadněné. Nebo alespoň nahlédne. I tak dobrý.

04.04.2023 14:39:38 | kozorožka

...taky si to přečtu, inspirovala jsi mě...;-)dík.

04.04.2023 16:11:20 | Marten

s čím přišel jsi
to zvelebuj
toť pravý smysl bytí
a nežehrej
když ostatním
na cestu slunce svítí

je v moci tvé
ne ostatních
změnit směr svojí pouti
než odejdeš
snaž duši svou
k nebesům pozdvihnouti

04.04.2023 13:56:53 | stormeater

Děkuji za krásné přibásnění. To mi připomnělo, co je dobré doplnit. Dílko je psáno tak, že je prokládáno nerýmovanými básněmi. Je to útlá knížka a čtivě psaná.

04.04.2023 14:08:51 | kozorožka

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí