Dopis

Dopis

Anotace: Stará úvaha o přátelství, ze základky. Psaná formou dopisu, protože mi to tenkrát přišlo nejsnazší.

Sbírka: Perem studentovým

18. 5. 2005
Milý příteli,
rozhodla jsem se Ti napsat proto, abych Ti sdělila něco o svých názorech na přátelství a o tom, co pro mne přátelství znamená.
„Přátelství, to je někdy víc než láska, je to víra v to, že ruka svírá pevně jinou dlaň,“ zpívá v jedné z mých oblíbených písniček, písni Přátelství Petr Rezek, a já s tím souhlasím.
Co je vlastně přátelství? Něco málo prozradí již výše citovaný refrén písně. Přátelství je něco, za co stojí položit život, je to radost ze společně prožitých chvil štěstí, ale i chvil zklamání. Přátelství je, když o tom druhém víš vše dobré i zlé a stále ho máš rád. Je to nezištná pomoc bez nároku na odplatu. Přátelství je toto všechno a ještě mnohem víc. To nejde vyjádřit obyčejnými slovy.
Co znamená přátelství pro mne? Hodně. Bez něho bych nemohla, ostatně jako každý z nás vůbec žít.
Nejvěrnějším přítelem každého z nás je většinou rodina nebo domácí mazlíček. I když já bych se asi těžko přátelila s hadem nebo ještěrkou. To je tisíckrát lepší pes, prý nejlepší přítel člověka.
Jedním z mých největších přátel je příroda kolem nás. Asi se divíš, jako většina těch, kterým jsem to řekla. Nech mě to ale zdůvodnit.
Příroda je neobyčejně krásná a tajemná. Její poznávání je stejné jako zrod nového přátelství. Když ji alespoň trochu poznáš, máš přítele na celý život, který Tě, na rozdíl od lidí, nikdy nezradí.
Jeden ze zázraků přátelství tkví v tom, že nezáleží na tom, jak dlouho se znáte. Důležité je, že si rozumíte. O této pravdě jsem se přesvědčila sama. S některými lidmi se znám celý život, ale neumím si k nim najít cestu, naproti tomu jsou lidé, se kterými se bavím poprvé v životě a už jsme přátelé.
Kouzlo přátelství působí ve všech dobách, ve válce i v míru, a na každého. Když tě pohltí, nezáleží vůbec na věku, zájmech, kultuře, náboženství ani na pohlaví. Vždyť se může přátelit dítě a stařec, člověk se zájmem o techniku s umělcem, nevěřící s věřícím, muslim s křesťanem… Nic z toho není překážkou. Jenom by mě zajímalo, proč si někdo myslí, že přátelství mezi mužem a ženou nemůže existovat. Asi je to proto, že většinou dříve či později skončí svatbou. Není ale pevnější láska založená na přátelství? Já osobně jsem přesvědčena o tom, že přátelství mezi mužem a ženou je pevnější než mezi dvěma ženami. Jak je to mezi muži, je mi, přiznávám, neznámé. Podle toho, co jsem četla, je přátelství mezi muži pevnější, než přátelství mezi ženami. Což je, když se nad tím zamyslíš, hodně zvláštní. O ženách se přece říká, že jsou jemnější a citlivější než muži. Přesto často jejich přátelství ztroskotá na maličkosti: na jednom neuváženém slově, ale nejčastěji na třetí osobě – nějakém muži. Přitom dotyčný pán často nekouká ani po jedné z nich. Říkej jim to, ale nemá to cenu.
Když už má přátelství skončit, pak ať vyprchá pomalu, zlehka, v době, kdy už to oba čekají. Zbudou alespoň hezké vzpomínky.
Zkrátka a dobře přátelství je něco, co nejde vyjádřit žádnou definicí, ale skutky. Přátelství platí v každé době. Proto ho chci zachovat nejen sobě.

Měj se hezky. Srdečně zdravím, příteli můj.
Autor Rikitan, 18.05.2007
Přečteno 820x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (1)
ikonkaKomentujících (1)
ikonkaDoporučit (1x)

Komentáře

Souhlasím s tvrzením, že přátelství mezi mužem a ženou může existovat. V dětství myslím zažívá spousta lidí přátelství s opačným pohlavím. A je tmu ve všech životních etapách. Podle mě je nejohroženější přátelství mezi mužem a ženou mezi pubertou a dospělostí. Tam je to některými lidmi považováno za nemožné...což je dost velká škoda. Pěkná úvaha, pravdivá.

13.08.2007 16:53:00 | Trouble

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí