Úvaha pokrokového šlechtice o mravenčí povaze soudobého lidstva

Úvaha pokrokového šlechtice o mravenčí povaze soudobého lidstva

Anotace: Dvojbrite zamysleni jedne z postav potulujicich se v zakouti tapajici mysli nad upadkem sveta...

Vytesal jsem z kamene sochu, ztělesňující svobodu. Hrdě vztyčená, zahodila okovy hloupých pověr minulosti, připravena konat velké činy. Jenomže nikdo nemohl čekat, co bude následovat. Lid opustil barikády a zaplavil celý svět. Přišel tenkrát za mnou můj přítel revolucionář a řekl mi: "Vytesal jsi ji skvěle, ale my musíme jít dál. Abychom mohli naši myšlenku opravdu uskutečnit, budeme muset i tvoje dílo rozbít na prach."

A tak jsem se z ničeho nic ocitl ve světě, kde nic nemá větší hodnotu než cokoli jiného, ve světě, kde nic neční do výše. Můj původ i moje představy o životě se staly nepatřičným stigmatem. Lidé na ulici se nade mnou zavírali jako hladina oceánu. Svoboda napřed strhla hradby citadel a věže katedrál světa mých nenáviděných rodičů. A lid teď strhl svobodu, aby si z jejích střepů mohl vybudovat nové mraveniště.

Vytesal jsem z kamene sochu, ale dnes už to nic neznamená. Svět zaplavila prázdná slova prázdných lidí, kteří si z rozbitých klavírů udělali řečnické pulty. Každý má dnes právo na to, aby mluvil, avšak pramálo záleží na tom, co vlastně říká. Kdysi jsem se po nocích procházel ztichlým městem a zachytával záblesky inspirace. Dnes se tlačím v davu lidí, kteří dovedli k dokonalosti umění skvěle se bavit.

A když začnu volat, že k nim nepatřím, řeknou jen, ať svou pýchou nenarušuji jejich rovnost. Ať nevyvyšuji své tesání soch nad jejich nezávaznou zábavu - každý prý jen děláme to, co nás baví. Kdysi, v zápalu mladistvých ideálů jsme já a můj přítel revolucionář u džbánku vína říkávali: "...svoboda nekončí strhnutím hradeb...". Jenomže tenkrát jsme ještě netušili, že to každý myslíme úplně jinak. Vskutku - jeho cílem byla stejnost všech lidí, mým jejich rozdílnost.
Autor Matyáš, 30.08.2008
Přečteno 273x
Tipy 1
Poslední tipující: deus ex machina
ikonkaKomentáře (2)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Zní jako povzdech. A přece by nemělo. Jen se jim to musí natlouct do hlavy přes jejich tupou přezíravost. Jak jinak by to přece dělali revolucionáři, nemít své gilotiny. Komu vadilo kdo ji vymyslel, když tak krásně fungovala. Když vyvolávála takové nadšení. Takové, že i sedlák vydělávající na jedny vidle těmito vypáčil balvan hradeb velký jak on sám než aby radši vydělal ženě na šaty.
A nemyslím jen na násilí. Spíš na taktiku.

06.09.2009 14:32:00 | deus ex machina

Moc pěkné dílo

31.08.2008 09:00:00 | Doki

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí