Friedrich Nietzsche - člověk a zvěstovatel

Friedrich Nietzsche - člověk a zvěstovatel

Anotace: První část mé malé "trilogie" věnované F.N. - dnes k 175. výročí narození; publikováno již v r.2009 v Literárních listech

Patnáctého října letošního roku uplyne sto sedmdesát pět let od narození německého filozofa, básníka a hudebníka Friedricha Nietzscheho. Tento mohutný osamělý duch, podle četných badatelů poslední velký myslitel nové doby, si zaslouží, aby jeho jména bylo při této příležitosti vzpomenuto. Jeho odkaz a básnické nadání hodnotily pozitivně takové osobnosti jako Otokar Fischer, F.X.Šalda, František Krejčí, Ladislav Klíma a další.
Dovoluji si předeslat, že nejsem profesí literárním odborníkem a že tato má úvaha vzešla již před léty z mého osobního zájmu o literaturu a filozofii všeobecně. Pokusím se tudíž podat jen stručný nástin dojmů z díla tohoto "prokletého" myslitele a básníka jako čtenář, zaujatý nejen literárním stylem a myšlenkovou bohatostí jeho svrchovaného díla - filozofické básně Tak pravil Zarathustra, ale i velikostí a tragikou jeho osudu.
Friedrich Nietzsche byl nepochybně jednou z nejpozoruhodnějších a nejvýznamnějších osobností německé i světové filozofie a literatury devatenáctého století. Jako představitel nové, zcela vlastní formy existencialismu vytváří podklad pro stavbu úplně odlišné filozofie života, člověka a kultury, než jak byla doposud chápána a vyjadřována uznávanými klasiky. Žije v době, která jej jakožto nečasového a své vrstevníky z jemu blízkých filozofických, vědeckých a uměleckých oborů přerůstajícího myslitele nemůže uspokojit. Je si vědom této neblahé skutečnosti, jež nutně prohlubuje s postupujícím vnitřním vývojem jeho génia propast mezi jeho současníky a ním. Z této situace, která se mu stále připomíná na jeho pouti životem, ze zklamání a vědomí bolestného odcizení hledá nejdříve smířlivé východisko, posléze, v jeho pojetí cosi vyššího: intelektuální a individuální osvobození. Toto osvobození, které se mění ve velké osamění, podmiňuje pak vše, co se tak výrazně a osobitě projevuje v jeho díle: z niterných rozporů klíčí bohatost a proměnlivost myšlenek a náhledů, z chorobou trpícího těla vyrůstá duch nabitý silou drtivých pravd i subjektivity, pýchy i lásky, širokého poznání a vizí, zjevuje se kritik, umělec, tvůrce a ničitel hodnot, autor Zarathustry.
Bez schopnosti či výstižněji, přednosti hlubokých vnitřních intuitivních prožitků nelze plně porozumět tomuto básníku propastí a vrcholů života, a jeho dílo a bytost se jeví jako cosi drsného, nesrozumitelného a cize vášnivého; tuší se však zároveň, že jeho vysoké umění předávat si žádá stejně hluboké schopnosti přijímat, a že tomu, jenž onu výsadu, krystalizující velmi často z osamění a trýzně, před jinými má, otevřou se dveře pochopení, pro druhé uzavřené.
Neprožité, a někdy záměrně neúplné hodnocení díla a osobnosti Friedricha Nietzscheho bylo také jednou z příčin chybných a osudných interpretací vedle důsledků, jež měly základní půdu v silných prvcích individualismu a radikální myšlenkové náplni, charakteristické zvláště pro tvorbu posledního období chorobou poznamenaného myslitelova života. Je nutné umět přiblížit se tomuto tvůrci a jeho dílu bez unáhlených závěrů, je třeba nezaujatě procítit celý psychologický a umělecký vývoj této duše, unesené vírem prudkého, láskou a pohrdáním spalujícího se ducha do tragické výše téměř absolutního osamění, a porozumí se pak i extrémům a krutě střízlivé skepsi povzneseného individualisty - vizionáře, jenž se hrdě hlásil k svému velikému osudu s plným vědomím ceny, již géniové a samotáři vždycky Zemi platí.
Sám a sám na prázdném bojišti proti všem i proti sobě, sám jen nesmírná tíseň, vypjaté přeplnění, podléhání nutnosti, zimničně hladové srdce a všechna nicota vykoupená vůlí v radostí a smíchem kvetoucí sen o velikosti člověka a věčnosti života. Z mohutného pramene vnitřního bohatství a inspirací vyléval vrcholy a hloubky své bytosti a zůstával dál v horečce přesycení ; čím větší měrou obdarovával, tím více toužil dávat. Z nadbytku slunečné síly, pod tlakem krásy, zoufalství a opojení bylo tak stvořeno dílo promlouvající k času s nepřekonatelnou dokonalostí obsahu a formy - Kniha pro všechny a pro nikoho. Toto nejznámější myslitelovo dílo uvádí základní zhuštěný motiv, v němž jsou cele obsaženy smysl, náplň a odůvodnění: první Zarathustrova slova patřící slunci, tak vznešeně prostá ve svém poselství: čím bylo by tvé štěstí - mé štěstí, kdyby nebylo koho obdarovávat naším světlem…
I v hudební literatuře se nachází dokonalý kongeniální "překlad" těchto majestátních slov a fenoménu východu slunce - onoho snad nejvelkolepějšího přírodního jevu do instrumentálního jazyka ve dvou velkých dílech Richarda Strausse - v úvodních tónech symfonické básně Tak pravil Zarathustra a v Alpské symfonii. Tato má zmínka souvisí s méně známou skutečností, že Friedrich Nietzsche byl rovněž hudebníkem a hudebním skladatelem. Jeho písně ztvárnil vynikající světový pěvec Dietrich Fischer-Dieskau. Před nedávným časem se u nás též objevila unikátní nahrávka Nietzschových klavírních skladeb v podání význačného německého pianisty Michaela Krückera. Tyto skladby jsou podle mého názoru velmi zajímavé, půvabné i brilantní.
V krátkém pojednání nelze postihnout celou rozsáhlou Nietzschovu tvorbu a jeho myslitelský, duchovní a umělecký vývoj plný zvratů, a ani se necítím k tak těžkému úkolu povolána. Chtěla bych zde spíše vyjádřit svůj obdiv obsahu a formě Zarathustry v originále a v nádherném překladu Otokara Fischera, a to v době, kdy se krása a hloubka mluveného a psaného slova vytrácí z našeho života stále více nejen u nás, ale všeobecně.
Nietzsche byl přesvědčen, že právě v Zarathustrovi dovedl německý jazyk k dokonalosti, a mnozí literární badatelé s ním souhlasí. Tato velebáseň byla vždy rovněž jedním z nejtěžších prubířských kamenů překladatelů. Zarathustra je po jazykové a básnické stránce skutečně zcela ojedinělým dílem s maximální výrazností na minimální ploše, s duchaplnými aforismy, pod nimiž se jako pod jiskřivým vrcholem vlny tají hlubina myšlenek, a s básnickou mluvou vytříbenou do nejvyšší hudebnosti a barvitosti. Básník ukazuje, jaké zázraky lze činit s jazykem a se slovem jako takovým. Umí ze slov a vět tvořit nové třpytivé a zvukomalebné útvary včetně originální interpunkce a majestátního rytmu tak, že němčina, o níž panuje názor, že je jazykem tvrdým, se v jeho rukou stává hudebním nástrojem. Vnáší do literatury svou vlastní formu dithyrambu, původně starořecké lyrické oslavné písně, kterou použil právě v Zarathustrovi k vyjádření vrcholných okamžiků své inspirace.
Uměl zahrát na svou dionýskou flétnu onu horkou polední melodii tetelící se uspávajícím kouzlem voňavé horské louky, jak je tomu v kapitole O polednách, zazpívat vděčný a sladký nápěv marnotratného syna své matce samotě, v jejímž vítajícím objetí se znavenému poutníkovi nejvolněji dýchá, i zbásnit onen jedinečný kontrast světla svého nitra a zároveň jeho kosmické tmy, jak je tomu v Písni noci. Dokázal vyjádřit řečí pulzování své duše a chvění této napjaté nezbadatelné struny uvolnit a přenést do veršů dokonalé lyričnosti a velikého uchvacujícího rytmu, který proudí Písní opojení a dithyramby Sedmero pečetí, O veliké touze a Před východem slunce.
V Zarathustrovi plně ožívá rovněž lidská stránka myslitelovy osobnosti. Slučuje se v ní a sváří zároveň velikost a velikášství, skepse a láska, zoufalství a vítězný jásot, nihilismus a zářivá mystická naděje a s podmanivou verbální silou vyjádřený též lidský, tolik lidský hlad. Takovým výrazem hladu po lásce člověka či boha je onen tragický výkřik, jímž začíná píseň kouzelníkova: "Kdo zahřeje, kdo má mne ještě rád? Sem horké ruce! A k srdci pánve uhlí!".A v podobenství o poutníku a psu a v bolestně pravdivé větě, která musela být nejprve protrpěna, než mohla být přiznána, ve větě o lásce, jež je nebezpečím nejosamělejšího, o lásce ke všemu, jen je-li to živé, je všechna trýzeň osamělosti, když přezíravý polobůh odložil svou trpkou masku pýchy a stal se lidským srdcem. Taktéž kapitola Dítě se zrcadlem je jediným vroucím vyznáním v samotě nastřádané lásky, tolik štěstí cítí milující při pomyšlení, že smí zase sestoupit dolů a novou, mladou, netrpělivou náplň své duše rozdat spřízněným i cizím srdcím: "K přátelům smím zase dolů a i k nepřátelům svým! Zarathustra smí zase mluvit a obdarovávat a své milé nejmilejším zahrnovat! …Jako zvolání a jásot pojedu po širých mořích, až naleznu blažené ostrovy, kde dlí moji přátelé: - A moji nepřátelé mezi nimi! Jak miluji teď každého, jen smím-li k němu mluvit !…."
Kdo dnes z běžných čtenářů ví více o tomto básníku, aby jej viděl v pravém světle? Uspěchaná a přetechnizovaná doba nepřeje hlubokým úvahám a zastavením ducha na vysokých vrcholech života. Bude mi ctí, pokud mé zamyšlení nalezne alespoň několik spřízněných zájemců o poznání této velké osobnosti filozofie, umění a básnictví.
Ve své autobiografii Ecce homo, poznamenané již utrpením a blížící se turínskou katastrofou, však autor píše o svém Zarathustrovi s překvapující výstižností: "Kdo má oči pro barvy, nazve toto dílo démantovým".
Uplynulo již mnoho let od doby, v níž velký filozof a básník žil a tvořil, a snad již čas obrousil některé ostré hrany jeho díla. Literární a lidský odkaz Friedricha Nietzscheho si zaslouží, aby jeho vrcholné dílo zůstalo čisté a vzácné jako jeden z nejzářivějších klenotů v pokladnici světové literatury.
Autor Dolma, 15.10.2019
Přečteno 519x
Tipy 3
Poslední tipující: ewon, Frr
ikonkaKomentáře (4)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Několik poznámek:
Předně Nietzsche je opravdu jeden z mála - alespoň v literatuře 19. století silných duchů. Můj drobný problém je, že to je tak nějak maximum mých znalostí o něm. Řeknu tedy pár nesouvisejících postřehů, které mají daleko k "mohutnému proudu myšlení a cítění" tak, jak ho nastiňujete.

1) Tak pravil Zarathustra je tuším znělka České sody - zřejmě věděli, proč to tam dát. Častokrát vídávám, jak toho sedláka kroutícího hlavou nad tím co vidí, zasáhl blesk.

2) Also sprach Zarathustra býval autor zde na literu. Hodně děl tu měl a nevím kam se poděl. Možná si i vzpomenu na jeho depresivní vidění skutečnosti: jsme jen molekuly pod vládou fyzikálních zákonů.

3) Zarathustra byl tuším prorok Zoroastrismu, perského náboženství, které snad už ani neexistuje. Už jen tento námět pro tuším že Němce, tipoval bych i Prusa, je přinejmenším výstřední.

4) a teď k samotné úvaze, není to napsané špatně, popravdě jsem i něco takového čekal. Ale pro člověka, kterému chybí vhled, nebo znalosti chybí alespoň nějaká orientační fakta. Třeba datum a místo narození. Čím se živil. Měl děti? Pak možná dílo - popravdě jsem nepochopil, jestli díla, co jsou zmiňována jsou součástí Tak pravil Z., nebo jde o samostatné básně.

5) ač mám jméno N. jako primárně filozofa, netušil jsem, že vlastně napsal báseň/básně. To možná odpovídá tak trochu duchu doby. Nevím, kolik filozofů je dnes schopno se vyjadřovat básněmi. Nebo jde o básníka který filozofuje? ... takový by se nejspíš našli i dnes. :-)

6) ale hlavně absolutně jsem nepochopil o čem že vlastně velký duch psal. Je mi rozumět? Lze vůbec hlubokou filozofii přeložit do běžné lidské řeči? Byl to váš záměr nebo to zkrátka tak vyšlo?

7) předpokládám, že "ta hlubokost" měla vliv na to, že pak byl čten a byl vnímán jak silný inspirační zdroj pro mnohé další (nejenom) umělce, což by zase šlo zmínit (a to bych čekal, že je v učebnicích literatury - pokud to teda někdo neseškrtal :)

8) marně vzpomínám odkud vlastně mám tu mlhu vzpomínek - část byla jistě literatura, část možná nějaká encyklopedie. Myslím, že i Masaryk o něm psal v útlé knížce "Velicí mužové", ale po tom všem zdá se v mé hlavě nezbylo nic.

9) další co mě napadá, je nějaké srovnání s okolím (chápu, že pak by to úvahu mohlo významně protáhnout...). Napadá mě Schopenhauer - jak se ti dva k sobě měli? Nikdo jiný mě pak už nenapadá, snad jen Kierkegaard jakožto existencialista, ale ten byl myslím mnohem dřív. Pravděpodobně jsem v tomto oboru ještě větším laikem než vy. Takže pomiňte, nebo opravte moje případné hrubé chyby či neznalosti.

17.10.2019 20:09:18 | ewon

Vážený pane kolego, Alpskou symfonii opravdu napsal Richard Strauss v r.1915 jako opus 64. Skvělá nahrávka Clevelandského orchestru s dirigentem Vladimirem Ashkenazym - doporučuji. Jinak děkuji za komentář a dále sděluji: F.N. žil zcela osaměle, neměl ženu ani děti, jeho krátký vztah s Lou Andreas-Salomé v r.1882, která byla spíše jeho žačkou než láskou, brzy překazily intriky, též ze strany jeho sestry Elizabeth, která ovlivnila na čas i jeho vztah s matkou. jenž byl od dětství jinak velmi dobrý. F.N. byl ve Švýcarsku nazýván eremita, v Itálii il santo.

11.11.2019 17:55:15 | Dolma

VAŠÍ ESEJ O NIETZSCHEM VELMI OBDIVUJI A SKLÁNÍM SE PŘED JEJÍ VYPJATOU EMOTIVITOU ST*ST*ST* :-D****
/jenom bych chtěl uvést na pravou míru autorství Alpské symfonie-je dílem A. Brucknera../
*s úctou Frr*

15.10.2019 14:17:07 | Frr

mě uchvátil už první výrok, který jsem v první jeho knížečce našel:
křečovitost = křečkovitost
Hned bylo jasné že ta hlava se mé hlavě zalíbí, ač v životním údělu rozdíly.
Víš o jeho vztahu s matkou? Až se vzepřel a rozdupal konvenci bohabojného člověka. Matku ne, zahynul.

15.10.2019 13:32:37 | Karel Koryntka

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí