Jsem kalendář...

Jsem kalendář...

Anotace: Popravdě netuším, kam to zařadit. Na tvůrčím psaní jsme dostali úkol - stát se na chvíli nějakou věcí. A já... jsem kalendář.

Jsem kalendář…

1.
Po nás potopa, to bylo heslo každého z nich, každého ze synů Slunce, každého z těch, kteří se považovali za převtělení velkého boha Ra. Jeden za druhým mazali minulost a začínali počítat znova, jako by jejich věk byl jediný a možný. Minulost malovali na stěny svých monumentálních hrobek a budoucnost byla počítána na miliony let. Avšak jejich čas byl přesně vyměřený, zapůjčený bohy. Žádný z nich by neuvěřil, že sluneční říše na březích velké řeky bude smetena a na jejích troskách vyroste nová. Také jsem nevěřil, že budu zapomenut, že cizí vládce odvrhne mne – božský dar – a nastolí nový řád.

2.
Dva kruhy vzájemně propletené sledují dějiny významného národa. Krokodýl, králík či ještěrka ve spojení s čísly, osudově odpočítávají čas krutých válečníků a bohů, jimž náleží krvavé lidské oběti. Dali mi jméno tonalpohualli a dovolili mi řídit jejich život. Vždy jednou za 52 let se mé prstence protnou s jinými a svět se ocitne na pokraji katastrofy. Ženy a děti zůstávají v domovech, aby se venku neproměnili v divou zvěř. Ne každý je však chráněn, je to čas obětí, jejichž spálené srdce bude střežit následující poklidné roky. Opice, orel či pes přihlíží novému začátku. A nakonec i smutnému konci, v němž se krutí válečníci střetli se silnějším nepřítelem. Je čas odejít, otroci mě nepotřebují, jejich čas je počítán jinak.

3.
Dějiny píší vítězové. A my vyhráli, stvořili jsme nejmocnější a největší říši, jakou svět pamatuje. Rozprostírala se od severu k jihu a od západu k východu, byla tak rozlehlá, že nestačil jediný vládce. Přesto přišel a vzal si, co mu po právu náleželo. Julius Caesar, můj pán a stvořitel. Měl jsem tu čest nést jeho jméno a byl jsem hrdý. Stejně hrdý jako on – a stejně zaslepený, pro vizi budoucnosti jsem přehlížel drobné chyby. Za čtyři sta let tyto drobné chyby přerostly v dlouhé tři dny.
Můj císař byl podle zavražděn roku 44 před nástupem nového letopočtu, letopočtu rozrůstající se skupinky sektářů. Já jej přežil o téměř sedmnáct staletí, teprve poté stoupenci jediného boha vrazili dýku do srdce i mně. Poslední slova mého císaře vstoupila do dějin. Já mlčel.

4.
"I šli za ním zástupové mnozí z Galilee a z Desíti měst, i z Jeruzaléma i z Judstva i z Zajordání." Jeho zrození započalo zkázu starých pořádků. Jsem Jeho bratr, naše roky ubíhaly společně. Byl jsem tichým svědkem Jeho života, smrti i zmrtvýchvstání. Nyní sleduji životy Jeho následovatelů, jsem jejich průvodcem ke spasení. Má cesta započíná tam, kde ta Jeho byla ukončena. Nesu v sobě životy a mučednickou smrt svatých mužů a žen. Jsem věčný, tak jako můj Pán. "A přistoupiv Ježíš, mluvil jim, řka: Dána jest mi všeliká moc na nebi i na zemi. Protož jdouce, učte všecky národy, křtíce je ve jménu Otce, Syna i Ducha svatého."

5.
Znám tajemství. Vím všechno a mohl bych vyprávět. Chcete? Sobota patnáctého – večeře s Filipem U Tří růží. Neděle šestnáctého – oběd s Markem. Ale nepřečtu kde, asi si to zapisovala v jedoucí tramvaji. Od úterka několik červených teček na okraji stránky. Hádejte… Ve čtvrtek zkouška z matiky a v pátek odjezd do Ostravy. Těžký týden, co? To jste měli vidět ten minulý, stránky poškrtané a všechno se na poslední chvíli měnilo. Dost mě to štve. A myslim, že ji taky. Moment, příští středu kino s Petrem? Petr je nový, ještě jsem o něm neslyšel. A chudák Filip? Nebo Marek? Měl bych je litovat? Upozornit je? Možná… ale… Nic jim neřeknu, ne dobrovolně. To ona je moje paní. Já jsem její paměť.
Autor Gina Rocca, 15.12.2008
Přečteno 545x
Tipy 7
Poslední tipující: Lea Aura, jehlaspichlas, Lisa.Ginmi, brooklyn, Elwig
ikonkaKomentáře (6)
ikonkaKomentujících (5)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Hezky sebrané z různých úhlů pohledu, měnícího se stylu.
Každá kapitola o něčem vypovídá a celý příběh vyústí
krapet jiným směrem, než by kdo očekával.

Dávám super tip, ale ten na to nestačí.

PS. Někde to otiskni.

19.04.2009 10:47:00 | jehlaspichlas

P.S.: A další Volání magie nebude? :-(

13.01.2009 11:52:00 | Lisa.Ginmi

Moc hezké, ten nápad se mi zdá originální, stejně jako zpracování. Je pravda, že zůstane hlavně pocit, ale ten je skutečně barvitý a myslím, že zcela odpovídá tomu kterému z kalendářů. Taková "vizuálně scénická" próza a opravdu silná. (Jen mě při čtení trochu rušilo těch pár chyb, které jsi tam nechala.) Doufám, že se na tvůrčím psaní líbil :-)

13.01.2009 11:51:00 | Lisa.Ginmi

mně se nejvíc líbila 5ka .)

28.12.2008 10:29:00 | brooklyn

Je vidět, že načerpáváš informace dějin jenž do svých představ dáváš. Psát umíš jen mne to moc nebavilo. Bohužel. Možná je to tím, že jsem nad tím vůbec nepřemýšlel. Brilantní popis. Pořád vidím před sebou tvůj popis obrazu... to bylo supr.

17.12.2008 10:50:00 | umělec2

Moc pěkný, zaujalo mě to, ačkoliv, pravdu máš v tom, že zařadit to moc nejde =D
Nicméně myšlenka pěkná, ten postup, vývoj a vůbec, no a ten konec :-)
Tak snad to zas nebude na dlouho vše, hmm?

15.12.2008 21:52:00 | Elwig

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí