Jak zapálit sirku

Jak zapálit sirku

Anotace: proč to udělat jednoduše, když to jde složitě? (tajné heslo učitelů matematiky :-P )

Odborný text nalezený v domě, který podlehl požáru.
_____________________________________________

Možná jste si pomysleli, že zbývat problematikou škrtání sirek je naprosto zbytečné, ale nic není tak jednoduché jak se zdá.
Abychom správně pochopili princip používání zápalek, musíme se nejprve zaměřit na sirku jako takovou, neboť kdyby jí nebylo, k rozdělávání ohně by nám musely stačit kousky křemene, či zapalovač, ten však jen do doby, než by mu došla náplň, kterou je nejčastěji benzín. Jako jiná alternativa se nabízí udržování již vzniklého ohně, avšak tuto variantu často používanou pravěkými lidmi zde nebudeme dále rozebírat.
Zápalky vypadají jako kousky špejle s černou nebo červenou hlavičkou. Tělo je tedy ze dřeva, které rychle a dobře hoří. Hlavička zápalky dříve obsahovala síru – odtud název sirka. V současné době se používá červeného fosforu, který nereaguje tak nebezpečně a sám od sebe se nemůže vznítit. (POZOR: nesplést s fosforem bílým, který, kromě toho, že je samovznítitelný, obsahuje také toxické látky.)
Sirky samotné se prodávají po papírových krabičkách, kde se jich nachází průměrně kolem čtyřiceti pěti. Krabičky mají po stranách škrtací plochu, o niž se sirka zapaluje. Autoru se nepodařilo zjistit, z čeho jsou, předpokládá se výskyt síry, nebo červeného fosforu. Štítky z krabiček se pro svou pestrost považují za cenný sběratelský artikl. Můžeme si je zakoupit v trafikách, samoobsluhách, supermarketech a hypermarketech, avšak lze narazit na komplikace v případě, jsme – li nezletilí. Za takovýchto okolností požádáme doma, aby zodpovědné osoby zápalky koupili. Rozhodně však sirky nekrademe.
Nyní přistupme k důležitému bodu a sice k prostředí. Uvědomme si, že hoření je po chemické stránce reakce určité látky s kyslíkem. Kyslík tvoří 21 procent atmosféry Země, což znamená, že v otevřeném prostranství lze zápalkou škrtat, pokud chceme, aby hořela. V tomto prostředí však existuje určitá pravděpodobnost proudění vzduchu, které nám může sirku uhasit. Totéž platí o množství vodních srážek. Pokud tedy chceme, aby nám sirka vzplanula, izolujeme ji od vnějšího prostředí zakrytím rukou nebo postavením stříšky a tak ji uchráníme proti nepříznivým vlivům počasí. V uzavřených prostorách si musíme dávat pozor na unikající zemní plyn a jiné, protože hrozí nebezpečí výbuchu.
Opatřili–li jsme si zápalky a vybrali vhodné prostředí je čas zjistit, proč vlastně chceme sirkou škrtat. Zde se naskýtají dvě možnosti : buď zapalujeme sirku za určitým účelem (zapálení hořáku, ohně...), nebo se nudíme a zápalky jsou jediná věc, která se v okolí naskýtá. V prvním případě si musíme připravit pomůcky jako dřevo na oheň, fungující kahan apod. V případě dva jsou tato fakta pominuta a může se rovnou přistoupit k samotnému zapalování.
________________________________
Další listy díla neznámého autora patrně shořely. Příčiny celé události se vyšetřují.
Autor Maro Deives, 17.09.2008
Přečteno 2599x
Tipy 15
Poslední tipující: Anita Buchtová, PIPSQUEAK, Anura, Cristinne, Grafomanická MIA, Bíša, Demedalex
ikonkaKomentáře (6)
ikonkaKomentujících (6)
ikonkaDoporučit (1x)

Komentáře

Tož dobrý, pro děcka dost poučné...*:)

22.09.2010 12:37:00 | PIPSQUEAK

no jo, z pána bude inžinýr :)))

10.08.2010 00:52:00 | Lilien

Velmi nápadité!:-)

27.04.2010 22:14:00 | Anura

Teda, nenapadlo by mě, že na to půjde někdo takhle vědecky:D

02.12.2008 19:47:00 | Cristinne

Oj bože:D Ještě že jsem tohle dneska objevila:D Jsem o-kouz-le-na:D
Mimochodem, to "heslo" v anotaci mi je vlastní:D:)

18.09.2008 19:29:00 | Grafomanická MIA

U Tebe se asi politici cvičí na svoje projevy :-)

17.09.2008 21:19:00 | Demedalex

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí