Nuda a proč nás nebaví

Nuda a proč nás nebaví

Anotace: Nuda samotná je varovný mechanismus našeho těla.

Pojem nuda úzce souvisí s nespokojeností, s touhou dělat něco jiného, něco jinak, někde jinde. Může nás zlobit, protože plýtvá naším časem, může nás obtěžovat, protože nás nutí přemýšlet o jiných věcech, aniž bychom mohli dělat jiné věci. V případě, že nás ale nezlobí, že nepotřebujeme vypadnout z toho nudného místa co nejrychleji, protože máme něco důležitějšího na práci, v případě že máme na nudu čas, aniž bychom měli výčitky, proč je pořád tak nudná?

Nudíme se, když nás něco nebo nic/všechno nebaví, nudíme se, když náš mozek rozpozná nedostatek podnětů a nedostatek myšlenkové aktivity. Z toho důvodu někoho může nudit psychologická přednáška, protože při ní nedokáže roztočit závity svého mozku a přemýšlet nad každou větou, nad každým slovem, ukládat si do paměti to co ho nejvíce fascinuje a užívat si to, aniž by pocítil nejmenší náznak nudy. A někoho jiného může nudit nejnapínavější film nebo nejvýznamnější kulturní událost, protože rádoby napínavý film pro něj může být jen remake #9556 a společenská sešlost bandou tlachajících pitomců.

Každý mozek je jiný, každý má jiné předpoklady a vlastní vývoj. Každý reaguje na stejný podnět jinak a dokonce každé tělo zprostředkuje podněty svému mozku jinak. Ze stejného důvodu se někomu líbí taková hudba a takový žánr čehosi čehokoli, protože to v něm vyvolává příjemnou reakci, příjemný vjem, zatímco druhý může mít rád přesný "opak". Nakonec, to že se někomu něco líbí znamená jen to, že to v něm dokáže vyvolat určitou reakci. Kvalita díla a vůbec všeho spočívá v tom, s čím a jak reaguje, jaké reakce vyvolá.

Nuda samotná je varovný mechanismus našeho těla. Upozorňuje nás právě na to, že to co se děje, v nás nevyvolává dostatečné reakce. Náš mozek moc dobře ví, jaký minimální objem příjmu informací a jejich zpracovávání potřebuje, aby si zachoval dostatečnou kondici... pro funkčnost, přemýšlení, přežití, zachování druhu, replikaci dna, tedy pro život. Nuda tedy znamená nedostatek duševní potravy a riziko degenerace. My bychom si tohoto třeba sami nevšimli, kdyby nás na to neupozornila právě nuda. Vím, dnes je spousta způsobů jak zaměstnat vlastní mysl potravou, která má pořádně mizerné výživové hodnoty a varovný signál nudy tak umíme přelstít, pokud si ale vážíme výkonu vlastního mozku, měli bychom se vyhýbat nudě i mizerné potravě.

Takže až se příště budete nudit, běžte dělat něco, co Vás opravdu baví.
Autor IX325, 11.12.2008
Přečteno 312x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (0)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí