Hobby

Hobby

Anotace: Motto : „Hobby neboli koníček je často hrozně těžká práce, kterou by člověk určitě nedělal, kdyby se jí musel živit.“ W. Brudzińsky

Ačkoliv práce a starost o rodinu naplňuje život člověka, měl by mít možnost seberealizace a jakési „ventilace“ vnitřního přetlaku, který způsobuje jistý životní stereotyp a zaběhlý způsob života. Člověk spokojený se svou prací a se společností svých blízkých nechce měnit nic na těchto opěrných bodech svého života, ale přesto cítí, jakoby mu něco chybělo, jakoby byl jen součástí fungujícího stroje, součástí sice významnou, ale přesto bez puncu originality a jedinečnosti. Nechce se vyvyšovat a strhávat na sebe pozornost, touží jen po činnosti, byť s malým významem, která by byla odrazem jeho vlastního já, po činnosti, jejíž smysl by chápal třeba jen on sám, nebo několik podobně smýšlejících jedinců. Takovou činností je hobby neboli koníček.
Koníčky mají různou podobu. Od těch tvořivých, jejichž výsledkem jsou cenné hodnoty a krásná, téměř umělecká díla, až po činnosti naprosto zbytečné. Tedy zbytečné v očích partnerek, neboť ženy zřídka mívají pochopení pro některé druhy koníčků, jako je sběratelství. Sbírání čehokoliv bývá ryze mužská záležitost. Málokterá žena se pochlubí sbírkou známek či pivních tácků, ale moudrá a tolerantní manželka se nevměšuje do mužových „bláznivin“ a pokud je nechápe, alespoň se je snaží respektovat. Naproti tomu žena „posedlá“ pletací mánií dokáže být urputná a neústupná a zde je na manželovi, aby projevil trpělivost a toleranci, ačkoliv má skříň plnou svetrů, které by oblékly celý tým horské služby.
Koníčkem se může stát i takový druh lidské činnosti, o kterém člověk v mládí snil jako o svém povolání, ale okolnosti rozhodly jinak. Například člověk, který se kvůli fyzickým a zdravotním předpokladům nemohl stát hasičem z povolání, vykonává tuto činnost jako hasič dobrovolný. Nebo člověk manuálně velmi zručný, jehož duševní potenciál nestačil k vykonání předepsaných přijímacích zkoušek se věnuje této profesi na úrovni amatéra, mnohdy však mnohem lepšího ve srovnání s profesionálem.
Do hobby, stejně jako do lásky, musíme více vkládat a často nečekáme žádný zisk. Přesto zisk máme, a to ve formě duševního klidu, uspokojení a štěstí, neboť činnosti, do nichž se pouštíme celým svým srdcem, jsou pak očistnou a blahodárnou koupelí pro naši duši.
Autor Narcysa Buttonová, 04.05.2008
Přečteno 539x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (0)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí