Na obranu soukromých slov

Na obranu soukromých slov

Kdysi dávno jsem se v jedné diskusi zmínil, že ve svém deníku používám soukromá slova, načež se mi soukromě ozval jeden diskutující s tím, že Ludwig Wittgenstein má nějaké poznámky proti soukromým slovům ve svém díle. Teď, hodně ex post, bych rád napsal něco jako oponenturu, tři důkazy na obranu existence soukromých slov:

1) Důkaz konstrukcí

Ve svých dílech na tomto serveru mám několik různých děl: "O kluzounech" "o hanuchanech" "o trudantech", která tři moje soukromá slova popisují: oproti námitkám, že soukromá slova "nefungují", zde mám přímo zkonstruovaná tři, která fungují. Pokud daná tři slova považujete pouze za Danielsoftovy fantasmagorie, pokračujte k dalšímu důkazu.

2) Důkaz myšlenkovým experimentem

Představme si následující myšlenkový experiment: na nějakém ostrově se používají dva jazyky, nazvěme si je pro ilustraci jazyk "1" a jazyk "3". Pak mějme nějaký pojem ABC - a jak jistě víme, někdy se může stát, že nějaký pojem v jednom jazyce se dá vyjádřit pouze opisem v nějakém jiném: tak dejme tomu že pro pojem ABC je v jazyce "1" jedno slovo a v jazyce "3" tři slova.

No - a nyní si představme, že jazyk "1" zanikne: to se taky někdy stává, zcela ho pohltí jazyk "3" a dávno poté, co po jazyce "1" není žádné památky, nějaký filosof z tohoto ostrova píše dlouhou stať o pojmu ABC - a všimne si, že se používá pouze opisu. Vlastní slovo vytvořit může, když si uvědomíme, že v jazyce "1" kdysi to slovo existovalo a "fungovalo".

3) Důkaz programováním

Toto je jediný důkaz, který jsem měl před těmi spousty let, když diskuse poprvé probíhala, proto u humanitně založených diskutujících příliš neuspěl. Jde o to, že v programovacích jazycích, které jsou mým denním chlebem, se nová slova vytváří neustále: pokud se nějaká posloupnost příkazů opakuje, je vhodno pro ní napsat podprogram a ten pak spouštět, aby se mohl sled instrukcí měnit pouze na jednom místě a ne několikrát v daném programu, takový podprogram má samozřejmě své jméno, což je jméno této nové činnosti.
Důležitost vysvětlení, definice

Samozřejmě nikdo nebude člověku rozumět, pokud bude používat nové slovo a nevysvětlí ostatním jeho význam: také by se nové slovo mělo používat jen zřídka, v opodstatněných případech, kdy pro pojem opravdu neexistuje ekvivalent, aby se jazyk neologismy příliš nezahlcoval.

Co říct závěrem? Určitě se teď ozvou nějací trudanti (definice viz můj seznam děl), s čímž počítám.
Autor danielsoft, 29.04.2024
Přečteno 24x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (0)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí