Myšlení

Myšlení

Anotace: ZAMYSLETE se nad tím prosím.

Myšlení je to, čím jsme jedineční. Žádný jiný tvor na naší planetě, nedokáže doopravdy uvažovat. Je to už mnoho tisíc let co se díky této schopnosti člověk oddělil od ostatních forem života na naší planetě a stal se jedinečným. Tato jedinečnost nás však nedělá, absolutně moudrými, to je jen ideální stav, do kterého jsem zatím ještě nedospěli. Moudrost, jako projev myšlení, se stále vyvíjí. Člověk má dar myšlení, ale do teď se jej nenaučil dokonale využívat. Někteří z nás, troufám si říct, myšlení neovládají ani z daleka.
V ideálním případě, by každému našemu rozhodnutí, a každému našemu činu mělo předcházet rozhodování. Jakýsi dialekt ve kterém by jsme si urovnali pro a proti a na základě toho bychom se rozhodli. Toto je samozřejmě v praxi nerealizovatelný, případ, ale jako idea je pravdivý.
To má samozřejmě několik „drobných“ háčků Za prvé, jak už jsem řekl, je to idea, která je v praktickém životě neuskutečnitelná. Za druhé, moudrost závisí také na znalostech (V žádné případě však neplatí, že čím víc znalostí, tím moudřejší člověk.). dalším zádrhelem je relativnost názoru. Každý člověk může některé věci považovat za správné a jiné za špatné zatímco jiný je vidí právě naopak. Ale ve své podstatě to závisí jen na rozdílnosti použití „argumentů“ v mém „dialogu“.
I přes možné zádrhele, jsem absolutně přesvědčený o tom, že společnosti by rozhodně prospělo, kdyby každý člověk, co možná nejvíce činil podobná rozhodování a přemýšlení, a na základě nich se rozhodoval. Jsem si jist že podobné chování by zamezilo například masovému pití alkoholu, kouření, dnes mezi dospívajícími dívkami tolik rozšířené sebeubližování, lidé by se nemohli nechat strhnout davem a mnoho dalších nelogických věcí.
Ještě se vrátím k té poslední a sice nechat se strhnout davem. Jsem si jist, že pokud by byl zájem rozvíjet myšlení většiny lidí bylo by to realizovatelné Například si myslím, že na většině škol toto chybí, kdyby se děti už od mateřských škol učili, byť jakousi zábavnou formou rozhodovat se na základě určitých zkušeností a dále tuto schopnost rozvíjeli, společnost by nemohla vypadat tak jak vypadá. Jenže to je podle mne ten zádrhel, nikdo z „pánů“ nikdy nebude mít zájem na tom, aby se takové myšlení rozvíjelo, protože každý dobře víme že dav se ovládá mnohem a mnohem lépe než samostatně se rozhodující a myslící jedinec. Kdyby si každý UVĚDOMOVAL (na toto slovo bych chtěl dát důraz protože uvědomování si je zásadní pro správné myšlení, to že o něčem víme nemusí nutně znamenat že si to doopravdy uvědomujeme) jak má jednat, bezpochyby by to vedlo k nesnadnému manipulování se společností.
Ať už budete s jednotlivými částmi nebo podáním souhlasit, či nikoli. Každý z vás pokud se ZAMYSLÍ, musí uznat, že VĚTŠINA LIDÍ MYSLÍ JEN VELIMI POVRCHNĚ.
Autor Hérakleitos, 14.01.2008
Přečteno 435x
Tipy 3
Poslední tipující: susana načeva, PatriceB
ikonkaKomentáře (7)
ikonkaKomentujících (6)
ikonkaDoporučit (1x)

Komentáře

Já vím že je to dušební choroba, nicméně nejdřív se to musí zkusit, aby se jí to stalo. Ale naprosto souhlasím s tím že jsou lidé které za to nemohou. Právě pro to jsem vyzdvihl dnešní mladé dívky, a u většiny je to pouze móda i když z postupem času se to stava nemoci. Nicméně právě u této zkupiny by se to, kdyby se v počátku zamysleli dalo výrazně redukovat, o tom jsem naprosto přesvědčený...

20.02.2008 07:59:00 | Hérakleitos

Tak opravdu jsem se zamyslela, ale já nepatřím k lidem, kteří se nechají snadno ovládnout, takže to pro mě ani tak nebylo. Opravdu mě ale rozzuřila jedna věc. Sebepoškozování není jen záležitostí dospívajících dívek a už vůbec bych to nebrala jako módu. Je to psychický problem. Ano, slyšíme teď o tom opravdu často díky skupině EMO, ale rozhodně to není novinka právě teď. A opakuju - pánové si taky "ulevují" tímto způsobem.

19.02.2008 22:12:00 | kryndy

Neřek bych že pas kočka ani kůň myslí. jednají instinktivně. Myšlení je spojené s přemýšlením. Jestli nějaké zárodky myšlení ve zvířatech jsou, jsou to takové zárodky že se to opravdu myšlením nazívat nedá. 5ek bych že když pes leží na rohožce u dveří asi si těžko řiká: "jé to je ale dneska hezky moch bych někam vyrazit no co třeba za nějakou fenkou, hm a copak spolu asi budem dělat..." To bych nazval myšlením a jseš opravdu přesvědčená že něco takového pes dělá, že opravdu rozmýšlí co bude dělat, že uvažuje o svém jednání? a stejné je to u všech zvířat.

19.02.2008 13:05:00 | Hérakleitos

Kde bereš tu jistotu, že jiný tvor na naší planetě než člověk neumí uvažovat? Znám dost situací, kdy se kočka, pes, kůň nebo i křeba králík zachovají tak, že je jasné, že myslí. A teď nemluvím o pudech.

19.02.2008 10:53:00 | Aglája

Myšlením k míru, k dobru a nikoli k jaderné bombě, to je jasné, ale uvědomují si tuto zkušenost všichni zúčastnění? pa

13.02.2008 10:03:00 | PatriceB

Myslím si že moudrost je, když člověk pozná jak se život má opravdu,ne jak to je podle něho..Amyšlení je určitě důležité,ale jen jen v jedné rovině,v jiné je destruktivní a škodlivé.Viz stav našeho světa,Jde o to aby nám myšlení sloužilo,ne nás ovládalo.Mysl není všechno,je to jen jeden aspekt celku zvaného vědomí.

17.01.2008 08:45:00 | Weylin

Myšlení, ach jak složitá otázka, která opět zasáhla citlivé místo. :-)Já se nedomnívám, že by se lidé od zvířat nějak odlišovali. Lidé jsou už od základu jinak, než zvířata. Pokud přeci chceme něco odlišovat, musí to mít společné znaky, podle kterých tu danou věc od druhé odlišujeme, jinak nám s danou věcí splývá, ne? Zelená se od červené liší, proto a na základě toho, že je to sice barva, ale jiná ji můžeme odlišit. Společné znaky jsou prostředkem k odlišování. Podle mě u člověka proběhla zcela jiná etapa vývoje. Člověk se sebevíce, chce-li, nebo ne-musí nechat manipulovat, byť i bezděčně a nevědomky. Mimo jiné zákony, a to nejen právními, ale i přírodními, a jinými, dále společností, tzn. bez "působivého ovlivňování myšlení by to nešlo" atd. Přeci jen je nutné, aby nás někdo a nějak ovlivňoval, abychom i my prodělali duchovní,duševní a jiný vývoj a potažmo i změnu vzorce myšlení. A davové stržení mělo i své kladné stránky, např. pokud šlo o špičové technologie ve vědě, atd. Co takový telefon? Chyba, nebo užitečná věc....Těžko říci, ale zpět. Fatickým důledkem je, že mocní lidé nežádají sebe-vědomé a sebe-schopné lidi, kteří dokáží myslet. Proč? Mohli by být jejimi oponenty, a to přeci nejde. Mocnář je masa, která si razí cestu a nehodlá tratit na konkurenci. :-) Většina lidí myslí povrchně? Ano, to je podstata problému. Ale nutné je se ptát proč? Protože i lidé mají jen své lidské stránky a skutečnou věcí všedního života je, že opravdové, nesimulované, autentické myšlení "bolí, unavuje a vysiluje". Tak asi tolik, tak bych to viděl.

14.01.2008 20:23:00 | A.N.D.Y.

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí