Dlaně

Dlaně

Anotace: ..tak trochu zamyšlení, ke kterému mne dovedl jeden komentář.. :o)

Jedna z autorek, zde na Literu, mi v komentářích položila otázku, proč ve svých básničkách, tak často, používám slovo dlaně. Tím mě donutila k zamyšlení a snaze najít odpověď. A kromě toho, také napsat první úvahu ve svém životě. Pokud nepočítám slohovou práci na základní škole, na jejíž téma si už samozřejmě dnes nevzpomínám.

Takže, dlaně a proč?

Sama se přiznám, že vlastně asi ani nedokážu pořádně odpovědět. Spíš se tady pokusím o zamyšlení.
Dlaně (ruce) jsou součástí lidského těla, viditelné za všech okolností, snad jenom s výjimkou zimy a rukavic a umí mnoho. Pomocí nich můžeme neverbálně komunikovat. Dokážeme naznačit, že se nám něco podařilo nebo naopak. Dlaněmi dokážeme zahřát, potěšit, pohladit, předat pozitivní či negativní druh jakési energie… A také jimi dokážeme pravý opak, stejně jako slovy, ublížit . Za pomoci dlaní můžeme vyjádřit náklonnost, lásku, podporu, porozumění a stejně tak, například odstrčením, určitou formu odporu a dát tak najevo, že daná situace je pro nás nepříjemná.
Pro mě dlaně mají velký význam. Po obličeji patří, podle mne, hned na další místo v kontaktu s lidmi a u lidí, kterým zrak nebyl nadělen nebo o něj přišli, je to vlastně jediný způsob, jak své okolí „vidět“. Pouhý stisk ruky dokáže za člověka mluvit. Umí poodhalit jeho nitro, prozradit strach, trému, pomocí rozechvělých dlaní apod… V dlaních dokážeme skrýt smích i stékající slzy…
Asi musím na závěr říct, že dlaně pro mě mají úzkou souvislost se srdcem a duší a svým způsobem i mluví. Proto je ve svých básních tak často a ráda používám. A určitě to nezměním.

A ještě dodatek:
Ta dlaň, která klikla na počítačovou myš, mě dovedla sem, mezi Vás…

Tak proč nepoužívat slovo dlaně.?
A co si o nich myslíte Vy?
Autor labuť, 11.09.2008
Přečteno 2210x
Tipy 119
Poslední tipující: mkinka, Jeněcovevzduchukrásného, zvířenka, Boscai, Mapaf, Zdenka S, olnek, Narrion, váhy, sobý hnusec, ...
ikonkaKomentáře (47)
ikonkaKomentujících (47)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Ano, moc pěkně jsi to vysvětlila, dlaně hřejí a dokážou dávat lásku druhému. To je nejdůležitější. ST.

19.03.2024 18:17:11 | Paulín

Ano, stisk ruky druhého člověka o něm vypoví hodně, prostě to tak je.Hezká úvaha.

28.09.2015 11:46:17 | Jeněcovevzduchukrásného

znám více lidí, kteří mají podobný pohled na dlaně. nebo ruce. dlaň je pro mě ta spodní část ruky a tím pádem hůř viditelná, také více zranitelná. když člověk zvedne ruce dlaněmi vzhůru, vzdává se /dává se. a stisk ruky, povrch.. to všechno mluví. jop, fajn úvaha :)

10.10.2011 10:05:00 | Boscai

nádherně napsané. pro mě je něco podobného slovíčku "jazyk" (a tím myslím jazyk jako v puse). díky jazyku tvoříme slova, kterými můžeme pohladit na duši ale také velmi ublížit. a taky jím můžeme vychutnat sladkost života, zvláště když nám stojí po boku naše drahá polovička =)

07.08.2011 16:11:00 | Zdenka S

Labuti, přemýšlím, proč třeba zrovna já ve svých dílech slovo "dlaně" nepoužívám...používám Amorův šíp, Andersena, jehož pohádky mě velmi ovlivnily, ale dlaně, dlaně ne - tedy prozatím...

01.10.2010 17:54:00 | JoHanka

DLANĚ jsou téměř v každé druhé básni všech zdejších autorů až je to nuda, i když něco na nich je, čeho je moc, toho je příliš a tak jedna to schytá za všechny:/

08.09.2010 08:57:00 | Lilien

je štěstí,že tohle kliknutí proběhlo.Máme tak možnost být součástí tvých pocitů a myšlenek vetkaných do veršů.A tojemoc dobře

08.06.2010 20:17:00 | Mates.21

přemýšlivé a pravdivé sdělení...

26.05.2010 15:48:00 | el viento

Máš pravdu,otevřela jsi mi oči,nikdy jsem o dlaních nepřemýšlela,ale je to tak,když vynechám negativní stránku,dlaně jsou důležité,neznám lepší pocit než někoho obejmout,nebo pohladit -dítě,zvíře,nebo druha.Je to přece důkaz lásky.A když někdo pohladí mě,taky super,ale nejhezčí pohlazení bylo od mámy,to jsem si neuvědomovala dokud žila a ty jsi mi to připoměla,Děkuju.

17.05.2010 23:50:00 | Iv

Velmi pěkně napsaná úvaha, a pravdivá. Moc se mi to líbilo.

21.02.2010 17:53:00 | Javavia

Moc se mi to líbí...*:)

16.01.2010 16:42:00 | PIPSQUEAK

Život je skutečně temnotou, není li spojen s úsilím
a veškeré úsilí je slepé, není li spojeno s poznáním
a veškeré poznání je marné, není li spojeno s prací
a veškerá práce je planá, není li spojena s láskou...

A to vsechno díky dlaním. Zhmotňují nahé tělo našich snů a díky nim můžeme vidět, co nevidí probouzející se zrak... Máš to moc hezké.

02.01.2010 22:47:00 | duska.pampeliska

Moc pěkné...koukám ted na svoje dlaně...a jsou mi nějaké jiné,dražší...

14.12.2009 12:44:00 | Zefi

Labutěnko milá..krásná úvaha, ale nevím zda většinu čtenářů (mě rozhodně ano) ihned napadlo, jak zvláštní protipól či protiklad jsou Dlaně versus tvůj nick Labuť. Ta totiž dlaní prosta jest a podvědomí (tvoje nebo cizí) stejně dalo tu neskutečnou přezdívku právě té ženě, která dlaně potřebuje, má, hladí jimi i promlouvá, dýchá i čaruje??

stvoř z rukou na zdi skvostný stín labutě hrdě něžné
a propoj navždy sebe v ji do dlaní barvy sněžné...

21.11.2009 15:23:00 | šuměnka

Moc hezké a pravdivé, vlastně jsem si dodnes ani neuvědomovala jak moc důležité pro mě dlaně jsou...člověk bere takové věci jako samozřejmost, když fungují jak mají, takže přeji nám všem ať jsou schopné objímat a hladit co možná nejvíce...

19.11.2009 11:36:00 | Agatka

vše už bylo řečeno..krásně jsi to napsala

..celý by člověk chtěl dlaní být,
jež v lehký vánek se mění,
něco drahého pohladit
a dívat se k nedosycení...

07.10.2009 20:11:00 | hašlerka

nelze než souhlasit. Hezká ůvaha...

20.09.2009 17:00:00 | piťura

Myslím ,že jsi dokonale popsala dlaně a vše co znamenají...nejen pro Tebe ,ale i ostatní.Naprosto souhlasím :-)))

18.09.2009 11:36:00 | Sweet KiWi

krasně řečeno,a pravdivé

08.07.2009 15:41:00 | Radek.oslov.Šafárik

rány i doteky,
láska i zášť
ST!

Vůbec je zajímavé, jak se opakujeme, myslím ta častá slova.
Významy to jistě má, psychoanalytik by zaplesal.
I bez pohovky četl by v nás dál a dál:-)

16.06.2009 12:27:00 | spare

..bez dlaní to jde jen těžko..

04.05.2009 12:45:00 | Jarka

máš pravdu...lidské dlaně jsou velmi důležitým pohybovým orgánem...

29.04.2009 22:54:00 | shakespeares

Chválím! Dlaně jsou moc užitečný člověčí nástroj. Pro práci i pro lásku :-))

22.04.2009 16:48:00 | poustevník Jirka

Hezká úvaha. Myslím, že dlaň, je jako miska v která můžeme naservírovat, ale i nenaservírovat pokrmy z gest, které můžou nasytit, dát ochutnat nové, apod...

19.04.2009 11:39:00 | kikis

Úvaha která stojí za to, človek se zamyslí.-)

29.01.2009 10:40:00 | leafe

Pěkné.

21.01.2009 14:54:00 | Skalsky Pavel

Co bychom si bez dlaní počli...

06.01.2009 09:58:00 | Agniezka

niekto dlane
ja sa musim strazit aby som stale neopakovala slovo krasne a vzdialene xD neviem preco prave tieto dve ale nejako sa k nim vždy dopracujem

19.12.2008 14:00:00 | Terulienka

Troufám si říct, že každý autor, co autor, každý člověk rád užívá či aspoň myslí na několik naprosto základních slov - nebo spíš věcí - které pojmenovává různě (ale na tom nesejde), no zkrátka někdo pořád všude cpe les, někdo hodinky, někdo kdovícoještě, ale to je přece krásný! Každý má nějaké představy, představy věcí, jevů, činů, který prostě děsně miluje a nemůže je nepoužít pro vyjádření ... všeho :)
Nejsem jinej :))
A co se týče dlaní, uznávám, že v nich teda vskutku je něco smysluplného. A není toho málo.

13.12.2008 22:46:00 | ???

Tahle úvaha pro mě byla jistou inspirací. Děkuji za ni i za pěkné počtení a přeju, abys nikdy nepostrádala podanou ruku.

10.12.2008 07:31:00 | Jana M.

...člověk sám netuší, co všechno se vejde do dlaně...

24.11.2008 12:26:00 | sluníčko sedmitečné

Rýha
malá jizva na tváři vzpomínek
teplo, ale i chlad.
Ruka
dělí mě od zvířete napolo
anebo vůbec.

Snad jednou najdu odpověď
proč ti dlaně řeknou víc než oči.
Do té doby zbývá jen čekat,
až nebudu zvíře.

29.10.2008 16:31:00 | voedor

jen jsem chtěl nakouknout očem pak tak uvažuješ a zatím co já uvažuji o blbostech tak tohle mě dostalo.
Jo ruce a obvzlášť dlaně jsou supr věc jen u nich zustaň.Proto že takové pohlazení hmmm...to je přeci krása...

28.10.2008 08:29:00 | jedam

Povedená úvaha :) pěkné zamyšlení, moc se mi to líbí!

24.10.2008 12:19:00 | Puck

Skvela uvaha, pro mne take dlane znamenaji teplo, lasku a vrouci nehu. Souhlasim take s Ivou B.- u muzu mi na nich vzdy ulpi zrak, tak nejak se v nich zraci jejich nitro.

24.10.2008 10:37:00 | widder

Dlaň skrývá spoustu symbolů. Nastavená dlaň může pomoci a může být otevřeným úderem stejně jako dlaň sevřená v pěst, na dlani můžeme mít celé srdce a dokonce můžeme mít v dlani někoho jiného...dlaň je mocná, díky za tuhle krásnou připomínku:). Napsala jsi to moc hezky.

11.10.2008 21:32:00 | Dota Slunská

...já dodám jen to ...nemít ruce a dlaně , nemiloval
bych...s tebe Jani musela mít paní učitelka moc velkou radost , když jsi psala tak krásný sloh ...Jirka

16.09.2008 15:02:00 | kavec

Myšlenkové dílko, labuťko milá, myslím, že bych to určitě nenapsala lépe, ani tak hezky nevyjádřila jako ty. Souhlasím s Tebou, myslím, že Tvé zamyšlení a vyjádření je správné. Dlaněmi skutečně člověk vyjáří mnoho, stejně tak očima, jediný pohled člověka prozradí ...ST!

13.09.2008 21:31:00 | NikitaNikaT.

na me je to nako slozite napsano, mam radsi lehci mluvu,ale na druhou stranu je to fakt...nicmene mi to nevysvetlilo proc pouzivat slovo " dlane", takze si to beru po svem- mas to slovo proste rada :)

12.09.2008 20:43:00 | saddova

používám slovo "DLAŇ"
to slovo nese lásky dar
dotykem uhladí svár
jméno nese přítelovo,
používám rád to slovo
a nestydím se zaň
***
Jiří senior

11.09.2008 20:57:00 | j.c.

moc hezké myšlenky, učitelka češtiny ze základní školy by se asi divila,jen tak dál, bělásek

11.09.2008 20:40:00 | bělásek

Niet čo dodať. Čím by sme boli bez rúk, našich dlaní ...

11.09.2008 20:31:00 | hupka

Já dávám "dlaně" taky do mnoha svých básní... Pro mě je to společně s "růže" a "slzy" nejkrásnější básnické slovo=)

11.09.2008 16:41:00 | Simísek

Dlaně jsou pro mne asociací lásky, něhy, touhy,
naplnění, vlídnosti a štědrosti...

11.09.2008 15:04:00 | Bíša

dlaně

něžnost,mozoly,šrámy
dlaně mé mámy

pevný stisk,šlachy a žíly
dlaně otce plné síly

vůně ,jemnost,srdce smích
dlaně dívky v mých dlaních

a mé dlaně?
něco z otce,něco z mámy
i z těch ,kdo ruku podá mi
řeknou víc než mnoho vět
v dlaních najdeš celý svět

11.09.2008 11:48:00 | Belmon

já si myslím to samé...pro mě jsou dlaně kontakt...dotek...a možná mnohem úžasnější a jasnější než slova...

11.09.2008 11:47:00 | enigman

Posílám Ti velké poděkování! Mám pocit jemného chvění v konečcích prstů, pro mě jsou dlaně řekou, která se v nich setká a z dlaní proudí ven...Ruce byly vždycky to první, co mě u mužů padlo do oka "o)

11.09.2008 11:46:00 | Iva Borecká

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí