Péče o fyzické zdraví

Péče o fyzické zdraví

Anotace: Motto : „Zdraví je dobro, o kterém nevíme, dokud ho neztratíme." Walther

Naše tělesná schránka je křehká, ale často je až kupodivu, co všechno vydrží. Lidský organismus je schopný regenerace a my často jako bychom zkoušeli, kam až jeho schopnost sahá. Zaplavujeme své tělo jedy, přejídáme se, máme málo pohybu, žijeme ve stresu, nemáme čas občas „vypnout“ a relaxovat.
Životní prostředí a přírodu jsme si již téměř zničili. Zamořené ovzduší, mizející deštné pralesy, tající ledovce, ozónová díra, ropné katastrofy ….. A člověk, jakoby ve svém destrukčním počínání obrátil pozornost sám na sebe. Kouří, ačkoliv varování lékařů a statistiky hovoří za vše, stejně tak nadměrně požívá alkohol a dokonce užívá drogy, ať v podobě zneužívání léků či tvrdých drog. Přitom vždy existuje alternativní řešení a často na otázku proč si tak počínáme, odpovídáme výmluvami, podporovanými slabou vůli a pohodlností. „Cigareta mě uklidňuje“, „bez kafe se neproberu“, „pár skleniček mě nezabije!“, „ta hlava by mi praskla!“ – takovéto argumenty slýcháme často. A ona zmiňovaná alternace ? Například zelený čaj je stejně povzbuzující jako černá káva, ale je mnohem zdravější. Bolest hlavy ? Nemusí to být příčina, ale důsledek. Někdy stačí procházka na čerstvém vzduchu, „schrupnutí si“ či třeba procvičení krční páteře. Co se týče kouření a alkoholu, musí si člověk položit otázku proč ? Proč kouří, kdy sahá po cigaretě ? Často jej samého udiví – pokud si poctivě odpoví – že jde spíš o automatismus nežli potřebu. Člověk však musí mít motiv a silnou vůli, aby se svých návyků zbavil.
Zdravá výživa je stále častěji citovaný pojem. Každý ví, co je to, ale málokdo si uvědomí, že dodržování zdravého jídelníčku má takový vliv na lidský organismus. Každý člověk je jedinečný a nikdo nemá stejné chutě, ale měl by si najít to, co je zdravé a zároveň mu to chutná. Občas samozřejmě může člověk „zhřešit“ ve formě cukrovinky nebo hamburgera, ale taková „jídla“ by neměla být pravidelně na jeho jídelníčku. Důležité je také množství potravy, ačkoliv – přejí-li se člověk třeba kyselého zelí, „naskákají“ mu možná alergické pupínky, přejí-li se smažených hranolků, „naskákají“ mu kila. Lidé, kteří dodržují zásady zdravé výživy, nemívají ani problémy s nadváhou a takoví lidé také nebývají častými návštěvníky lékařských ordinací.
Pohyb a tělesná cvičení jsou nedílnou součástí zdravého životního stylu. Je to jednoduché – to co člověk sní, musí přeměnit v energii. Samozřejmě, že člověk vykonávající těžkou fyzickou práci nemusí chodit třikrát týdně do posilovny a naopak člověku se sedavým zaměstnáním nestačí k udržení fyzické kondice to, že pak půjde domů pěšky. Fyzická zátěž musí být úměrná zdravotnímu stavu, věku a jak již bylo řečeno i druhu zaměstnání. Každý si může najít sport nebo cvičení, které mu vyhovuje. Ať již je to ta zmíněná posilovna, jóga, kalanetika, kolektivní sporty, aerobic, plavání, jogging nebo jízda na kole. Všechny tyto druhy tělocviku jsou výborným odstraňovačem nejen bolesti strnulých svalů, ale i stresu a jsou pro tělo jedinečné tím, že do organismu vyplavují endorfin, „hormon štěstí“.
Autor Narcysa Buttonová, 17.04.2008
Přečteno 344x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (0)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí