Mona Lisa

Mona Lisa

Anotace: Sem rozhodně spíš prozaik, no...

Když si na internetu nechám vyhledat výraz Mona Lisa, objeví se přibližně 6 790 000 odkazů, což je (čistě pro srovnání) asi o 1 000 000 odkazů méně než při hledání jména Adolf Hitler. Považuji za fascinující, že reálná historická postava, která zapříčinla nejstrašnější válku v dějinách lidstva, budí menší pozornost než portrét ženy namalovaný na dřevěné desce.
Je až neuvěřitelné, kolik odborníků zaujala. Tu se vyskytne renomovaný vědec z Heidelbergu, který tvrdí, že na obraze je manželka florentského obchodníka Francesca del Giocondo. S tím nesouhlasí jiný, dozajista ještě renomovanější, odborník, který vykřikuje, že na obraze je rozhodně muž. Kanadské experty zase zaujal úsměv ženy na portrétu.Po podrobném zkoumání došli tito pánové k závěru, že je to výraz matky těsně po porodu. Do toho všeho se nám zamíchá japonský specialista Macumi Suzuki, který vytvořil hlas Mony Lisy na základě modelu její lebky. Tomu říkám objev přímo epochálního významu.
Ale no tak, pánové kunshistorici!Opravdu si myslíte, že by Vám úsměv Mony Lisy připadal tak tajuplný, kdybyste neměli v povědomí ty vagony odborných prací sepsaných na toto téma? Jsem přesvědčena o tom, že kdo někdy držel v ruce vodovky, ví, že alespoň náznakem zachytit skutečnost není vůbec jednoduché. Pravda, Leonardo měl neskutečný talent, praxi a v ruce olejové barvy, nicméně ani on nedokázal realitu zobrazit naprosto přesně. Navíc, namalovat obraz trvá několik hodin či spíše dní. Při představě sezení v jedné poloze tak dlouhou dobu mi mrzne úsměv, natož kdybych tak skutečně musela pózovat. Výraz oné ženy tedy plně chápu. Jejímu dosti signifikantnímu vzezření jistě napomáhá i fakt, že jí chybí obočí. Tady se přikláním k R. Cummingovi, který tvrdí,že obočí zmizelo v 17. století, když byl při restaurování díla použit nevhodný přípravek.
Člověk už od svých počátků mystiku a tajemno vyhledával, snad i potřeboval, proto si vytvořil celou škálu andělů, démonů, duchů a sil. Dnes, kdy jsou andělé a démoni dávno zavrženi, se stále snažíme nějaký ten kousek tajemna na světě objevit. Kdykoli se tak stane, okamžitě přikluše celá skupina odborníků se stohy vzorečků, s grafy a zkumavkami a po záhadě je veta. A protože na Leonarda si nikdo se vzorci a grafy nepřijde, stále se píšou statě o symbolice a skrytém významu jeho nejslavnějšího díla.A ještě dlouho budou.
Autor Fou, 08.03.2008
Přečteno 309x
Tipy 2
Poslední tipující: kryndy
ikonkaKomentáře (1)
ikonkaKomentujících (1)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Mně osobně Mona Lisa přitahuje neskutečně. Nějaká její tajmnost v tom určítě bude. Člověk potřebuje něčemu věřit, ale máš pravdu nepotřebujeme k tomu vědecké podklady a důkazy. Je to jen na nás.

09.03.2008 14:30:00 | kryndy

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí