Sport

Sport

Anotace: úvaha věnována dnešnímu pojetí sportu, ze kterého se vytrácí jeho prvotní význam, a to je hra samotná

Idejí sportu, spadající už do období Starého Řecka, je oslava člověka, jeho síly a krásy jeho těla. Avšak přirozený vývoj sportu až do dnešní doby byl výrazně ovlivněn jeho komercionalizací v minulém století. Vrcholoví sportovci už nejsou obyčejnými lidmi z masa a kostí, ale spíše stroji – novodobými gladiátory – v rukou svých sponzorů a majitelů.

Svou vysokou hrou peněz, moci a známostí vrhají kostky osudu nad jimi svěřenými sportovci, kteří pod jejich obrovským nátlakem, ale i nátlakem široké veřejnosti, sdělovacích prostředků atd., jsou nuceni, bez ohledu na jejich zdraví, ke stále lepším a lepším výkonům, mnohdy sahajícím nad lidské možnosti. Avšak někdy i stroj se zadře. Známé jsou případy, kdy vrcholovým sportovcům z absolutního vyčerpání přestalo sloužit zdraví a oni museli nedobrovolně skončit se sportem i na té nejnižší úrovni. Ale také případy, kdy jim vypověděly službu životně důležité orgány a oni skonali.

Mnoho z nich, pod nátlakem svých trenérů, majitelů, manažerů, v minulosti i států, ale také jich samotných, sáhlo po dopingu. Svého nechvalného věhlasu dosáhl státy řízený doping v bývalém NDR, ČSSR, SSSR, atd. Atleti z této doby připomínají spíše mrzáky, než bývalé světově úspěšné medailisty…

Protože vyhrát může jen jeden, nemálo trenérů, většinou kolektivních sportů, vede své svěřence k „nečisté” hře, která je založena na přílišné, ale také v některých případech i cílené brutalitě, která má v popisu práce znemožnit soupeři plně využit vlastních sil - i v případě, kdyby se toho mělo dosáhnout jedině pomocí předem naplánované likvidace některé výrazné osobnosti z kádru soupeře.

Myslím si, že tyto problémy by mohly vyřešit tvrdší tresty než doposud. Doping i korupce by už nebyly přestupky soutěžního řádu, ale rovnou trestnými činy s civilním soudem. Státy, sportovní svazy, ale i různé občanské spolky by také měly zakládat různé organizace, které by vyvinuly aktivitu v oblasti propagace „čistého” sportu. Tyto organizace by pak pořádaly různé akce, ve kterých by informovaly veřejnost o této problematice, vytvářely by různé reklamy s hesly vyzývajícími k fair play, které by uveřejňovaly ve sdělovacích prostředcích, apod.

Ačkoliv celý svět sportu je od k vrcholu až k základům propleten touto špínou a přináší mnohé porážky, zklamání, smutek a bolest, zároveň však poskytuje i nepopsatelné okamžiky napětí, boje, štěstí a nezapomenutelné chvíle, které si mnozí z nás uchovají ve své mysli do konce svých dnů.
Autor Wor, 20.11.2007
Přečteno 624x
Tipy 3
Poslední tipující: Iv, Iva Borecká
ikonkaKomentáře (2)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (1x)

Komentáře

Nemůžu,než souhlasit,chtěla jsem napsat,že za těhto podmínek bych se na sport vy.....,ale to by byl nesmysl.Je to krásná věc a pro někoho velmi důležitá,no a ta podívaná,pro nás v křeslech ! Byla by to škoda. Určitě to chce s tou špínou kolem sportu zamést,ale já nevím jak,vůbec do toho nevidím :-(

16.09.2010 04:31:00 | Iv

...syn chytá fotbalovou ligu, je v ní takových neférovostí, že to bolí, hlavně, když vidíš, jak strašně ty kluci dřou a jdou nadoraz srdíčkem i fyzičkou...Morálka tu strašně chybí..tam nahoře.

12.06.2008 13:32:00 | Iva Borecká

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí