Odstavme víru a filosofii…

Odstavme víru a filosofii…

Anotace: …třeba na odstavnou kolej

Rozhořčení nad nepochopením dvou základních principů lidského života je běžná věc. Že ale někdo neporozumí životu v jeho podstatě a tomu, oč v životě jde je lítostná situace. Nemůžeme hodlat chtít po všech lidech, aby pochopili „vo co jde“. Nikdo z nás to neví, a nikdo z nás není odborníkem, ale můžeme si různě vykládat, a různě interpretovat některé existenciální problémy lidského života. Když někdo nepochopí Bibli, a interpretuje ji v duchu z kontextu vytržených paragrafů, je asi tak stejně pomýlené, jako číst novinové výstřižky tak z jedné třetiny jejich skutečné délky. Mnoho lidí si myslí že existuje posvátno, to je tabu, dogma a o tom se nediskutuje. A CHYBA. DISKUTUJE. Žádné posvátno, racionální posvátno není. Víra nikdy nehalila nic do hávu posvátnosti, pokud se to nehodilo kontextu dogmatických výstupů. A to je právě onen z kontextu vytržený příspěvek. Filosoficky se víra dá jednoduše pochopit ale k čemu to je. Jedná se o zcela odlišný způsoby bytí a existence. Víra x rozum; pravdy x pravda. Asi je toho vícero. Ale nepřipadá mi logické jako argument nesmyslnosti víry podávat z kontextu vytržené hesla, věty a floskule (prázdné pojmy) které se užívají jako „výplňové“ a vulgárně známé. Chyba. Víra je jedním z mnoha přístupů k životu. Co racionální člověk, vybavený cogitem, považuje u víry za nepřijatelné jsou stálé, stojaté a kalné dogmatické vody, které se nesmí čeřit. Nesmí se spekulovat, nesmí se myslet, musí se nechat vše v původním, sestaveném, stvořeném a to neproblematizovat. Musí se tomu věřit. Tak to bylo, a tak tomu bude. SLUNCE SVÍTILO A TAK BUDE SVÍTIT DÁL. A CO KDYŽ NE??? Jde o rigidní konservatismus spojený s určitou mírou fundamentalismu. V takovém společenství je „pravda“ jako cosi neměnného. Je to statická autoritativní pravda. Není to dialogická, konstituční pravda, budovaná v dialogu, v setkání, ve společnosti. Takovou „pravdu“, konstituující se v dialogu přináší filosofie a úkol myšlení. Kdo spoléhá na zvedené pořádky, je věřící. Kdo se leckdy „bláznivě“ a bez zábran pouští do objevování nového, nechť jsou mu brány myšlení otevřeny a nikterak omezeny svým přístupem. Úkolem myšlení je nikoliv popírat víru, ale podporovat ji, či paralelně s ní a vědou dohromady dokazovat problémy lidské existence poněkud jiným způsobem. Tam, kde věřící spoléhá, filosofie a věda „činí“. Jestliže se víra omezuje na boha, nebo Boha, myšlení se drží rozumu. A tam kde se nediskutuje, neargumentuje a nestaví se protisíle, tam není napětí, tam to nežije. Je to jednostranná poptence, která je neopětovaná. Je to nevyrovnanost, jak vnitřní tak vnější, Tam kde je napětí mezi autoritářskou mocí a mocí rozumu, tam právě koření úkol myšlení, úkol lidské existence. Svádět boj s životem, bojovat s existencí.
Autor A.N.D.Y., 29.02.2008
Přečteno 302x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (1)
ikonkaKomentujících (1)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Zajímavá úvaha, ztotožňuji se s tvým důrazem na kontextuální čtení a interpretativismus, ne však tolik s diskursivním (ty to tam nazýváš "dialogickým") pojetím norem ("pravdy", podle tebe).Ale to je asi věc světonázoru. V mích očích je morální konstruktivismus nebezpečným podnikem - hříšný člověk jako řádotvůrce. "Statická autoritativní pravda" se pak v tomto světle jeví spíš jako imunitní reakce na strach před sebou samým.
Jinak s tím vztahem myšlení a víry bych souhlasil, snad je ale trochu vyhraněný. Je mi trochu záhadou ten kauzální vztah "filosofie", "myšlení", "rozum" (jestli to chápu dobře). Stejně tak jako neracionální filosofie (mystika, fil.transcendence, volutarismus, Freud,...) byli i pokusy o racionální pojetí víry.

29.02.2008 22:40:00 | Antoine Roquentin

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí