Nevhodná odbornost

Nevhodná odbornost

Anotace: Menší úvaha na téma Troškovy komedie a jejich reakce na ně.

Vzhledem k mému velice kladnému vztahu k filmům jsem se dnes rozhodl vyjádřit svou nechuť v souvislosti s narůstajícím počtem „odborníků“ např. na Československé filmové databázi, kteří dopodrobna a hlavně ODBORNĚ rozebírají nejnovější tvorbu asi nejkontroverznějšího českého režiséra, Zdeňka Trošky.

 

Není zrovna výjimkou, že jsem nad komentáři k Troškovým snímkům kroutil hlavou (samozřejmě ne ke všem). Nikdy by mě kupříkladu nenapadlo komentovat snímky typu Kameňák nebo Babovřesky větami typu „vtípky v tomto snímku postrádají logiku“ nebo „nečekal bych, že se Troška sníží k něčemu takovému“ nebo „Troška narazil na dno české kinematografie.“

 

Troška x-krát sděloval veřejnosti, že jeho snímky nejsou žádná duchaplná dramata, ale odlehčené komedie, nad kterými se má člověk zasmát ve stavu úplného vypnutí mozkové činnosti. Jak je vidět, spousty lidí toto dodnes nepochopilo a Troška (který si z toho naštěstí nic nedělá) dále natáčí snímky, které se stávají kasovními trháky a nad odborníky a těmito rádobykritiky jen mávne rukou a směje se jim do očí. A má k tomu důvod. Reakce těchto kritiků jsou na 90% odbornými rozbory, které se zabývají dějovou linkou, hereckými výkony, technickým zpracováním atd.

 

PROČ? Proč vážně rozebírat „nevážnou“ komedii? Proč rozebírat jednotlivé složky filmů, když klíčové je jeho celkové vyznění a zapůsobení na diváka? Je mi jasné, že mi bude spoustu lidí namítat, že jeho vtípky jsou vesměs trapné a že jsou plné uměle našroubovaných product placementů. Ale ruku na srdce, kde dneska product placementy nejsou, zde, v této malé skromné zemičce, kde si bez sponzorů drtivá většina filmařů ani neškrtne? A k těm vtipům, já vtipy nedělím na dobré a trapné, buď lidem onen druh humoru sedne, nebo nesedne. Ne každý z nás je milovníkem jednoduchého humoru, někdo má rád černý humor, někdo suchý, inteligentní, konverzační, gagový.

 

Beru lidi, kteří tyto (nejen Troškovy) filmy komentují větami typu „tento druh humoru mi nesedl.“ To je v pořádku. Ale zveličování jednoho prostého filmu, zbytečné poukazování na to, že příběh je nelogický, postavy hloupé, PP do očí bijící, a vypisovat to všechno na internet, přičemž divák toto všechno ví, je zarážející. Protože onen divák, který Troškovu tvorbu aspoň trochu zná, chce pouze na ty 2 hodiny vypnout mozek a bavit se. Nic víc, nic míň, žádnou velkou hloubku v tom nehledat.

 

Ten, komu se mozek vypnout nedaří a má hlavu plnou „mouder,“ nechť se jich zdrží. Dle mého názoru, objektivita u filmů tohoto typu neexistuje a objektivní kritici by se těmto filmům měli vyhnout velikým obloukem. Není v lidských silách objektivně hodnotit snímky, které jsou svým pojetím subjektivně vyhraněné, a tedy které se nemusí líbit všem. 

Autor laiknadruhou, 19.07.2016
Přečteno 687x
Tipy 5
Poslední tipující: P.Balam, hanele m., ewon
ikonkaKomentáře (7)
ikonkaKomentujících (5)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Text zaujal :). Zhodou okolností som aj ja raz dávnejšie v jednej diskusii vytočil istú filmovú kritičku názorom, že Troška robí vo svojích žánroch skvelé filmy. Oponovala porovnávaním s celou plejádou svetových režisérov až to napokon vzdala. Tá pani totiž porovnávala neporovnateľné. Napadlo by niekoho kritizovať napr. Karla Kryla, lebo nepísal hudbu ako Šostakovič ?

Zato taký pán Jakubisko ostáva v očiach kritikov veľkým režisérom. Aj napriek tým trápnym scénkam s rogalom a korčuľami a pod. vo filme Báthory. A použitiu trápnych klišé a historicko zemepisných a stavebných blbostí v tom filme.

Stačí porovnať s novodobou filmovou tvorbou rozprávok v ČR i SR. Koľkokrát sme si povedali, "Kde sú tie časy, keď rozprávky nakrúcal Troška "...

13.01.2021 10:24:50 | P.Balam

Děkuju za komentář :)

Je to tak. Pro mě je Troška jeden z režisérů, který je ke svým divákům naprosto férový, už jen v tom, že upřímně říká, co můžou od jeho filmů diváci čekat... a to, že hranice mezi pojmy "označení" a "hodnocení" se pomalu vytrácí, má právě ten důsledek, že divák kritizuje jednoduchou komedii za to, že je jednoduchá, i když to autor sám připouští :D. Docela paradox. :D :D

13.01.2021 22:58:44 | laiknadruhou

Aj keď filmy tohto typu "nie sú moje kafe" tolerujem ich a občas sa na niečo podobné pozriem.

26.01.2017 18:04:32 | Vesbudko

nějak jsem se tu ocitla.. náhodou - a zaujalo mě to
na čsfd si občas kritiky pročítám - a většinou se dobře bavím tím, jak důležití si ti kritici připadají :o)

08.10.2016 21:32:56 | hanele m.

Asi tak, někdy mám pocit, že ta svoboda slova, kterou dnes máme, je někdy přece jen trošku na škodu, když si tím člověk v podstatě krmí své ego, o to větším potěšením pro něj je, že si ten jeho výplod může přečíst kdekdo.

08.10.2016 23:15:02 | laiknadruhou

nabízelo by se i opačné srovnání, jestli film, který bude (některými) kritiky vychvalován do nebe bude většinovou veřejností odsouzen jako "trapný, nepochopitelný, nic se tam nedělo." "a ten konec, ten jsem taky nepochopil..." Apod.
Naštěstí názor většinového diváka nikoho teoreticky nezajímá. U většinového diváka jde o to, aby si koupil lístek.

Napsal jsi to vcelku srozumitelně.

19.07.2016 22:43:11 | ewon

To je naprosto přesné, děkuju moc :)

19.07.2016 22:45:12 | laiknadruhou

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí