Růže nebo kopřiva?

Růže nebo kopřiva?

Anotace: O tom, že krása je relativní pojem

Jedna je ošklivá, druhá krásná. Jedna je léčivá, druhá jen pro potěšení… Ale obě dovedou ublížit. Dovedou se bránit. Krása a ošklivost nás stále obklopují. Ze všech plakátů a časopisů se na nás usmívají vychrtlé „tyčky“, zdánlivé idoly krásy, že normální lidé si připadají tlustí. A jak se potom asi cítí boubelky…?
Krásou se zabývali lidé již před mnoha stoletími. Třeba vévodkyně Markéta Pyskatá byla ošklivá, ale moudrá žena. Bohužel soupeřila s krásnou Anežkou, kterou lid miloval a přičítal jí veškeré dobré zásluhy na vývoji země, ke kterým však přispěla Markéta. Ani dnes tomu není jinak. Lidé většinou hodnotí na prvním místě krásu. Ale co duševní hodnoty?
Stejně tak, jako je růže jen na okrasu, mohou být krásní lidé hloupí, „jednodušší“. A naopak kopřivy, které slouží i jako potrava, a to nejen pro zvířata, symbolizují sice ošklivost, ale svým způsobem i chytrost. Proto bychom nikdy neměli odsuzovat nic podle jeho vzezření.
Kdybychom si měli vybrat mezi růží a kopřivou, většina si vybere růži. Je krásná, ale stejně se brání. Chce být středem zájmu, ale má trny, jimiž nám dává najevo, že není tak lehce přístupná. I kopřiva se brání, ale z jiného důvodu. Je ošklivá, nikdo o ní nestojí a ona „zahořkne“. Brání se proti okolnímu světu, proti nenávisti. A přitom je v ní víc, než se na první pohled zdá. Ale to je přístupné pouze pro ty, kteří to dokáží najít a ocenit. A s krásou u lidí je to úplně stejné.
Autor kitty24, 03.07.2007
Přečteno 411x
Tipy 4
Poslední tipující: Bíša, Metcheque, Brbla80
ikonkaKomentáře (9)
ikonkaKomentujících (9)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Moc hezká úvaha

12.10.2007 11:04:00 | Metcheque

U růže bývají vztahy povrchní, a když uvadne, člověk ji zahodí. A nebo je to suchá relikvie ve sbírce trofejí.

U kopřivy je využití rozhodně pestřejší než jako pouhý lapač prachu. Tak mne napadá, jak diakritická odlišnost způsobí významový rozdíl. Ona totiž růže také bývá neskromný lapač prachů.

Zamilovat se do kopřivy lze, ale růže to mají snazší. A růžomilci dražší :-).

12.10.2007 01:52:00 | Brbla80

to víš, že se nezlobím :-)
otázkou zůstává, co si pamatuješ dýl ;-)

13.09.2007 15:57:00 | kitty24

zajímavé, hlavně dotyk kopřivy si člověk dlouho pamatuje a vůni růže vlastně taky. :-)
... trochu srandy jsem si sem dovolil dat.
nezlobíš se doufám?

13.09.2007 15:25:00 | blue

Souhlasím a sdílím stejný názor.
Jen k formě...to patří do úvahy(a pěkná úvaha), fejeton je trošku něco jiného. Můžeš zkusit fejeton na stejné téma... :-)

07.09.2007 11:24:00 | jasix

Chytře napsané!

05.09.2007 14:24:00 | sluníčko sedmitečné

Máš dobrý postřeh!

29.08.2007 17:13:00 | Bíša

Zajímavé... máš v mnohém pravdu... jo jsou lidi jako já takové ty kopřivy a růže... inu a kdo je hezčí... věc názoru a cítění

09.08.2007 10:22:00 | TerA

Zajímavá a potřebná úvaha... Moderní "tyčky" jsou účelové, vymyslili je módní návrháři, líp se na ně "věší" šaty. V minulosti byli vždy "in" plnoštíhlejší ženy, vypovídají o tom obrazy žen a dívek našich malířů. Na př. Mánesovy, Alšovy - o A. Kremličkovi ani nemluvě. Netrapte se proto o těch pár kil navíc. Móda je móda, člověk je člověk. Nenechme s sebou manipulovat...

06.07.2007 09:13:00 | Hariet

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí