LIDÉ VE ZVĚROTVARECH

LIDÉ VE ZVĚROTVARECH

Anotace: DĚJE SE BEZ NAŠÍ SEBEMENŠÍ POZORNOSTI Není v mé moci dosáhnout úpravu tisku jako v předloze

Sbírka: ŽÁRLIVOST

Nechci polemizovat jak výstižná jsou některá přirovnání s určitým zvířetem nebo živočichem z jiné čeledi, ale jen pro zajímavost jsem se pokusil sepsat je, dokonce abecedně neseřazené, zajisté v neúplném seznamu.


Slepice Muži, kteří z nějakých důvodů nemají kladný vztah k ženám, buď z nevalných vlastních zkušeností nebo neuznávají jejich rovnoprávnost, považují je za „slepice".

Kuře Rodiče o svém potomku, jehož bezmezně milují, zvláště v raném věku, často mluví jako o (našem) „kuřátku". Kdo nic nedělá nezištně, tedy bez odměny, omlouvá své konání tvrzením, že ani „kuře nehrabe nadarmo!".

Papoušek Lidé ve zvláště barevném oblečení jsou krizzzz kritizováni, že vypadají jako „papoušek". poušk Opakování, napodobování slovníchprojevů je „papouškování"

Slepičení Šíření poznatků, jež mají důvěrný charakter a jsou vhodné jen pro určitý okruh lidí, je hodnoceno jako „slepičení",„vyslepičení" a těmto informátorům se říká "slepičí prdelky".

Kukačka Děti se zvláště výraznýma očima jsou „kukačky".

Kačena Lidé milující vodu, zvláště děti, které tento vztah dávají najevo nejen třeba jen cákáním, jsou „kačeny". Zatím co

Ondatra děti milující pobyt ve vodě, jsou „vodní myši". Nejspíš je tím míněna „ondatra“.

Výr „Kouká jako „výr“!

Havran Vlasy jako „havran“ jsou černé a lesklé.

Křepelka Muži toužící po ženě mluví o potřebě nějaké „křepelky".

Sova (Sůva) Žijící více v noci.

Holub Holubičí povaha je přisuzována lidem, kteří svým chováním připomínají hlavní rysy tohoto ptáka. Především vztah k domovu a jako symbol lásky. Mají se k sobě jako „holoubci". Ale i lidem, při pobytu v novém prostředí, Bažant třeba po nástupu základní vojenské služby, snad pro jejich nesmělost až plachost se říká „holub" nebo „bažant".

Hrdlička O zamilovaných se mluví jako o „hrdličkách", které spolu cukrují. Proto místy na Moravě se hrdličkám říká cukrušky.

Straka „Krade jako straka!“

Třasořitka Kdo se předvádí (natřásá) nebo se všeho nepřiměřeně bojí je „třasořitka“.

Páv „Pyšný je jako páv.“

Datel Jsou-li údery na klávesnici v pomalých intervalech, říká se, že „datluje" nebo ťuká jak „datel".

Sýček Traduje se, že v místě jeho houkání předvídá smrt. Proto negativní slovní projevy jsou označovány "sýčkování" Sup Člověk, ničeho se neštítící a schopný za jakýchkoliv podmínek se obohatit nebo mít zis z nejnelidštějších situací, bývá oprávněně nazýván „supem".

Krkavcovití Matky, které se nedostatečně starají o své potomky mají přívlastek „krkavčí" a „krkavcem" je zván i ten, jenž chce vše jen pro sebe. A zase naopak, láska maminek, které dětem věnují přespříliš péče, až jim tím škodí, je označo- vána jako „opičí láska".

Opice Oslovení „opice" je u žen, zvláště u dívek používáno většinou ve smyslu kladném, avšak i v mírně záporném.

Avšak i lichotka: „Ty moje „opičko", můj „opičáku". O „opici" se mluví i v dalších verzích: Buď při požití většího množství alkoholických nápojů, má „opici" nebo může býti zvědavý - chytrý - drzý, jako „opice". Když někoho

Opičí se napodobuje, „opičí se.“

Ovečky I hodná děvčátka jsou „ovečky". Ale i církev své věřící nazývá „ovečkami", jejichž pastýřem je Bůh.

Žába Děvčata mezi sebou si říkají „žáby". O těch mladších se mluví jako o „žabkách".

Kobyla Ženám podle tvaru těla nebo půvabu se říká "kobyla",

Klisna „klisna", na brněnsku také „kůň"

Kůň i když oslovení „koni" je myšleno spíš dobromyslně.

Kočka Zvláště pohledná žena je „kočka". Milovaná: „kočička“, „koťátko“.

Pes věrný nebo ovladatelný jako pes, ale také zlý, nevypočitatelný

Buldok buldočí vůle a vytravalost



Vztah k ženě:

Koza Nepohledná, tělesně nevyvinutá, paličatá, mlsná, namyšlená.

Krůta Ne zcela čestná.

Zmije Lidé vykrucující se z odpovědnosti, zákeřní.

Kráva Pro nevhodné chování nebo jen z nepřátelství i jako urážka.

Svině Domněle střídající partnery, bezohledně jednající.

Fena O některých v nenávisti se říká: "To je pěkná fena!".

Ramlice K milování tvary i chováním zvlášt vybízejí.

Žížala Nedospělá, nevyvinutá.

Žirafa Zvláště vysoká a hubená.

Husa Důvěřivá nebo jen v životě méně zběhlá. K tomu se váže i výrok: „Aby tě husa kopla!" Používá se nejčastěji v případech, kdy někdo řekne něco nevhodného a nebo nevěrohodné udělá.

Kvočna V záporném smyslu buď velmi objemná nebo nepříjemně upovídaná, protože stále kvoká nebo v kladném smyslu se snaží celou rodinu mít stále pod svými křídly.

Lvice Dominantní, se snahou vládnout.

Tygřice Rvavá nebo temperamentní.

Vrána Stále nepříjemně skřehotající a ve střehu.

Muže pro jejich potenci ženy označují jako:

Hřebec Pro vysokou potřebu i výkonnost. Mladší "hřebeček"

Kanec S neomaleným vztahem k sexu.

Býk Silný a výkonný.

Kohout Četnost potřeby a změny partnerek. Tvrdí se, „že dobrý kohout nikdy neztloustne".

Prase Označení lidí se záporným vztahem k hygieně, nevhodným chováním především při jídle, hrubým vyjadřováním nebo se požadavky v sexu vymykající představám partnerky. Některým dětem velmi často a nevhodně i nevýstižně se tvrdí: „Jsi špinavé, jako prase"!", zatím co prasata, když jim to prostředí, ve kterém žijí dovolí, jsou velmi čistotná. Osoby v neshodě vyzýváme ke smíru: „Nebuďte ve-při!"

Bagoun Zvláště otylý člověk je označován jako „bagoun". (Druh vepře)

Lev Snažící se okouzlit, především ženy, je „lev salonu".

Vlk Hladový jako „vlk".

Pavouk K zamyšlení je tvrzení, „je to divný pavouk"!". Také ten, kdo se snaží někoho zaplétat do svých sítí. Zatím co grafické znázornění něčeho formou „pavouka“ je velmi přehledné.

Medvěd Muž podle tvaru těla, pohybů, chůze, ale třeba i pro zvýšenou potřebu spánku , jeho sílu nebo, že stále bručí.

Ale i jako lichotivé oslovení. Kupříkladu: „Můj plyšový medvídku!"

Had Kdo se snaží vykroutit se, třeba za cenu lží a jiných podlostí z každé situace, je přirovnáván k „hadovi".

Krysa Pro zradu, nečestnost, podlost je označován jako „krysa".

Vůl Ve snaze někoho zesměšnit, ponížit, jak se říká „udělat z něho "vola". Němci pro tyto případy užívají termín „nasadit

Pes psí hlavu", což omylem vedlo k překladu „Psohlavci" a tím i symbolu psa na výložkách komunistické Pohraniční stráže.

Víc je známo rčení: „je věrný jako pes". Bezohledné počínání, třeba některých řidičů, vandalů a jiných, využívajících početní převahy je přirovnáváno k chování zdivočelé smečky „vlčáků". Milovaný muž však může být oslovován jako můj:

Králík „pejsek",“pejsánek", ale také jako „králíček" a pod.

Hraboš polní Osobám v jejich snaze nahrabat si co nejvíce majetku a peněz za jakoukoliv cenu se říká „hraboš".

Liška O lidech, kteří zneužívají své chytrosti až ke lstivosti se říká: „je mazaný jako liška" nebo „liška podšitá, případně

"lišák všemi mastmi mazaný".

Osel Méně chápavé, nevzdělané nebo často chybující v nedobrém a nespravedlivém oslovujeme „osle"!

Vůl Ze stejných důvodů, ale také jen ze setrvačnosti, někdy i přátelsky „vole!".

Slon Člověku, který právě není nadán obratností a zručností obvykle se říká: „chová se, jako slon v porcelánu", čímž, jistě z neznalosti, jsou sloni podceňováni.

Veš Před lidmi nečestných úmyslů a schopných všeho a jen nečestného jednání varujeme: „To by sis nasadil pěknou veš do kožichu!".

Veš muňka Lidově „filcka", se stejnými vlastnostmi jako veš i když více také v oblasti sexu.

Blecha Časté hodnocení: „je šťastný jako blecha".

Štěnice Zvláště vlezlí a ochočení, schopni žít na cizí účet jsou považování za „štěnice" Štěnicí je také nazývána skoro každá krevní podlitina, zvláště na prstech.

Pijavice „Pijavice" jsou charaktery přiživující se na jiných.

Myš Je-li někdo přistižen v situaci, kterou neočekával a je buď jen velmi překvapen nebo současně i v rozpacích, tvrdí se o něm, že se tváří „jako vyoraná myš". Nebo při promočení, že je „mokrý jako myš". Avšak může být použito i v lichotivém smyslu. Drobnější ženy označujeme jako „myšky" nebo „myško", „myšičko!" je i oslovujeme.

Srnka Jiné překvapení, ale víc ve formě zklamání nebo až zranění duše je přirovnáváno k výrazu „raněné srnky".

Pulec Výraz strachu, obav, viditelného napětí je přirovnáváno k „chování pulce při zemětřesení".

Tele Rčení „kouká jak tele na nová vrata" značí nebývalý údiv nebo nečekané nepříjemné překvapení. Houževnatost až za možností je v tvrzení „vymámil by na jalové krávě tele". Jednou z nadávek je také „ty tele Machovo!"

Brouk „Dělání mrtvého brouka" je stav předstírání, že o ničem nevíme, že se nás to netýká. Osobu výstřední nebo s nepochopitelným chováním označujeme jako „divného brouka". „Brouku, broučku" je často používáno v milostném, ale i v jen laskavém oslovení, zvláště když něco požadujeme.

Pes Stavy při nebývalých bolestech, prožívaných útrapách se hodnotí, že „trpí jako pes".

Mravenec Píle, pracovitost i hemžení lidí se přirovnává k „mravencům",

Včela stejně jako u „včel", které nad to, jsou i symbolem spořivosti.

Tuleň Nedobrý vztah k práci a spíš sklon k lenosti má diagnozu: „Tulení nemoc".



Ježek Když někdo funí nebo dupe je přirovnáván k „ježkovi“.

Hroch Lidé, jichž se nic nedotkne a namnoze jednají velmi bezohledně mají „hroší kůži".

Krokodýl Kdo lítost jen předstírá, prý „roní krokodýlí slzy".

Lev O souboji, utkání, ale i slovním se tvrdí, že „bil se jako lev!" Lví síla se opěvuje i v sokolské hymně, kde se zpívá "Lví silou, vzletem sokolím...".

Sokol symbol stepilosti, udatnosti, chrabrosti a vznešenosti, ale i dravosti,

Orel stejně jako „Orel“, král ptáků.

Sojka „Jsi uřvaný jako sojka!“

Lenochod Jedinci nevynikající ani průměrnou rychlostí v pohybech, chůzi i práci, jsou označováni za „lenochody". Pokud jim

Lemur ještě chybí i určitá znalost nebo spolehlivost, říká se jim „lemry“, což je skomolenina zvláště pomalu se pohybujícího "le mura".

Zákožka svrabová Nerozhodní, bázliví, ale někdy i méně zdatní, jsou považováni za sraby. Což vzniklo z opovržení k parazitovi s oficiálním názvem „zákožka svrabová".

Hlemýžď Pokračuje-li práce, celé dílo, úřední jednání, pomaleji, než se předpokládalo, stejně jako čas nebo vše se vleče jako „hlemýžď".

Jepice V případech s velmi omezenou délkou života (životnosti), mluvíme o „jepičím životě". Ta žije jen jeden den.

Bělásek zelný Neopálená těla bělochů mezi již kakaovými těly ostatních jsou přirovnávána k „běláskům zelným" nebo, že jsou opáleni jak pytel od vápna.

Komár Některá vyprávění, zejména zveličující malé problémy, jsou považována za „dělání z komára velblouda".

Velbloud Pije jako žíznivý „velbloud“.

Jelen Z nepochopeného nebo nepochopitelného jsme „jeleni".

Zebra Oblékané v látce s pruhovaným vzorem často kritizujme, že "vypadají jako "zebra".

Ryba Některé oči výrazem až chladností připomínají oči „ryb". Při zvládnutí prostředí se tvrdí, že se chová „jako ryba ve

Kapr „vodě". V jiném případě, třeba ve spánku, že „sebou mlátí, jako kapr na suchu". I o některých partnerech v sexu že jsou "chladní jako ryby".

Fretka Lidé vyznačující se značnou pohyblivostí a častými změnami místa, jakousi neposedností jsou přirovnáváni k „fretkám".

Chameleon Výstižné pojmenování pro často měnící názory a postoje.

Pijavice Osobám snažícím se na čemkoliv nelítostně se přiživovat říkáme „pijavice".

-----

Moucha jsi jako moucha – všechno pokálíš. (Štěstí je jenom muška zlatá)

Mol opilý namol

Ptákoviny Různé legrácky a podobné, které nás měly pobavit, podle úspěšnosti označujeme za „ptákoviny",

Voloviny ale i "voloviny",

Kraviny případně také „kraviny".

Psina Když jsme se bavili, byla to „psina".

Hovadiny Nesmyslná a mylná tvrzení považujeme za „hovadiny".

Z popsaného je zjevné, že dost často jsou lidé přirovnáváni k dobytku. Kupříkladu známý výrok nadporučíka Lukáše: „Švejku, vy dobytku jeden!"

Naopak je to jen zcela výjimečně, kdy třeba pejskovi říkají „naše děťátko", králíkům "„chlapíci" a slepicím „naše holky". I když není vzácností zvířata pojmenovávat lidskými jmény.

Nechám na posouzení čtenáře, jak jsou některá přirovná vhodná, přiměřená, případně trefná. Jisté je, že sám živočich se bránit ani žalovat na lidi nemůže.

Za nejproblematičtější považuji tvrzení, že někdo něco chtěl zvládnout vší silou.
Autor RU 82, 31.08.2011
Přečteno 1235x
Tipy 2
Poslední tipující: Anjesis, Jeněcovevzduchukrásného
ikonkaKomentáře (0)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí