Dobro a zlo

Dobro a zlo

Anotace: Krátká úvaha o tom, jestli je vůbec nějaký rozdíl mezi dobrem a zlem.

Většina lidí vnímá dobro a zlo jako jasné a určené protiklady. Proč také ne? Vždyť je to „normální“. Ale teď se na to zkuste podívat z jiného úhlu a brzy zjistíte, že v tom takový rozdíl není, ba možná, že je to i totéž. Jak jsem již řekla, záleží na tom, jak se na to díváte vy.

V první řadě by bylo asi nejlepší uvědomit si, co to dobro a zlo je. Jako dobro se většinou uvádí to, co přinese více užitku a radosti než strasti. Nikdy to však ale nebude tak, že by se z našeho dobra těšili všichni. Vždy se najde někdo, pro kterého je to spíše prokletím. A takovému jedinci to tedy mnoho prospěchu nepřinese. Daný jedinec to tedy chápe jako zlo, jelikož více prospěchu by mu přineslo to, co my pokládáme za naprosto špatné. Avšak pro něj je to prospěšné.

Dostáváme se tedy k otázce. Je vůbec nějaký rozdíl mezi dobrem a zlem? Pokud byste se zeptali člověka, kterého běžně potkáte na ulici, tak zřejmě odpoví rychle bez dlouhého rozmýšlení. A právě z toho vznikají ty mylné a přespříliš vyhraněné názory. I takový člověk, kterého se tážete, má tedy jasnou představu o dobru a zlu. Bere to opět ze svého subjektivního hlediska. To co je dobré pro něj, nemusí být bezpodmínečně dobré i pro mě a opačně.

Z toho všeho tedy vyplývá, že dobro a zlo jsou relativní pojmy. Jednotlivé věci, osoby, události atd. nemůžeme nazývat dobrými nebo zlými, jelikož pro každého byli a jsou jinak přínosné.
Autor Nothappy, 10.06.2008
Přečteno 407x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (0)
ikonkaDoporučit (1x)

Komentáře
Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí